Da blir det nok Graham Slee era gold intro først til 4.500, så får jeg oppgradere senere....
Selv om jeg ikke har noe imot riaa'en; det er voldsomt til riaa allikevel! Du skal ha litt av en platespiller for at denne type utlegg bare i eq'en skal være kostnadssvarende.
Man tenker vel type Rega P5 o.l. som absolutt minimum ut i fra en balansetankegang.
Slik jeg ser det, så kan riaa ikke gjøre stort annet enn å forsterke/frekvenskorrigere det signalet som den blir foret med; dette signalet setter den absolutte standard for hvor mye informasjon av hvor høy kvalitet resten av systemet ditt vil få servert; om det er kompromittert så vil selv ikke verdens beste riaa gjenopprette informasjon som har gått tapt allerede i platespilleren.
Derfor kan man spørre seg om cost-benefit balanse; hva er best? 5k i platespiller og 5k i riaa? Eller kanskje 8k i platespiller og 2k i riaa? Eller 2k i platespiller og 8k i riaa?
Ikke sant, jeg bare fokuserer på balanse her. Protesterer jo såklart ikke på at en bedre riaa vil gi et bedre resultat, men spør om ikke de ekstra tusenlappene ville ha gitt bedre resultat lydmessig totalt sett dersom de ble plassert lengre oppstrøms?
Ofte synes jeg at riaa'er er mer forskjellige i smak/behag enn forskjellige i absolutt kvalitet, iallefall riaa'er i omlag samme prisklasse. Derfor blir det veldig vanskelig å kjøpe "den rette" riaa'en uten å ha hørt litt.
For min egen del er jeg ikke i tvil ut ifra hva jeg har hørt av forskjellige vinylkonstellasjoner (og den måten jeg personlig lytter til musikk på); men som sagt, sikter du opp mot nivå P5 og oppover så er det fornuft i denne klasse riaa'er imo. Med P3 og desslike er det grov overbalanse mot riaa imo.
Mvh Vidar P