Ny platespiller

Petters

Medlem
Ble medlem
20.11.2025
Antall liker
2
Sted
Oslo
Hei.

Da vi har flyttet til en bolig med kjellerstue har jeg i den siste tiden fått oppgradert anlegget litt.
Har gått fra et par KEF LS50w med 1 stk r400b til et par KEF LS60w med 2 stk r400b.
Platespilleren jeg har idag en Reloop turn 3 MK2 oppgradert med 2M bronze pick up.
Denne uken har jeg fått inn en Riaa i oppsettet, en Rega Aria, og jeg må si at dette var en veldig stor oppgradering. Gav nytt liv til platene.
-Så, som dere kanskje kjenner til, mye vil ha mer.
Tenker at dersom jeg får inn en litt mer high-end spiller, vil anlegget komplett. Hvertfall inntil videre.
Siden anlegget ikke er veldig high-end, tenkte jeg ikke å kjøpe en platespiller til hundrevis av tusen.
Men det er heller ikke noe poeng i å oppgradere bittelitt.
Så her skulle jeg gjerne ha hatt hjelp fra dere guruer; hva er sweatspoten her? Og helst bør en ny spiller passe både høyttalerne og riaa-trinnet jeg har.

Har sett på
Denon DP-3000NE
Linn LP12
Rega Planar 8
Avid Diva II
Eat C-Dur eller Forte

Alle disse er svært forskjellige, og kanskje er det noe helt annet jeg bør vurdere?
Budsjettet er kanskje rundt 50, gjerne mindre.
Tenker jeg bør gå for noe pent brukt for å få beste dealen her.
Alle råd/tips taes imot med stor takk :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.450
Torget vurderinger
1
Jeg ville ha vurdert Technics SL-1200G eller SL-1300G, muligens markedets nest beste drivverk. (kanskje kommer det noe svartuke greier på dem i nær fremtid).

mvh
KJ

Petters

Medlem
Ble medlem
20.11.2025
Antall liker
2
Sted
Oslo
Takk for tips. Har aldri hørt dem selv, men har mye bra om dem ja…
Klarer bare ikke helt å svelge utseende på dem…

• Liker
Reaksjoner: KJ

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.767
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
En Dr Feickert Woodpecker på Finn til 40k og et par EAT demomodeller hos Mala bør jo vurderes

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
12.160
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Av de nevnte ville jeg personlig plukket opp en Denon DP-3000NE. Gode tester, solid drivverk, gode tilbakemeldinger fra brukere, ikke sykt dyr, pen å se på ift Technics.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
607
Hei, det blir vanskelig med noe fasit svar her. Alle spillerne du har nevnt er gode spillere med litt forskjellig sound. De jeg har mest kjennskap til av nevnte er Rega, Denon og Avid. Ellers kan kanskje Pro-ject og feksThorens være noe TD1500. Personlig kunne jeg fint hatt samtlige unntatt Linn Lp12. Viktigste uansett spiller valg er å matche den med en pick up du liker og som armen på spiller liker.

Petters

Medlem
Ble medlem
20.11.2025
Antall liker
2
Sted
Oslo
Takk for tips. Vet godt det ikke finnes noe fasit her. Får dra rundt og høre litt. Mye snacks der ute, det er jo helt sikkert. Det som er vanskelig å vite hva som passer best i akkurat dette rommet til akkurat mitt anlegg…

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.459
Torget vurderinger
28
Avid er bra når du kommer til volvere og acutus, men diva har jeg ikke sansen for. Da hadde jeg heller valgt noe annet. Har satt opp en del av disse.

Petters

Medlem
Ble medlem
20.11.2025
Antall liker
2
Sted
Oslo
Avid er bra når du kommer til volvere og acutus, men diva har jeg ikke sansen for. Da hadde jeg heller valgt noe annet. Har satt opp en del av disse.
Nice! Kjenner ikke til dem annet enn at jeg synes utsennde var bra. Så bra med erfaringer fra deg!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.450
Torget vurderinger
1
Takk for tips. Har aldri hørt dem selv, men har mye bra om dem ja…
Klarer bare ikke helt å svelge utseende på dem…
Det selges heltrerammer til disse som demper "discopreget" noe.

Mvh
KJ

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
607
Takk for tips. Vet godt det ikke finnes noe fasit her. Får dra rundt og høre litt. Mye snacks der ute, det er jo helt sikkert. Det som er vanskelig å vite hva som passer best i akkurat dette rommet til akkurat mitt anlegg…
Hvis jeg skulle driste meg ut på ett spesifikt tips basert på utstyret du har som jeg for øvrig har hørt. Og som jeg synes gir god lyd pr krone i forhold til nyprisen. Rega P6 med Aina Pro mc pick up. Kan selvfølgelig bytte ut P6 med P8 hvis du finner det nødvendig.

Topp Bunn