Ny platespiller for skikkelig musikk, ikke musikk for skikkelig platespiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^ NAS, VPI, Avid, eller annet, eller rett og slett Wilson Benesch Circle 25. Også velger en PU som en liker/passer. Blir knall så å si uansett.
    Bare å hoppe i det, som anbefalt i innlegg #25. (Ut)valget blir jo ikke enklere av å sitte på gjerdet, akkurat ;)
    Sikkert. :)

    Poenget mitt var at NAS iallfall scorer høyt på enkel og ukomplisert bruk, på grensen til det rudimentære. Et skoleeksempel på "less is more" i mine øyne.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Forslag til annet dugelig i prisklasse 40ish tusen?

    Skjønner ikke helt hvordan Bergman Magne havnet i denne kategorien ???


    O
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Heller ikke Avid Volvere SP, når det er sagt. 62k kr u/arm.

    Tror det er lett å blande når folk snakker om brukt og nykjøp om hverandre, og også med/uten arm i dette tilfellet.
    Man får absolutt mest ved å kjøpe brukt, men ser helt klart alle fordelene ved å kjøpe nytt også, som garanti og oppfølging.

    Men sånn er det jo, her som hos haifaisjappene. Man går inn med et budsjett for øyet, og kommer ut på den andre enden med langt større forbruk enn hva man hadde tenkt seg;D.

    Selv prøver jeg å forholde meg til hva TS spesifikt etterspør, samt nykjøp med mindre TS sier noe annet.
     
    Sist redigert:

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Heller ikke Avid Volvere SP, når det er sagt. 62k kr u/arm.

    Tror det er lett å blande når folk snakker om brukt og nykjøp om hverandre, og også med/uten arm i dette tilfellet.
    Man får absolutt mest ved å kjøpe brukt, men ser helt klart alle fordelene ved å kjøpe nytt også, som garanti og oppfølging.

    Men sånn er det jo, her som hos haifaisjappene. Man går inn med et budsjett for øyet, og kommer ut på den andre enden med langt større forbruk enn hva man hadde tenkt seg;D.

    Selv prøver jeg å forholde meg til hva TS spesifikt etterspør, samt nykjøp med mindre TS sier noe annet.
    Lå en Volvere, ny ute til kampanje til 39 990 for ikke lenge siden. Kunne jo hende den fortsatt eksisterte, om enn ikke i annonseformat.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Heller ikke Avid Volvere SP, når det er sagt. 62k kr u/arm.

    Tror det er lett å blande når folk snakker om brukt og nykjøp om hverandre, og også med/uten arm i dette tilfellet.
    Man får absolutt mest ved å kjøpe brukt, men ser helt klart alle fordelene ved å kjøpe nytt også, som garanti og oppfølging.

    Men sånn er det jo, her som hos haifaisjappene. Man går inn med et budsjett for øyet, og kommer ut på den andre enden med langt større forbruk enn hva man hadde tenkt seg;D.

    Selv prøver jeg å forholde meg til hva TS spesifikt etterspør, samt nykjøp med mindre TS sier noe annet.
    Lå en Volvere, ny ute til kampanje til 39 990 for ikke lenge siden. Kunne jo hende den fortsatt eksisterte, om enn ikke i annonseformat.
    Et godt tilbud, absolutt. (Var det en SP? Antar at man bør hekte på en arm til minst 25k kr i tillegg skal man yte dette gromme drivverket rettferdighet, og ikke minst hvis man tenker på det visuelle også). Skal man bruke den type penger, så det helt klart at man bør ta Bergmann Magne med i vurderingen også. Jeg ville ha valgt Magne, også pga utseendet, men det er seff en smakssak.

    Jeg har hørt Volvere (med SME V) mange ganger og likte den veldig godt, så det er sagt :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Leste akkurat en omtale i Hifi+ om noe som kan være et alternativ?

    Kuzma Stabi S12 (20k) spiller
    Kuzma Stogi S12 (15K) arm

    De mente denne var den beste spilleren i sin klasse. Veldig enkel å sette opp og minimalt med vedlikehold.
    Muligens verdt å sjekke ut?
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Heller ikke Avid Volvere SP, når det er sagt. 62k kr u/arm.

    Tror det er lett å blande når folk snakker om brukt og nykjøp om hverandre, og også med/uten arm i dette tilfellet.
    Man får absolutt mest ved å kjøpe brukt, men ser helt klart alle fordelene ved å kjøpe nytt også, som garanti og oppfølging.

    Men sånn er det jo, her som hos haifaisjappene. Man går inn med et budsjett for øyet, og kommer ut på den andre enden med langt større forbruk enn hva man hadde tenkt seg;D.

    Selv prøver jeg å forholde meg til hva TS spesifikt etterspør, samt nykjøp med mindre TS sier noe annet.
    Lå en Volvere, ny ute til kampanje til 39 990 for ikke lenge siden. Kunne jo hende den fortsatt eksisterte, om enn ikke i annonseformat.
    Et godt tilbud, absolutt. (Var det en SP? Antar at man bør hekte på en arm til minst 25k kr i tillegg skal man yte dette gromme drivverket rettferdighet, og ikke minst hvis man tenker på det visuelle også). Skal man bruke den type penger, så det helt klart at man bør ta Bergmann Magne med i vurderingen også. Jeg ville ha valgt Magne, også pga utseendet, men det er seff en smakssak.

    Jeg har hørt Volvere (med SME V) mange ganger og likte den veldig godt, så det er sagt :)
    Var en SP. Det var også en innbyttevariant ute til 29990,- .. kan vel saktens være enig i at Bergmann har penere spillere. De er nesten FOR pene .. hehe ..
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    Drister meg inn fra venstre og foreslår Acoustic Solid Machine - 44k med arm.
    Avkoblet motor, separat motorstyring og lekkert design :cool:

    ...Bare for å bidra til forvirringen :rolleyes:
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    eller Acoustic solid classic Wood, kommer vel på rundt 25000 avhengig av arm
    Klart alternativ - men foretrekker 'litt' bling :cool:
    Virker som om AS ikke er et veldig populært merke eller at eierne er veldig stille?
    Er dog aldri å se på bruktmarkedet - betyr enten svært få solgte eller meget fornøyde eiere?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Forslag til annet dugelig i prisklasse 40ish tusen?

    Skjønner ikke helt hvordan Bergman Magne havnet i denne kategorien ???


    O
    Kanskje noen har lagt merke til Magne som i disse dager ligger å vaker til salgs på finn.no, prisen nærmer seg i alle fall noe hvis så mye skal brennes av på en skarve platespiller.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke lenger hvem som startet denne tråden, men samma det. Enig at platespiller sikkert til x antall kroner antakelig justerer lyttegleden littegranne mot høyre. Men sååå jæ... mye bedre er det vel egentlig ikke(?)Gitt at du vil sitte i godstolen og ha litt - mer - mest igjen for opplevelsen av fantastisk musikkutgivelse. Nei, ro ned nerva, nyt musikken, og så kan du sikkert overleve en helt enkel, stæsja Rega P3 med en grei PU, strømstyring, mmm, og alt det der. Det svinger. Tro meg.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Husker ikke lenger hvem som startet denne tråden, men samma det. Enig at platespiller sikkert til x antall kroner antakelig justerer lyttegleden littegranne mot høyre. Men sååå jæ... mye bedre er det vel egentlig ikke(?)Gitt at du vil sitte i godstolen og ha litt - mer - mest igjen for opplevelsen av fantastisk musikkutgivelse. Nei, ro ned nerva, nyt musikken, og så kan du sikkert overleve en helt enkel, stæsja Rega P3 med en grei PU, strømstyring, mmm, og alt det der. Det svinger. Tro meg.
    Ikke så langt i fra sannheten det der,gikk i fra Roksan Xerxes til Technics SP 25 det skiller ca 100000kr på de. På mange plater så låter Det så tett opptil at det er dustete;)

    O
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Husker ikke lenger hvem som startet denne tråden, men samma det. Enig at platespiller sikkert til x antall kroner antakelig justerer lyttegleden littegranne mot høyre. Men sååå jæ... mye bedre er det vel egentlig ikke(?)Gitt at du vil sitte i godstolen og ha litt - mer - mest igjen for opplevelsen av fantastisk musikkutgivelse. Nei, ro ned nerva, nyt musikken, og så kan du sikkert overleve en helt enkel, stæsja Rega P3 med en grei PU, strømstyring, mmm, og alt det der. Det svinger. Tro meg.
    Fra åpningsinnlegget. :)

    Har holdt på med vinyl i bare et par år, men nå er vinylsamlingen såpass stor og interessen såpass stor at spiller skal oppgraderes. En Rega RP40 har gjort jobben helt greit men den skal ut.
    Inn skal ikke dyrere Rega.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.488
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kuzmaen er særdeles følsom for vibrasjoner, langt mer enn Rega P6 som jeg hadde tidligere. God spiller.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Håper noen kan guide meg i riktig retning.

    Jeg hører stort sett på Rock, Hardrock, Death Metal, Black Metal, skranglepunk og innimellom noe pop og kanskje elektronika.

    Jeg vil ha dynamikk og PRAT, solide bunnoktaver og skikkelig trykk, stort lydbilde, dybde og plassering.
    Jakten på spilleren som har alt... :rolleyes:

    Jeg har vært gjennom en del spillere for og komme dit, langt ifra alle som er nevnt så langt i tråden, men noen har det da blitt.
    Ikke at jeg HAR kommet dit, men jeg har kommet til et punkt hvor roen har senket seg, og det er egentlig ikke så verst det heller.

    Ønskelisten din er forbilledlig, men jeg vet ikke om noen spiller som leverer alle disse elementene til terningkast seks.
    Ergo blir det en avveining av hva du setter mest pris på.

    Jeg har hatt et mangeårig kjærlighetsforhold til Michell GyroDec, den har mye av det du spør om, og av spillerne jeg har (eller har hørt) er det
    den som imponerer mest på PRaT.

    Gyro Dec IMG_3307.jpg


    Nysgjerrigheten brakte meg bl.a. innom en Wilson Benesch Circle med ACT 0.5, dette er en knallgod spiller med et solid fundament og
    imponerende kontroll på lydbildet.

    Jeg er for det meste flasket opp på rock og tungrock, men spiller mye variert, også noe pop og elektronika samt en god del progrock.

    Det var noe med leveringen til WB som satte seg fast i hodet mitt, så etter mange runder og sene netter med lytting ble jeg enig med meg selv
    at jeg nok ville ofre PRaT for bunnsolid bass, trøkk og et godt definert lydbilde.

    Inniblant alt annet hadde jeg en Nottingham Analogue Ace Space med NAS Interspace arm som også leverte det jeg hadde fått øynene opp for.

    Etter en tid begynte jeg og fundere på og øke innsatsen. Jeg opplevde ACT 0.5 som en bedre arm enn Interspace, men NAS-drivverket som
    overlegent WB'en.

    WB-armene er vakre, men de er mye mer enn som så, de er små teknologiske mesterverk og det gjenspeiler seg i musikken de kan hjelpe til og formidle.
    Stramt og presist.

    NAS spillerne kan det og snakkes mye om, konstruktør Tom Fletcher gjorde alt riktig her, tunge solide spillere med et skuddsikkert lager, null fjæring, tung tallerken og
    en motor med så lite moment som mulig gir et bassfundament som er to die for, en stillhet som ingen andre, ref. sort bakgrunn og legger til rette for et stort, dypt og presist lydbilde. Motorene er kanskje det mest imponerende, bare det og tenke tanken... NAS er evighetsmaskiner som leverer.

    Anyway, jakten etter det ultimate ledet meg til en Nottingham Analogue Dais, denne ble paret med en Wilson Benesch ACT Two.

    Dette er min referanse for platespiller, men alle Nottingham-spillere kan ta to armer, så den er også utstyrt med en Jelco SA750EB og ser
    slik ut

    10537022_10207872149702902_433486809278970729_n.jpg


    WB ACT Two jobber best med høykompliante pickuper og leverer ren magi med en god match. Jelco'en er mer en Jack of all trades, den er enkel og matche til mange pickuper, jeg liker den veldig godt - bang for the bucks.

    Begeistringen ville ingen ende ta, og siden mye vil ha mer endte det med at jeg etter hvert anskaffet en Nottingham Ace Space 294, en spiller spesiallaget for 12"-armer. Den er utstyrt med en SME 312S og en Jelco SA750LB.

    12002514_10207595825674974_7984940325530562991_o.jpg


    Jeg er superfornøyd, for en gangs skyld (les: to) har jeg gjort velinformerte smarte valg som leverer det jeg ønsker meg i platespillere,
    byttesyken har sluppet taket, bare og nyte musikken.


    Nottingham Analogue beskrives best slik:

    https://youtu.be/soNcOfRvOtg

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Håper noen kan guide meg i riktig retning.

    Finner mye info og mange tråder om platespillere, men lyd»signatur» til de forskjellige spillerne finner jeg mindre om.
    Jeg har et anlegg bestående av Jbl 4365, Audio Research Ref210, Audio Research Ref3, Audio Research PH7, Logitech Transporter og mye rart av kabler.
    Ingenting av dette skal byttes ut.
    Har holdt på med vinyl i bare et par år, men nå er vinylsamlingen såpass stor og interessen såpass stor at spiller skal oppgraderes. En Rega RP40 har gjort jobben helt greit men den skal ut.
    Inn skal ikke dyrere Rega.
    Jeg hører stort sett på Rock, Hardrock, Death Metal, Black Metal, skranglepunk og innimellom noe pop og kanskje elektronika.

    Jeg skal ha en MC Pu som gir ca 0,5mV ut til min PH7.
    Har mest lyst på en Audio Technica AT-ART9.

    Vil ikke ha spiller som trengs service årlig og ikke noe som trenger doktorgrad i oppsett og innstilling.
    Kunne tenkt meg en Jelco 750 D, E eller L (9,10,12’’)
    Med den armen tenker jeg Nottingham Analogue Ace Spacedeck.
    Eller kanskje spacedecken sammen med ace space armen med art9 hadde vært likesågreit.

    Wilson Benesch Full Circle virker og spennende.
    Skal jeg kjøre full circle med act 0,5 og ply low output, eller en halv circle med act 0,5 og art9?

    Hva med en gammel oracle delphi mk4 med sme v? Er mk4 på høyde i 2018? Passer art9 med sme v? Den ligger på bruktbørsen for øyeblikket.

    Jeg vil ha dynamikk og PRAT, solide bunnoktaver og skikkelig trykk, stort lydbilde, dybde og plassering.
    Ikke glem musikksmaken min.

    Forslag til annet dugelig i prisklasse 40ish tusen?
    Skal du ha ein slik platespelar, ville eg gått for ein med mellomhjul, men då vert det ein del styr med å passe dette. Så min spelar vil nok passe deg perfekt. Ein slugger som gjer det meste rett. Du kan få ein demonstrasjon ved høve....VPI SSM med spesialtallerken og platekrans
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Husker ikke lenger hvem som startet denne tråden, men samma det. Enig at platespiller sikkert til x antall kroner antakelig justerer lyttegleden littegranne mot høyre. Men sååå jæ... mye bedre er det vel egentlig ikke(?)Gitt at du vil sitte i godstolen og ha litt - mer - mest igjen for opplevelsen av fantastisk musikkutgivelse. Nei, ro ned nerva, nyt musikken, og så kan du sikkert overleve en helt enkel, stæsja Rega P3 med en grei PU, strømstyring, mmm, og alt det der. Det svinger. Tro meg.
    Grei pickup er eit must. Helst supergrei. Så må denne matche resten av spelaren, inkludert riaa. Ein nyt musikken, spesielt den lett hardtslåande rocken. betre då.
     

    sugress

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    99
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    2
    OP her.
    Update;
    Har fått prøvd en del spillere i anlegget mitt.
    Vpi, nottingham, thorens, rega og acoustic signature har vært innom.
    Alle med samme pickup og phonotrinn.
    At art9 og en vhd colibri ble brukt i testingen.
    Valget falt på en sme 20/2 med 20/3 ps og sme v arm.
    Fantastisk spiller/arm kombo, og med colibrien montert spilte dette soleklart best av alle spillerne innom.
    Lett å sette opp, nok av instillingsmuligheter, stabil hastighet, behagelig betjening og et rått driv og punch.
    Plassering i særklasse og mer en god nok detaljering.
    Full score på eierglede.
    Takk til alle som bidro med forslag og diskusjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn