Ny Mac mini

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det var overraskende (tidlig).
Jeg ventet at den skulle komme etter sommeren.
Hva er utganger f.eks. for tilkopling opp mot dac med vanlig digitalinngang (ikke optisk).
DVI utgang? da må jeg evntuelt ha en dvi/hdmi kabel for min pioneer
plasma?
Jeg må nok ha inn en del av dette med skje, men spennende blir det.
Hvor finner man priser på de forskjellige modellene (120gb).

Mvh.KW

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Trykk på Kjøp nå og velg modell; der kan du velge mellom ulike konfigurasjoner. Prisen blir automatisk oppdatert.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Trykk på Kjøp nå og velg modell; der kan du velge mellom ulike konfigurasjoner. Prisen blir automatisk oppdatert.

Takker ;)
Det blir ca.9500.- for den jeg kunne tenke meg.
Men hva med musikk opp mot egen dac og anlegg?
Hvilken utgang? Fra minimac.
Er det kun optisk utgang ??? og resten innganger?
Mvh.KW

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Du må nok bruke en dac som takler optisk eller usb.

Frode

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Du må nok bruke en dac som takler optisk eller usb.

Frode
Hei!
Javel ::), men er det noen som bruker optisk i det hele tatt?
Jeg ser at dacen jeg tenker på har toslink, så slik sett går det jo.
Hvordan fungerer en slik en , noen med erfaring?
Har det noe å si med lengde på en slik optisk kabel?
Firewire er ikke den toveis?
Er det muligheter den veien?
Ut fra firewire og overgang til S/pdif?
Jeg er rimelig grønn på slikt ::)
Bare det at jeg har iMac fra før og synes at denne nye minimacen er bare lekker og kunne være min vei til harddisk/dac musikkgjengivelse.
Takker så langt.
Mvh.KW

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Jeg bruker Toslink fra min iMac G5. Og Toslink er meget bra og teknisk sett bedre enn S/PDIF.
Bruk en kort Toslinkkabel av god kvalitet. Helst ikke mer enn et par meter.

Firewire er i likhet med USB toveis, ja. Men det er ingen grunn til å velge løsninger med USB eller Firewire om du allerede har siktet deg inn på en DAC med Toslink.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
mmmmmmm...vakkert! En verdig avløser for Sony-drivverket.....og en springskalle fra Eplefabrikken!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg bruker Toslink fra min iMac G5. Og Toslink er meget bra og teknisk sett bedre enn S/PDIF.
Bruk en kort Toslinkkabel av god kvalitet. Helst ikke mer enn et par meter.

Firewire er i likhet med USB toveis, ja. Men det er ingen grunn til å velge løsninger med USB eller Firewire om du allerede har siktet deg inn på en DAC med Toslink.

Takker Michell :)
Har du noen eksempler på gode toslinkkabler, eventuelt ca.priser og 1,5-2 meter skal gå bra.
Hva tror du, ut fra det du foreløpig har kunnet lese deg frem til om denne som dvdspiller, og dvi utgang skal vel fungere bra med dertil egnet kabel/overgang til hdmi?
Mvh.KW

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Burde bli en skikkelig solid hd-htpc. Vil ha, definitivt.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.427
Torget vurderinger
1
Noen som vet noe om viftestøy fra sånne Mac mini?

Mvh
Karl Erik

Thomas_Saheim

Fersking
Ble medlem
20.08.2005
Antall liker
0
På min Mac min er det lite viftestøy men harddisken summer litt. Ikke veldig sjenerende men nok til at jeg er usikker på at jeg ville gått for en mac-basert løsning isteden for et vanlig cd-drivverk. Må legge til at jeg ikke har hørt hva et slik mac-basert løsning kan prestere.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Takker Michell :)
Har du noen eksempler på gode toslinkkabler, eventuelt ca.priser og 1,5-2 meter skal gå bra.
Hva tror du, ut fra det du foreløpig har kunnet lese deg frem til om denne som dvdspiller, og dvi utgang skal vel fungere bra med dertil egnet kabel/overgang til hdmi?
Mvh.KW
Jeg benytter en én m lang Toslink-kabel fra Tara Labs. Den er OK, men jeg ville foretrekke en med skikkelige plugger i metall. Har ikke skaffet meg ny enda, men det finnes kabler med gode plugger til et par hundringser.

Jeg vil tro det skulle gå glatt å benytte Mac mini som DVD-spiller. Bruker min iMac G5 som dvd-spiller uten problemer. Bildekvaliteten er upåaklagelig. En sjelden gang har jeg opplevd at Front Row ikke har taklet menysystemet, men jeg har aldri hatt problemer med å kjøre DVD direkte fra DVD-spiller. Forøvrig bruker jeg iMacen som TV og DVD-opptaker også vha EyeTV 200 fra Elgato :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
En kollega av meg skjønte ikke helt hvorfor jeg eventuelt skulle kjøpe en (ekstra) minimac for det bruket jeg har tenkt.
Dette så lenge jeg har iMac fra før med en god del ledig kapasitet.
Han foreslo at jeg kunne kjøpe Air expresss som plasseres ved stereoanlegget og denne (mottakeren) har mulighet for Toslink ut og inn i en eventuell dac.
Jeg har ikke tenkt i de baner før han nevner det og for meg så virker dette som en meget god og fornuftig måte å starte på.
Da får jeg prøvd dette som system uten at det koster stort (ca.2-2,5 tusen? kort i maskinen samt selve Air express delen)
Dette høres fornuftig ut og skulle dette vise seg å være svært bra og jeg skulle trenge mer "lagringsplass" så kan jeg jo kjøpe en minimac etterhvert.
Noen synspunkter/innvendinger?

Mvh.KW

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Antall liker
44
Hei!
En kollega av meg skjønte ikke helt hvorfor jeg eventuelt skulle kjøpe en (ekstra) minimac for det bruket jeg har tenkt.
Dette så lenge jeg har iMac fra før med en god del ledig kapasitet.
Han foreslo at jeg kunne kjøpe Air expresss som plasseres ved stereoanlegget og denne (mottakeren) har mulighet for Toslink ut og inn i en eventuell dac.
Jeg har ikke tenkt i de baner før han nevner det og for meg så virker dette som en meget god og fornuftig måte å starte på.
Da får jeg prøvd dette som system uten at det koster stort (ca.2-2,5 tusen? kort i maskinen samt selve Air express delen)
Dette høres fornuftig ut og skulle dette vise seg å være svært bra og jeg skulle trenge mer "lagringsplass" så kan jeg jo kjøpe en minimac etterhvert.
Noen synspunkter/innvendinger?

Mvh.KW

En airport express koster ca 1100,- og du trenger ikke noe kort i mac'en din med mindre den ikke har trådløst nettverkskort.

Angående lagringsplass må det være bedre for deg å kjøpe f.eks en nettverksharddisk (som denne: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=63928 ) enn en minimac med relativt begrenset plass. Har du en pc kan denne også brukes til å lagre musikken på mens du bruker iTunes til å spille av musikken (på pc'en) via iMacen din.

Jeg bruker selv airport express med pc for øyeblikket og dette er jeg meget fornøyd med. Har rippet alle cd'ene mine i applelossless og bruker bortimot aldri cd spilleren lenger. Airporten låter ganske enkelt bedre:)

Det du trenger er en Mac/pc, lagringsplass, en airport express, iTunes, en minitoslink-toslink kabel og en dac med toslink inngang.

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Ser ut som den faktisk takler 1080p @ 24fps i form av h.264

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
En airport express koster ca 1100,- og du trenger ikke noe kort i mac'en din med mindre den ikke har trådløst nettverkskort.

Angående lagringsplass må det være bedre for deg å kjøpe f.eks en nettverksharddisk (som denne: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=63928 ) enn en minimac med relativt begrenset plass. Har du en pc kan denne også brukes til å lagre musikken på mens du bruker iTunes til å spille av musikken (på pc'en) via iMacen din.

Jeg bruker selv airport express med pc for øyeblikket og dette er jeg meget fornøyd med. Har rippet alle cd'ene mine i applelossless og bruker bortimot aldri cd spilleren lenger. Airporten låter ganske enkelt bedre:)

Det du trenger er en Mac/pc, lagringsplass, en airport express, iTunes, en minitoslink-toslink kabel og en dac med toslink inngang.
Hei!
Du har helt rett.
Jeg har allerede airportkort og selvfølgelig iTunes.
Da tar jeg en tur innom appleshop i morgen og kjøper Airport expresss.
Jeg har ca. 60gb ledig plass på min egen imac pr. idag. Toslinkkabel
med gode plugger (ref. innlegget til Michell) hvor kjøper jeg det og hvilket merke har gode plugger.
Da er jeg klar når jeg får min nye dac om kort tid (forhåpentligvis)

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei igjen!
Utrolige muligheter med airport :)
Har man f.eks. pc/mac i stua og ikke ønsker alt for mye utstyr der så benytter man airport og setter f.eks. printeren i et annet og kanskje mer egnet rom.

http://www.apple.com/airportexpress/

Ser ut til at en må ha en toslinkkabel som er mini(jack) i den ene enden.
Apple har egen (Monsterkabel) for dette men det er et kit med annet som jeg muligens ikke trenger.
Andre alternativer?

Med airport og maskinen lenger unna (forhåpentligvis fra lytteposisjon) trenger en ikke eventuelle bekymringer med vifte og harddiskstøy.

Mvh.KW

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Antall liker
44
Hei igjen!
Utrolige muligheter med airport :)
Har man f.eks. pc/mac i stua og ikke ønsker alt for mye utstyr der så benytter man airport og setter f.eks. printeren i et annet og kanskje mer egnet rom.

http://www.apple.com/airportexpress/
Ser ut til at en må ha en toslinkkabel som er mini(jack) i den ene enden.
Apple har egen (Monsterkabel) for dette men det er et kit med annet som jeg muligens ikke trenger.
Andre alternativer?

Med airport og maskinen lenger unna (forhåpentligvis fra lytteposisjon) trenger en ikke eventuelle bekymringer med vifte og harddiskstøy.

Mvh.KW
Denne kabelen skulle være god og fås med minitoslink plugg. http://www.vandenhul.nl/cable/optocplr.htm Må nok bestilles, men kan kjøpes hos Hi-Fi Klubben.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Denne kabelen skulle være god og fås med minitoslink plugg. http://www.vandenhul.nl/cable/optocplr.htm Må nok bestilles, men kan kjøpes hos Hi-Fi Klubben.
Hei!
Takker igjen og for de som måtte være interessert så er mailadressen
til norsk importør Audiomed@online.no
Jeg fant forøvrig ikke noe om at denne kunne kjøpes på hifiklubben, i hvert fall ikke på deres hjemmeside.

Mvh.KW

B

BjornE

Gjest
Hei!

Har hatt den forrige mac mini og anbefaler folk som er PC/Window$ rutinerte om å tenke seg om flere ganger før man kjøper en maskin som tross alt er veldig proprietær. Jeg ser at prisen på Mac'en fort kommer opp i rundt 10.000. For denne summen kan man bygge en utrolig bra Pc som er oppgraderbar etc. En prosessorhastighet på 1.5 Ghz er også ganske knepent i 2006. En god HTPC bør kjøre med all programvare etc. på en prosessor belastning som er betydelig enn 20/30%

Mvh
Bjørn

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Hei!

Har hatt den forrige mac mini og anbefaler folk som er PC/Window$ rutinerte om å tenke seg om flere ganger før man kjøper en maskin som tross alt er veldig proprietær.
Skjønner ikke helt hva du mener med at maskinen er veldig proprietær? USB, Firewire, Ethernet, DVI/VGA er ikke Apple spesifikk teknologi, og som bruker er det i praksis de grensesnittene du trenger å forholde deg til.

B

BjornE

Gjest
Hei!

Med proprietær mener jag at Apple tydeligvis mener at dersom du har kjøpt en Apple maskin bør du også tenke som unge Steve Jobs. Med andre ord på iPhoto finnes for eksempel ikke en kommando for å åpne en fil, itunes leser ikke Media Player formater, Apple kjører ikke NTFS filsystem etc., etc.

Kunne nevne mange flere svært interne Apple løsninger. Imidlertid blir det antagelig bedre dersom man kjører windows på maskinen. Det er desverre da prosessor hastigheten blir lav. Også prosessorvalget er uheldig. Dette vil gi seg utslag ved ripping av cd, dvd, konverteringer etc.

mvh
Bjørn

Det finnes forøvrig en PC som har samme designet, for det skal Apple ha - de har et fantastisk design på alle sine maskiner....

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Så Windows Media Player-formater er ikke proprietære ??? Og om NTFS skriver Wikipedia:
"NTFS has several improvements over FAT such as improved support for metadata and the use of advanced data structures to improve performance, reliability and disk space utilization plus additional extensions such as security access control lists and file system journaling. Its main drawback is its very limited support by non-Microsoft OSes, since the exact specification is a trade secret of Microsoft.

Skjerp deg! ;)

Skal du kjøre helt uten proprietære formater må du kjøre et åpent OS.

Og de heter f.eks. Linux eller BSD og kan kjøres på en hvilken som helst box.

Men i denne sammeng snakker vi om en musikkmaskin. Og da er det vel brukergrensesnitt og støy som betyr noe? For lydmessig er de like alle sammen.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Hei!

Med proprietær mener jag at Apple tydeligvis mener at dersom du har kjøpt en Apple maskin bør du også tenke som unge Steve Jobs. Med andre ord på iPhoto finnes for eksempel ikke en kommando for å åpne en fil, itunes leser ikke Media Player formater, Apple kjører ikke NTFS filsystem etc., etc
Nå tror jeg nok det er sånn at det er Windows Media formater og NTFS (Windows NT File System) som kan klassifiseres som proprietært, men at iPhoto er et drittprogram er jeg helt enig i.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
...men at iPhoto er et drittprogram er jeg helt enig i.
Synes det er OK, jeg. Som fotoalbum. Til redigering er det jo Photoshop som teller.
Men iPhoto brukes ikke primært til å spille lyd, så i denne sammenhengen er det jo lite relevant.

Dårlig med fotoredigering på de fleste cd-spillere også for å si det slik  ;D

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Men hvordan er det med mulighet for oppskalering ala ffdshow? noen som vet noe om dette?

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
0
Operativsystemet som kjører på dagens mac er åpent, og kan fritt lastes ned.

Likeså er det ikke noe problem å installere andre operativsystem på applemaskiner.

Microsoft er extremt proprietære og gir lite tilbake til åpne standarder, de er flinke til å sabotere og kvele mindre aktører.

Ei heller har jeg særlig sans for disse Linux disiplene som det florerer av her i landet. Fint med idealister, men det går en tynn og fine linje over til det fanatiske.

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
0
Videre så tror jeg ikke mac mini er i stand til å spille av 1080p, den har ikke kjapp nok cpu og grafikkortet er way off.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
...itunes leser ikke Media Player formater..
Pssst.....

Forøvrig bruker Apple stort sett åpne standarder; FreeBSD, MPEG/H264 osv, det er Microsoft som satser proprietært med sin Windows Media plattform. iTunes bygger på MPEG, men selvsagt fås også Quicktime-components for Ogg, FLAC osv.

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
563
Har snust på tanken om en macmini til stua, tror det ville vert en meget bra media senter. Koble til en firewire disk så er man sikret nok lagingplass. En svær støyende PC vil uansett aldri sette seg ned i stua her... ;) Mine krav er at den skal klare og spille av DVD filmer og AVI filer i vanlig PAL oppløsning. 1080p filmer klarer den uansett nok bra men det har mindre betydning.

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
0
Mine krav er at den skal klare og spille av DVD filmer og AVI filer i vanlig PAL oppløsning. 1080p filmer klarer den uansett nok bra men det har mindre betydning.
1080p klarer den ikke...

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
1080p klarer den ikke...
Har googlet litt på akkurat det spørsmålet, og ifølge endel brukerrapporter virker det som om det funker. Vet ikke helt hvilken modeller det gjelder, dog. Men offisellt fra Apple sin side støttes det ikke, det er riktig

Topp Bunn