Ny LP

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Er det noen andre her som erfarer at en ny vinylplate blir bedre etter å ha vært spilt noen ganger?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Egentlig ikke. Et unntak er platene fra MoFi, i hvert fall en del av dem. De har i alle fall gjort et poen av at de ikke polerer stamperne (eller et av trinnene før, husker ikke). Dette skal visst gi bittelitt uregelmessigheter og ekstra støy ved de første avspillingene før nåla sliper dem ned. Dette skal visst dessuten skje uten tap på grunn av at de aktuelle ujevnhetene ikke dekker hele høyden i rillene. Kan dessverre ikke sin noe fornuftig ut fra egen erfaring, ganske enkelt fordi jeg ikke har mer enn 2-3 MoFi-skiver. Kanskje det kan ha noe med slippmiddel fra pressingen? Vanskelig å mene stort her også, fordi jeg av prinsipp vasker alt før jeg spiller det.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Ok, ja vasker jeg og, men synes kanskje spesielt nedre mellomtone og mikrodetaljer kommer seg etter noen spillinger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er ikke bare innspilling av 'ørene', da? Jeg opplever i alle fall alltid at jeg er i stand til å 'hente ut' mer informasjon etterhvert som jeg blir kjent med nye plater. Men det tilskriver jeg hjernens gjenkjennelse av de store linjene, og dermed mer uanstrengte 'arbeid' med de små tingene.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Har så absolutt vært inne på tanken...er også noen LP-er jeg opplever dette med som jeg kjenner godt fra før i CD-format...uten at det er et veldig godt argument ;)

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.785
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Den opplevelsen har jeg aldri registrert om jeg tolker deg rett i at det er selve lydkvaliteten som oppleves som hørbart bedre. -Ihvertfall ikke om vinylen er vasket/renset før avspilling.

En digresjon er derimot en gammel regel som sier at man bør vente 3-4 timer før man spiller av vinylen påny. Enkelte påstår sogar at man må vente opptil 12 timer før rillene i vinylen resettes til den opprinnelige formen. Denne teorien skulle isåfall tilsi det motsatte om du spiller av vinylen innenfor dette tidsintervallet - altså en forringet lydkvalitet. Dersom du spiller av en ny vinylplate uten å vaske, kan stylus/nålen rengjøre for produksjonssmuss slik at påfølge avspillinger oppleves som bedre. Derimot vil smusset etterhvert feste seg på stylus og forringe lyden med mindre stylus renses jevnlig. ....teoretisk ihvertfall :)

Artig at du spør. Hva er dine opplevelser? -Fortell.

Mvh
Jan P.

Edit:
Kan det ha noe med at VPI'en og pickupen er ny og under innspilling?

PS! Har du ikke lagt deg enda Zomby? Leggetid for de under femti nå vet du :)
Pressinger fra Classic Records kan likestilles med det du uttaler om Mofi.

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Har ikke lagt meg enda. Spilte akkurat Lou Reed/ Magic and loss. Fantastisk, om enn litt dystert. Sto et øyeblikk og lurte på Berlin, men så tenkte jeg at det får da være måte på..

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Den opplevelsen har jeg aldri registrert om jeg tolker deg rett i at det er selve lydkvaliteten som oppleves som hørbart bedre. -Ihvertfall ikke om vinylen er vasket/renset før avspilling.

En digresjon er derimot en gammel regel som sier at man bør vente 3-4 timer før man spiller av vinylen påny. Enkelte påstår sogar at man må vente opptil 12 timer før rillene i vinylen resettes til den opprinnelige formen. Denne teorien skulle isåfall tilsi det motsatte om du spiller av vinylen innenfor dette tidsintervallet - altså en forringet lydkvalitet. Dersom du spiller av en ny vinylplate uten å vaske, kan stylus/nålen rengjøre for produksjonssmuss slik at påfølge avspillinger oppleves som bedre. Derimot vil smusset etterhvert feste seg på stylus og forringe lyden med mindre stylus renses jevnlig. ....teoretisk ihvertfall :)

Artig at du spør. Hva er dine opplevelser? -Fortell.

Mvh
Jan P.

Edit:
Kan det ha noe med at VPI'en og pickupen er ny og under innspilling?

PS! Har du ikke lagt deg enda Zomby? Leggetid for de under femti nå vet du :)
Pressinger fra Classic Records kan likestilles med det du uttaler om Mofi.
Ja det kan ha noe med innspilling å gjøre selvfølgelig...og mekking med underlaget. Men hvis dette er helt inni hodet mitt så burde vel en plate som jeg har lyttet til og så lagt bort noen dager, for så å ta frem igjen også føre til noe subjektiv tullball i opplevelsen, men det gjør det ikke, jeg opplever ikke dette med plater jeg har spilt endel ganger, selv om de står dager og uker mellom hver spilling. Opplever det heller ikke med brukte plater. (Og, etter at jeg kjøpte TT låter CD like skuffende dårlig hver gang :) )

Opplevelsen av plata når jeg setter den på for første gang derimot er ofte at lydbildet er litt tynt, og det er mest merkbart i det området RIAAen skal være spesielt god på (varm mellomtone). Det kan ikke være noe med at vinylen rent fysisk "setter seg" etter noen runder med den varmeutviklingen du beskriver?

Vanskelig å beskrive egentlig, men det er den feelingen av at alt jo er der i lydbildet, men det låter dødt/tamt.

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
377
Torget vurderinger
10
Det siste du skriver om at varmeutvikling i rillene skulle ha noen innvirkning er lite sannsynlig, lit sannsynlig er det også at skiva setter seg etter noen avspillinger. Du setter jo faktisk en diamant på plastikk, og om noe i det hele tatt skjer er det at diamanten etter noen avspillinger sliper bort noe informasjon. Dett er uansett så minimalt at våre ører neppe oppfatter det. Jeg heller mer mot det at du "lærer" innspillingen å kjenne så godt etterhvert, at du hører flere og flere ting, omtrent på samme måte som du legger merke til andre detaljer ved et kunstmaleri, fotografi, eller en bok for den saks skyld ved gjenntatt frekventering av materialet.
For øvrig er det min erfaring at gullalderen for LP var 70, og 80 tallet, der utgivelsene sjelden eller aldri hadde så mye som et lite knepp i avspillingen. En annen sak er kanskje at utstyret jeg bruker i dag koster det samme som et lite lands statsbudjsett, barte pickup'en alene koster mer enn hele anlegget jeg hadde kostet på 70-tallet, og plukker derfor helt sikkert med seg mere uøsnket informasjon også.
Når det er sagt, så er min erfaring at noen plateselskaper/produskjonsfasiliteter er dårligere på kvalitet enn andre, og da er det den fysiske kvaliteten på selve mediet jeg sikter til. F.eks så er min erfaring med Speakers Corner, både røtt og råte, mens nye Deutsche Grammofon er alldeles utmerket. Italienske "fone" club of 496 er også både her og der. Columbia Records (gamle CBS) kom i hus med Return to Forever "Romantic Warrior" her om dage, og er dødstyst, og til å være en nymotens 180 gr. så låter den usannsynlig mye bedre enn originalen fra 70 tallet. Ellers har jeg gode erfaringer med Atlantic. MOFI, er fulle av knitring, men jeg har ikke oppleved noen forbedring uansett hvor mange ganger jeg spiiller dem. Neste post på programmet - Innkjøp av en god platevasker, min manualle SpinClean holder bare ikke mål for å få vekk gørra som ligger dypt i rillene.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.917
Sted
Hus
Kan lønne seg å vaske platene selv om de er nye. Hender på en del pressinger at slippmiddelet sitter igjen og lager støy. :)

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
377
Torget vurderinger
10
Det er da merkelig at plateselskapene klarte å få til dette så bra for 30-40 år siden, mens dagens produskjon ofte er dårligere (og da snakker jeg om selve mediet, ikke selve lyden, den er jo et kapittel for seg). Jeg har mottat mange skiver fra f.eks Analogue Productions som er fulle av fingeravtrykk, enda de er splitter nye, og forseglede. Enda merkeligere er det at produsenten ikke kan stå for denne vaskinga slik de ofte gjorde før. Ganle LP'er skinte og gnistret i all jomfruelighet når man tok dem ut av innercoveret, mens mye av dagens vinyl har et grått slør over seg... det er vel dette som er slippmiddel da?

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
78.096
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Min erfaring er at platene aldri låter bedre jo mer de blir spilt,-snarere tvert i mot.
Jeg har spilt vinyl i seks-sjuogtredve år.

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
377
Torget vurderinger
10
Enig med deg bluesbreaker, etter en stund blir de utslitt. Jeg fikk min første platespiller i 1972, og siden har samlingen blitt større og større, og mere og mere slitt. Ikke samme spiller i dag, men uansett sliter stylusen ut vinylen. Da får men vel bare selge den som "klassiker" til høystbydende godtroende naut:p, og skaffe seg en ny for å lytte til selv.:cool:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Enig med deg bluesbreaker, etter en stund blir de utslitt. Jeg fikk min første platespiller i 1972, og siden har samlingen blitt større og større, og mere og mere slitt. Ikke samme spiller i dag, men uansett sliter stylusen ut vinylen. Da får men vel bare selge den som "klassiker" til høystbydende godtroende naut:p, og skaffe seg en ny for å lytte til selv.:cool:
Det er en grunn til at jeg har minst to eksemplarer og fyller på med flere av de platene jeg spiller mest.
I og med at det nå står nærmere 4000 stk i vinylrommet, har jeg litt rotasjon.... men noen blir seff. plukket frem oftere og Cadenzaen/Aqvoxen er avslørende på dette med slitasje i form av antall ganger spillte plater.

Har også som dere observert dette unødvendige fenomenet med dårlig etterbehandling på nye pressinger. Tragisk at det ofte er slik i 2013. Men pengemakta rår vel hardere enn noen gang.
Det værste eksempelet jeg har kommet over er Susanne Sundførs "The Silicone Vail" (2012) Orange vinyl signert 500 eks. Mest lysst til å lage fruktskål av plata....
Eksempel på det motsatte: fikk tak i Janis Ian; Braking Silence APP 027 fremdeles i orginal uåpnet plast. Dønn tysst når Cadenzaen blir satt ned i rillene og hele veien rundt på begge sider. Slik skal det seff. alltid være......

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
377
Torget vurderinger
10
Det er en grunn til at jeg har minst to eksemplarer og fyller på med flere av de platene jeg spiller mest.
I og med at det nå står nærmere 4000 stk i vinylrommet, har jeg litt rotasjon

HELDIGGRISEN! ;) jeg skulle gjerne hatt 4000, men må nøye meg med øhrmm... fjerdeparten (litt heldig jeg også da kanskje)

Det værste eksempelet jeg har kommet over er Susanne Sundførs "The Silicone Vail" (2012) Orange vinyl signert 500 eks. Mest lysst til å lage fruktskål av plata....
Eksempel på det motsatte: fikk tak i Janis Ian; Braking Silence APP 027 fremdeles i orginal uåpnet plast. Dønn tysst når Cadenzaen blir satt ned i rillene og hele veien rundt på begge sider. Slik skal det seff. alltid være......

"The Silicone Vail" er kanskje stjerneeksemplet på hvor dårlig det kan bli. (Men jeg kjenner etterhvert mange som har den orange plata i etter sigende 500 eks. kanskje det var 500K eks de lagde) uansett er de like dårlige alle sammen. Jeg har også Melody Gardots siste, som bare er så full at "dritt" i rillene (og da er det ikke musikken jeg tenker på, men rein dritt fra produksjonen) at det ikke lar seg vaske vekk GRRRRR...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Interessant poeng med å vente på vinylen, Grumps. Aldri så mye som tenkt tanken en gang.

Men er det varmen som noen antyder? Kan hende det rett og slett er mekanisk belastning, vi snakker jo om ganske voldsomt trykk mellom pickup og vinyl. Og det er neppe utenkelig at vinylen har en slags 'springback' a la lakken ved kutting. Og da snakker vi i så fall stikk motsatt med hensyn til tid. Vinylen finner tilbake til den formen den ble presset til med varme, som er den tiltenkte. Dermed, wait for it.. Lakken finner tilbake til formen før kutteren lagde rillene. Dermed, metalliser så fort som mulig.

Det høres intuitivt fornuftig ut. Men har jeg lyst til å høre samme låta en gang til, så er det vel 'to hell with it som gjelder'. ;)

Ellers er jeg ikke så overrasket over at kvaliteten på dagens vinyl er varierende. HiFi News gjorde en serie artikler om vinylpressing for et par år siden. Jeg må si at denne prosessen i voldsomt stor grad bærer preg av håndtverkets 'godt og dårlig', i motsetning til digitalmasteringens vitenskapelige 'rett og galt'.

De aller fleste nye kuttinger og pressinger gjøres også på gammel, renovert maskinpark. Det er vel ingen grunn til å tro at det alltid har latt seg renovere til like god stand som da det var nytt. Og som alle håndtverk, fingerfølelsen kommer med erfaring.

Sist redigert av en moderator:

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
377
Torget vurderinger
10
Det var det med håndtverk jeg glemte å nevne, det virker somden edle kunst har gått i glemmeboka bare i løpet av et par tiår...
BTW: regarding Experience: It is what you get when you don't get what you want.... or all knowledge hurts, one way or the other...

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Glad jeg ikke kjøpte silicon veil på vinyl da, syntes den var ok på cd, men litt skarp i diskant og noget komprimert over hele fjøla, hadde tanker om at den kunne innfri med mer headroom :-(

Er det andre som har dårlig erfaring med siste Olafur Arnalds på vinyl? Der er støygulvet meeeget hørbart hos meg. Kjøpte også Bon Iver her om dagen, der var det direkte støy på side 2, må være feilpressing, så da kommer det nytt eks i posten, og den andre går i retur. PK er grei sånn sett.

Takk for mange gode svar! Får se om dette går seg til :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Enig i kritikken av pressinga. Men intet tapt ved å kjøpe den på vinyl, CD'en fulgte med...

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Tror eg har opplevd én gang at en ny lp "gikk seg til" etter noen runder, og det var Jacksonville City nights med Ryan Adams. Den sprakte mye de første rundene, men det forsvant gradvis, av en eller annen grunn.

Men det eg i alle fall vet, er at dagens LP'er med alskens 180 grams klistremerker og "pressed at ditt, datt og dallas (eller var det Pallas), er et sjansespill. Men kjøper eg ei "gammal" skive, typisk 70 eller 80 tals pressing, så kommer det som regel ei vinyl, tynt som et aspeløv, men det låter stort sett helt forbanna gullebra kver bidige gang... Og det er ikkje bare pga loudness war.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
78.096
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
@Townes
Kanskje var det statisk elektrisitet som forårsaket sprakinga.
Ikke uvanlig. Dette kan bli bedre etter hvert hvis "plata lader seg ut"
Det kan man også gjøre med diverse hjelpemidler. F.eks antistat-pistol eller øke luftfuktigheten i rommet.
Grønne planter i rommet hjelper.

Sist redigert:
S

SAH

Gjest
Var så dum at jeg prøvde å fjerne statisk elektrisitet med antistatisk spray (kjøpt på Platekompaniet) på noen nye plater . Dette medførte at det ble fryktelig mye knitring. Da er det vel kanskje skikkelig platevask som må til for å fjerne knitringen? Noen som har erfart det samme med bruk av antistatisk spray?

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Tror eg har opplevd én gang at en ny lp "gikk seg til" etter noen runder, og det var Jacksonville City nights med Ryan Adams. Den sprakte mye de første rundene, men det forsvant gradvis, av en eller annen grunn.

Men det eg i alle fall vet, er at dagens LP'er med alskens 180 grams klistremerker og "pressed at ditt, datt og dallas (eller var det Pallas), er et sjansespill. Men kjøper eg ei "gammal" skive, typisk 70 eller 80 tals pressing, så kommer det som regel ei vinyl, tynt som et aspeløv, men det låter stort sett helt forbanna gullebra kver bidige gang... Og det er ikkje bare pga loudness war.
Hadde samme opplevelse, kjøpte American Garage med Pat Metheny i førsteutgivelse for 7$ + frakt på ebay, løvtynn sak som spilte som F :)

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Var så dum at jeg prøvde å fjerne statisk elektrisitet med antistatisk spray (kjøpt på Platekompaniet) på noen nye plater . Dette medførte at det ble fryktelig mye knitring. Da er det vel kanskje skikkelig platevask som må til for å fjerne knitringen? Noen som har erfart det samme med bruk av antistatisk spray?
Nei har ikke prøvd det, men platevask fjerner mye, noen ganger all knitring.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.772
Torget vurderinger
1
Når det er sagt, så er min erfaring at noen plateselskaper/produskjonsfasiliteter er dårligere på kvalitet enn andre, og da er det den fysiske kvaliteten på selve mediet jeg sikter til. F.eks så er min erfaring med Speakers Corner, både røtt og råte, mens nye Deutsche Grammofon er alldeles utmerket. Italienske "fone" club of 496 er også både her og der. Columbia Records (gamle CBS) kom i hus med Return to Forever "Romantic Warrior" her om dage, og er dødstyst, og til å være en nymotens 180 gr. så låter den usannsynlig mye bedre enn originalen fra 70 tallet. .
Det der skjønner jeg ikke. Speakers Corner (Pallas) er desidert best av platepressene som opererer i dag. Har 30 titler og alle er like tyste som ECM pressinger fra de gode gamle dager. Ny Deutsche Grammofon ER speakers Corner (Pallas). Speaker Corner merker ikke titlene sine. Verve er også SC.
Return to Foerever er forøvrig gitt ut av Music on Vinyl. Det er den gamle CBS pressa i Holland. De gjør en god jobb med pressekvaliteten.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.772
Torget vurderinger
1
Det er da merkelig at plateselskapene klarte å få til dette så bra for 30-40 år siden, mens dagens produskjon ofte er dårligere (og da snakker jeg om selve mediet, ikke selve lyden, den er jo et kapittel for seg). Jeg har mottat mange skiver fra f.eks Analogue Productions som er fulle av fingeravtrykk, enda de er splitter nye, og forseglede. Enda merkeligere er det at produsenten ikke kan stå for denne vaskinga slik de ofte gjorde før. Ganle LP'er skinte og gnistret i all jomfruelighet når man tok dem ut av innercoveret, mens mye av dagens vinyl har et grått slør over seg... det er vel dette som er slippmiddel da?
Det var gamle plater produsert i Europa og Japan og Europa som skinte som ny. Amerikanske og Canadiske pressinger hadde den der filmen på overflaten, men godt mastret med bra lyd hadde de imidlertid ofte.
Jeg har kun gode erfaringer med Analogua Production og deres nye 45RPM utgaver er aldeles fantastiske...

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.917
Sted
Hus
45 RPM boksen til The Doors er meget bra, og det samme med Counting Crows 45 RPM utgave. Det samme med DCC sine utgivelser. Classic Records har vært opp og ned på kvaliteten. En del av Classic skivene måtte en tur i vaskeren for å bli bra. :)

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
78.096
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det sier seg sjøl at det er dumt å spraye noe som helst på platene.
Det eneste må være rensevæske i forb. m. vasking, men min platevasker er i prinsippet et bad som man tørker plata godt etterpå.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Det eneste må være rensevæske i forb. m. vasking, men min platevasker er i prinsippet et bad som man tørker plata godt etterpå.
Hvorfor sier det seg selv?

S

SAH

Gjest
Man lærer- også av dårlige erfaringer. Men synes det er litt rart at "seriøse" aktører selger slike produkter som kanskje gjør mer skade enn nytte. Opplevde at mye av den statiske elektrisiteten forsvant, men som sagt tidligere, fryktelig mye knitring etter denne behandlingen.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
78.096
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Fordi sprayen vil legge seg i rillene, -vi vasker jo plater for å få rillene rene slik at plata lyder best mulig og tar vare på nåla.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Fordi sprayen vil legge seg i rillene, -vi vasker jo plater for å få rillene rene slik at plata lyder best mulig og tar vare på nåla.
Joda enig i det forsåvidt, men det finnes væsker som fordamper, og som ikke legger igjen belegg. Har heller aldri prøvd noe slikt, men er enig med SAH i at det er rart seriøse aktører selger dette :-/

L

larkus

Gjest
Alternativ platerens

[video=youtube;_gyvipBs6Vs]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=_gyvipBs6Vs[/video]

Z

Zomby_Woof

Gjest
Den placeboen har jeg også opplevd, cash... Men det var den fra Acoustic revive, var det ikke? Jeg hørte det forresten på noen plater, men ikke alle. Skulle tro at placeboen var lik hver gang? Kunne vært interessant å lånt en hjem og testet nærmere.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Alternativ platerens

[video=youtube;_gyvipBs6Vs]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=_gyvipBs6Vs[/video]
Det har jeg prøvd med ganske godt resultat, bortsett fra en ting. Platene blir helt idiotisk statiske av det, så man kan høre det spprake av elektriske utladninger (ikke under avspilling, men direkte fra plata).

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.772
Torget vurderinger
1
Alternativ platerens

Det har jeg prøvd med ganske godt resultat, bortsett fra en ting. Platene blir helt idiotisk statiske av det, så man kan høre det spprake av elektriske utladninger (ikke under avspilling, men direkte fra plata).

Riktig. Det fungerer veldig godt. Limet binder til seg all dritten med ikke til vinylen. Plata blir vanvittig statisk etterpå slik at den blir dekket av støv på få minutter. Virker antistatpistol?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vet ikke. Det er noen år siden jeg prøvde, og jeg hadde ikke Zerostat'en den gangen.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
36.268
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Den placeboen har jeg også opplevd, cash... Men det var den fra Acoustic revive, var det ikke? Jeg hørte det forresten på noen plater, men ikke alle. Skulle tro at placeboen var lik hver gang? Kunne vært interessant å lånt en hjem og testet nærmere.
Erik på Duet renset en platta for meg som jeg lyttet veldigt mye på, noe skjedde helt klart:)

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Erik på Duet renset en platta for meg som jeg lyttet veldigt mye på, noe skjedde helt klart:)
Det var mitt inntrykk også. Hva som skjer er ikke godt å si. Michael Fremer hadde vel en test av både Acoutsic revive og Furutech for en del år siden. Mener å huske en forklaring om at det kan være magnetiserbare materialer i tilsetnings-/fargestoffer i vinylen, at dette kan magnetiseres av forskjellige årsaker, og at pickupspolene kan virke som antenner og plukke opp variasjoner i det resulterende magnetfeltet som støy. Mitt lytteinntrykk ligner forresten til forveksling det jeg subjektivt opplever med senking av støygulvet.

Men det er klart. Dette skulle ikke være avanserte saker. Et print med baner i en 'spoleform', en liten forsterker, og en tonegenerator av et eller annet slag (som gir en sinus med gradvis synkende amplitude). Skulle være et perfekt prosjekt å starte Scrooge på... ;)

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn