...Mener å huske en forklaring om at det kan være magnetiserbare materialer i tilsetnings-/fargestoffer i vinylen, at dette kan magnetiseres av forskjellige årsaker, og at pickupspolene kan virke som antenner og plukke opp variasjoner i det resulterende magnetfeltet som støy. Mitt lytteinntrykk ligner forresten til forveksling det jeg subjektivt opplever med senking av støygulvet.
Dette forklarer kanskje hvorfor flere opplever Susanne Sundførs Orange Vinyl som skrekkelig, (CD'en er vel ingen højdare den heller), og flere andre fargede vinyl jeg har låter skrekkelig dårlig de også. Klar vinyl er en tanke bedre, men ikke bedre enn sort. Jeg har bl.a. Donald Fagen's Sunken Condos på klar vinyl, men den topper ovehodet ikke lydkvalitetslista hos meg (og det har ikke noe med Fagen selv å gjøre ettersom jeg liker hans musikk ). Det kan sikkert ha noe med arm, pu og riaa å gjøre også, men jeg har ikke valgt noen av disse på billigsalg akkurat, så den tanken kan jeg sikkert avskrive. Skulle ikke forundre meg om det stemmer med magnetisme i fargede vinyl, mange fargepigmenter er jo metalliske

Jeg skal foreta en sammenligning med skiver jeg har på farget og sort vinyl for ordens skyld...