Ny LP

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kanskje. Jeg har ikke akkurat mange klare vinyler. Men, et par Bowieskiver på Ryko tror jeg. Det røyk vel med noen da jeg var blakk også, da jeg ikke syntes jeg hadde råd til dubletter. De er riktig fine, selv om jeg fortsatt foretrekker originalene.

Sist redigert av en moderator:

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
377
Torget vurderinger
10
...Mener å huske en forklaring om at det kan være magnetiserbare materialer i tilsetnings-/fargestoffer i vinylen, at dette kan magnetiseres av forskjellige årsaker, og at pickupspolene kan virke som antenner og plukke opp variasjoner i det resulterende magnetfeltet som støy. Mitt lytteinntrykk ligner forresten til forveksling det jeg subjektivt opplever med senking av støygulvet.
Dette forklarer kanskje hvorfor flere opplever Susanne Sundførs Orange Vinyl som skrekkelig, (CD'en er vel ingen højdare den heller), og flere andre fargede vinyl jeg har låter skrekkelig dårlig de også. Klar vinyl er en tanke bedre, men ikke bedre enn sort. Jeg har bl.a. Donald Fagen's Sunken Condos på klar vinyl, men den topper ovehodet ikke lydkvalitetslista hos meg (og det har ikke noe med Fagen selv å gjøre ettersom jeg liker hans musikk ). Det kan sikkert ha noe med arm, pu og riaa å gjøre også, men jeg har ikke valgt noen av disse på billigsalg akkurat, så den tanken kan jeg sikkert avskrive. Skulle ikke forundre meg om det stemmer med magnetisme i fargede vinyl, mange fargepigmenter er jo metalliske:confused: Jeg skal foreta en sammenligning med skiver jeg har på farget og sort vinyl for ordens skyld...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.772
Torget vurderinger
1
...Mener å huske en forklaring om at det kan være magnetiserbare materialer i tilsetnings-/fargestoffer i vinylen, at dette kan magnetiseres av forskjellige årsaker, og at pickupspolene kan virke som antenner og plukke opp variasjoner i det resulterende magnetfeltet som støy. Mitt lytteinntrykk ligner forresten til forveksling det jeg subjektivt opplever med senking av støygulvet.
Dette forklarer kanskje hvorfor flere opplever Susanne Sundførs Orange Vinyl som skrekkelig, (CD'en er vel ingen højdare den heller), og flere andre fargede vinyl jeg har låter skrekkelig dårlig de også. Klar vinyl er en tanke bedre, men ikke bedre enn sort. Jeg har bl.a. Donald Fagen's Sunken Condos på klar vinyl, men den topper ovehodet ikke lydkvalitetslista hos meg (og det har ikke noe med Fagen selv å gjøre ettersom jeg liker hans musikk ). Det kan sikkert ha noe med arm, pu og riaa å gjøre også, men jeg har ikke valgt noen av disse på billigsalg akkurat, så den tanken kan jeg sikkert avskrive. Skulle ikke forundre meg om det stemmer med magnetisme i fargede vinyl, mange fargepigmenter er jo metalliske:confused: Jeg skal foreta en sammenligning med skiver jeg har på farget og sort vinyl for ordens skyld...

Sort vinyl er også farget. Det er denne (sorte) vinylen avmagnetiseringen er ment for. Har aldri hørt noen korrelasjon mellom vinylfarge og lydkvalitet (med mulig unntak av enkelte spraglete).

Z

Zomby_Woof

Gjest
Visst er den det, Voff. PVC'en i seg selv er klar.

Men hva er greia med de forskjellige fargetilsetningene? Svart vinyl er kanskje tilsatt karbonbasert fargestoff? Blått en eller annen form for kobberoksid? Hva innebærer det i praksis? Størrelsen på 'gryna' i plasten? Elektrisk konduktivitet? Magnetisk permeabilitet?

Egen erfaring tyder nok på at klar vinyl er fine saker, men er det bedre enn svart? Og i så fall hvordan og hvorfor?

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.253
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
At en opplever Susanne Sundførs Orange Vinyl som skrekkelig kan ha en annen forklaring enn fargen!

Kunne godt tenkt meg å sett Bryan Ferry i Molde på fredag, men i og med at han er der i kombinasjon med ovenstående så får det bare være.

(unnskyld surt oppstøt, men klarte ikke å la være!)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sure oppstøt er helt greit. Musikere er som mennesker, noen vil kanskje hevde at de er mennesker. Ingen liker alle. Hvis noen påstår det, så påstår jeg at det er fordi de rett og slett ikke bryr seg. ;)

Ellers er det intet tap å kjøpe den orange vinylen i forhold til å kjøpe CD. CD'n lå faktisk i coveret sammen med vinylen (kanskje et varsel om at pressingen ikke er i hurra-klassen?).

Det trenger forresten ikke å være den orange fargen som er synderen. Det er virkelig ingen grenser for hvor mye som kan gå galt når man produserer vinyl.

Topp Bunn