Ny kurs og kabling til stikk

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.576
Torget vurderinger
12
[/quote]

Fiat Panda er jo forøvrig en stilig bil, en fikk de til og med 4-hjuls trekk.
[/quote]

Sorry, minnes du hadde midgaard! :)
Ellers skjønner jeg at smak ikke kan diskuteres når du mener Panda`n er en stilig bil. Det neste er vel at du mener det er en sportsbil? :)
Det kom forøvrig en og spurte etter senkesett til en Panda, jeg foreslo mittfjords, dypest der.... :)
[/quote]

Panda er et design-ikon!!!! Det er en genialt pakket og morsom liten bil som man også fikk med 4WD slik det ble påpekt. Men, det er selvfølgelig ingen sportsbil det heller. I motsetning til en del andre merker utgir den seg heller ikke for å være det.

Ontopic:

Jeg tror gjerne at noen her hører forskjell på omlegging av kursen, men at det er impedansreduksjonen ved kortere kabel tror jeg ikke på. Induktans, kapasitans, resistans, oksydasjon (nye stikk? færre koblingspunkter? "fersk" kobber (ikke den gamle svarte) etc etc), påvirkning fra andre apparater (EMC) etc etc. Og fasiten er sikkert en lekker mix av mange parametre. Det finnes ingen enkle løsninger andre steder enn i reklamens verden. Men at det er hørbar forskjell tror jeg gjerne.

Trond

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.576
Torget vurderinger
12
Roysen skrev:
Jeg holder på med noe av det samme Fosse. Jeg kommer imidlertid til å installere amerikanske vegguttak dersom jeg får en elektriker til å gjøre det. De har større kontaktflate og bedre gripeevne samtidig som det finnes langt flere vegguttak, nettstikk og nettkabler å velge i enn dersom man velger standarden her hjemme.

Mvh
Roysen
Ikke lov. Dessuten er amerikansk nettspenning 115V og det er derfor kontaktflatene er større. Selv om utstyret skulle være klassifisert for tilstrekkelig høy spenning (tviler) så vil levetiden forkortes kraftig.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.820
Sted
Holmestrand
Roysen skrev:
KJ skrev:
Roysen skrev:
...
Vel nå er det slik at de operer på 240V i f.eks Hong Kong også. Den amerikanske standarden på uttak og stikk benyttes med stort hell der.

Mvh
Roysen
Det er i tilfelle i Hong Kong. Som antydet tidligere er det meste av «amerikansk» materiell til 110/115/120/130V nettspenninger er i EU/EØS kun godkjent for 50V. Jeg tro du skal lete langt og lenge etter en bedre sterkstrømskontakt enn den norske «komfyrkontakten». Et alternativt kunne kanskje være å bruke Neutrik sine Powercon i veggen, de tåler 20A, men er av en eller annen grunn ikke «godkjent» for fast installasjon.

mvh
KJ
....og muligens Philip Hauge kontaktene.

Mulig jeg har blitt misforstått noe her. Det jeg mener er ikke at amerikansk standard er bedre enn den norske "komfyrkontaten", men at den amerikanske standarden er bedre enn nettstikk og uttak benyttet i Norge for 16A kurser og nedover.

Mvh
Roysen

Mvh
Roysen
Hva er det som gjør det amerikanske utstyret bedre? Jeg har jobbet med elektrisk sikkerhet (NEMKO), og var IKKE imponert over amerikansk utstyr.

T

tjn

Gjest
Først og fremst, dette er ikke ett innlegg i debatten om hvordan ting skal/må gjøres, eller hva som er ”riktig”, jeg har ikke nok peil på strøm til å kunne si noe sånt. Det jeg derimot har er bekjente/kollegaer som har. Jeg jobber i en bedrift der vi har en elektro avdeling som jobber med sensitivt utstyr så støy problematikken er noe de jobber med daglig, så dette er folk jeg snakker ofte med :). Dette er kun erfaringer som jeg har gjort hjemme og jeg vet ikke om det ville virket hos andre.

Jeg har i noen år nå hatt en egen kurs med en skjermet 2,5mm2 kabel med jord inn til anlegget, har også tilgang på en ”vanlig” 2.5mm2 jordet kurs der ledningene går i veggen så det har vært lett og sammenligne disse kursene, og det har hele tiden vært åpenbart; det ”støver” mer fra den opprinnelige kursen, lyden blir flatere og mindre engasjerende. Kan jo si at det er varmekabler, lys og andre småting også på den kursen. Nå er det nå en gang slik i denne hobbyen at vi alltid lurer på om det kan bli enda bedre, så jeg har lekt med tanken om å trekke en 4mm2 skjermet kabel av en bedre kvalitet for å se om så skjer. Folket på jobben kom med forslag om hvilken kabel men understreket samtidig at det er ingen fasit på dette med støy så de kunne ikke love at det ble bedre. Så for en tid tilbake ble 3x4mm2 kabel med kobber skjerm kjøpt inn, Cognac ble kjøpt inn, har nemlig en elektriker nabo som er veldig glad i dette. Med den som lokkemiddel dukket han opp en kveld og jobben ble gjort, den eneste forskjellen som ble gjort i forhold til 2.5mm2 kabelen var at skjermen ble koblet til i sikringskapet (men ikke i kontakt enden...), på 2.5mm2 kabelen var ikke skjermen koblet til i noen ender. 3 lederen koblet til jord i begge ender, alt dette på anbefaling fra fagfolket. Koblet opp anlegget igjen og spilte litt på de ”gamle” kursene, inntrykket var akkurat det samme som før. Etter en stund så var det tid for å prøve ”feitingen”; kone faktoren er ikke veldig høy på denne kabelen, 15mm i diameter og grå!! Men det er mitt rom! Og skal si jeg ble paff, det var så stille (utenom musikken da...), en ro som jeg ikke har hørt før, det hørtes ut som huset var utstyrt med sidevegger av foldedører og at de nå var trukket til side, bakveggen var ”borte”, det ble så mye høyere under taket, fantastisk øking av dynamikken med andre ord, musikken fløt bare naturlig avgårde med en enda dypere og presis bass. Jeg snakker faktisk ikke små forskjeller her; elektrikernabo som egentlig bare har greie på båt sa ”jøss”; og det før Cognacen ble åpnet, kvinnen i huset ble beordret ned, hun sa ”helt sprøtt, fy f...så stort lydbilde det ble”. Det jeg likte best var at det ble så forbannet naturlig det hele, det virket så ”riktig”. Jeg måtte jo spørre fagmannen om hva som kunne gjøre at det ble så stor forskjell, ”jeg vet ikke” sa han, og la til; ”men er det viktig å vite det da?” Tenkte i 3 sekunder og sa nei egentlig ikke, det ble veldig mye bedre og jeg lot det være med det.
Kan jo legge til at det er 12m fra skapet til anlegget og når vi målte etter den ble lagt opp var spenningen 2-3 volt høyere på 4mm2 enn på 2.5mm2 kabelen.

J

Jurassic

Gjest
Det spenningsfallet er ikke i kabelen iallfall, snarere tilfeldig.
På 13 meter med 2,5kvadrat og 230V har du ikke 1V engang i spenningsfall og dette finnes det formler for.

K

kbwh

Gjest
Powerpoint skrev:
Valentino skrev:
Hvem fanden har tatt bilde av det nye sikringsskapet mitt?

[/bull]
Kan umulig være bilde av sikringsskapet ditt.
Der inne er det vel bare zinkanoder og blyskjerming ;)
..og mengder gaffatape samt lett tilgjengelig Morakniv...

[/intern]

L

lark

Gjest
rico skrev:
Med den som lokkemiddel dukket han opp en kveld og jobben ble gjort, den eneste forskjellen som ble gjort i forhold til 2.5mm2 kabelen var at skjermen ble koblet til i sikringskapet (men ikke i kontakt enden...), på 2.5mm2 kabelen var ikke skjermen koblet til i noen ender. 3 lederen koblet til jord i begge ender, alt dette på anbefaling fra fagfolket.
Tviler ikke et sekund på at du fikk forbedring i lyden. Men når skjermen på 2.5mm kabelen ikke er var tilkoblet i noen av endene har skjermen ingen effekt. Tror nok heller ikke at økningen fra 2,5mm til 4mm kabel har noen betydning,
Forbedringen skyldes nok at du har fått skjermet kabel helt inn i sikringsskapet. Uansett var dette veldig
interessant :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jurassic skrev:
Det spenningsfallet er ikke i kabelen iallfall, snarere tilfeldig.
På 13 meter med 2,5kvadrat og 230V har du ikke 1V engang i spenningsfall og dette finnes det formler for.
Ja, og vi snakker millivolt. Men derimot fant jeg aldri noen formel for spenningsfallet over et halvt dusin seriekoblede stikkontakter med mer eller mindre oksyderte skruer i hvert stikk. Det var det hvertfall i den gamle 10A, 1,5 mm2-kursen hos meg. Kan det være noe der?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.392
Torget vurderinger
1
Klart med seriekoblede stikkontakter kan det nok være litt av hvert :eek:

Tro snart jeg får låne en logger for å se om det blir noen endringer når jeg måler på forskjellige kabel typer.

Mvh Roald

T

tjn

Gjest
lark skrev:
rico skrev:
Med den som lokkemiddel dukket han opp en kveld og jobben ble gjort, den eneste forskjellen som ble gjort i forhold til 2.5mm2 kabelen var at skjermen ble koblet til i sikringskapet (men ikke i kontakt enden...), på 2.5mm2 kabelen var ikke skjermen koblet til i noen ender. 3 lederen koblet til jord i begge ender, alt dette på anbefaling fra fagfolket.
Tviler ikke et sekund på at du fikk forbedring i lyden. Men når skjermen på 2.5mm kabelen ikke er var tilkoblet i noen av endene har skjermen ingen effekt. Tror nok heller ikke at økningen fra 2,5mm til 4mm kabel har noen betydning,
Forbedringen skyldes nok at du har fått skjermet kabel helt inn i sikringsskapet. Uansett var dette veldig
interessant :)
Godt mulig det ja, siden alle kursene enda er der så er nabo kontaktet, vil se om det er mulig og koble skjerm på 2.5mm2 i sikringskapet så kan jeg jo sjekke det ut.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hi Fosse

Jeg vet ikke hvor langt du har kommet nå, men angående jordet og ujordet i samme rom, så er det egentlig ikke lov, men.....etter at varmepumpene kom ble det gitt unntak, og det er lov med et jordet punkt i et rom der kursen ellers er ujordet. Men det vet selvsagt elektrikeren alt om.

Asbjørn

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.820
Sted
Holmestrand
Jurassic skrev:
Jeg har aldri sett noen her på sentralen skrive at anlegget lyder bedre på vinteren enn på sommeren enda det finnes statistikk på at det er mindre støy på nettet i vinterhalvåret.

Derfor tar jeg alle uttalelser fra de som hører hva forskjell mellom en Pelton og en Francis turbin med en smule salt.
Snakker vi om turbiner så er det Kaplan som ruler!

taylorm

Medlem
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
0
Jurassic skrev:
"Det spenningsfallet er ikke i kabelen iallfall, snarere tilfeldig.
På 13 meter med 2,5kvadrat og 230V har du ikke 1V engang i spenningsfall og dette finnes det formler for."

På 13m kabel er spenningsfallet slik: ved (1,5¤= 4,9volt) og (2,5¤=2,96volt) og (4¤=1,84Volt)
dette temaet har vert oppe før og jeg komenterte det, finner ikke igjen det jeg skrev når jeg søker!??

formelen er : 1/56 ohm`s motstand per meter (per mm2 leder) for hvær meter kabel.
husk at du må regne frem og tilbake til uttak.
tror jeg regnet ut at spenningsfallet falt med en ca 2,7 volt på min kurs når jeg gikk ifra 1,5 til 4 kvadrat.
jeg har 4 kvadrat til anlegget og egen jordingskurs, jeg brukte en 8t gravemaskin til å grave ned en 15 kilos kobberplate utenfor stuen min. Se bilde. Hvor mye forbedret dette lyden?, vet ikke da jeg ikke fikk testet annlegget før renovering av hus. Spenningsfallet varierer med amp, utregningen var ved 16 amp,hvor mye en forsterker trekker i "støtet" vet jeg ikke, man trenger Fluke 39B eller bedre for å registrere dette. Det kostet egentlig meget lite penger å gi steroen fetere kabling og jording. Det som tok resurser var og finne ut materialvalget på vegger og tak i stuen, evt Rocwoolplater, gips+spoonplater, flis, tepper osv dette var det som var krevende.
lyden i MIN stue ETTER tilpassing av materialer osv. har jeg bare knapt hørt bedre ved demoen hos Burmeister på hifi messen i Munchen, foresten burmeister var nest best på messen kun overgått av Dette firmaet som solgte akustikk-dempeplater i første etasje på messen som jeg ikke husker navnet på, de spilte på JM-lab utopia. (Krell sitt anlegg på messen var et skrekkens eksempel på dårlig lyd ifra noen som burde prestert langt bedre selv om det kostet en mill eller to, uff. Krell hadde til og med montert inn ac i demorommet fordi forsterkerene laget så mye varme, men god lyd var de ikke engang i nærheten av, deres demo var nermest en hån mot de fremmøtte.)

her er noen bilder ifra gravingen i hagen/jordingen til stereoen + noen bilder ifra da jeg var på Hi-End i Munchen Mai 07, pokker bildene vil jo ikke inn ???

Ja Ja, bye for now.

J

Jurassic

Gjest
taylorm skrev:
Jurassic skrev:
På 13 meter med 2,5kvadrat og 230V har du ikke 1V engang i spenningsfall og dette finnes det formler for."

På 13m kabel er spenningsfallet slik: ved (1,5¤= 4,9volt) og (2,5¤=2,96volt) og (4¤=1,84Volt)
dette temaet har vert oppe før og jeg komenterte det, finner ikke igjen det jeg skrev når jeg søker!??

formelen er : 1/56 ohm`s motstand per meter (per mm2 leder) for hvær meter kabel.
husk at du må regne frem og tilbake til uttak.
tror jeg regnet ut at spenningsfallet falt med en ca 2,7 volt på min kurs når jeg gikk ifra 1,5 til 4 kvadrat.
jeg har 4 kvadrat til anlegget og egen jordingskurs, jeg brukte en 8t gravemaskin til å grave ned en 15 kilos kobberplate utenfor stuen min. Se bilde. Hvor mye forbedret dette lyden?, vet ikke da jeg ikke fikk testet annlegget før renovering av hus. Spenningsfallet varierer med amp, utregningen var ved 16 amp,hvor mye en forsterker trekker i "støtet" vet jeg ikke, man trenger Fluke 39B eller bedre for å registrere dette. Det kostet egentlig meget lite penger å gi steroen fetere kabling og jording. Det som tok resurser var og finne ut materialvalget på vegger og tak i stuen, evt Rocwoolplater, gips+spoonplater, flis, tepper osv dette var det som var krevende.
lyden i MIN stue ETTER tilpassing av materialer osv. har jeg bare knapt hørt bedre ved demoen hos Burmeister på hifi messen i Munchen, foresten burmeister var nest best på messen kun overgått av Dette firmaet som solgte akustikk-dempeplater i første etasje på messen som jeg ikke husker navnet på, de spilte på JM-lab utopia. (Krell sitt anlegg på messen var et skrekkens eksempel på dårlig lyd ifra noen som burde prestert langt bedre selv om det kostet en mill eller to, uff. Krell hadde til og med montert inn ac i demorommet fordi forsterkerene laget så mye varme, men god lyd var de ikke engang i nærheten av, deres demo var nermest en hån mot de fremmøtte.)

her er noen bilder ifra gravingen i hagen/jordingen til stereoen + noen bilder ifra da jeg var på Hi-End i Munchen Mai 07, pokker bildene vil jo ikke inn ???

Ja Ja, bye for now.
Kan du sette opp formler for det regnestykket ditt? Med beregningsgrunnlaget du har brukt.
Forøvrig synes jeg det er ganske bastante uttalelser du kommer med.

Så vidt jeg vet så vil 13 meter med 2,5 kvadrat, 230V nettspenning og en tenkt belastning på 4A gi et spenningsfall på 0.32%, regner det om for V til deg også for å være grei å sitter med 0.73V forutsatt en virkningsgrad på 1 for tilkoblet utstyr.
Er det greit for deg eller er det også feilaktig informasjon?

taylorm

Medlem
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
0
Mitt forige innlegg var noe ustrukturert, men jeg tror innholdet stemmer. ;)
(Øh, kan du gi meg et hint om hvilken del av mitt innlegg som var bastant)
Jeg skrev i innlegget at jeg regnet med 16 amp.

foutsetninger for beregning:
13meter kabel= 26m med leder, (frem og tilbake)
0,0178 ohm motstand per meter leder ved 1¤ leder
16 amp (peak verdier)

0,0178 ohm *26 m*16amp/1,5¤ = 4,94volt
0,0178 ohm *26 m*16amp/2,5¤ = 2,96volt
0,0178 ohm *26 m*16amp/4¤ =1,84volt

Din beregning kan/bør se slik ut: 0,0178ohm*26m*4amp/2,5¤=0,74volt

Hva amp verdier et tenkt anlegg drar under spilling er ikke mulig for meg å si med sikkerhet jeg har ikke målt
mitt eget enda. Jeg skal se om noen av eletrikerene jeg kjenner hjemme har godt nok utstyr. På jobb offshore bruker jeg en fluke 39b, denne tror jeg kan klare og registrere også disse øyblikksverdiene, den gjør iallefall dette når jeg måler elmotorer under start-sekvenser, man får amp-verdiene ut i graf over eks 20 sekund. Men nå er jeg ikke noen eletriker så jeg komenterer et fagfelt som jeg ikke behersker fult ut.

Ha en god kveld :)

J

Jurassic

Gjest
taylorm skrev:
Jurassic skrev:

Her mener jeg at du er litt vel bastant.

J

Jurassic

Gjest
taylorm skrev:
Mitt forige innlegg var noe ustrukturert, men jeg tror innholdet stemmer. ;)
(Øh, kan du gi meg et hint om hvilken del av mitt innlegg som var bastant)
Jeg skrev i innlegget at jeg regnet med 16 amp.

foutsetninger for beregning:
13meter kabel= 26m med leder, (frem og tilbake)
0,0178 ohm motstand per meter leder ved 1¤ leder
16 amp (peak verdier)

0,0178 ohm *26 m*16amp/1,5¤ = 4,94volt
0,0178 ohm *26 m*16amp/2,5¤ = 2,96volt
0,0178 ohm *26 m*16amp/4¤ =1,84volt

Din beregning kan/bør se slik ut: 0,0178ohm*26m*4amp/2,5¤=0,74volt

Hva amp verdier et tenkt anlegg drar under spilling er ikke mulig for meg å si med sikkerhet jeg har ikke målt
mitt eget enda. Jeg skal se om noen av eletrikerene jeg kjenner hjemme har godt nok utstyr. På jobb offshore bruker jeg en fluke 39b, denne tror jeg kan klare og registrere også disse øyblikksverdiene, den gjør iallefall dette når jeg måler elmotorer under start-sekvenser, man får amp-verdiene ut i graf over eks 20 sekund. Men nå er jeg ikke noen eletriker så jeg komenterer et fagfelt som jeg ikke behersker fult ut.

Ha en god kveld :)
Men du skal ikke bruke 26 meter som lengde, blir feil å legge sammen lederne.
I mitt regnestykke har jeg satt resitiviteten til 0,0175 ohm.

J

Jurassic

Gjest
Slo opp korrekt formel nå istedenfor å bare fylle tall inn i et program.

delta U = (2*strøm*lengde på leder*resitivitet*virkningsgrad)/ledertverrsnitt

For trefas gjelder ikke ovennevnte formel men regner med at det er et fåtall som har det

taylorm

Medlem
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
0
Jeg har ikke noen formelsamlinger for hånden. Men mine utrekninger stemmer,og det ser ut som jeg ikke trenger noen uttenkte former da jeg resonerer korekt likvel. Jeg har heller ingen program slik som FAB-dok eller hva det heter, kun vepnet med bondevett og noen timer på skolen, utrolig hva man kan få med seg om man er våken i timene. ;D
Og om det er mine beregninger for spenningsfall som er BASTANTE, ok da er jeg vel det da.
Jeg krysser fingrene for at du ikke er eletriker. ;D

J

Jurassic

Gjest
taylorm skrev:
Jeg har ikke noen formelsamlinger for hånden. Men mine utrekninger stemmer,og det ser ut som jeg ikke trenger noen uttenkte former da jeg resonerer korekt likvel. Jeg har heller ingen program slik som FAB-dok eller hva det heter, kun vepnet med bondevett og noen timer på skolen, utrolig hva man kan få med seg om man er våken i timene. ;D
Og om det er mine beregninger for spenningsfall som er BASTANTE, ok da er jeg vel det da.
Jeg krysser fingrene for at du ikke er eletriker. ;D
Nei jeg sov i alle timene 8)
Programet heter Febdok men å bruke et program som det til å beregne spenningsfallet på 13 meter kabel blir litt overkill spør du meg.
Ønsker ikke å legge ut min cv her men i min forrige jobb drev jeg med engineering av offshore installasjoner og du kan jo prøve å gjette hvilket område jeg jobbet med. Fikk heller ikke sparken.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
171
Sted
Nes Romerike
Jeg har hatt en helt vanlig 2,5mm2 m/jord, langs veggen ledning(PR) på 13m helt siden 1985. Dette er en 16A kurs som går til stua. Kontaktene innholder jord, men jorduttaket brukes ikke siden det ikke er påkrevd med jordet stikk i en stue. Her har vi nå 2 stk varmeovner på tilammen 3Kw, lys, Tv + ikke minst Bryston 14B-SST. Har ikke problemer med noen ting, bortsett i fra når det virkelig skal 'kjøres' med 14B'n + sub, da sørger jeg for å slå av ovnen på 2Kw. Har ikke noen form for brum el støy overhodet fra elnettet. Dette er jo på landet da. Mulig det er verre i et bymiljø. Og 14B drar strøm, å ja, få på den rette musikken så må mor fjerne div glass fra hyllene. Moro? YES!

J

Jurassic

Gjest
geirf2 skrev:
Jeg har hatt en helt vanlig 2,5mm2 m/jord, langs veggen ledning(PR) på 13m helt siden 1985. Dette er en 16A kurs som går til stua. Kontaktene innholder jord, men jorduttaket brukes ikke siden det ikke er påkrevd med jordet stikk i en stue. Her har vi nå 2 stk varmeovner på tilammen 3Kw, lys, Tv + ikke minst Bryston 14B-SST. Har ikke problemer med noen ting, bortsett i fra når det virkelig skal 'kjøres' med 14B'n + sub, da sørger jeg for å slå av ovnen på 2Kw. Har ikke noen form for brum el støy overhodet fra elnettet. Dette er jo på landet da. Mulig det er verre i et bymiljø. Og 14B drar strøm, å ja, få på den rette musikken så må mor fjerne div glass fra hyllene. Moro? YES!
Hvis du belaster den 16A kursen din med 16A får du et spenningsfall på hele 2,91V 8)
Dimensjoneringsmessig ser jo da enkelte behovet for en dedikert hifi kurs.......

L

lark

Gjest
Har fulgt med på denne debatten en stund nå, og det forekommer meg at diskusjonen befinner seg på et nokså akademisk nivå som har lite med hifi å gjøre. Hvis spenningen på kursen til geirf2 faller med ca. 3v som nevnt i jurassic sitt innlegg, fra f.eks. 235V til 232V, så betyr det absolutt ingenting for ytelsen til hifi anlegget. En forsterker som ikke tåler et spenningsfall på 3V skal du lete lenge etter.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.340
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Har fulgt med på denne debatten en stund nå, og det forekommer meg at diskusjonen befinner seg på et nokså akademisk nivå som har lite med hifi å gjøre. Hvis spenningen på kursen til geirf2 faller med ca. 3v som nevnt i jurassic sitt innlegg, fra f.eks. 235V til 232V, så betyr det absolutt ingenting for ytelsen til hifi anlegget. En forsterker som ikke tåler et spenningsfall på 3V skal du lete lenge etter.
... du skal ikke se bort i fra at denne «akademiske diskusjonen» reflekterer probelmstillingen, også ut i fra et Hifi-perspektiv ;)

mvh
KJ

J

Jurassic

Gjest
lark skrev:
Har brukt 230V som grunnlag for utregningen men resultatet blir det samme ved bruk av 235V som grunnlag.

Finnes forøvrig en utmerket onlinekalkulator på norsk for å beregne spenningsfall som får identiske svar som min Texas Ti-89.
http://www.trainor.no/tools/Spenningsfall.htm

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En annen sak er hvorvidt et stereoanlegg noengang drar 16 A. Det skjer i hvert fall ikke kontinuerlig, siden det ville betydd kontinuerlige 3600 - 3800 W. Den effekten er godt forbi varmeovner og stekeplater mht varmeutvikling. Derfor blir det litt bastant å påstå at spenningsfallet i en 2,5 mm2 kurs blir så og så mye, siden det forutsetter at strømmen ligger kloss opptil å sprenge sikringen hele tiden. Det kan tenkes at strømmen når 16 A, og vel så det, som startstrøm, men ikke hele tiden.

Mesteparten av forbruket ligger i effektforsterkerne. For eksemplets skyld, la oss si vi har 2 x 120 W klasse AB-forsterkere og høyttalere med følsomhet 87 dB for 1 W inn. Så spiller vi "passe høyt", la oss si 96 dB i snitt, med topper på 105 dB. Da leverer forsterkeriet sånn circa 2 x 8 W i snitt og 2 x 64 W i spissene. Med 50% effektivitet er dette 32 (256) watt forbruk, pluss tomgangsstrømmen, pluss strøm til kilder, etc. Gjennomsnittlig forbruk ligger nok på et par hundre watt for et typisk anlegg, altså at strømmen ligger rundt 1 A i gjennomsnitt, og da blir spenningsfallet fra sikringsskapet til apparatet 1/16 av tallene som er nevnt. Toppene på 105 dB skulle da bli et par hundre watt ekstra, eller tilsammen ca to ampere.

Dessuten har man jo forholdsvis store kondensatorer i strømforsyningen på komponentene nettopp for å lagre energi til korte utladninger som går raskere enn hva trafo og nettstikk kan levere. Da skulle det ha minimal betydning om spenningen faller noen få volt et kort øyeblikk. Mer spenningsfall er det neppe, for jeg kan ikke huske å ha lagt merke til at lysene i huset blinker i takt med musikken. ;)

Og likevel var det hørbar forskjell i form av bedre respons og dynamikk da jeg byttet fra 1,5 mm2 10 A kurs til en litt kortere, dedikert 2,5 mm2 16 A kurs for husalteret. Teorien er at det ikke var ledningen som sådan, men heller motstanden i et antall stikkontakter koblet i serie langs ledningen, som sto for det største tapet.

J

Jurassic

Gjest
Er derfor jeg brukte 4A i mitt første eksempel etter å ha blitt konfrontert med at uttalelsen mine ikke stemte i denne tråden.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
171
Sted
Nes Romerike
Det skal dog nevnes at lysene på stua innimellom reduseres i lysstyrke når det kommer skikkelige bass-sug og da er nok kursen godt belastet et kort øyeblikk, men har aldri opplevd at sikringen har poppet ut(har automatsikringer). Vi snakker da om lydtrykk som ikke akkurat er behagelig i lengden, men artig for en viss periode. Hvem har vel ikke vært på konsert og fått øresus? Det er her vel her vi snakker hi-fi? Å få konserten hjem i stua. Vel-vel, moro er det lell. Tor på Lyric var noe bekymret da jeg bestilte 14B'n da jeg fortalte at jeg bare hadde 16A på dette oppsettet, men vi ble jo enige etter hvert om at det holdt i massevis så lenge man tar høyde for å slå av annet skrot hvis man skal ta ut det meste fra hi-fi'n. 14B på bra guffe sammen med 1000W fra sub',n + litt til CD og Pre vil måtte trenge power. Ved normalt lyttenivå er det aldri nødvendig å tenke på noen ting for meg i hvert fall på denne 16A kursen. 14B har soft start og det merkes ikke i det hele tatt. Hadde noen effekt trinn før og da dippet det skikkelig i lysene på stua når jeg fyret opp disse.

Topp Bunn