K
kbwh
Gjest
Hvem fanden har tatt bilde av det nye sikringsskapet mitt?
[/bull]
[/bull]
Vel nå er det slik at de operer på 240V i f.eks Hong Kong også. Den amerikanske standarden på uttak og stikk benyttes med stort hell der.xerxes skrev:Lavere spenning gir større strøm. Dette stiller større krav til størrelsen på kontakflaten og å sikre seg mot lysbue.Roysen skrev:Jeg holder på med noe av det samme Fosse. Jeg kommer imidlertid til å installere amerikanske vegguttak dersom jeg får en elektriker til å gjøre det. De har større kontaktflate og bedre gripeevne samtidig som det finnes langt flere vegguttak, nettstikk og nettkabler å velge i enn dersom man velger standarden her hjemme.
Mvh
Roysen
I Norge er norsk kontaktutstyr det beste valget. Det er godkjent og tilpasset våre forhold. Det er IKKE amerikansk utstyr.
Det er i tilfelle i Hong Kong. Som antydet tidligere er det meste av «amerikansk» materiell til 110/115/120/130V nettspenninger er i EU/EØS kun godkjent for 50V. Jeg tro du skal lete langt og lenge etter en bedre sterkstrømskontakt enn den norske «komfyrkontakten». Et alternativt kunne kanskje være å bruke Neutrik sine Powercon i veggen, de tåler 20A, men er av en eller annen grunn ikke «godkjent» for fast installasjon.Roysen skrev:...
Vel nå er det slik at de operer på 240V i f.eks Hong Kong også. Den amerikanske standarden på uttak og stikk benyttes med stort hell der.
Mvh
Roysen
....og muligens Philip Hauge kontaktene.KJ skrev:Det er i tilfelle i Hong Kong. Som antydet tidligere er det meste av «amerikansk» materiell til 110/115/120/130V nettspenninger er i EU/EØS kun godkjent for 50V. Jeg tro du skal lete langt og lenge etter en bedre sterkstrømskontakt enn den norske «komfyrkontakten». Et alternativt kunne kanskje være å bruke Neutrik sine Powercon i veggen, de tåler 20A, men er av en eller annen grunn ikke «godkjent» for fast installasjon.Roysen skrev:...
Vel nå er det slik at de operer på 240V i f.eks Hong Kong også. Den amerikanske standarden på uttak og stikk benyttes med stort hell der.
Mvh
Roysen
mvh
KJ
Godt at du kommer med ekspertkommentarer da.Brianh skrev:Nå er vel stekeovner, varmtvannstanker, kjøleskap, lysdimmere etc noe av det verste du kan dele kurs med da. Men hvis det er folk med "virkelig" peil som har sagt at det er ok så er det sikkert i orden![]()
Venter fortsatt på svar fra deg BrianhJurassic skrev:Godt at du kommer med ekspertkommentarer da.Brianh skrev:Nå er vel stekeovner, varmtvannstanker, kjøleskap, lysdimmere etc noe av det verste du kan dele kurs med da. Men hvis det er folk med "virkelig" peil som har sagt at det er ok så er det sikkert i orden![]()
Hvis en ser bort fra termostaten på stekeovner og varmtvannstanker, hva gjør de da galt med strømmen?
Veldig nysgjerrig på dette da jeg mer enn gjerne tilegner meg ny kunnskap.
Heisan, du får ikke noe vitenskapelig svar ifra meg Jurrasic. Det er jeg ikke istand til å gi deg. Som jeg har sagt i alle andre debatter her. JEG STOLER PÅ ØRENE MINE. Det er en ganske vanlig oppfattning at "egen" kurs til anlegget gir noe mer ro i lydbildet. Men for de av dere som stoler mer på målinger så hjelper jo ikke det noe som helst. Mitt innlegg til Valentino var bare at så lenge han deler kursen med Komfyren så har han strengt tatt IKKE noen egen kurs til anlegget. Men hvis de med "virkelig " peil mener det er i orden med lysdimmere etc på samme kurs så er vel det greit. Hvis ikke jeg husker feil så var det vel egen dedikert kurs denne tråden handlet om. De med "virkelig" peil er vel de med måleutstyr og budsjett anlegg i den lavere prisklassen går jeg ut ifra. Har ennå tilgode å se at folk med Hi End anlegg deler meningene dere harJurassic skrev:Venter fortsatt på svar fra deg BrianhJurassic skrev:Godt at du kommer med ekspertkommentarer da.Brianh skrev:Nå er vel stekeovner, varmtvannstanker, kjøleskap, lysdimmere etc noe av det verste du kan dele kurs med da. Men hvis det er folk med "virkelig" peil som har sagt at det er ok så er det sikkert i orden![]()
Hvis en ser bort fra termostaten på stekeovner og varmtvannstanker, hva gjør de da galt med strømmen?
Veldig nysgjerrig på dette da jeg mer enn gjerne tilegner meg ny kunnskap.
Selvsagt er det jo et krav at man må et enormt dyrt anlegg for å få cred her på sentralen.SAL skrev:Føler at de fleste "eksperter" her på sentralen sitter med ett anlegg som er ett knepp over "ghettoblaster`n"..........
Du skriver jo at ohmsk belastning (komfyr og varmtvannstank) er noe av det værste for lyden i anlegget.Brianh skrev:Heisan, du får ikke noe vitenskapelig svar ifra meg Jurrasic. Det er jeg ikke istand til å gi deg. Som jeg har sagt i alle andre debatter her. JEG STOLER PÅ ØRENE MINE. Det er en ganske vanlig oppfattning at "egen" kurs til anlegget gir noe mer ro i lydbildet. Men for de av dere som stoler mer på målinger så hjelper jo ikke det noe som helst. Mitt innlegg til Valentino var bare at så lenge han deler kursen med Komfyren så har han strengt tatt IKKE noen egen kurs til anlegget. Men hvis de med "virkelig " peil mener det er i orden med lysdimmere etc på samme kurs så er vel det greit. Hvis ikke jeg husker feil så var det vel egen dedikert kurs denne tråden handlet om. De med "virkelig" peil er vel de med måleutstyr og budsjett anlegg i den lavere prisklassen går jeg ut ifra. Har ennå tilgode å se at folk med Hi End anlegg deler meningene dere harJurassic skrev:Venter fortsatt på svar fra deg BrianhJurassic skrev:Godt at du kommer med ekspertkommentarer da.Brianh skrev:Nå er vel stekeovner, varmtvannstanker, kjøleskap, lysdimmere etc noe av det verste du kan dele kurs med da. Men hvis det er folk med "virkelig" peil som har sagt at det er ok så er det sikkert i orden![]()
Veldig nysgjerrig på dette da jeg mer enn gjerne tilegner meg ny kunnskap.![]()
Bare at anlegget mitt låter bedre med egen kurs. Det holder lenge for meg. Det er meg som lytter til det og ikke folk ifra Sintef. Hvorfor denne hysteriske trangen til vitenskaplige foklaringer på alt ting? Hvorfor ikke bare sette seg i godstolen og nyte musikken. Låter det bedre på egen kurs, ja så gjør det vel det da.....herregud kan da ikke være så vanskelig.Jurassic skrev:Du skriver jo at ohmsk belastning (komfyr og varmtvannstank) er noe av det værste for lyden i anlegget.Brianh skrev:Heisan, du får ikke noe vitenskapelig svar ifra meg Jurrasic. Det er jeg ikke istand til å gi deg. Som jeg har sagt i alle andre debatter her. JEG STOLER PÅ ØRENE MINE. Det er en ganske vanlig oppfattning at "egen" kurs til anlegget gir noe mer ro i lydbildet. Men for de av dere som stoler mer på målinger så hjelper jo ikke det noe som helst. Mitt innlegg til Valentino var bare at så lenge han deler kursen med Komfyren så har han strengt tatt IKKE noen egen kurs til anlegget. Men hvis de med "virkelig " peil mener det er i orden med lysdimmere etc på samme kurs så er vel det greit. Hvis ikke jeg husker feil så var det vel egen dedikert kurs denne tråden handlet om. De med "virkelig" peil er vel de med måleutstyr og budsjett anlegg i den lavere prisklassen går jeg ut ifra. Har ennå tilgode å se at folk med Hi End anlegg deler meningene dere harJurassic skrev:Venter fortsatt på svar fra deg BrianhJurassic skrev:Godt at du kommer med ekspertkommentarer da.Brianh skrev:Nå er vel stekeovner, varmtvannstanker, kjøleskap, lysdimmere etc noe av det verste du kan dele kurs med da. Men hvis det er folk med "virkelig" peil som har sagt at det er ok så er det sikkert i orden![]()
Veldig nysgjerrig på dette da jeg mer enn gjerne tilegner meg ny kunnskap.![]()
Så da vil jeg gjerne vite hva du vet som Sintef ikke vet.
Men det er vel ganske mange som mener det spiller bedre på natten ?Jurassic skrev:Jeg har aldri sett noen her på sentralen skrive at anlegget lyder bedre på vinteren enn på sommeren enda det finnes statistikk på at det er mindre støy på nettet i vinterhalvåret.
Derfor tar jeg alle uttalelser fra de som hører hva forskjell mellom en Pelton og en Francis turbin med en smule salt.
Nå er det irrelevant å bruke Årdal som et eksempel.Brianh skrev:Men det er vel ganske mange som mener det spiller bedre på natten ?Jurassic skrev:Jeg har aldri sett noen her på sentralen skrive at anlegget lyder bedre på vinteren enn på sommeren enda det finnes statistikk på at det er mindre støy på nettet i vinterhalvåret.
Derfor tar jeg alle uttalelser fra de som hører hva forskjell mellom en Pelton og en Francis turbin med en smule salt.
Les Fidelity Nr 4/2003 der er det en ganske interresant artikkel ifra en Geir Jevnaker.
To ting. For det første kan det være en verdi i å komme seg litt lenger unna støykilder i heimen, som f eks dimmere, switch-mode power supplies, osv. Men en del av dette lekker nok tilbake til sikringsskapet og ut på den nye kursen også, så mine T-A Power Bar + ferrittkjerner er fortsatt på jobb. Og støyen utenfra er jo den samme.Greven skrev:Hvorfor blir det bedre strøm av å legge opp egen kurs? Du er vel fortsatt på samme nettet, kun 3-4 meter lenger unna enn før?
Fint å høre at du bruker øra til sånt - veldig braasbjbo skrev:og det, mine venner, er en hørbar og høyst velkommen forskjell.
Takker for den. Har nok en litt forenklet forståelse av strømanlegg.asbjbo skrev:To ting. For det første kan det være en verdi i å komme seg litt lenger unna støykilder i heimen, som f eks dimmere, switch-mode power supplies, osv. Men en del av dette lekker nok tilbake til sikringsskapet og ut på den nye kursen også, så mine T-A Power Bar + ferrittkjerner er fortsatt på jobb. Og støyen utenfra er jo den samme.Greven skrev:Hvorfor blir det bedre strøm av å legge opp egen kurs? Du er vel fortsatt på samme nettet, kun 3-4 meter lenger unna enn før?
Men, for det andre er det mulig å senke impedansen på strømtilførselen nokså radikalt med en dedikert kurs. Hos meg er det ca 15 m kabel fra sikringsskapet og frem til husalteret. Den nye kursen er trukket korteste vei gjennom kjelleren. Motstanden blir noe slikt som 0,10 milliohm hver vei med 15 meter 2,5 mm2 kobbertråd. Hadde jeg gått opp til 4 mm2, ville motstanden falt videre til 0,06 milliohm. Den gamle kursen, derimot, slynget seg rundt langs veggene gjennom flere rom og var koblet via tilkoblingsskruene på et halvt dusin stikkontakter mellom kabelstrekkene. I beste fall var motstanden som 20 meter 1,5 mm2 kobberledning, altså 0,23 milliohm, pluss motstanden fra et halvt dusin skruterminaler koblet i serie.
Det vil si at impedansen fra veggkontakten ble halvert, minst, med en egen kurs med litt grovere kabel. Det tillater igjen strømforsyningene å fylle seg opp litt raskere etter hver utladning, og det, mine venner, er en hørbar og høyst velkommen forskjell.
Da er du ikke alene her i verden.Greven skrev:Takker for den. Har nok en litt forenklet forståelse av strømanlegg.asbjbo skrev:To ting. For det første kan det være en verdi i å komme seg litt lenger unna støykilder i heimen, som f eks dimmere, switch-mode power supplies, osv. Men en del av dette lekker nok tilbake til sikringsskapet og ut på den nye kursen også, så mine T-A Power Bar + ferrittkjerner er fortsatt på jobb. Og støyen utenfra er jo den samme.Greven skrev:Hvorfor blir det bedre strøm av å legge opp egen kurs? Du er vel fortsatt på samme nettet, kun 3-4 meter lenger unna enn før?
Men, for det andre er det mulig å senke impedansen på strømtilførselen nokså radikalt med en dedikert kurs. Hos meg er det ca 15 m kabel fra sikringsskapet og frem til husalteret. Den nye kursen er trukket korteste vei gjennom kjelleren. Motstanden blir noe slikt som 0,10 milliohm hver vei med 15 meter 2,5 mm2 kobbertråd. Hadde jeg gått opp til 4 mm2, ville motstanden falt videre til 0,06 milliohm. Den gamle kursen, derimot, slynget seg rundt langs veggene gjennom flere rom og var koblet via tilkoblingsskruene på et halvt dusin stikkontakter mellom kabelstrekkene. I beste fall var motstanden som 20 meter 1,5 mm2 kobberledning, altså 0,23 milliohm, pluss motstanden fra et halvt dusin skruterminaler koblet i serie.
Det vil si at impedansen fra veggkontakten ble halvert, minst, med en egen kurs med litt grovere kabel. Det tillater igjen strømforsyningene å fylle seg opp litt raskere etter hver utladning, og det, mine venner, er en hørbar og høyst velkommen forskjell.
Moro! Midtgaard har måttet vike skjønner jeg. Du må innvitere på en lytt!Jurassic skrev:Ja, har en Bryston 4b ST nå men den klarer ikke utnytte det fulle potensialet ut av høyttalerene så jeg rekognoserer litt på det amerikanske markedet (ebay og audiogon) men det blir ikke noe evt. bytte før ute på det nye året.
Skulle mer enn gjerne hatt Krell og jeg skulle nøyd meg med FPB450 ;D
Digitalsiden er totalt utskiftet nå da med nytt drivverk og dac
Jeg vet ikke hva impedansen i hele kjeden er, men dette er jo forholdsvis enkelt å måle, f eks ved å plugge en kjent motstand inn i stikket og måle spenningsfallet. Skal vi tippe at impedansen ligger i størrelsesorden 0.1-0.2 ohm, dvs at en strøm på 10 A får spenningen i kursen til å falle med ca 1-2 volt, sånn ca? I så fall ble det mildt sagt litt upresist å si at "impedansen fra veggkontakten ble halvert, minst" som jeg gjorde litt lengre opp i tråden. :-[Trondmeg skrev:Hvordan er admittansen (inv impedans) for de 1-2-3-4-500km linje/kabel/trafoer/vern etc fra produksjonsstedet og fram til sikringsskapet? Det er vel heller avstanden til øvrige støykilder i eget nett som blir større samt stor sannsynlighet for at det blir færre koblingspunkter. Jeg støtter absolutt bruken av egne kurser, men ikke spesielt pga at seriemotstanden synker (veldig marginalt). Jeg har ingen grunn til å benekte at du hører forskjell, men synes ikke de teoretiske påstandene holder mål.
RoDa en av Hifisynsegjengen når det gjelder strøm Valentino ???Valentino skrev:Nei, men i samråd med folk med virkelig peil her inne gikk jeg for denne løsningen. Haifaisynsegjengens råd er ikke verd ei sure sild for meg.
Restless Skylight Transistor Child ;D finner du kanskje er inne!?Parelius skrev:Techhjørnet er topp for oss lyriske autoritetstro. Fritt for engler!
Tillegg: Det var jo ikke techhjørnet jo, men englefritt lell. En tråd full av satanister, derimot.
Kan umulig være bilde av sikringsskapet ditt.Valentino skrev:Hvem fanden har tatt bilde av det nye sikringsskapet mitt?
[/bull]
Har forøvrig aldri eid noe Midgaard produktSAL skrev:Moro! Midtgaard har måttet vike skjønner jeg. Du må innvitere på en lytt!Jurassic skrev:Ja, har en Bryston 4b ST nå men den klarer ikke utnytte det fulle potensialet ut av høyttalerene så jeg rekognoserer litt på det amerikanske markedet (ebay og audiogon) men det blir ikke noe evt. bytte før ute på det nye året.
Ellers må jeg si at man kanskje skal stole litt mer på folks erfaringer, spesielt på anlegg i øvre avdeling! Nytter ikke å prøve å være sjefen i sportsvogn-klubben når du kun har kjørt Fiat Panda! (Tenker generelt på forumet)![]()
Sorry, minnes du hadde midgaard!Jurassic skrev:Har forøvrig aldri eid noe Midgaard produktSAL skrev:Moro! Midtgaard har måttet vike skjønner jeg. Du må innvitere på en lytt!Jurassic skrev:Ja, har en Bryston 4b ST nå men den klarer ikke utnytte det fulle potensialet ut av høyttalerene så jeg rekognoserer litt på det amerikanske markedet (ebay og audiogon) men det blir ikke noe evt. bytte før ute på det nye året.
Ellers må jeg si at man kanskje skal stole litt mer på folks erfaringer, spesielt på anlegg i øvre avdeling! Nytter ikke å prøve å være sjefen i sportsvogn-klubben når du kun har kjørt Fiat Panda! (Tenker generelt på forumet)![]()
Er ikke noe problem å komme på lytt, døra står åpen den.
Anlegget står for tiden på nordmøre da 8)
Fiat Panda er jo forøvrig en stilig bil, en fikk de til og med 4-hjuls trekk.
Mener Lohengrin gjør seg godt som sjokolade også jeg 8)SAL skrev:Sorry, minnes du hadde midgaard!Jurassic skrev:Har forøvrig aldri eid noe Midgaard produktSAL skrev:Moro! Midtgaard har måttet vike skjønner jeg. Du må innvitere på en lytt!Jurassic skrev:Ja, har en Bryston 4b ST nå men den klarer ikke utnytte det fulle potensialet ut av høyttalerene så jeg rekognoserer litt på det amerikanske markedet (ebay og audiogon) men det blir ikke noe evt. bytte før ute på det nye året.
Er ikke noe problem å komme på lytt, døra står åpen den.
Anlegget står for tiden på nordmøre da 8)
Fiat Panda er jo forøvrig en stilig bil, en fikk de til og med 4-hjuls trekk.
Ellers skjønner jeg at smak ikke kan diskuteres når du mener Panda`n er en stilig bil. Det neste er vel at du mener det er en sportsbil?
Det kom forøvrig en og spurte etter senkesett til en Panda, jeg foreslo mittfjords, dypest der....![]()