Ny krisepakke

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
erato skrev:
Stort sett enig i det du skriver her. Forskjellen går på hvor mye regulering som er nok, og her er FrP tross alt relativt alene i Norge i den ene ytterkant. Jeg konstaterer at det i dagens marked er de minst regulerte markednen som har gått på den største smellen og lurer på hva vi kan lære av det?
Dette er også et venstretriks - å plassere FRP helt i ytterkant.
Jeg kan love deg at jeg ikke er mye tilhenger av venstretriks, hverken inntekt eller jobb som (bla) daglig leder i et lite firma skulle borge for det...Jeg er enig i at høyre/venstre aksen på mange områder har spilt fallitt som meningsfyllt målestokk, likevel vil jeg hevde at i synet på markedet som reguleringsfaktor, kall det gjerne markedsliberalisme, befinner Frp seg i den ene absolutte ytterkanten. Det vi ser i dagens krakk er markedsliberalismens svikt som meningsfyllt reguleringsmekanisme på enkelte områder (og ikke generelt heldigvis) - og et bevis for at markedskreftene må balanseres på en eller annen måte. Samtidig er det også sånn at liberaliseringen av finansmarkedene har skapt verdier, nå gjenstår det og se hvor reelle og varige de er.

Boligmarkedet, si det. Noen konkrete elementer kan i hvert fall være:

- ikke lure folk med å skjule fellesgjeld og annet

- jeg er kritisk til enkelte eiendomsmegleres roller i å blåse opp priser, kopling av meglerhonorar til oppnådd pris er feks en uting

- bankene må ha mekasnismer som hoder igjen - og "securitization" av boliggjeld bør ikke tillates (kjenn din kunde og kjenn din risiko) - heldigvis har vi unngått det i Norge, men det har ikke vært mangel på røster som syntes vi var vel sidrumpete....

- jeg er MEGET skeptisk til at det er tillatt med kjøp av leiligheter for videresalg, kjøpt til utleie eller gaver til barn er OK hvis man ikke selv skal bo i de men rent videresalg er en uting. Krav om innflytting i kjøpte leiligheter burde være et krav (selv om jeg ser at situasjoner kan oppstå hvor videresalg blir aktuelt selv om spekulasjon opprinnelig ikke var hensikten), kanskje en eller annen karenstid, kunne jeg tenke meg. Det ville bidra både til å minimere boblene, og til å redusere konsekvensene for de som sitter med svarteper når det smeller. Jeg synes IKKE mye synd på folk som sitter med 8 leiligheter de ikke kan betale akkurat nå...men om noen år er leksa glemt. Det er vanlige folk som betaler for gevinstene til disse spekulantene, det kan argumenteres med at børsen er et nullsumspll, men det gjelder ikke for boligmarkedet.

Ser at enkelte internasjonale økonomer (bla i siste nr av Economist som handler om finanskrisa) nå reiser krav om at fratrekk for boligrenter og gunstige skattemessige effekter ved videresalg av bolig nå må fjernes for å redusere fordelene ved å investere i bolig.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.984
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
erato skrev:
Stort sett enig i det du skriver her. Forskjellen går på hvor mye regulering som er nok, og her er FrP tross alt relativt alene i Norge i den ene ytterkant. Jeg konstaterer at det i dagens marked er de minst regulerte markednen som har gått på den største smellen og lurer på hva vi kan lære av det?
Jeg deler vel ikke ditt syn på FRP sin plass når det kommer til regulering – jeg liker vel heller ikke ordbruken “ytterkant”.

Nå er regulering av finansmarkeder noe som ikke er et veldig hot tema hverken i valgkamp eller i programerklæringer – så jeg skal være såpass ærlig å si at jeg faktisk ikke vet eksakt hva de ulike partiene mener.

erato skrev:
, likevel vil jeg hevde at i synet på markedet som reguleringsfaktor, kall det gjerne markedsliberalisme, befinner Frp seg i den ene absolutte ytterkanten.
Jeg er ikke sikker på at venstre og Høyre er så mye mindre for privatisering og konkurranseutsetting at man kan kalle FRP i ytterkant.

erato skrev:
Boligmarkedet, si det. Noen konkrete elementer kan i hvert fall være:

- ikke lure folk med å skjule fellesgjeld og annet
Nå er det vel lovpålagt å oppgi fellesgjeld.

Men jeg er enig i at det bør komme tydligere frem hvilken rente og eventuelle avdrag en eventuell månedlig innbetaling av fellesgjeld er basert på.

erato skrev:
- jeg er kritisk til enkelte eiendomsmegleres roller i å blåse opp priser, kopling av meglerhonorar til oppnådd pris er feks en uting
Nå har ikke meglere lov til å få provisjonsbasert honorar. Det skal også oppgis i prospektet hva honoraret er.

Personlig er jeg kritisk til at megleren skal kalle seg en megler (altså representere begge parter), men allikevel åpenbart ikke har ansvar for noen av feilene som kangjløres (tekniske feil, manglende takst, feil arealer, osv osv – men ansvaret for å sjekke finansiering har de trolig – vi kan jo spørre herr Poppe om det…)

erato skrev:
- - bankene må ha mekasnismer som hoder igjen - og "securitization" av boliggjeld bør ikke tillates (kjenn din kunde og kjenn din risiko) - heldigvis har vi unngått det i Norge, men det har ikke vært mangel på røster som syntes vi var vel sidrumpete....
Ser ingen grunn til å ha noen ekstra mekanismer her. Bankene har strenge krav til egenkapital og sikkerhet. Låner bankene ut penger til folk uten betalingsevne – så er det bankene som taper penger – ingen andre!

I USA har man så vidt jeg har forstått en forskjell mellom Mortage ogLoan – hvor Mortage er bundet i huset – og man hefter ikke personlig for denne gjelden. Dette er jo noe som åpenbart hadde redusert bankenes utlånsvilje, men på den annen side ville dette holdt mange utenfor boligmarkedet. Med mindre statlige låneinstitusjoner skal trå til å gi lån til de som ikke har kredittverdighet (Fannie&Freddie eller hva det nå var..)

erato skrev:
- jeg er MEGET skeptisk til at det er tillatt med kjøp av leiligheter for videresalg, kjøpt til utleie eller gaver til barn er OK hvis man ikke selv skal bo i de men rent videresalg er en uting. Krav om innflytting i kjøpte leiligheter burde være et krav (selv om jeg ser at situasjoner kan oppstå hvor videresalg blir aktuelt selv om spekulasjon opprinnelig ikke var hensikten), kanskje en eller annen karenstid, kunne jeg tenke meg. Det ville bidra både til å minimere boblene, og til å redusere konsekvensene for de som sitter med svarteper når det smeller. Jeg synes IKKE mye synd på folk som sitter med 8 leiligheter de ikke kan betale akkurat nå...men om noen år er leksa glemt. Det er vanlige folk som betaler for gevinstene til disse spekulantene, det kan argumenteres med at børsen er et nullsumspll, men det gjelder ikke for boligmarkedet.
Her tråkker du jo til skikkelig. Å nekte boligkjøpere å selge videre uten å ha bodd i leiligheten en viss tid, å nekte kjøp av leiligheter for utleie er ganske ekstremt for å si det mildt….
Jeg tror ikke dette løser noe….

erato skrev:
Ser at enkelte internasjonale økonomer (bla i siste nr av Economist som handler om finanskrisa) nå reiser krav om at fratrekk for boligrenter og gunstige skattemessige effekter ved videresalg av bolig nå må fjernes for å redusere fordelene ved å investere i bolig.
Gunstige skatteregler som i svært høy grad favoriserer investering i bolig fremfor andre ”assets” er ofte diskuter, men dette sitter nok såpass langt i inne at det ikke kommer til å skje noe på dette området. Med norske regler så er det jo først og fremst privatpersoner som forfordeles. Men det er jo et paradoks at renter på et boliglån er fradragsberettighet, leieinntekter i stor grad skattefrie, mens betalt husleie ikke gir noe skattefradrag….Men nå er jo også eierne av eneboliger en ganske så sterk velgergruppe – så det er nok ingen som tør pelle de på nesen….
Er stort sett enig med det du skriver …..og det er klart det at vi nå har sett at markedet på ingen måte er perfekt. Men det er jo ingen (det er jo alltid noen selvsagt) som er gærne nok til å påstå at planøkonomi/kommunisme er bedre…så spørsmålet er jo graden av regulering…og skal man preke om mer regulering – så kan man ikke bare si at frislippet er galt, det må mer regulering til…man må si hva man faktisk ønsker å gjøre slik man kan veie de negative sidene av reguleringen opp i mot fordelene….

Mvh
OMF

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
erato skrev:
Her tråkker du jo til skikkelig. Å nekte boligkjøpere å selge videre uten å ha bodd i leiligheten en viss tid, å nekte kjøp av leiligheter for utleie er ganske ekstremt for å si det mildt….
Jeg tror ikke dette løser noe….
Uttrykte meg kanskje uklart. Trodde jeg skrev "kjøpt til utleie eller gaver til barn er OK hvis man ikke selv skal bo i de men rent videresalg er en uting". Utleie er selvsagt OK. Det jeg misliker er rent videresalg, noe som helt klart har vært en viktig drivkraft i den (lille) norske boligbobla...og som har hatt karakter av et pyramidespill, så lenge du finner noen som tror markedet skal videre opp har du kjøpere. Dette har vært en drivkraft i oppblåsingen av prisene og taperne er den jevne mann + de spekulantene som kom inn på topp. Så lenge bolig er et primærbehov misliker jeg intenst at dette skal være et spekulasjonsobjekt, folk må gjerne spekulere i aksjer og annet, men folk må bo. Og så ser jeg selvagt hvor praktisk vanskelig det vil være å få noe slikt til.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.984
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
erato skrev:
Og så ser jeg selvagt hvor praktisk vanskelig det vil være å få noe slikt til.
Dette er et utrolig viktig poeng – veldig mange har lyst til å gjøre noe med deg som åpenabart er feil….Og å lage regler som skal hindre herr Poppe Vinke Lanke å videreselge for fortjeneste, mens fru Strøm som dessverre havnet på sykehjem før innflytting skal få selge – og selvsagt også beholde fortjenesten. På samme måte som at Poppe Vinke Lanke heller ikke skal få kjøpe for utleie, så må selvsagt familien Hansen få lov til å kjøpe en bolig i Oslo, siden alle de 3 barna etter hvert kommer til å studere der. Og Hansen ønsker å gi dem trygghet – samtidig som det kan være en god pensjonssparing til den tid kommer….

Nei – jeg har ikke tro på slik regulering. Derimot kan vi helt klart forbedre systemet.
Hvis vi fjerner store deler av dokumentavgiften – så frigjører vi litt midler som vi kan bruke til en skikkelig tilstandsrapport. Denne rapporten danner grunnlaget for salget, og eventuelle mangler i forhold til denne som avdekkes må være selgers ansvar (eventuelt gjennom eierskifteforsikring).

Man kan også gjøre et par ting med selve salgsprosessen.
· Jeg synes det kan være en god start at ”annonseprisen” skal være summen av fellesgjeld og prisantydning – så skjønner også de sløveste knivene i skuffen hva de kjøper.
· Som tidligere nevnt bør eventuell avdragsfrihet og ”estimert” rente komme klart frem i prosjektet.
· Også må meglerne gjøres ansvarlig for det som er jobben deres – altså å kontrollere finansiering, informasjonen i prospektet osv.

Mvh
OMF

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
Siste fra NTB i kveld:

- Toppen av uansvarlighet
USAs president Barack Obama raser over kjempebonuser.

NTB

Barack Obama mener at Wall Street-topper bør skamme seg etter at de i fjor bevilget seg selv bonuser for nærmere 20 milliarder dollar.

– Skandaløst, var Obamas første kommentar til nyheten om kjempebonusene som kommer fram i en rapport som statsrevisoren i New York presenterte torsdag.

– Toppen av uansvarlighet. Det er skammelig, var hans neste.

Obama og hans administrasjon vil nå gjøre det uttrykkelig klart overfor Wall Street-sjefer at de må vise disiplin.

Tidligere denne uken fikk Omaba Citigroup til å droppe ideen om å kjøpe jetfly til ledergruppen.

Onsdag fikk Obama grønt lys fra Representantenes hus til å bruke 819 milliarder dollar, nær 5.600 milliarder kroner av skattebetalernes penger til å demme opp for finanskrisen – som investeringsbankene på Wall Street bærer en god del av ansvaret for

USA har virkelig en handlingsdyktig president! :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.290
Torget vurderinger
1
Jo, men så ønsker han også å bruke proteksjonisme for å beskytte stålindustrien. Noe EU selvsagt protesterer mot.

Mvh.

Topp Bunn