Jeg kan love deg at jeg ikke er mye tilhenger av venstretriks, hverken inntekt eller jobb som (bla) daglig leder i et lite firma skulle borge for det...Jeg er enig i at høyre/venstre aksen på mange områder har spilt fallitt som meningsfyllt målestokk, likevel vil jeg hevde at i synet på markedet som reguleringsfaktor, kall det gjerne markedsliberalisme, befinner Frp seg i den ene absolutte ytterkanten. Det vi ser i dagens krakk er markedsliberalismens svikt som meningsfyllt reguleringsmekanisme på enkelte områder (og ikke generelt heldigvis) - og et bevis for at markedskreftene må balanseres på en eller annen måte. Samtidig er det også sånn at liberaliseringen av finansmarkedene har skapt verdier, nå gjenstår det og se hvor reelle og varige de er.OMF skrev:Dette er også et venstretriks - å plassere FRP helt i ytterkant.erato skrev:Stort sett enig i det du skriver her. Forskjellen går på hvor mye regulering som er nok, og her er FrP tross alt relativt alene i Norge i den ene ytterkant. Jeg konstaterer at det i dagens marked er de minst regulerte markednen som har gått på den største smellen og lurer på hva vi kan lære av det?
Boligmarkedet, si det. Noen konkrete elementer kan i hvert fall være:
- ikke lure folk med å skjule fellesgjeld og annet
- jeg er kritisk til enkelte eiendomsmegleres roller i å blåse opp priser, kopling av meglerhonorar til oppnådd pris er feks en uting
- bankene må ha mekasnismer som hoder igjen - og "securitization" av boliggjeld bør ikke tillates (kjenn din kunde og kjenn din risiko) - heldigvis har vi unngått det i Norge, men det har ikke vært mangel på røster som syntes vi var vel sidrumpete....
- jeg er MEGET skeptisk til at det er tillatt med kjøp av leiligheter for videresalg, kjøpt til utleie eller gaver til barn er OK hvis man ikke selv skal bo i de men rent videresalg er en uting. Krav om innflytting i kjøpte leiligheter burde være et krav (selv om jeg ser at situasjoner kan oppstå hvor videresalg blir aktuelt selv om spekulasjon opprinnelig ikke var hensikten), kanskje en eller annen karenstid, kunne jeg tenke meg. Det ville bidra både til å minimere boblene, og til å redusere konsekvensene for de som sitter med svarteper når det smeller. Jeg synes IKKE mye synd på folk som sitter med 8 leiligheter de ikke kan betale akkurat nå...men om noen år er leksa glemt. Det er vanlige folk som betaler for gevinstene til disse spekulantene, det kan argumenteres med at børsen er et nullsumspll, men det gjelder ikke for boligmarkedet.
Ser at enkelte internasjonale økonomer (bla i siste nr av Economist som handler om finanskrisa) nå reiser krav om at fratrekk for boligrenter og gunstige skattemessige effekter ved videresalg av bolig nå må fjernes for å redusere fordelene ved å investere i bolig.