|
Valentino skrev:Hehe. Høyohmige høyttalere trenger faktisk "større" forsterkere, HCS. Alt annet like, selvfølgelig.
brand-x skrev:Roysen !
Det medfører ikke helt riktighet det du antyder, i allefall hvis sjefkonstruktør til Holfi har rett.. Han påstår att høyeffektforsterkere krever en gitt form for motstand i ht for å spille etter hensikten kvalitativt.. en stor forsterker på en "liten" ht kan sette forsterkeren i selvsving..
Ayre går samme veien...
mvh
Roysen skrev:Tim,
Du er herved invitert til en lytt hjemme hos meg. Jeg driver kun diskant og mellomtone (8 Ohm, 91db) på en semiaktiv høytaler (bassen drives av en annen forsterker) med en forsterker som har en 40 KVA trafo og en kondensatorbank på 3 Farad pr. Kanal. Ta gjerne med en pingle vi kan sammenligne med. He-he.
Mvh
Roysen
Roysen skrev:Holfi er da knapt high-end.
Mvh
Roysen
Roysen skrev:Det skal tillegges at horn og andre spiesielle konstruksjoner som er lettdrevne har jeg ingen erfaring med. Mine kommentarer er basert på at det står en dynamisk høytaler oppkoblet til forsterkerne.
Mvh
Roysen
Gago skrev:Roysen skrev:Holfi er da knapt high-end.
Mvh
Roysen
fordi det ikke er dyrt nok?
eller kraftig nok?
Gago skrev:Roysen skrev:Det skal tillegges at horn og andre spiesielle konstruksjoner som er lettdrevne har jeg ingen erfaring med. Mine kommentarer er basert på at det står en dynamisk høytaler oppkoblet til forsterkerne.
Mvh
Roysen
ok, da stiller saken seg litt annerledes.
jeg hang nemlig ikke med da du skrev:
"Samtidig er jeg ikke i tvil om at med den rette strømforsyningen bak seg er kraftigere forsterkere entydig bedre enn mindre kraftfulle uavhengig av høytalere."
Lydmessige årsaker.Gago skrev:Roysen skrev:Holfi er da knapt high-end.
Mvh
Roysen
fordi det ikke er dyrt nok?
eller kraftig nok?
Med min forsterker så er det ingen kvalitetsforringelse rett under klipping. Klippepunktet høres med en gang, og opptrer i mellomtonen. Bassen er uforandelig, alså med full kontroll.KJ skrev:Som mange andre er innom så er det flere fasetter i problemstillingen: bl.a. Hvor følsomme/«vanskelige» er HT? Hva er gjennomsnittlig lyttenivå? Hva er dynamikkinnholdet i musikken? Hva er «lytte toleransen» for forvregning/kompresjon/klipping i transientene (og hvor ofte forekommer dette)? Hvor stabilt er forsterkeriet under klippng/transienter - klipper forsterkerne hardt eller mykt - er forsterkeriet stabilt under klipping - hvor lang tid bruker forsterkeriet på stabilisering etter klipping? Hva er det av utstyret som bidrar med hva under transienter mht kompresjon, forvregning og klipping - dvs fortrinnsvis hhv HT og effektforsterkere? etc.
Mulig det, men det har i så fall aldri plaget min musikkgledetimc skrev:Hvordan er basselementer som knapt beveger seg overkill?
Forvrengningen øker med bruk av slaglengde.
-Tim
Dette er da unnlysende. Større slaglengde og bevegelse av elementet fører til økt forvrengning. Av den grunn er det smart å fordele bassresponsen på et større areal som ikke behøver å bevege seg like mye. Flere små elementer i stedet for et stort medvirker ytterligere til en slik effekt.timc skrev:Hvordan er basselementer som knapt beveger seg overkill?
Forvrengningen øker med bruk av slaglengde.
-Tim
Tror du tenker litt kort nå Toreftoref skrev:Det er en grunn til at en stortromme er stor.
Mvh
Det at et basselement ikke er hurtig nok er jo strengt tatt forvregning.Valentino skrev:Forvrengning er slikt man merker at man ikke har.
- Det mangler noe her. Det er, det er, det er...forvrengning?
Ingen problem å tune en liten tromme til å gi dyp bass. Men det blir mest blafring..Lyngen skrev:Tror du tenker litt kort nå Toreftoref skrev:Det er en grunn til at en stortromme er stor.
Mvh. Tror det har med klangen å gjøre.