Ny kraftig sak fra Musical Fidelity

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.849
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom det jeg har skrevet i denne tråden oppfattes som pepper til MF må det være både lese- og skrivevansker blant oss involverte...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
...en får være glad en får høytalere som ikke dipper under 7 ohm...Så slipper en å vurdere de værste store beista med det første... :)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.849
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe. Høyohmige høyttalere trenger faktisk "større" forsterkere, HCS. Alt annet like, selvfølgelig.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Hehe. Høyohmige høyttalere trenger faktisk "større" forsterkere, HCS. Alt annet like, selvfølgelig.

Tror det skal gå helt fint jeg :)....Trenger ikke engang å ta det ice-kaldt ;)

B

brand-x

Gjest
Jeg tror det er mye misforståelser rundt det med behovet for mye watt.. Det viktigste er vel kvaliteten ? For å nyttiggjøre seg slike beist som Roysen har uten sammenligning forøvrig med MF ;D, så er det vel Ht som bestemmer behovet ... Kluet er vel å spille på lag med ht og ikke mot..

mvh
Kjell P.. :)

R

Roysen

Gjest
Det er ikke hvor mange watt effekten er på som er avgjørende, men hvor enkelt/lett strømforsyningen klarer å levere denne effekten. Samtidig er jeg ikke i tvil om at med den rette strømforsyningen bak seg er kraftigere forsterkere entydig bedre enn mindre kraftfulle uavhengig av høytalere.

Mvh
Roysen

T

timc

Gjest
Synes det er imponerede at min lille enkle bemerkning anngående watt kan resultere i en slik diskusjon.

Til roysens siste innlegg: Det der er jeg ikke enig i. En høywattsforsterker er vanskeligere å få til å gi lav forvrenging på lave nivåer. Samme gjelder støyen.

Trikset er å velge en så liten forsterker som mulig, men som samtidig er kraftig nok til å gjøre jobben.

-Tim

R

Roysen

Gjest
Så lenge strømforsyningen er av god nok kvalitet var vel det jeg skrev - altså støyfritt og lite forvrengning. Dette er forøvrig grunnen til at jeg tror denne MF forsterkeren ikke helt er toppen av kransekaka. 6KVA er rett og slett for pinglete.

Mvh
Roysen

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@Joaquin
En stund etter at jeg hadde lagt inn innlegget, slo det meg at det mest sannsynlig måtte være deg ja, horn i panna og rør i øra ;D
Jeg er jo MF venn jeg, og angående headroom er det greit å vite at jeg kan koble min Linestage til hva det måtte være av effektrinn uten problem og for den saks skyld hva det måtte være av signalgivere foran, dog kanskje med unntak av ekstremt upassende riia som jeg eventuelt ikke vet om ::)

Mvh.KW

B

brand-x

Gjest
Roysen !

Det medfører ikke helt riktighet det du antyder, i allefall hvis sjefkonstruktør til Holfi har rett.. Han påstår att høyeffektforsterkere krever en gitt form for motstand i ht for å spille etter hensikten kvalitativt.. en stor forsterker på en "liten" ht kan sette forsterkeren i selvsving..

Ayre går samme veien... ;)

mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke uten grunn at "de fleste" rørfolk mener single ended med f.eks 1 effektrør låter bedre enn multiwatt forsterkere med masse rør. "Det enkleste er ofte det beste". Men HT skal være konstruert dette da.
Så ved å få flere watt ved f.eks. og paralellkoble rør/transistorer etc. mister man gjerne noe av magien i lydbilde. Men kraftigere blir forsterkerene.

Når det er sagt så er det ikke rent få Holfi forsterkere som har gått opp i røyk gjennom tidene. Skjedde vel sist på Horten messa ???

EDIT: 2 tulleinnlegg til og jeg når 6000 innlegg ;D ;D

R

Roysen

Gjest
Brant-X,

Du er herved invitert til en lytt hjemme hos meg. Jeg driver kun diskant og mellomtone (8 Ohm, 91db) på en semiaktiv høytaler (bassen drives av en annen forsterker) med en forsterker som har en 40 KVA trafo og en kondensatorbank på 3 Farad pr. Kanal. Ta gjerne med en pingle vi kan sammenligne med. He-he.

Mvh
Roysen

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
brand-x skrev:
Roysen !

Det medfører ikke helt riktighet det du antyder, i allefall hvis sjefkonstruktør til Holfi har rett.. Han påstår att høyeffektforsterkere krever en gitt form for motstand i ht for å spille etter hensikten kvalitativt.. en stor forsterker på en "liten" ht kan sette forsterkeren i selvsving..

Ayre går samme veien... ;)

mvh

høres riktig ut, etter mine erfaringer. jeg har aldri fått noe som helst gevinst ved å koble store transetrinn opp på hornhøyttalere.
bare tap.
roysen må gjerne prøve å slenge monsterene sine opp på mine avantgarde mezzo eller et par klipsch khorn.
jeg kan garantere at en rørforsterker med relativ få watt, men saftig strømforsyning, vil gjøre jobben bedre.

T

timc

Gjest
Roysen skrev:
Tim,

Du er herved invitert til en lytt hjemme hos meg. Jeg driver kun diskant og mellomtone (8 Ohm, 91db) på en semiaktiv høytaler (bassen drives av en annen forsterker) med en forsterker som har en 40 KVA trafo og en kondensatorbank på 3 Farad pr. Kanal. Ta gjerne med en pingle vi kan sammenligne med. He-he.

Mvh
Roysen

Nå er jeg usikker på om du ikke skjønner hvor jeg vil, eller hva du mener for noe.

La meg stille spørmålet andre veien. Er du overbevist om at det er pga de 40kva MRA låter bra/bedre enn det meste andre? Det kan jo hende at konstruksjonen er litt bra også.

-Tim

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Roysen skrev:
Holfi er da knapt high-end.

Mvh
Roysen

fordi det ikke er dyrt nok?
eller kraftig nok?

R

Roysen

Gjest
Det skal tillegges at horn og andre spiesielle konstruksjoner som er lettdrevne har jeg ingen erfaring med. Mine kommentarer er basert på at det står en dynamisk høytaler oppkoblet til forsterkerne.

Mvh
Roysen

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Roysen skrev:
Det skal tillegges at horn og andre spiesielle konstruksjoner som er lettdrevne har jeg ingen erfaring med. Mine kommentarer er basert på at det står en dynamisk høytaler oppkoblet til forsterkerne.

Mvh
Roysen

ok, da stiller saken seg litt annerledes.

jeg hang nemlig ikke med da du skrev:
"Samtidig er jeg ikke i tvil om at med den rette strømforsyningen bak seg er kraftigere forsterkere entydig bedre enn mindre kraftfulle uavhengig av høytalere."

T

timc

Gjest
Gago skrev:
Roysen skrev:
Holfi er da knapt high-end.

Mvh
Roysen

fordi det ikke er dyrt nok?
eller kraftig nok?

Fordi ingen har noen gang klart å gi meg noen som ligner på brukbar lyd fra Holfi. Fikk det ikke til selv heller.

-Tim

T

timc

Gjest
Gago skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

ok, da stiller saken seg litt annerledes.

jeg hang nemlig ikke med da du skrev:
"Samtidig er jeg ikke i tvil om at med den rette strømforsyningen bak seg er kraftigere forsterkere entydig bedre enn mindre kraftfulle uavhengig av høytalere."

Uttalelsen gjelder jo der også, men grensen for hva som må til er lavere.

-Tim

R

Roysen

Gjest
Tim,

Dette har også vært mitt poeng. Så lenge konstruksjonen er like god vil en forsterker med større strømforsyning nok til å levere den større effekten med headeoom alltid spille bedre en tilsvarende med mindre strømforsyning og effekt. Jeg må da tillegge på dynamiske høytalere.

Mvh
Roysen

T

timc

Gjest
Joa, jeg ser hva du mener Roysen. Det er likevel ikke fullt så enkelt. Ved å endre størrelse på strømforsyning må man ofte endre på andre ting også pga impedanser og slikt. ( Dersom maks kvalitet er målet ). I praksis er det skjelden det blir gjort tror jeg, pga kostnader.

Så en slik direkte sammenligning med å snakke om samme forsterker med større strømforsyning blir vanskelig. Personlig nøyer jeg meg med å snakke om hva man har tilgjengelig, uavhengig av hvor man henter det.

-Tim

B

brand-x

Gjest
Roysen !

Jeg tror den "normale" grensen for definisjon av highend er passert for lenge siden hvis du tillegger highend-begrepet eks.Krell MRA ;).. Det må du også være enig i... Når du henviser til dine htère er de nok en betydelig større utfordring impedans messig, fasevinkler etc.. enn hva tillfellet med Klipsch og liggnede er.... Jeg tror også mange normale forsterkere tilfører betydelig mere musikalske kvaliteter til slike htère enn hva dine Mraère gjør... Men igjen det er noe jeg tror ;)

Mra får nok først vist kvaliteter når motstanden og kvaliteten er langt over hva som normalt defineres som den kjøpbare ende inkl. god hjelp fra banken ..

mvh
:)

U

utgatt60135

Gjest
KJ skrev:
Som mange andre er innom så er det flere fasetter i problemstillingen: bl.a. Hvor følsomme/«vanskelige» er HT? Hva er gjennomsnittlig lyttenivå? Hva er dynamikkinnholdet i musikken? Hva er «lytte toleransen» for forvregning/kompresjon/klipping i transientene (og hvor ofte forekommer dette)? Hvor stabilt er forsterkeriet under klippng/transienter - klipper forsterkerne hardt eller mykt - er forsterkeriet stabilt under klipping - hvor lang tid bruker forsterkeriet på stabilisering etter klipping? Hva er det av utstyret som bidrar med hva under transienter mht kompresjon, forvregning og klipping - dvs fortrinnsvis hhv HT og effektforsterkere? etc.
Med min forsterker så er det ingen kvalitetsforringelse rett under klipping. Klippepunktet høres med en gang, og opptrer i mellomtonen. Bassen er uforandelig, alså med full kontroll.
Det har lært meg at Watt sier mest om maks volum og at hurtig og nok mengde strøm som høyttaler krever er det som skal til. Om overflødig effekt forberer lyden så vil ja ha bevis for det ;). Som flere et inne på så tror jeg det er vanskelig å finne ut av. Tror ikke på at modeller med mer effekt ikke er forbedret generelt. Tror alså :). For liten effekt medfører til slapp, treg og lite transientvillig bass.

En annen ting er at jeg synes mange basselementer er overkill i mange tilfeller. Dvs, normale stuer på normale lyttenivåer. Basselementer som knapt beveger seg og med forsterkere som nesten alltid går på tomgang.

T

timc

Gjest
Hvordan er basselementer som knapt beveger seg overkill?

Forvrengningen øker med bruk av slaglengde.

-Tim

U

utgatt60135

Gjest
timc skrev:

-Tim
Mulig det, men det har i så fall aldri plaget min musikkglede ;).

Regner med at man får mer for pengene med færre elementer dersom man ikke har behov for dem.

T

timc

Gjest
Det er jeg helt uenig i, men det er greit det :)

Prøv å finne en, la oss si 6.5" som matcher TAD sin 11". Det er ikke lurt å dytte for store elementer inn i veldig små rom, så visse grenser finnes det jo.

Rommet jeg har nå er helt på grensen til mine 12" basser.

-Tim

U

utgatt60135

Gjest
Hvordan skal man kunne sammenligne to helt forskjellige elementer i den hensikt å snakke om hvorvidt lite utslag forbedrer lydkvaliteten vesentlig? Jeg har ikke lagt merke til at mine 6,5" spiller bedre ved små utslag enn med store. De virker i det hele tatt mindre påvirkelig på volum enn andre dårligere høyttalere jeg har hatt. Jeg tror det dreier seg i all hovedsak om kvalitet så lenge man ikke kommer over en hvis grense. Og den grensen merkes fort.

T

timc

Gjest
Dersom man ser bort fra andre kvalitetsforskjeller opplever jeg at større elementer er bedre til å gi en fysisk følelse av musikken, uavhengig av lydtrykk.

Liker godt følelsen av høyt lydtrykk, selv om jeg spiller lavt. Fysisk altså ikke sånn at lyden oppleves høyt.

-Tim

U

utgatt60135

Gjest
Hmm.. det jeg har bemerket ved lytting på lille ProAc D15 i forhold til de store D80 er høyde på lydbildet og autoritet i bassen. De siste synes jeg forbedres betraktelig med kvalitet, det første trengs det et visst membranareal for å oppnå. Det savner jeg litt må jeg si.

T

timc

Gjest
Det har blitt belyst i andre tråder og jeg tror konklusjonen var at det skyldes spredningsmønsteret til store elementer kontra små. Større bølgefront.

-Tim

T

timc

Gjest
Hvorfor det?

Det er direktebølgen du føler mest av vil jeg tro. (dersom man ikke har kraftige stående bølger da)

-Tim

R

Roysen

Gjest
timc skrev:

-Tim
Dette er da unnlysende. Større slaglengde og bevegelse av elementet fører til økt forvrengning. Av den grunn er det smart å fordele bassresponsen på et større areal som ikke behøver å bevege seg like mye. Flere små elementer i stedet for et stort medvirker ytterligere til en slik effekt.

Mvh
Roysen

U

utgatt60135

Gjest
Ergo så forvrenger mine høyttalere mer når jeg spiller høyt. Bra for meg at jeg ikke legger merke til det da:).

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.849
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Forvrengning er slikt man merker at man ikke har.

- Det mangler noe her. Det er, det er, det er...forvrengning?

U

utgatt60135

Gjest
Valentino skrev:
Forvrengning er slikt man merker at man ikke har.

- Det mangler noe her. Det er, det er, det er...forvrengning?
Det at et basselement ikke er hurtig nok er jo strengt tatt forvregning.

Topp Bunn