Ny kraftig sak fra Musical Fidelity

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ja musikksmak farger jo alltid meninger om hifi. Jeg vil faktisk helst slippe å høre 120dB hjemme i stuen. hehe

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Det stemmer forsåvidt det, Snickers-is.

Men jeg kan jo stille spørsmålet: Hvor høyt er er Mahlerbrak midt på 4. rad i Berlinerfilharmonien?
Kunne være greit å vite om jeg må sette inn større forsterkeri. Disse rådyrene på jordet her har det nok litt for fredelig...
Jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre Valentino. Dersom noen ønsker å høre lavere evt. høyere enn dette må vel det absolutt være mulig. Om så ikke var tilfelle ville jeg syntes at det var en reell svakhet ved produktet.

Mvh
Roysen

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.883
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er et sidespor, definitivt.
1 kW i 8 ohm har jeg ikke bruk for. I tillegg undres jeg på om noen egentlig har det, som du skjønner.

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Hvis man har 86db høyttalere og vil spille 109db ???

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Her sitter noen av OAS medlemmene for å lytte til de hornhøyttalerene dere ser i bakgrunnen (husker ikke navnet akkurat nå, men Audio Art selger de).
Dette var i München i fjor og dette lokalet var det ikke mange på messa som fikk anledning til å besøke.
Vi ble varslet om at han ville spille ei låt som ville bli spillt på like opp mot 120db.

Jeg gikk ut (på utsiden av huset) etter svært kort tid, og der knipset jeg denne lille krabaten, som jeg nesten skulle tro kom fra det samme lokalet, den virket ikke helt til å skjønne hvor den var og hva som hadde skjedd ;D ;D
Nesten som meg ;) Direkte ubehagelig var det, men de andre ble sittende, tøffe karer de andre.

Mvh.KW

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
Snickers-is skrev:
Jeg har klassiske innspillinger der kontrasten fra rolige partier til full utladning er på langt over 40dB (litt vanskelig å måle så raske pulser presist men jeg har kommet til rundt 45-46dB). Det betyr at forskjellen i effekt er opp mot 1:40000. Sagt på en annen måte, har man høyttalere med følsomhet på 90dB og spiller de rolige partiene på 74dB skal man fortsatt ha en kilowatt for å henge med på full sprut som da vil være 120dB. Og man skal ha et ekstremt stille rom for å kunne spille det særlig lavere og fortsatt ha glede av det. Jeg må tilstå at flere slike innspillinger oppleves som uspillbare på mange anlegg der dynamikk er lavere prioritert.

Dette er en del av musikken like fullt som alle andre parametre. Å prioritere dynamikk er på ingen måte ensbetydende med å nedprioritere noe annet, vel kanskje naboforholdet og WAF, men det kan knapt kalles musikalske faktorer om man klarer å holde dem på godt lydisolert avstand.
Det kommer jo selvsagt an på hvor nærme man sitter, men for meg som sitter noe over 2 meter fra høyttalerne så er det sjelden 30w ikke er tilstrekkelig med normalt følsomme høyttalare. Og da snakker jeg om store symfoniorkestre hvor det spilles så høyt som jeg orker på det mest voldsomme. Så musikkinnlevelsen har ikke behov for mer watt enn det kort og godt.

U

utgatt60135

Gjest
Roysen skrev:
Bruker du uttrykket dynamikk om maksnivå Lyngen?

Mvh
Roysen
Dynamikk er forskjellen mellom de kraftige og svakeste lydene, så jo det kan man så absolutt gjøre Roysen.

Men normalt så omtaler jeg dynamikk egenskaper slik som dette: En stille parti trommesolo spilles på samme lydstyrke med to høyttalere. Så spilles en kraftig parti. Spiller de med samme nivå da? Dynamikkforskjeller?

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
1 kW i 8 ohm har jeg ikke bruk for. I tillegg undres jeg på om noen egentlig har det, som du skjønner.
Jeg har gått fra en forsterker som yter 350W i 8 Ohm til 1KW i 8 Ohm på en høytaler med 8 Ohm nominell impedanse og 91db følsomhet. Jeg opplever en markant forbedring som ikke bare gjelder maks lydtrykk og økt makrodynamikk. Vi snakker også om oppløsning, mikrodynamikk, holografi og senket støygulv.

Økte kraftreserver er så mye mer enn kun max. lydtrykk som det virker som en del tror.

Så i mine øyne handler det slett ikke om man trenger eller ikke trenger 1KW i 8 Ohm. Det handler om man ønsker bedre lyd.

Mvh
Roysen

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
MF har forresten skrevet litt om grunnlaget for sine prinsipper for konstruksjon forsterkerprodukter her. Med moderat følsomme høyttalere er disse typene effekter fornuftige hvis man vil nærme seg realistisk gjengivelse.

Mvh

R

Roysen

Gjest
Lyngen skrev:
Roysen skrev:
Bruker du uttrykket dynamikk om maksnivå Lyngen?

Mvh
Roysen
Dynamikk er forskjellen mellom de kraftige og svakeste lydene, så jo det kan man så absolutt gjøre Roysen.

Men normalt så omtaler jeg dynamikk egenskaper slik som dette: En stille parti trommesolo spilles på samme lydstyrke med to høyttalere. Så spilles en kraftig parti. Spiller de med samme nivå da? Dynamikkforskjeller?
Nettopp! Dynamikk er nivåforskjeller altså noe som varierer mens max lydtrykk er en konstant. Temmelig ulikt spør du meg.

Mvh
Roysen

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.883
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Valentino skrev:
Jeg har gått fra en forsterker som yter 350W i 8 Ohm til 1KW i 8 Ohm på en høytaler med 8 Ohm nominell impedanse og 91db følsomhet. Jeg opplever en markant forbedring som ikke bare gjelder maks lydtrykk og økt makrodynamikk. Vi snakker også om oppløsning, mikrodynamikk, holografi og senket støygulv.

Økte kraftreserver er så mye mer enn kun max. lydtrykk som det virker som en del tror.

Så i mine øyne handler det slett ikke om man trenger eller ikke trenger 1KW i 8 Ohm. Det handler om man ønsker bedre lyd.

Mvh
Roysen
Det er legitimt å spørre om det er noen sammenheng mellom en forsterkers maksimale kontinuerlige utgangseffekt målt med resistiv last og parametre som "oppløsning, mikrodynamikk, holografi og senket støygulv". Jeg mener svaret er et rungende nei.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.883
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
toref skrev:
MF har forresten skrevet litt om grunnlaget for sine prinsipper for konstruksjon forsterkerprodukter her. Med moderat følsomme høyttalere er disse typene effekter fornuftige hvis man vil nærme seg realistisk gjengivelse.

Mvh
Ok, så anlegget mitt er i følge MF 2.5dB unna å være adekvat. Nå kommer jeg ikke til å få sove!

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Valentino skrev:
toref skrev:

Mvh
Ok, så anlegget mitt er i følge MF 2.5dB unna å være adekvat. Nå kommer jeg ikke til å få sove!
Evt. sovet enda bedre med 2,5dB ekstra. ;)

Mvh

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.883
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har intet imot headroom. Men jeg trenger ikke mer enn jeg har. Det er forresten ikke så veldig lenge siden at jeg byttet ut 3dB headroom mot lavere forvrengning, bedre oppløsning & mikrodynamikk and all that jazz...

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Det er legitimt å spørre om det er noen sammenheng mellom en forsterkers maksimale kontinuerlige utgangseffekt målt med resistiv last og parametre som "oppløsning, mikrodynamikk, holografi og senket støygulv". Jeg mener svaret er et rungende nei.
Da mener jeg du tar feil. Det vil si ren utgangseffekt har kanskje ikke så mye å si alene, men en solid strømforsyning som kan gi denne utgangseffekten uten å snappe etter pusten har definitivt mer for seg enn kun max. lydtrykk. Jeg sier ikke at det er en entydig relasjon mellom begrepene, men ekstra kraftreserver gjør mer med lyden enn kun økt lydtrykk. Selv lytter jeg ikke spesiellt høyt og når den nye forsterkeren kom i hus var opplevelsen av alt dette nye den tilførte lydbildet en medvirkende faktor til at jeg kun skru ned volumet ytterligere.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Jeg har intet imot headroom. Men jeg trenger ikke mer enn jeg har. Det er forresten ikke så veldig lenge siden at jeg byttet ut 3dB headroom mot lavere forvrengning, bedre oppløsning & mikrodynamikk and all that jazz...
Trenger? Trenger for å oppnå hva?

Mvh
Roysen

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.883
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Da mener jeg du tar feil. Jeg sier ikke at det er en entydig relasjon mellom begrepene, men ekstra kraftreserver gjør mer med lyden enn kun økt lydtrykk.

Mvh
Roysen
Hvordan?
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Høyere lydtrykk. Hva ellers, som allerede spurt.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
KW skrev:
Her sitter noen av OAS medlemmene for å lytte til de hornhøyttalerene dere ser i bakgrunnen (husker ikke navnet akkurat nå, men Audio Art selger de).
Dette var i München i fjor og dette lokalet var det ikke mange på messa som fikk anledning til å besøke.
Vi ble varslet om at han ville spille ei låt som ville bli spillt på like opp mot 120db.

Jeg gikk ut (på utsiden av huset) etter svært kort tid, og der knipset jeg denne lille krabaten, som jeg nesten skulle tro kom fra det samme lokalet, den virket ikke helt til å skjønne hvor den var og hva som hadde skjedd ;D ;D
Nesten som meg ;) Direkte ubehagelig var det, men de andre ble sittende, tøffe karer de andre.

Mvh.KW
Fine bilder KW, nå ble jeg reiselysten. Ikke lenge til mai og ny messe.

Martion heter merke, og høyttaleren er en 4-veise hornhøyttaleren Orgon med 1kw tilgjengelig power supply. Det var forøvrig dette merke Avantgarde hentet "inspirasjon" fra når de ble startet opp.
Synes forøvrig nevnte 120db ikke var problematisk så lenge det dreier seg lav forvrengning og ikke for mye romresonanser.
Jeg vil hevde at dynamikk er den viktigste egenskap i et hifi-anlegg. Det å ha en forsterker med head-room som kan takle peaks er mitt mål. Hørte bla.Mahler i går, og da er det greit å ha krefter når cresendoene trår til !

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Da mener jeg du tar feil. Jeg sier ikke at det er en entydig relasjon mellom begrepene, men ekstra kraftreserver gjør mer med lyden enn kun økt lydtrykk.

Mvh
Roysen
Hvordan?
Større kontroll over høytalerelementene.
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Høyere lydtrykk. Hva ellers, som allerede spurt.
Er dypt uenig - basert på erfaring.

Mvh
Roysen

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.883
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg opplever bedre kontroll over høyttalerelementene med ICEpower120ASX2 (2x60W i 8 ohm) enn med 500ASP (1x250W i 8 ohm).

Jeg tror vi skal slutte med å klaske erfaringer i hodet på hverandre, Roysen. Det finnes tekniske årsaker til våre opplevelser, og jeg synes det er mer interressant å studere slikt.

U

utgatt60135

Gjest
Roysen skrev:
Jeg sier ikke at det er en entydig relasjon mellom begrepene, men ekstra kraftreserver gjør mer med lyden enn kun økt lydtrykk.
Jeg har litt problemer med å tro på det. Hvordan kan du vite det? Hvordan kan det ha seg?

Maks volum vil jo eventuelt begrense dynamikken, så jeg forstår ikke hvordan du si det ikke har noe med dynamikken å gjøre. Men jeg synes generelt at det er lite forskjell på dynamikk egenskaper melleom høyttalere, med mindre maks volum begrenses da.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg peiser 25w inn på høyttalere med 107db 1/w følsomhet og dønn stabil 8ohms last, og har mitt på det tørre. ;D

når det er sagt, så synes jeg mf farer med mye tøys.

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Jeg opplever bedre kontroll over høyttalerelementene med ICEpower120ASX2 (2x60W i 8 ohm) enn med 500ASP (1x250W i 8 ohm).

Jeg tror vi skal slutte med å klaske erfaringer i hodet på hverandre, Roysen. Det finnes tekniske årsaker til våre opplevelser, og jeg synes det er mer interressant å studere slikt.
Så du mener at siden mine erfaringer tilsier noe annet enn det du har lest deg til så er det jeg mener feil? Vi er definitivt uenig på dette punktet også!

Misforstå meg imidlertid rett. Jeg mener selvfølgelig ikke at det er kun ren effekt som er avgjørende men også den strømforsyningen som står bak.

Mvh
Roysen

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ikke sant Eik!

Forøvrig så er jeg enig med Roysen og Eik i dette med headroom og jeg har vel hørt hva det gjør med lyden enkelte ganger (den absolutte kontroll og ro)
Selvfølgelig er nok nok avhengig av ht. og rom og kanskje annet.
Jeg har fått tilbake godlyden hjemme, men jeg er nok ikke i tvil om at et par Karan S1200 (monoblokker) ikke ville blitt en nedtur ::) tvert om.
Jeg tror mange ikke helt har erfart dette (i hvert fall forskjellen i en gitt sammenheng)
Det er synd at disse monstrene av noen forsterkere ikke bare kan taes under armen for hjemmedemoer.
Skulle jo vært artig å fått sammenlignet Eik sin 450 mot min 270, og jeg vet at Eik ikke er uvillig, men det er en helvetes jobb imo.

Akkurat dette er noe av det jeg gleder meg enormt til etterhvert som Roysen får sine anlegg oppe og gå og vi blir invitert, selvfølgelig også alt det andre ved siden av monstereffektene.

Det er jo ikke akkurat pingleforsterkere P. Dale heller bruker en DP A5 til hver kanal og da kun mellomtone/diskant, mye så langt jeg har skjønt også p.g.a. oppløsning, selv om jeg egentlig ikke skjønner akkurat det :D

Det er ofte slik at de fleste av oss kun har midlertidige begrensninger i forståelsen av at det som oftest kan gjøres bedre, bare fordi vi ikke (ennå) har hørt det beste (trur eg), så er det snakk om smak og behag da.

Gir forresten brokobbling bedre oppløsning, mener å ha hørt det?

Vel, ganske mye OT fra trådens egentlige tema dette, men noen ganger er det bare ål reit

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
jeg peiser 25w inn på høyttalere med 107db 1/w følsomhet og dønn stabil 8ohms last, og har mitt på det tørre. ;D

Og da snakker vi om fullrange og fortsatt kun 25 watt, eller har du noen watt i kjellern du ikke nevner ::)
Kanskje kanskje ikke jeg bare lurer ;)

Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
Lyngen skrev:
Roysen skrev:
Jeg sier ikke at det er en entydig relasjon mellom begrepene, men ekstra kraftreserver gjør mer med lyden enn kun økt lydtrykk.
Jeg har litt problemer med å tro på det. Hvordan kan du vite det? Hvordan kan det ha seg?

Maks volum vil jo eventuelt begrense dynamikken, så jeg forstår ikke hvordan du si det ikke har noe med dynamikken å gjøre. Men jeg synes generelt at det er lite forskjell på dynamikk egenskaper melleom høyttalere, med mindre maks volum begrenses da.
Sjekk Roy Gregorys test av tre ulike CJ forsterkere i fra et Hi-Fi Plus sommeren 2007. Samme type komponenter i hver av forsterkerne. Forskjellene går på strømforsyning og effekt.

Mvh
Roysen

U

utgatt60135

Gjest
KW skrev:
Forøvrig så er jeg enig med Roysen og Eik i dette med headroom og jeg har vel hørt hva det gjør med lyden enkelte ganger (den absolutte kontroll og ro)
Jeg har hørt monsterforsterkere hvor jeg har lagt merke til ro/sort bakgrunn. Men tror du det skyldes headroom? Ikke noe med generell kvalitet, støynivå, kanalseperasjon, ol..?

Hvordan kan du vite at svært stor headroom, effekt som kanskje sjelden eller aldri brukes påvirker andre egenskaper? Har du testet helt likt utsyrte forsterkere hvor den ene bare har større headroom?

R

Roysen

Gjest
Lyngen skrev:
KW skrev:
Jeg har hørt monsterforsterkere hvor jeg har lagt merke til ro/sort bakgrunn. Men tror du det skyldes headroom? Ikke noe med generell kvalitet, støynivå, kanalseperasjon, ol..?

Hvordan kan du vite at svært stor headroom, effekt som kanskje sjelden eller aldri brukes påvirker andre egenskaper? Har du testet helt likt utsyrte forsterkere hvor den ene bare har større headroom?
Ta som eksempel Krell FPB-350MCX, 450MCX og 750MCX. Dette er de samme forsterkerne men med større kabinetter og strømforsyning samt høyere uteffekt. Det samme kan sies om ML No.331, 332, 333 eller 334, 335 og 336. Allikevel vil du merke at det ikke er kun max. lydtrykk som blir ulikt selv om høytaleren ikke er noe problem for de minste av disse forsterkerne.

Mvh
Roysen

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
KW skrev:
Gago skrev:

Og da snakker vi om fullrange og fortsatt kun 25 watt, eller har du noen watt i kjellern du ikke nevner ::)

Mvh.KW
din skjulte nisse! ;D

joda, du har rett, høyttalerne mine har aktive basser.

men poenget mitt var egentlig ikke at jeg hadde mitt på det tørre, men at mf farer med mye tøys.

de nevner ikke et ord om forsterkerens trafoer eller lyttebank, ikke et ord om størrelsen på lytterommet, eller lytterens sitteavstand til høyttalerne.
det er bare dette evindelige maset om watt, watt, watt.

jeg slang forresten svogerens monstersluttrinn på 300w fra rotel inn i anlegget her om dagen.
bare for å teste.
at det låt mye dårligere enn mine rørmonoblokker, var som forventet.
at det heller ikke bød på mer ro, dynamikk, grip bassen eller whatsoever, var også som foventet...

R

Roysen

Gjest
Gago skrev:
KW skrev:
Gago skrev:

Mvh.KW
din skjulte nisse! ;D

men poenget mitt var egentlig ikke at jeg hadde mitt på det tørre, men at mf farer med mye tøys.

de nevner ikke et ord om forsterkerens trafoer eller lyttebank, ikke et ord om størrelsen på lytterommet, eller lytterens sitteavstand til høyttalerne.

jeg slang forresten svogerens monstersluttrinn på 300w fra rotel inn i anlegget her om dagen.
bare for å teste.
at det heller ikke bød på mer ro, dynamikk, grip bassen eller wahtsoever, var også som foventet...
Strømforsyningen som står bak effekten har selvfølgelig mye å si. Dersom forsterkeren snapper etter pusten ved 200W, men klarer å presse seg til 300W, da helt blå i trynet vil ikke dette være så bra som en annen forsterkere som lett gir 300W uten engang å blunke. Det må være godt med krefter bak effekten.

Mvh
Roysen

U

utgatt60135

Gjest
At den nødvendige strømmen blir levert momentant ved transienter er jo selvsagt viktig.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
KW skrev:
Gago skrev:

Mvh.KW
din skjulte nisse! ;D

bare for å teste.
at det heller ikke bød på mer ro, dynamikk, grip bassen eller wahtsoever, var også som foventet...
Skjult nisse ;D ;D ;D Det er jo bare påloggingsmessig, men hvem er iall verden du med så mange innlegg og et for meg nytt/ukjent nick ::) (jeg tar det ikke her og nå.
men min mistanke derimot på kjellerwatt var rett ;)

Når det gjelder MF og deres wattjag så er jeg på linje med deg, mye taler for at de lever etter regelen watt selger.
Jeg opplevde i hvert fall at min nåværende Karan som er på 270 watt, likevel er og var en mer spenstig forsterker enn det jeg husker MF KW750 var ved et prøvelån her og på mine Cremona.
Så det er nok slik du nevner, som jeg også har forstått på en som har greie på slikt, så er det på inngangstrinnet MF ofte har (og gjør?) sine innsparinger (bl.a.)

Jeg synes dog at det virker som de har øket både trafostørrelse og annet på den i denne tråden omtalte nye forsterker.

Mvh.KW skjult men likevel den samme KW år etter år ;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
KW skrev:

Jeg skrev vel også at nok er nok, så får man heller gjøre bytter da hver gang man eventuelt trenger litt ekstra headrom i forhold til forrige ht.
Selvfølgelig er det annet enn bare headroom som er viktig for helheten OG jeg tror ikke det er oppgitte watt aleine som er viktig, dette har jeg erfart for egen del og kommet inn på i mitt forrige innlegg.
Mvh.KW

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.883
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvor mange watt headroom er nødvendig folkens?
Spørsmålet stilt på en annen måte: Hvor uegnet er forsterkerne deres til å drive høyttalere?

(Valentino tar på flakjakke og stridshjelm og går i skyttergropen. Her likner Bastogne julen '44.)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hva med å starte en egen tråd angående "hvor mange watt er nødvendig etc?".

Dette blir på en måte litt OT i forhold til trådens start.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.385
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
...

...
Aktiv sub er jo ikke helt irrelevant ... som en grov gjennomsnittsbetraktning så er gjennomsnittseffekten i det meste av musikk sirkumsarium fortelt med 1/f - dvs at effektinnholdet (RMS) per oktav grovt sett er jevnt, enten det er snakk om f.eks. 80-160 Hz eller f.eks. 800-1600 Hz. Dette forhindrer dog ikke at det er transiente effektbehov, kanskje spesielt i mellomtoneområdet, som langt overstiger gjennomsnittsbehovet (av og til omtalt som «crestfaktor» - dvs forholdet mellom gjennomsnittlig effektivverdi (RMS) og maksimalverdien (peak-to-peak).

Som mange andre er innom så er det flere fasetter i problemstillingen: bl.a. Hvor følsomme/«vanskelige» er HT? Hva er gjennomsnittlig lyttenivå? Hva er dynamikkinnholdet i musikken? Hva er «lytte toleransen» for forvregning/kompresjon/klipping i transientene (og hvor ofte forekommer dette)? Hvor stabilt er forsterkeriet under klippng/transienter - klipper forsterkerne hardt eller mykt - er forsterkeriet stabilt under klipping - hvor lang tid bruker forsterkeriet på stabilisering etter klipping? Hva er det av utstyret som bidrar med hva under transienter mht kompresjon, forvregning og klipping - dvs fortrinnsvis hhv HT og effektforsterkere? etc.

mvh
KJ

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
KW skrev:
Gago skrev:
KW skrev:
Gago skrev:

Mvh.KW
din skjulte nisse! ;D

bare for å teste.
Skjult nisse ;D ;D ;D Det er jo bare påloggingsmessig, men hvem er iall verden du med så mange innlegg og et for meg nytt/ukjent nick ::) (jeg tar det ikke her og nå.
men min mistanke derimot på kjellerwatt var rett ;)

Når det gjelder MF og deres wattjag så er jeg på linje med deg, mye taler for at de lever etter regelen watt selger.
Jeg opplevde i hvert fall at min nåværende Karan som er på 270 watt, likevel er og var en mer spenstig forsterker enn det jeg husker MF KW750 var ved et prøvelån her og på mine Cremona.
Så det er nok slik du nevner, som jeg også har forstått på en som har greie på slikt, så er det på inngangstrinnet MF ofte har (og gjør?) sine innsparinger (bl.a.)

Jeg synes dog at det virker som de har øket både trafostørrelse og annet på den i denne tråden omtalte nye forsterker.

Mvh.KW skjult men likevel den samme KW år etter år ;)

jepp, jeg er forhenværende joaquin. ;)
en provokatør og generell usympatisk fyr, et image jeg ikke har tenkt å endre på, selv med nytt nick. ;D

og bare for å avslutte vår off topic-passiar: jeg liker mf ganske godt.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
MF har da gjort det relativt bra i den kulørte pressen - både subjektivt og målemessig (Atkinson gjorde vel noen målinger på KW750 og fant ut at den var eksemplarisk.) Folk jeg stoler på har skrytt av tidligere produkter fra MF. Hvorfor MF får sånn pepper i denne tråden skjønner jeg bare ikke. Det er jo ingen som har hørt sakene enda, såvidt meg bekjent. I tillegg er det da fullstendig opp til hver enkelt å handle MF eller ikke. Etter min mening minner markedsføringen deres om mindre føleri enn mange andre.

Min erfaring rundt temaet er naturligvis begrenset og det er sikkert bøtter med parametre som spiller inn i det man oppfatter som "kontroll", forvrengning og lydtrykk (det er tross alt få her som måler, har jeg skjønt.) Men jeg kunne ikke tenkt meg å gått tilbake til mindre kraftige saker, inkludert Bryston 4B-SST, etter å ha hørt hva Krell-en min gjør for ProAc D80. Stabil i lave laster? 2*1,2KW i 2ohm? Ja, takk.

Mvh

Topp Bunn