Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.920
    Sted
    Oslo
    Bare elsker automatisk oversettelse
    Her noen data på min bestilte STOWA MARINE 36

"båndbredde
    18,0 mm
    Fra avspark til avspark
    44,6 mm
    Vanntett
    opptil 5 minibanker

Og Sellita Sw 210 har
    "henrettelse
    Topp kvalitet"

Ikke rart den tyske marinen brukte slike klokker etter å ha torpedert handelsskip

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.136
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en Longines, en Glasshütte Original og en Grand Seiko Spring drive. Det er Seikoen jeg bruker mest. Fascinert av teknologien i den. På mange måter et Quartz-ur uten batteri. Spennende.

Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.671
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig Stowa!

Jeg har fryktelig lyst på en dameklokke... Altså: Greia er at jeg har så tynne håndledd at den typiske 40-42 mm herrestørrelsen ser aldeles rappgalen ut, men Seikos innstegs-Presage Cocktail Time Sky Diving i 34 mm er riktig, og like mandig som 41 mm-varianten.
    Vis vedlegget 1183108
    I omtrent samme gate:
    (35mm)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.671
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm. Da blir det kanskje feil med diamanter også? 😁

(38mm)

Bretling har forresten en modell som heter Fausto Coppi. Det er da noe.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.830
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Det finnes mange flotte mid size klokker i dag.

Finnes det et budsjett?
    Skal det være nytt?
    Er reim og eller er lenke et must?

Nomos Orion 1989 finnes i 33 eller 38mm.
    1772628794730.png

Ahoi er 36mm
    1772628879251.png

Club finnes i alle farger og er 36. Denne har ganske lange horn. Verdt å merke seg.
    1772628985158.png

Sist redigert:

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.830
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Fargen er uansett ikke så langt unna.
    Og i dag, med så mange forskjellige Bianchi farger, så er dette godt innenfor, imho.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.254
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De Nomosene er rålekre, men jeg trenger også nye hjul til Bianchien...

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.671
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fryktelig lyst på en dameklokke... Altså: Greia er at jeg har så tynne håndledd at den typiske 40-42 mm herrestørrelsen ser aldeles rappgalen ut, men Seikos innstegs-Presage Cocktail Time Sky Diving i 34 mm er riktig, og like mandig som 41 mm-varianten.
    Junghans har en "max bill Kleine Automatic"-serie som er 34mm. Bauhaus for alle penga.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.016
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder japanske klokker hadde jeg lenge samme forhold til dem som til whisky produsert utenfor Scotland ( til nød Irland ),
    det var imho blasfemi!

Men dessverre så må man jo inrømme at Seiko er meget bra ur, og Grand Seiko så bra at man knapt har råd til en!

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.350
    Sted
    Tid og rom
    Til alle syklistar.

Eg skjønar kvifor de liker Bianchi. Ikkje fordi sykkelritt i seg sjølv interesserer meg, for meg plasserer dei seg på linje med annan sport som F1, skiskyting og fem-mila (altså: litt artigare enn ballspel).

Men fordi forma på den sykkelen til Coppi er noko av det mest fullkomne, estetiske eg har sett. Det er nesten slik at eg får lyst på ein slik sykkel berre for å kunne sykla han rundt blant dei spisse fjella folk her i landet samanliknar med Alpane.

Eg måtte berre seia det. Og at Nomos får til Bauhaus-estetikken utan at det ser trivielt ut. Utan at det kanskje er så viktig. Veit ikkje.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.814
    Torget vurderinger
    3
    Til alle syklistar.

Eg skjønar kvifor de liker Bianchi. Ikkje fordi sykkelritt i seg sjølv interesserer meg, for meg plasserer dei seg på linje med annan sport som F1, skiskyting og fem-mila (altså: litt artigare enn ballspel).

Men fordi forma på den sykkelen til Coppi er noko av det mest fullkomne, estetiske eg har sett. Det er nesten slik at eg får lyst på ein slik sykkel berre for å kunne sykla han rundt blant dei spisse fjella folk her i landet samanliknar med Alpane.

Eg måtte berre seia det. Og at Nomos får til Bauhaus-estetikken utan at det ser trivielt ut. Utan at det kanskje er så viktig. Veit ikkje.
    Ulltrøye med kun en sponsor, reservetuber som bandolær, sideskill, ikke bare sykkelen som treffer på det bildet.

Nomos er ikke feil, men de måtte en tur innom Dieter Rams på veien fra Dessau.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.830
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Problemet er bare at dagens plastsykler ikke har mye til felles med de flotte kreasjonene fra for lenge siden. Dette er den vanligste modellen vi selger på jobben. Vakkert er det ikke, imho. Det er kanskje bare jeg som er selektiv ? Livet er for langt til å omgi seg med stygge gjenstander. Iallefall når det finnes så mye flott.

9B39FC02-E594-4B88-85EF-D2FA2B577C2D.jpeg

Jeg får nyte dagens valg. image.jpg

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.136
    Sted
    Trondheim
    Når det gjelder japanske klokker hadde jeg lenge samme forhold til dem som til whisky produsert utenfor Scotland ( til nød Irland ),
    det var imho blasfemi!

Men dessverre så må man jo inrømme at Seiko er meget bra ur, og Grand Seiko så bra at man knapt har råd til en!
    Hint: Japan som lager utrolig god maltwhisky! Og blended også. Jeg fikk servert en Hibiki blended på en Michelinrestaurant i Frankrike!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.136
    Sted
    Trondheim
    Til de som ikke liker dato på klokker:
    Jeg synes det er greit, men da skal det synes. Rolex sin løsning med "lupe" over synes jeg er stygt. Glashüttes datovisning med tall man faktisk kan se uten å bruke briller synes jeg er genial.

PS: Jeg har en Bianchi sykkel også, men den skal nok selges i løpet av våren da jeg er blitt for gammel til å ha nytte/glede av den. Hvis det er noen i Trondheim som vil kjøpe en slik er det bare å sende meg en melding! :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.830
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Datovisningen til Glashütte. Her er skivene på samme plan som er ganske lekkert. På A Lange & Sohne som er langt flottere bygget, ligger ikke datoskivene på samme plan.

Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.671
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Superbillig (under 1200,- på eBay) alternativ. Ja, det er kinesisk og kvarts, men er utstyrt med med safirglass, varmeblånert sekundviser og et Seiko VH31-verk som tikker fire ganger i sekundet. 35mm kassediameter, 41mm lug-to-lug, omtrent som den King Seiko-modellen den vel er en slags "homage" av. Har ingen erfaring med den selv, men den ser ut som svært mye for pengene. Finnes også i 40mm diameter.

Bonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    580
    Sted
    Trondheim
    Ref Oris Calibre som jeg leverte tilbake til forhandler. En klokke til nær 50K ordinært og et urverk som levde sitt eget liv.
    Forhandleren sa at merke eller pris ikke er ensbetydende med urverkets kvalitet eller nøyaktighet. Selv for merker som Rolex må man svært høyt i pris for å oppnå nøyaktighet…. eller quartz…. eller Seikos spring-drive?

Dersom dette er riktig, eller med fare for at jeg misforstod? Hva betaler man i så fall for da?

For min del er ikke klokkens design nok eller det viktigste. Når det er sagt, du verden så mange flotte klokker.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.725
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Nøyaktighet handler mye om spec. Eksempelvis er et verk uten en sertifisering mindre nøyaktig enn f.eks. et chronometer-sertifisert verk.
    Men det kommer også med en eller annen form for justering, som ikke alltid passer brukerens bruk eller vaner etc. det har også litt å si hvordan man legger klokka når man tar den av osv.

Gitt at det går ca like feil hele tiden da.
    gjør det ikke det kan det være ting som dårlig justert gaffel, for mye eller lite olje, en aksel som er satt litt skeivt inn i en rubin etc som spiller inn

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.391
    Torget vurderinger
    1
    Ref Oris Calibre som jeg leverte tilbake til forhandler. En klokke til nær 50K ordinært og et urverk som levde sitt eget liv.
    Forhandleren sa at merke eller pris ikke er ensbetydende med urverkets kvalitet eller nøyaktighet. Selv for merker som Rolex må man svært høyt i pris for å oppnå nøyaktighet…. eller quartz…. eller Seikos spring-drive?

Dersom dette er riktig, eller med fare for at jeg misforstod? Hva betaler man i så fall for da?

For min del er ikke klokkens design nok eller det viktigste. Når det er sagt, du verden så mange flotte klokker.
    Man betaler jo egentlig mest for både merke og status. Ikke mange som har inhouse urverk lengre heller.

En av de bedre på nøyaktighet på automatiske klokker er faktisk Hamilton, uten at det nødvendigvis koster all verden. Der har man også mulighet til Titan på mange modeller, prismessig litt lik Seiko men sveitsisk urverk basert på stabile og sterkt modifiserte ETA urverk avhengig av modell. Mulig de bare tar seg bedre tid med finjusteringer, aner ikke. Men i samlingen min så overgår de mye annet som koster mye mer på presisjon pr.døgn. Også rimelige Citizen har bedre presisjon enn de som koster både 10x og 20x mer.
    Faktisk så er den klokken som er mest unøyaktig av de jeg har, er den med sertifisering..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn