Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Var det virkelig noe å ta på vei for? Uansett, det er jul og jeg finner det lite meningsfylt å følge opp din invitt til krangel.
    Beklager - glemte å sette inn en slik ;)
    De som kjenner meg, vet at krangel er det dummeste jeg vet av.
    Ønsker deg og alle i tråden, fine juledager.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Den er god og fortsatt trivelig julefeiring til deg også.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    3.463
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    30 meters vanntetthet er helt OK.
    Tidligere hadde en en utendørsjobb der jeg var innom byggeplasser etc. Brukte som til stadighet Glashütte, IWC, JaegerLeCoultre og denslags med 30 meters vanntetthet. Også i regnvær. Moderne klokker tar ikke skade av dette. Dette er moderne bruksklokker som tåler slik bruk.

    Derimot bør man vise litt mer omhu for 50 år gamle kreasjoner, men også disse tåler normal bruk.


    Om du skal ha en "dressklokke" kan du nesten velge hva som helst. Helst ikke over 40mm vil jeg mene. Om ikke Junghansen passer, lager Nomos gode klokker.

    Nomos Orion:
    Denne bygger kun 9mm.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.761
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    30 meters vanntetthet er helt OK.
    Tidligere hadde en en utendørsjobb der jeg var innom byggeplasser etc. Brukte som til stadighet Glashütte, IWC, JaegerLeCoultre og denslags med 30 meters vanntetthet. Også i regnvær. Moderne klokker tar ikke skade av dette. Dette er moderne bruksklokker som tåler slik bruk.

    Derimot bør man vise litt mer omhu for 50 år gamle kreasjoner, men også disse tåler normal bruk.


    Om du skal ha en "dressklokke" kan du nesten velge hva som helst. Helst ikke over 40mm vil jeg mene. Om ikke Junghansen passer, lager Nomos gode klokker.

    Nomos Orion:
    Denne bygger kun 9mm.
    Nomos er fine. Ellers er jeg svak for flere av Stowas modeller, her Anthea, min personlige favoritt er nok Stowa Marine. Stowa er også tysk.
    22146A40-585C-47BA-9284-06C996B585ED.jpeg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Takk for tips i denne tråden. Når det gjelder Nomos og Stowa kunne jeg levd godt med begge, med lys tallskive og rundt 38mm. Eneste jeg er litt usikker på er baklokket i glass. Hadde en gang en slik og mistet fort interessen for denne finessen. Dessuten lurer jeg på hvordan dette glasset tar seg ut etter noen års bruk. Kanskje ikke så blankt og klart lenger?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.761
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    Takk for tips i denne tråden. Når det gjelder Nomos og Stowa kunne jeg levd godt med begge, med lys tallskive og rundt 38mm. Eneste jeg er litt usikker på er baklokket i glass. Hadde en gang en slik og mistet fort interessen for denne finessen. Dessuten lurer jeg på hvordan dette glasset tar seg ut etter noen års bruk. Kanskje ikke så blankt og klart lenger?
    Skjønner bekymringen, men på min Seiko så er glasset bak like fint etter snaut 5 år.
    Ellers er jeg enig i at det ikke nødvendigvis er så spennende i lengden.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.116
    Antall liker
    7.742
    Sted
    Oslo
    Enig i at glass bakside er en gimmick, spennende når du ser den i butikken og når den er helt ny, men for meg faller interessen fort.
    På den andre siden, om modellen jeg vil ha, kommer med glass bak så er det ikke nødvendigvis en turnoff.
    Jeg liker minimalisme, og gikk for en Nomos Orion duo, To visere, strek på timene that's that.
    At verket i tillegg lages inhouse hever også attraktiviteten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes denne var litt spesiell:
    1672169013518.png

    Manuelt tsjekkisk ur fra 60-tallet. Den blir min om noen år.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    ^Det Moeris-uret til Hardingfele er deilig.
    Har et Moeris lommeur etter min bestefar. Den går ustabilt og stopper. Burde kanskje levert det inn til en urmaker, men uret er kanskje ikke verdifullt nok for en slik overhaling.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Det ble laget mange etter lik mal. Militæret bestilte mange, så de er som regel rimelige, avhengig av tilstand og utførelse. Omegaen jeg gikk glipp av gikk for 8000.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.091
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noe av den sveitsiske lommeurshistorien har jo sitt utspring fra å «kopiere» de amerikanske Railroad Watches.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Atelier Petrov (jeg handler knapt andre steder) har levert to remmer, her vises kun den ene.

    Brun krokodille med brun søm, og sort bever med grå tråd.

    Favoritturet om dagen er definitivt Jaeger LeCoultre Master Date. Perfekt størrelse og vekt etter mitt skjønn. Lurte lenge på om jeg ville finne skiven for kald, men det gjør jeg ikke.

    Er man avhengig av å lese av tid helt presist så er ikke dette uret, lett å lese minuttviseren mot datoen. Går usedvanlig presist.

    Vil 2023 bringe Breguet eller en 7-dager Portugieser? Litt lysten på en Tudor Black Bay også.

    Bilde av Jaeger med sort bever følger.

    FCB19711-ADA9-4556-A2AB-C5B2A7082535.jpeg 899A50A0-DBF8-40D1-84CC-B470C25C2811.jpeg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Atelier Petrov (jeg handler knapt andre steder) har levert to remmer, her vises kun den ene.

    Brun krokodille med brun søm, og sort bever med grå tråd.

    Favoritturet om dagen er definitivt Jaeger LeCoultre Master Date. Perfekt størrelse og vekt etter mitt skjønn. Lurte lenge på om jeg ville finne skiven for kald, men det gjør jeg ikke.

    Er man avhengig av å lese av tid helt presist så er ikke dette uret, lett å lese minuttviseren mot datoen. Går usedvanlig presist.

    Vil 2023 bringe Breguet eller en 7-dager Portugieser? Litt lysten på en Tudor Black Bay også.

    Bilde av Jaeger med sort bever følger.

    Vis vedlegget 880733 Vis vedlegget 880734
    Det virker som du foretrekker skinnrem foran lenke. Hvis det er riktig, kan du si noe om hvorfor?

    Akkurat nå er jeg litt fasinert av Seiko Presage SPB227J1 med litt spesiell rød tallskive, men er redd nettopp denne tallskiven er noe man lett går lei av i det lange løp. Noen som har denne klokken og kan si noe om saken?
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    263
    Antall liker
    594
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Noen tips til stilige herreur (dressur) i stål, med lys tallskive uten romertall og masse påskrift, og uten dato? Mekanisk eller quartz og helst med skinnrem. Hadde egentlig blinket ut en Omega Seamaster Aqua Terra, som jeg syns er lekker på sin måte, men kanskje med litt mye unødvendig info på tallskiven og med dato, noe jeg opplever er mer til plage enn en nødvendighet. Dessuten er den i overkant dyr, syns jeg.
    Hva med denne? Den har en veldig ren skive men med dato, finnes også med en flott skive i papir :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Rent estetisk er jeg konservativ, det være seg klær, sko, klokker, biler eller hifi. Det så gjerne bedre ut før, etter min smak og rent estetisk. Så forstår jeg selvsagt at en 911 GT3 RS modell 992 må ha den aerodynamikken den har for å levere, så det er greit. Men det betyr ikke at at 60-tallets biler ikke ser bedre ut, rent estetisk. Personlig balanserer jeg derfor hele tiden mellom estetisk nytelse og praktikalitet. Min Girard-Perregaux har et minus i så henseende.

    Jeg synes oftest at remmer ser bedre ut på de klokkene jeg liker. Det er nok et par Rolex hvor jeg kunne tenkt meg lenke, men stort sett synes jeg rem ser bedre ut. De slites, men samtidig kan du få mange remmer for prisen av en lenke. Og, jeg bader ikke med klokkene mine (kanskje med en Tudor på nylonrem, om en slik skulle bli kjøpt). Jeg liker dessuten muligheten skreddersøm av rem gir meg til å sette mitt personlige preg på klokken. Uret skal være originalt, men jeg er ikke opptatt av at rem og spenne er originalt, det må gjerne være litt sært. Vurderte lenge burgunderfarget krokodille på denne Jaegeren, men det ble ikke slik i denne omgang.

    Så ja, jeg foretrekker remmer fremfor lenke. Jeg er ingen klam fyr.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hva med denne? Den har en veldig ren skive men med dato, finnes også med en flott skive i papir :)
    Jo, jeg ramlet borti den i går kveld og den virker spennende. Forstår det slik at batteriet lades konstant av sollys eller annen lyskilde, slik at varigheten økes betydelig. Kanskje kan man glemme batteriskift på mange, mange år. Oppgitt avvik i sekunder pr.år var jo også veldig bra. Men så er det dette med driftssikkerhet og ry da. Citizen har jo et utall av modeller (kanskje for mange?), hvorav mye i den billige enden av skalaen, noe som gir meg en viss følelse av masseproduksjon, kanskje på bekostning av kvalitet. Mulig dette blir helt feil. Har en Citizen quartz fra mange år tilbake og det har aldri vært noe å utsette på den. Men den er liten (tipper rundt 35mm) og ikke noen skjønnhet.

    Denne klokken er vel heller ikke å få kjøpt her hjemme, men må importeres?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.137
    Antall liker
    2.684
    Sted
    Kongsberg
    Noen tips til stilige herreur (dressur) i stål, med lys tallskive uten romertall og masse påskrift, og uten dato? Mekanisk eller quartz og helst med skinnrem. Hadde egentlig blinket ut en Omega Seamaster Aqua Terra, som jeg syns er lekker på sin måte, men kanskje med litt mye unødvendig info på tallskiven og med dato, noe jeg opplever er mer til plage enn en nødvendighet. Dessuten er den i overkant dyr, syns jeg.
    1672433016492.png

    1672433109236.png

     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.137
    Antall liker
    2.684
    Sted
    Kongsberg
    MAEN leverer også en griselekket GMT
    1672433428652.png

     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    De første er ikke helt etter min smak designmessig, mens den siste liker jeg bedre, selv om jeg nok foretrekker et enklere uttrykk. Er vel litt gammeldags og konservativ.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.205
    Antall liker
    4.818
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ser nå at den er oppgitt til 5 ATM og det er jo greit nok til mitt bruk. Desto mer jeg betrakter uret, dess mer får jeg sansen for det. Fin pris også. Selges det her hjemme?

    Likevel noe man må utsette. Ikke urets feil, men synet er ikke slik det en gang var, så kanskje viserne skulle vært litt mer markerte. Dessuten hadde jeg en gang en vekkerklokke fra Junghans og det trekker liksom litt ned på statusen for meg. Tullete, jeg vet det, men likevel.

    Er Chopard eksklusivt nok for deg?
    Mikrorotor og greier.

    https://www.ablogtowatch.com/chopard-l-u-c-xp-168592-3001-watch/

    Chopard-LUC-XP-168592-3001-watch-10.jpg Chopard-LUC-XP-168592-3001-watch-20.jpg
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    263
    Antall liker
    594
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Jo, jeg ramlet borti den i går kveld og den virker spennende. Forstår det slik at batteriet lades konstant av sollys eller annen lyskilde, slik at varigheten økes betydelig. Kanskje kan man glemme batteriskift på mange, mange år. Oppgitt avvik i sekunder pr.år var jo også veldig bra. Men så er det dette med driftssikkerhet og ry da. Citizen har jo et utall av modeller (kanskje for mange?), hvorav mye i den billige enden av skalaen, noe som gir meg en viss følelse av masseproduksjon, kanskje på bekostning av kvalitet. Mulig dette blir helt feil. Har en Citizen quartz fra mange år tilbake og det har aldri vært noe å utsette på den. Men den er liten (tipper rundt 35mm) og ikke noen skjønnhet.

    Denne klokken er vel heller ikke å få kjøpt her hjemme, men må importeres?
    Jeg mener dette er citizens svar på Grand Seiko. Tror ikke denne modellen selges utenfor Japan men mulig det er forandret nå. Seiya er i allefall en seriøs forhandler om du skulle finne på å kjøpe deg en klokke som i utgangspunktet er beregnet for det japanske hjemmemarkedet.
    DSC_03842.JPG

    Bildet er lånt fra ett annet forum :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg mener dette er citizens svar på Grand Seiko. Tror ikke denne modellen selges utenfor Japan men mulig det er forandret nå. Seiya er i allefall en seriøs forhandler om du skulle finne på å kjøpe deg en klokke som i utgangspunktet er beregnet for det japanske hjemmemarkedet.
    Vis vedlegget 880771

    Bildet er lånt fra ett annet forum :)
    Tror nok jeg ønsker å kjøpe fra norsk urmaker. Tenker det er tryggest i tilfelle reklamasjon og mulig servicebehov i fremtiden. Men absolutt en spennende klokke. Selve urkassen er visstnok laget av en legering som er mye mer motstandsdyktig mot riper og hairlines enn vanlig stål.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.091
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vil 2023 bringe Breguet eller en 7-dager Portugieser? Litt lysten på en Tudor Black Bay også.

    Bilde av Jaeger med sort bever følger.
    Vis vedlegget 880734
    Vi deler mye av de samme meninger og tanker rundt klokker - også det rent estetiske :) .
    Jeg bruker også kun remmer på mine, selvom 2 av de opprinnelig ble levert med lenker (som ligger i ur-boksen).
    Jaeger´n er bare lekker.

    Jeg vurderte stert Black Bay den gangen den opprinnelig ble lansert. Prisen var langt mer overkommelig da, enn nå hvor den er omtrent det doble. Det som holdt med tilbake var at urkassen (min mening) var litt for massiv i høyden kontra en Submariner og i tillegg med sine 41mm bygget litt mye.
    Men for noen få år tilbake så lanserte de Fifty-Eight der alle mine ankepunkt mot den opprinnelige utgaven er endret, også ved at de etterhvert kom med InHouse verk, fremfor ETA.
    Burde ha slått til på en umiddelbart, men slik ble det ikke - og i de siste år har det jo vært helt "texas" med lange ventelister, der mange av de som fikk- og får sin levert umiddelbart har solgt den videre til priser langt over veiledende.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det er mulig jeg roter litt med de ulike modellene, jeg tenkte primært på Fifty-Eight utgaven, den måler 39 mm. Rolex-prisene går ned og det kan virke som det samme skjer med Tudor, uten at jeg har fulgt veldig godt med.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.912
    Antall liker
    1.935
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips i denne tråden. Når det gjelder Nomos og Stowa kunne jeg levd godt med begge, med lys tallskive og rundt 38mm. Eneste jeg er litt usikker på er baklokket i glass. Hadde en gang en slik og mistet fort interessen for denne finessen. Dessuten lurer jeg på hvordan dette glasset tar seg ut etter noen års bruk. Kanskje ikke så blankt og klart lenger?
    Har en Stowa Flieger 5ATM og glass. Rotor er gravert etter ønsket og ETA urverket er noe forbedret, med litt «special parts»
    Nice med glass bak da, det holder dét.
    Bruker Seamaster til alt av aktiviteter som foregår i vann, men Stowa får også kjørt seg.
    Problemfri, holdt 2-3 sek/døgn avvik siden ny.
    Fra dagens skitur, min pulsklokke:giggle:

    4C5321D3-F89B-447D-9628-1DE9DE089D17.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn