Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Harde slag/støt og vibrasjoner er ikke akkurat en mekanisk klokkes beste venn. Jeg har litt utfordringer der - som er kjeivhendt. Glemmer det altfor ofte når jeg holder på med hamring og banking.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    601
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    ^ Harde slag/støt og vibrasjoner er ikke akkurat en mekanisk klokkes beste venn. Jeg har litt utfordringer der - som er kjeivhendt. Glemmer det altfor ofte når jeg holder på med hamring og banking.
    Samme her :)
    Denne har gått som arbeidsklokke i ti år nå, tre servicer har det blitt på den tiden.
    DSC_2981.JPG
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Thomas Guldbrandsen driver Oslo Urmakerservice i Spydeberg. Utrolig hyggelig og dyktig.
    Lervik Ur på Storosenteret har eget serviceverksted.
    Tidligere tok importøren av Omega også service, men vet ikke om de gjør dette lenger. Selv har jeg også god erfaring med Sutterud på Bjølsen (har hatt 2 Omega og 1 Arsa der), men kjenner til at er par andre ikke har vært like fornøyd..
    Oppdatering:
    Jeg kontaktet Thomas (Gulbrandsen Ur/Oslo Urmakerservice) og da han jobber en del i Oslo om dagen så var det bare å møtes for overlevering av Omegaen dagen etter jeg skrev innlegget(!) Kudos 1.
    Deretter var det glimrende kommunikasjon underveis om hva som måtte gjøres etter han hadde sett over den.
    Og det var en del deler som måtte byttes, som han listet opp for meg og gav en meget god pris på ift.hva jeg fryktet.
    Kudos 2. Han satte i gang, og nå i dag sitter jeg atter med Omegaen på armen 12 dager regnet fra innlevering! Kudos 3.
    Fikk med dokumentert trykktest og justering av nøyaktighet i form av 2 lapper, samt alle byttede deler. Kudos 4.
    Coating på glasset var stedvis løsnet, og han tilbød seg å polere. Men han tok isteden på eget initiativ kontakt med Omega og fixet nytt glass for meg. Og dette koster litt! Dobbelkudos, og dette blir da en klar Kudos 6 fra meg. Samme på terningen.

    Nå gjenstår det bare å se om Omegaen igjen funker som forventet fremover, og holder tiden. Så langt har dette vært helt eksemplarisk, og jeg anbefaler hermed Thomas Gulbrandsen til klokkefolket her inne.
    Til slutt en liten funfact: Jeg kjøpte denne klokka tidlig i 2017, hos den gang Omega forhandler på Storo, Christensen.
    Og hvem var Servicesjef der da mon tro? Jodda😊
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Hva har folket av erfaring med kjøp av klokker gjennom Catawiki? Kjøpet går fra enkeltselgere, men er kommentarene under selgerne til å stole på?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Oppdatering:
    Jeg kontaktet Thomas (Gulbrandsen Ur/Oslo Urmakerservice)…osv…
    Så bra :)
    Christensen Storo - Og hvem var Servicesjef der da mon tro? Jodda😊
    Stemmer det, hadde litt kontakt med han den gang, da jeg bodde like ved, og «måtte» jo innom der når jeg var på senteret. Hadde service på bl.a min Speedmaster den gang.

    Ser jeg tidligere skrev at jeg hadde 2 Omega på service hos Sutterud, men det var kun Seamasteren og ARSA’n som var der.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har gått og siklet på denne lenge.
    Endelig ble den min. SEIKO PRESAGE SSA393J1.


    Vis vedlegget 844235
    Vurderer å forlate Epleklokken og vurderer noe slikt. Har ingen stor klokkefetish, men kjøpte en Seiko på nittitallet som jeg var kjempefornøyd med. Den var både presis og nydelig enkel i uttrykket. Har for tiden en 2K Tissot som jeg bruker på jobb, den sakker litt over tid, har fått nytt drivverk (garanti), men som sagt til jobb bruk.
    Noe jeg bør tenke på? Kjøpe hos den lokale urmakeren eller på nett? Er det noen merker eller modeller som står frem som gode alternativ? Seikoen over er et godt eksempel, ikke minst prismessig, +/ -.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Startet selv klokke interessen med en Seiko som jeg fikk av tidligere dame rundt Y2K.
    Har den fortsatt, er av type clean diver, men den er en hybrid «Kinetic» som behøver et back-up batteri utover bevegelses energi. Og det blir jo aldri byttet, om noen urmakere i det hele tatt gjør det. (Sjekket før uten suksess)

    Anbefaler et fullt automatisk/selvtrekkende urverk, og da bør du google litt om urverket som sitter i klokken du velger deg før kjøp. F.eks at det er «Made in Japan» (Ingen selvfølge) hvis det er en Seiko du går for og generelt om urverkets kvalitet/nøyaktighet osv. En service kommer fort på 5-6k og da blir kanskje klokken liggende i skuffen når den gir seg, om verdien av klokken er i samme området.
    Klokkefolket er om mulig enda mer gale enn HiFi folket (Kombiner disse og…) så det finnes tonnevis av info om alt mulig man aldri har tenkt på før man ble smittet av interessen.
    Urmaker eller nett: Litt avhengig av investeringens størrelse, men å ha en god urmaker for tilpasning av lenke t.eks er ikke feil. Og fint å kunne droppe innom om du begynner å skifte reimer og ikke har verktøy eller lyst til å gjøre dette selv.

    Om du øker investeringen noe, så kan du jo også vurdere klokker av forskjellige typer basert på sveitsiske urverk fra ETA.
    Divere, Fliegere, dressklokker, -alt mulig tilbys fra de mindre produsenter som selger over nett.
    Som eksempel: Siste kjøpet mitt var en Flieger fra Stowa i Tyskland. Muligheter for personlige tilpasninger var gøy, og bare gode erfaringer ellers. Og når det en dag behøves, så er det fint at «alle» urmakere kan utføre servicen. Et godt ur blir underveis en god kompis man ønsker å ta vare på:)
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Urmaker eller nett: Litt avhengig av investeringens størrelse, men å ha en god urmaker for tilpasning av lenke t.eks er ikke feil. Og fint å kunne droppe innom om du begynner å skifte reimer og ikke har verktøy eller lyst til å gjøre dette selv.
    Kan også legge til at det nye uret (mekanisk/automat) ikke nøvendigvis går helt korrekt når det er nytt, og må/bør etterjusteres etter et par ukers bruk (kan også gjelde etter service). Det er jo noe en urmaker gjør gratis om uret er kjøpt der, men noe man hjerne må betale for, dersom uret ikke er kjøpt der.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å forlate Epleklokken og vurderer noe slikt. Har ingen stor klokkefetish, men kjøpte en Seiko på nittitallet som jeg var kjempefornøyd med. Den var både presis og nydelig enkel i uttrykket. Har for tiden en 2K Tissot som jeg bruker på jobb, den sakker litt over tid, har fått nytt drivverk (garanti), men som sagt til jobb bruk.
    Noe jeg bør tenke på? Kjøpe hos den lokale urmakeren eller på nett? Er det noen merker eller modeller som står frem som gode alternativ? Seikoen over er et godt eksempel, ikke minst prismessig, +/ -.
    Seiko har jo et enormt utvalg i genre OG prisklasser.

    Min første seiko var SARB33. Denne blir i hus, mye grunnet enkelhet og robusthet til mitt bruk på bla. konserter.
    Sarb33.jpg


    Så kom SSC813P1 - og jeg bare "måtte" ha. Fullklaff for min del - og denne blir også med videre.
    Demin style.jpg


    Har også en SRPE1J . Denne blir vel brukt julaften....rød skive som livner til med lys mot den. Får vel ta bedre bilde en gang.... SRPE41J .jpg


    Mye å ta stilling til;
    -Skal du bare ha èn?
    -Èn til enhver anledning?
    -Tåle fysisk arbeid?
    etc etc....

    Seiko - OG mange andre merker, har noe for enhver smak.

    Det første en bør ta stilling til er budsjett - og helst ikke gå for mye over.....
    (høres dette kjent ut...?)


    Min daglige "beater" er denne; Sinn104
    Sinn 104 snø fav.jpg
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Takker!
    Fin gjeng og fine klokker :)

    Har en SNZG11J1 fra før, men den har stoppet opp etter at bakglasset fikk seg en knekk.
    Urmakeren regner med at det er et lite glassfragment som har forvillet seg inn i mekanikken.
    Får se om jeg koster på en full service for å få den i gang igjen.

    1671548234772.png
    SNZG11J1
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar, fine klokker Emotikon. Det med urverk/ Japan har jeg notert Britfi. Jeg tolker dem dithen at Seiko kan være en god vei å gå.
    Jeg er en enkel sjel og skal kun kjøpe en klokke, men jeg er ganske aktiv og må vurdere deretter ift hvilken klokke jeg bruker når.

    Gode argumenter for å kjøpe lokalt. Kanskje Emotikon har erfaringer utover Lian, som jeg allerede har i kikkerten?

    Budsjett? Lian sier man får gode klokker for 4-6K. Hadde faktisk merket meg Presage fra Seiko, før jeg så den her.

    Når det kommer til rem eller lenke, samt størrelse ift håndledd, smak og behag kanskje 😊
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Seiko lager fine klokker til fine priser:)
    Personlig liker jeg ur som passer/kan brukes til alle anledninger og alle aktiviteter, og tåler dette.
    Om du anser deg selv som en «1 klokke mann» så velg en modell som tåler å bli litt..ehh..patinert;)
    Ser emotikon har egne klokker for mosh pitten, staging, eller hva han driver med på konserter 😄

    Ang.rem/lenke: Lurt å sjekke også om dette enkelt lar seg bytte og er i kurant dimensjon for alternativer.
    Fint mtp forskjellige aktiviteter, temperaturer o.l
     
    Sist redigert:

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    601
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar, fine klokker Emotikon. Det med urverk/ Japan har jeg notert Britfi. Jeg tolker dem dithen at Seiko kan være en god vei å gå.
    Jeg er en enkel sjel og skal kun kjøpe en klokke, men jeg er ganske aktiv og må vurdere deretter ift hvilken klokke jeg bruker når.

    Gode argumenter for å kjøpe lokalt. Kanskje Emotikon har erfaringer utover Lian, som jeg allerede har i kikkerten?

    Budsjett? Lian sier man får gode klokker for 4-6K. Hadde faktisk merket meg Presage fra Seiko, før jeg så den her.

    Når det kommer til rem eller lenke, samt størrelse ift håndledd, smak og behag kanskje 😊
    Lian er det altid trivelig å gå innom å god service har i allefall jeg fått der. Styr unna de billigste mekaniske Seiko modellene, de kan være så unøyaktig at det blir ett irritasjonsmoment. Skal du litt opp i pris så bør du høre om du kan få prøve en Tudor black Bay 58 hos Lian, det er i allefall en klokke jeg angrer på at jeg solgte :)
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lian er det altid trivelig å gå innom å god service har i allefall jeg fått der. Styr unna de billigste mekaniske Seiko modellene, de kan være så unøyaktig at det blir ett irritasjonsmoment. Skal du litt opp i pris så bør du høre om du kan få prøve en Tudor black Bay 58 hos Lian, det er i allefall en klokke jeg angrer på at jeg solgte :)
    Er det denne funksjonen du/ dere nevner?
    Movement Type: Automatic with manual winding

    Tudormodellen du nevner er utenfor min målgruppe :) som nevnt jeg er en enkel sjel og vil bare ha et solid armbåndsur, men vil like uttrykket også.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    601
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Det skjønner jeg, klokker er som stereo. Du trenger ikke den dyreste modellen for å se tiden eller høre musikk :) styr unna modeller med 4Rxx urverk, 6Rxx har bedre nøyaktighet.
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    Det skjønner jeg, klokker er som stereo. Du trenger ikke den dyreste modellen for å se tiden eller høre musikk :) styr unna modeller med 4Rxx urverk, 6Rxx har bedre nøyaktighet.
    Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har fem klokker med 4R-verk, samtlige er mer nøyaktige enn den ene jeg har med 6R. (Den holder seg også innenfor Seikos spec.).
    Det kan selvfølgelig hende jeg har vært litt uheldig med den ene, men nøyaktigheten på 4R-verkene er det ikke noe å si på.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.277
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Seiko har et veldig bra utvalg av klokker og flere modeller passer for oss som ikke har tømmerhogger håndledd. :)
    Jeg bruker en Alpinist med diameter på 38mm, SARB017 og drivverket er 6R15. Ble kjøpt på nett fra Japan, og ganske riktig den trengte en justering etter noen måneder. Leverte den til urmaker her i Moss og nå går den bra.(justeringen kostet 500,- så det må jo være innafor)
    Kjøpte nye Wocci reimer på Ebay i år, (lærreimer holder ikke evig), det måtte jo bli en grønn reim for at det skal stå i stil med skiva på uret. Seriøst, fulgte med verktøy og nye pinner også. (y)
    Kan jo legge med bilde en gang til.
    831363-c72af08039ab8786f01f8d1d8019c490.jpg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Noen her som har erfaringer med Grand Seiko sine Spring Drive verk? Fordeler/ulemper, noe man bør være oppmerksom på osv. Selv tenker jeg dette kanskje kan bli litt mer kompliserte og skjøre greier enn et vanlig automatisk opptrekk, og dermed kanskje også behøve hyppigere og mer omfattende service. Nå kan det i alle fall se ut som Grand Seiko er i ferd med å gå bort fra den lille spring drive viseren på tallskiven. Ble ikke helt fortrolig med den, noe som var årsaken til at jeg i stedet valgte en Grand Seiko quartz sist.

    Ellers har jeg nå pløyd gjennom denne tråden for info og ideer i forhold til mulig nyanskaffelse. Kanskje ikke blitt så veldig mye klokere, men et inntrykk har festet seg; masse hårete håndledd.
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Noen her som har erfaringer med Grand Seiko sine Spring Drive verk? Fordeler/ulemper, noe man bør være oppmerksom på osv. Selv tenker jeg dette kanskje kan bli litt mer kompliserte og skjøre greier enn et vanlig automatisk opptrekk, og dermed kanskje også behøve hyppigere og mer omfattende service. Nå kan det i alle fall se ut som Grand Seiko er i ferd med å gå bort fra den lille spring drive viseren på tallskiven. Ble ikke helt fortrolig med den, noe som var årsaken til at jeg i stedet valgte en Grand Seiko quartz sist.

    Ellers har jeg nå pløyd gjennom denne tråden for info og ideer i forhold til mulig nyanskaffelse. Kanskje ikke blitt så veldig mye klokere, men et inntrykk har festet seg; masse hårete håndledd.
    spring drive er egentlig ganske likt vanlig mekanisk servicemessig - selve spring drive mekanikken trenger jo ingen service siden det kun er en spole, et hovedkort og en elektromagnet, så det man tar service på er den mekaniske biten som er rimelig standard.
    Ellers er selve urverket like solid som et normalt urverk,.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ellers har jeg nå pløyd gjennom denne tråden for info og ideer i forhold til mulig nyanskaffelse. Kanskje ikke blitt så veldig mye klokere, men et inntrykk har festet seg; masse hårete håndledd.
    Du finner det unaturlig med hår på underarmen.....?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Var det virkelig noe å ta på vei for? Uansett, det er jul og jeg finner det lite meningsfylt å følge opp din invitt til krangel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.600
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var morsomt.

    Man ser som oftest herrearmbåndsur avbildet nedenfor en skjortemansjett. Hårete håndledd og håndbaker øker neppe flertallets kjøpelyst.

    DAB7FAA8-56F6-4E26-841C-03AC9D7BE6B3.jpeg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Noen tips til stilige herreur (dressur) i stål, med lys tallskive uten romertall og masse påskrift, og uten dato? Mekanisk eller quartz og helst med skinnrem. Hadde egentlig blinket ut en Omega Seamaster Aqua Terra, som jeg syns er lekker på sin måte, men kanskje med litt mye unødvendig info på tallskiven og med dato, noe jeg opplever er mer til plage enn en nødvendighet. Dessuten er den i overkant dyr, syns jeg.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Noe i den retningen, ja. Men tysk, er det et trygt valg?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.600
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker et Braun AW50 til dressen. Har riktignok dato, og er også ganske anti mye annet som vises i denne tråden. Billig blant annet.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Urverket er mer eller mindre en utgave av ETA2824, dersom det var service du tenkte på.
    Er ikke så inne på disse betegnelsene for urverk, men det høres det ut som du er og at disse er ok. Kanskje litt betenkt mht. vannbeskyttelsen. 3 og 5 ATM er vel på grensen?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Noen tips til stilige herreur (dressur) i stål, med lys tallskive uten romertall og masse påskrift, og uten dato? Mekanisk eller quartz og helst med skinnrem. Hadde egentlig blinket ut en Omega Seamaster Aqua Terra, som jeg syns er lekker på sin måte, men kanskje med litt mye unødvendig info på tallskiven og med dato, noe jeg opplever er mer til plage enn en nødvendighet. Dessuten er den i overkant dyr, syns jeg.
    hva med en GS SBGW231

    37mm og opptrekk - enkel og elegant med den klassiske GS finishen.
    ikke noe særlig vanntett, men man bader jo uansett ikke med en klokke med skinnrem ;)
    1672050402188.png
    1672050422008.png
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Ser nå at den er oppgitt til 5 ATM og det er jo greit nok til mitt bruk. Desto mer jeg betrakter uret, dess mer får jeg sansen for det. Fin pris også. Selges det her hjemme?

    Likevel noe man må utsette. Ikke urets feil, men synet er ikke slik det en gang var, så kanskje viserne skulle vært litt mer markerte. Dessuten hadde jeg en gang en vekkerklokke fra Junghans og det trekker liksom litt ned på statusen for meg. Tullete, jeg vet det, men likevel.
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    hva med en GS SBGW231

    37mm og opptrekk - enkel og elegant med den klassiske GS finishen.
    ikke noe særlig vanntett, men man bader jo uansett ikke med en klokke med skinnrem ;)
    Vis vedlegget 879713
    Vis vedlegget 879714
    Har allerede en GS quartz 37 mm, men med sort tallskive og stål baklokk. Går utrolig presist. Stiller den aldri, unntatt når klokka skal stilles 1 time fram eller tilbake. Men flott uten dato.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.230
    Antall liker
    4.852
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ETA2824 er en sveitsisk, robust og pålitelig "standardmodell" som alle urmakere har fått opplæring på.

    Det er ikke så mange produsenter som lager minimalistiske "dress-ur" som tåler mer enn 5atm vanntrykk. Nomos har noen.

    Jeg ser at nettbutikken urverket.no har Junghans. Tipper det er like greit å bestille direkte fra Junghans, men jeg har ikke sett på priser osv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn