Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    For de som er interesserte i IWC sine Pilot´s Watches - Her er en test/sammenligning som WatchTime Magazine gjennomførte mellom IWC Pilot’s Chronograph og Mark XVI i april i år:

    http://www.watchtime.com/archive/wt_2007_02/WT_2007_02_144.pdf

    Bladet anbefales for de som er over middels interessert i klokker. Bladet selges i flere Narvesen kiosker, men langt fra alle.
    By the way - klokken min ble kjøpt flere mnd før dette bladet kom ut... ;)

    Mvh Arne Kr

    For å sitere Kåre Valebrokk; "Jeg vil heller bli funnet død med skittent undertøy, enn med et quartz-ur på armen..."
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Panerai er voldsomt stor, syns jeg - skjønner hvorfor Sylvester Stallone liker dem. ;D

    IWC har vakre ur, men fikk sansen for de rene linjene i STOWA urene.

    Selv går jeg med dette - nærmest blitt uadskillelige. (Verdt å passe på om du blir tilbudt en, det er laget mange kopier.)
     

    Vedlegg

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Khanate skrev:
    atonal skrev:
    Flotte ur, dette. Hvor handler dere, på nettet, ved utenlandsbesøk eller i Norge?
    Stowa urverkene selges her: http://www.german-watches.com/
    Klikk på f.eks. teksten <AIRMAN> til høyre på skjermen. Fra 480€ pluss frakt og mums

    En klokke bør oppleves på armen. Jeg prøvde Tag Heuer Carreraen med brun lærrem tidligere i dag, og fikk veldig lyst. Jeg pleier imidlertid ikke handle på impuls (bortsett fra når det gjelder svært dyre ting som hus og biler). Jeg har således veldig lyst il å prøve en Stowa Flieger på armen. Lenger opp i tråden nevnes det at ting man har siklet på oppleves klumpete på armen.

    Hvordan forskjellen i pris varierer mellom norske handlere, utenlandske handlere og webshops vet jeg ikke. Noen som vet?
    Om du kikker rundt på diverse fora som omhandler klokker vil du se at de fleste som har en stowa ikke finner den for klumpete, men har du en veldig liten arm kan den bli litt dominerende med tanke på at den har en såpass stor urskive. For å være en mekanisk klokke er den ikke tykk i det hele tatt, litt over en cm i tykkelse. Jeg skal bestille en utpå nyåret, så bor du i nærheten i Trondheim kan du bare komme og ta en titt om du vil. Det finnes billigere utgaver av en flieger, men dette er den rimeligste som har "stamtreet" i orden, og finishen er den beste av de betalbare. Har til gode å se noen som ikke er fornøyd med klokker, vel å merke bare på forum rundt om.

    Fine forum for klokker er:

    www.timezone.com
    www.watchuseek.com

    Sistnevnte har et offisielt forum for stowa, hvor innehaveren av firmaet selv svarer på spørsmål om klokkene og leveransetider/utvikling av nye modeller etc. Alt i alt virker det hele ganske seriøst, men samtidig personlig. Jeg er overbevist, og kommer til å handle min første mekaniske klokke fra Stowa.
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig er jeg helt enig med deg, Khanate. Hifisentralens medlemmer utviser svært god smak, også på dette feltet. Uansett hva du velger er det jo du som skal være fornøyd også, men jeg tror vi har samme synspunkt på klokker; Less is more.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte min i Qatar. Litte langt for kun å kjøpe klokke. Sparte 10000 på prisen i Norge.
     

    KH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2003
    Innlegg
    226
    Antall liker
    0
    Tag Heuer Carrera'en som Khanate omtaler er knall. Et meget vakkert ur. Går ut fra at du sikter til finish brun lærrem og hvit skive. Kjøpte meg den i fjor. Helt tidløs design, og ikke dyp kasse. Er jo en del kroner (uten at det er vanskelig å finne ur til flere ganger prisen), men denne har man så lenge pumpa slår. Har ikke angret et sekund (!).

    Chronograph-typene, inkl. Tag Heuers, ser fete ut på bilder, men de er klumpete. Upraktisk, spesielt hvis man går med skjorte eller for så vidt gensere og synes at det er greit om ikke klokken er på utstilling hele tiden. Jeg testet en rekke ur, og fant for min del (vel og merke) ut at Chronograph faktisk er for de som trenger de ekstra funksjonene.
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Denne har jeg i bestilling nå. Den er en erstatning for Daytona som jeg solgte tidligere i høst. Den koster under halvparten av Daytona men har et par fordeler slik jeg ser det: dato og kronografen (stoppeklokka) kan brukes uten å måtte skru ut knappene først. Det siste var veldig "annoying" med Daytona.
     

    Vedlegg

    KH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2003
    Innlegg
    226
    Antall liker
    0
    Pen den, OS. men er ikke kassen tykk ?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Dermed er det bevist; HiFi nerdene har mye bedre smak enn gjennomsnitsnordmannen. :D
    [/quote]

    Nei, det stemmer ikke. Det spørs bare hvilken smak man har.
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    OS skrev:
    Denne har jeg i bestilling nå. Den er en erstatning for Daytona som jeg solgte tidligere i høst ... men har et par fordeler slik jeg ser det: dato og kronografen (stoppeklokka) kan brukes uten å måtte skru ut knappene først. Det siste var veldig "annoying" med Daytona.
    Vel - den funksjonen i Daytona 6263 er jo som å være tilhenger av rør innen hi-fi. Men så er jo den også opprinnelig, mens nye Daytonaer er for tunge og klumpete i sammenligning og der er jeg enig i at det å måtte skru ut de knappene er dumt. I den jeg har fra 1970 var det nødvendig for å unngå at svette gled inn i klokken fra sjåfører som satt i overvarme biler under race -- men i nye klokker er det lett å tette igjen uten skrufunksjon.

    Den aller første 6239(6240) - hadde ikke skruknapper, og der ble svetten et problem.



    Derfor kom skruknapper i neste versjon, med 6263 og 6265.



    ===

    De som tegnet Omegaen du bruker nå har vært flinke til å kikke på den aller første Daytonaen, Paul Newman modellen:

     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Hei julenissen; Jeg ønsker en slik...(og jeg har vært snill!!!) ;D

    Arne K
     

    Vedlegg

    O

    om.s

    Gjest
    Kjøpte min første (har nå min tredje i rad) Omega Seamaster i Dubai for mange år siden og der var det endel å spare, men etterhvert kommer dette med service og kontaktnett, for evnt videre kjøp inn, summa summarium, så opplever jeg det nesten mer fordelaktig å handle i Norden...

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Snakker man først om mekaniske drømmer så er denne Omega Tourbillon ikke å forakte...




    mvh
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7



    Skal du først ha en tourbillon, så velger du orininalen. ;)
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bare lurte i og med at det var såpass mye å spare. Det visste jeg ikke.

    Det var på ingen måte vondt ment, C_Alshus. :-*
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ingen fare Fadamacka. Skjønte spm ditt. ;)

    Klokker går for å være rimlig i Norge, men noen steder er det enda billigere. Og så kan man prute som bare rakkern.
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jau. Får ta meg en tur til Qatar da. ;)

    Enkelte urmakere er også nokså rund i kantene om de finner det for godt, har jeg funnet ut av... Hvordan blir det med garanti? Har de fleste større klokkemerkene internasjonal garanti?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fadamacka skrev:
    Jau. Får ta meg en tur til Qatar da. ;)

    Enkelte urmakere er også nokså rund i kantene om de finner det for godt, har jeg funnet ut av... Hvordan blir det med garanti? Har de fleste større klokkemerkene internasjonal garanti?
    Tror Omega har internasjonal garanti, men hva er det som skal gå istykker på en slik en?

    Dessuten har fadern kolleger der i laang tid framover, så det bekymrer meg ikke.
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Det er sant nok. En vet dog aldri, det kan jo tenkes at en skulle være uheldig og dulte bort i noe eller lignende. Ser uansett ut som en flott klokke du har, Alshus.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    KH skrev:
    Jeg testet en rekke ur, og fant for min del (vel og merke) ut at Chronograph faktisk er for de som trenger de ekstra funksjonene.
    100% enig med deg i dette.

    Jeg har "klump" av en italiensk automatisk cronograf. Synes den var knalltoff, men etterhvert er jeg blitt drittlei de ekstra viserne og knappene. Jeg onsker meg et "verktoy" hvor et raskt blikk er nok til aa fortelle meg hva klokken er, uten visere som forstyrrer. Jeg er ikke spesielt forsiktig heller, og to ganger har den fatt seg en "smell" slik at urmakeren har maatte jobbe med 7750 verket.

    Naa har jeg tatt konsekvensen av hvordan mine klokker blir behandlet, og bestilt en helt "plain" Tag Hauer Aquaracer Automatic professional i staal, med sort "dykker-ring" og sort tallskive. Fri for jaalerie og unodvendigheter som jeg ikke har bruk for!
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Min sønn fant en Breil Chronograph da han snorklet på Mallorca, klokka gikk presist og taktsen er høy.
    Rart gutten ble kry ?
     
    O

    om.s

    Gjest
    C._Alshus skrev:
    Fadamacka skrev:
    Jau. Får ta meg en tur til Qatar da. ;)

    Enkelte urmakere er også nokså rund i kantene om de finner det for godt, har jeg funnet ut av... Hvordan blir det med garanti? Har de fleste større klokkemerkene internasjonal garanti?
    Tror Omega har internasjonal garanti, men hva er det som skal gå istykker på en slik en?

    Dessuten har fadern kolleger der i laang tid framover, så det bekymrer meg ikke.
    Har opplevd at ett Omega Chronometer har stoppet opp, det var bare å levere inn og få byttet endel av innmaten, ingen problemer siden.

    mvh
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Godt å høre.

    Bregueten koster kun 112000 inkl mva fra junaiten, så det er ikke ille.
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Denne står på ønskelista mi. Daytona i hvitt gull til nesten 200K.
     

    Vedlegg

    B

    Back_Door

    Gjest
    Ser det er mange med god råd her på forumet.. ;)
    Personlig kunne jeg ønsket meg en klokke som fikk tiden til å gå litt saktere ::)
     

    Silversurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2004
    Innlegg
    413
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Dette var en fin og morsom tråd, er litt klokkefreak selv !

    God jul alle sammen !! ;D
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    C._Alshus skrev:
    Fadamacka skrev:
    Jau. Får ta meg en tur til Qatar da. ;)

    Enkelte urmakere er også nokså rund i kantene om de finner det for godt, har jeg funnet ut av... Hvordan blir det med garanti? Har de fleste større klokkemerkene internasjonal garanti?
    Tror Omega har internasjonal garanti, men hva er det som skal gå istykker på en slik en?

    Dessuten har fadern kolleger der i laang tid framover, så det bekymrer meg ikke.
    Nesten alle disse cronografene (Breitling, TAG, Omega etc) har det samme ETA 7750 urverket. Ut fra hva/hvordan klokka skal vise, er tannhjulene konfigurert deretter.
    Man skal veldig hoyt opp i pris foer det er brukt ennaa dyrer verk i klokkene.

    Hva som kan gaa i stykker?.....

    Spoer heller hva som IKKE kan gaa i stykker :-\

    Har du en slik kokke med flere knapper, er potensiale for lekkasjer og dermed korrosjon storre.... Knottene er er jo en forlengelse av mekanismen gjennom kassen til utsiden av klokka. Jeg er faktisk litt imponert over at de fleste av disse greiene holder tett. Men jeg har opplevd aa se bobler komme ut av klokka under bading.
    Saltvann er ikke spesielt bra for automatiske urverk, saa det er ingen hyggelig folelese!

    Et automatisk urverk er saarbart for magnetisme. Jeg som arbeider rundt bore-utstyr som kan komme til overflaten og vaere kjempemagnetisk, er blitt fraraadet aa ha klokka mi i dette miljo. For det forste vil den gaa feil. Men den vil ogsaa bli utsatt for slitasje siden delene ikke gaar jevnt.

    Stoet og slag... Siden automatikken i en slik klokke bestaar av masse tannhjul og aksler, kan disse deformeres eller komme ut av stilling ved stoet eller slag. Da maa greiene pelles fra hverandre og rettes/byttes.

    Jeg er saa heldig aa ha en hyggelig nabo som er "guru" paa automatiske urverk og har verksted/kontor rett ved hjemmet.
    Ikke bare har han vaert snill og reparere klokka mi de gangene den har "kranglet", men han har ogsaa vist med hva som har gaatt galt, forklart den mest sannsynlige aarsaken.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Mnjaaaaaa det er vel en sannhet med modifikasjoner......... ETA 7750 er vel kun en base hvor rammen til ur-verket er lik, men innholdet kan være svært variert..... ESA har også standard verk som er basis grunnlag.



    Hadde vært morsomt om noen kunne skrive litt om historiske Rolex ur-værk......... opps nei det går ikke nei.... for de finnes ikke hahahahaha.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Kanskje går det an å få tak i avmagnetiseringsenheter som ble brukt til lydhoder på spolebåndopptakere. De utsetter lydhodet eller klokka for vekselfelt ( 50 Hz fra nettet), og tricket er å komme med enheten langt vekk fra, nærme seg sakte og ta den vekk før en slår av strømmen. Da får en kjørt objektet (klokka) mange hundre ganger (gjerne tusenvis) gjennom hysteresesløyfen med minkende amplitude til slutt, og ender opp i null der klokker hører hjemme.

    Jeg har også en slik enhet (eldgammel) som bare er en spole med hull, der objektet tres gjennom og fjernes. Lett å lage selv.
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Erland skrev:
    C._Alshus skrev:
    Fadamacka skrev:
    Jau. Får ta meg en tur til Qatar da. ;)

    Enkelte urmakere er også nokså rund i kantene om de finner det for godt, har jeg funnet ut av... Hvordan blir det med garanti? Har de fleste større klokkemerkene internasjonal garanti?
    Tror Omega har internasjonal garanti, men hva er det som skal gå istykker på en slik en?

    Dessuten har fadern kolleger der i laang tid framover, så det bekymrer meg ikke.
    Nesten alle disse cronografene (Breitling, TAG, Omega etc) har det samme ETA 7750 urverket. Ut fra hva/hvordan klokka skal vise, er tannhjulene konfigurert deretter.
    Man skal veldig hoyt opp i pris foer det er brukt ennaa dyrer verk i klokkene.

    Hva som kan gaa i stykker?.....

    Spoer heller hva som IKKE kan gaa i stykker :-\

    Har du en slik kokke med flere knapper, er potensiale for lekkasjer og dermed korrosjon storre.... Knottene er er jo en forlengelse av mekanismen gjennom kassen til utsiden av klokka. Jeg er faktisk litt imponert over at de fleste av disse greiene holder tett. Men jeg har opplevd aa se bobler komme ut av klokka under bading.
    Saltvann er ikke spesielt bra for automatiske urverk, saa det er ingen hyggelig folelese!

    Et automatisk urverk er saarbart for magnetisme. Jeg som arbeider rundt bore-utstyr som kan komme til overflaten og vaere kjempemagnetisk, er blitt fraraadet aa ha klokka mi i dette miljo. For det forste vil den gaa feil. Men den vil ogsaa bli utsatt for slitasje siden delene ikke gaar jevnt.

    Stoet og slag... Siden automatikken i en slik klokke bestaar av masse tannhjul og aksler, kan disse deformeres eller komme ut av stilling ved stoet eller slag. Da maa greiene pelles fra hverandre og rettes/byttes.

    Jeg er saa heldig aa ha en hyggelig nabo som er "guru" paa automatiske urverk og har verksted/kontor rett ved hjemmet.
    Ikke bare har han vaert snill og reparere klokka mi de gangene den har "kranglet", men han har ogsaa vist med hva som har gaatt galt, forklart den mest sannsynlige aarsaken.
    Det stemmer ikke. Ingen av Omegaene jeg har vist ovenfor har 7750, Rolex Daytona som jeg viste ovenfor har et Rolex-urverk og Minerva Heritage har Venus 175.

    OS
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Barbaresco skrev:
    Kanskje går det an å få tak i avmagnetiseringsenheter som ble brukt til lydhoder på spolebåndopptakere. De utsetter lydhodet eller klokka for vekselfelt ( 50 Hz fra nettet), og tricket er å komme med enheten langt vekk fra, nærme seg sakte og ta den vekk før en slår av strømmen. Da får en kjørt objektet (klokka) mange hundre ganger (gjerne tusenvis) gjennom hysteresesløyfen med minkende amplitude til slutt, og ender opp i null der klokker hører hjemme.

    Jeg har også en slik enhet (eldgammel) som bare er en spole med hull, der objektet tres gjennom og fjernes. Lett å lage selv.
    Poenget med klokker er ikke å avmagnetisere dem, men å ungå at de utsettes for sterke magnetfelter. Vil derfor STERKT FRARÅDE ALLE FORSØK PÅ AVMAGNETISERING!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn