Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Khanate

    Gjest
    Seiko er et godt valg. Deres "standard" automatverk er minst like gode som et standard sveitsisk verk - oftest ETA.

    Om du allikevel vil ha et sveitsisk, stilrent ur i omtrent samme prisklasse kan du kikke på:
    * Certina, og da kanskje fortrinnsvis varianter av DS 1 / Powermatic 80.
    * Tissot, modellene T-Classic, PR100, Heritage eller Le Locle.

    Vis vedlegget 731913

    Vis vedlegget 731914
    Etter å ha levd uten armbåndsur i mange år kjøpte jeg på impuls Certinaen akkurat som vist i ditt bildet over. Jeg så den i vinduet hos urmakeren på et kjøpesenter. Gikk inn, prøvde alt mulig av det de hadde på håndleddet, men endte opp med den som trakk meg inn i butikken i første omgang. Sønnen til en venn, som nylig ble utdannet Industridesigner saumfarte markedet for armbåndsur, og endte opp med eksakt det samme uret. Senere er jeg blitt litt mer kresen, og jeg ser at jeg godt kunne klart meg uten dato og skriblerier på urskiva. Mitt neste og seneste ur ble en Stowa Fliger Verus, enklere blir det ikke. Nå smygtitter jeg på Marineuhr fra Stowa, Steinhardt, Laco eller en av de andre tyske., men jeg sliter litt med å forsvare et tredje ur. Uansett, rent og pen skal det være.

    Tyske klassikere som Flieger og Marineuhr er medisinen til de som sliter med å forstå dette:
    1624986403946.png

    Ordnung muss sein

    1624986509953.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.303
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ei slik Hirsch reim, som jeg blei anbefalt av Urmaker'n i Torggata. Den er nok vesentlig mer holdbar enn vanlige skinnreimer, men komforten på den liker jeg ikke. Den er for stiv sammenliknet med ei «innbrent» skinnreim, gummien er forholdsvis hard selv om reima er bøyelig og den har vesentlig mer «friksjon» mot huden.

    Når det kommer til skinnreimer så har jeg konkludert med at det er forbruksvarer og jeg har et lite lager med reimer for variasjon og i beredskap. Også har jeg sluttet å kjøpe dyre originalreimer eller reimer i fancy skinn fra struts, alligator ol. I det siste har jeg fått mer og mer sans for «rally/racing reimer» både mht utseendet men også at de er marginalt «luftigere» enn vanlige reimer.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ei slik Hirsh reim, som jeg blei anbefalt av Urmaker'n i Torggata. Den er nok vesentlig mer holdbar enn vanlige skinnreimer, men komforten på den liker jeg ikke. Den er for stiv sammenliknet med ei «innbrent» skinnreim, gummien er forholdsvis hard selv om reima er bøyelig og den har vesentlig mer «friksjon» mot huden.

    Når det kommer til skinnreimer så har jeg konkludert med at det er forbruksvarer og jeg har et lite lager med reimer for variasjon og i beredskap. Også har jeg sluttet å kjøpe dyre originalreimer eller reimer i fancy skinn fra struts, alligator ol. I det siste har jeg fått mer og mer sans for «rally/racing reimer» både mht utseendet men også at de er marginalt «luftigere» enn vanlige reimer.

    mvh
    KJ
    Enig! Jeg har også nøyaktig samme reim til Omegaen og likte den desverre heller ikke i varmen.
    (Benyttet 14 dager på ferie ned til og rundt Garda, så det var 30+ da)
    Synes enkle, myke tøyreimer av Zulu type (3 ringer) funker gull. Ikke klamt, tørker fort. Enkelt å posisjonere klokka perfekt også.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.139
    Antall liker
    2.685
    Sted
    Kongsberg
    Jeg vurderer å kjøpe meg en ny klokke. Det er sikkert nærmere 20 år siden sist jeg hadde en på armen og jeg har ikke peiling på hva som er bra. Men jeg er sikker på at jeg vil ha en klokke med relativt enkelt design. Foreløpig har jeg funnet denne fra Seiko som jeg liker.
    Er dette bra saker, eller er jeg helt på jordet ?
    Vis vedlegget 731869
    Seiko Presage er utmerkede klokker. Litt grove i urverket, men går presist.
    Særlig tallskiven er viet mye oppmerksomhet.
    _GUB7659crop.jpg

    Her er mine:
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.499
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Litt som å kjøpe en Toyota Avensis i stedet for en Merchedes S klasse. Avensisen er pålitelig og driftssikker men gir noe mindre prestisje enn tyskeren.


    Jeg bruker ikke og kommentere så mye, men synes den der var kul............ Toyota Avensis gir noe mindre prestisje enn en Mercedes S klasse..... he he...... ja bittelittegranne :LOL::LOL::LOL:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Jeg bruker ikke og kommentere så mye, men synes den der var kul............ Toyota Avensis gir noe mindre prestisje enn en Mercedes S klasse..... he he...... ja bittelittegranne :LOL::LOL::LOL:
    Men betyr det at Avensisen må oftere på verksted og koster mere i vedlikehold eller sjeldnere tar deg dit du skal?
    Tror ikke det.
    Men dette er vel litt utafor en klokke tråd
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Jeg vil tro at man kanskje lever et langt mer uproblematisk liv med en Avensis enn med en S klasse....... men det var nå liksom ikke helt det som var poenget med mitt svar.
    Vel, har selv en IWC, og det er ikke fordi det er billig å ha den på service.
    Men det er kult å ha den på armen.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det der er ikke noen herreklokke. Kanskje, men bare kanskje på en feminin, liten syditaliener men stram, hvit bukse og Dolce Gabbana T-skjorte. .

    Godt vi er forskjellige.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jo, den er gruppert under herreur - faktisk.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Det der er ikke noen herreklokke. Kanskje, men bare kanskje på en feminin, liten syditaliener men stram, hvit bukse og Dolce Gabbana T-skjorte. .

    Godt vi er forskjellige.
    Pride for ever
    Og mener ikke å være stygg
    Har selv homse venner, de blir fornærma om jeg ikke spøker me de
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg beskrev ikke en skeiv person. Men det er langt flere metroseksuelle herrer sydover i Europa enn her på bjerget. Man må selvfølgelig få gå med det man ønsker. :)
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.139
    Antall liker
    2.685
    Sted
    Kongsberg
    Nå har jeg kjøpt meg en Tourbillion klokke.
    Og før dere hopper til den konklusjonen at jeg har vunnet i Lotto må jeg skuffe dere.
    Der en skikkelig sveitsisk eller tysk Tourbillion fort koster en halv million eller mer,
    kom min Tourbillion meg på Kr. 6.900,- Made in China:
    GUB_3054.jpg
    Sugess lager en hel serie med slike klokker, men det måtte bli denne. Med Breguet tall,
    Breguet visere og Breguets oppfinnelse; Tourbillionen er det en skikkelig tribute klokke.
    Ser veldig bra ut med tanke på prisen... Uten dato, så kanskje dette er noe for Hønnjævel?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med sommeren på armen
    🌞

    Har hatt denne noen dager nå - rett og slett glemmer at jeg har klokke på. Den veier jammen ikke mange gr. - titan hus og lenke.
    Og så har denne klokka sitt særpreg.

    Fornøyd.

    1.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gul, og veldig sommerlig og kul! Marathon på ferie? Men hva er dette for noe, fortell:)
    Hehe. Ja, Marathon fikk seg litt hvile. (men den får kjørt seg på fjellet etc.)
    Dette er RZE Endeavour i en gulfarge som heller mot orange. I direkte sollys er den mere gul enn på bildet.
    Om jeg holder opp klokka mot skjermen her jeg sitter i skyggen med min MacBook, så er fargen helt lik.
    Jeg hev meg på en slik pre-order sak for noen mnd siden. Angrer ikke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jeg kjøpt meg en Tourbillion klokke.
    Og før dere hopper til den konklusjonen at jeg har vunnet i Lotto må jeg skuffe dere.
    Der en skikkelig sveitsisk eller tysk Tourbillion fort koster en halv million eller mer,
    kom min Tourbillion meg på Kr. 6.900,- Made in China:
    Vis vedlegget 733108
    Sugess lager en hel serie med slike klokker, men det måtte bli denne. Med Breguet tall,
    Breguet visere og Breguets oppfinnelse; Tourbillionen er det en skikkelig tribute klokke.
    Ser veldig bra ut med tanke på prisen... Uten dato, så kanskje dette er noe for Hønnjævel?
    Handlet du direkte fra de?
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Jeg går for norsk. Alt produsert og satt sammen i Oslo, bortsett fra urverket som er ETA 6497. Deilig old school, kjenner tannhjula jobber når den trekkes opp (for den må selvsagt trekkes opp, ikke noe jålete automatikk her). Støtt lokal produksjon!

    FD764372-E7FB-4085-BE06-00985D0469A7.jpeg

    5926D58C-42F1-46C4-9242-6D7A601A7EE4.jpeg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Heia.
    Jeg vurderer å kjøpe en gammel Omega Planet Ocean og lurer på om dere har peiling på hva jeg burde betale for den? Stor service i 2016.
    2218.50.00
    45.5mm

    F6BF12B0-444D-40AE-BCA3-C5315CE7312F.jpeg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Min lille Seamaster- nostalgia fra mitt fødeår.
    Denne får god indre pleie hvert femte år hos en urmaker og hans sønn - som denne ble handlet av den gangen.
    Ikke all verdens verdi på klokka, men den skal taes vare på.

    Seamaster skyer 2.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Min lille Seamaster- nostalgia fra mitt fødeår.
    Denne får god indre pleie hvert femte år hos en urmaker og hans sønn - som denne ble handlet av den gangen.
    Ikke all verdens verdi på klokka, men den skal taes vare på.

    Vis vedlegget 734669
    Ei pen og funksjonell klokke.
    Ikke som mye av det som mange kjøper i dag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn