Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Da er det på tide å plage folket med klokker igjen.

    Først en Certina fra sånn midt på 70 tallet tror jeg.

    Nyoverhalt og opp pusset etter alle kunstens regler.

    Pappas gull Certina.jpg

    Denne tilhørte min far.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Og så følger en leksjon i "fake" Rolex.

    Vi begynner med et dameur.

    Fake dame Rolex.jpg

    Ikke helt enkelt å se på foto men den er litt "grovere" i finishen enn en orginal.

    Baklokket har faktisk klistremerke med hologram, så noen har lagt seg i selen for å lage en grei kopi.

    Men åpner man og ser inni baklokket er det en annen historie.

    Baklokk dame Rolex fake.jpg

    Ting tyder på at denne har opprinnelse fra Sør Afrika?? Ja jeg vet ikke, men Rolex i Sveits er det ikke.

    En titt på urverket avslører også at dette ikke er Rolex. Men det sagt så ser det faktisk ikke ut til å være et så hakke galt urverk i denne kopien. det er da i alle fall et automatisk ( selvtrekkende ) verk.

    Urverk fake dame Rolex.jpg
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Så er det avdeling for fake herre Rolex.

    Denne har vært avbildet på HFS tidligere og jeg er fortsatt takknemlig for han som fortalte at den er juks. Sparte meg for en del kronasjer.

    Var vel også det som sparket igang en viss interesse for tema.

    Fake herre Rolex.jpg

    Synes fortsatt det er trist at denne er fake for jeg liker utseendet. :(

    Bildet av baklokket er denen gangen fra utsiden, og det er en "dead giveaway". Dette er fake hevet over all tvil. Rolex bruker ikke skrive Rolex på baklokket!

    Baklokk herre Rolex fake.jpg

    Og når vi har tat av baklokket kan vi jo ta en titt på urverket.

    Urverk fake herre Rolex.jpg
    Urverk fake herre Rolex II.jpg

    Dette er også selvtrekkende verk, og det ser slett ikke ut til å være noe direkte dårlig urverk. Alle funksjoner som er på klokken virker så bortsett fra manglende polering ser det ut til å være et greit urverk.

    Ja en ting til som viser at det er en fake er den plast "dimensjoneringsringen" som ligger rundt urverket. Rolex ( og de andre "store" merkene bruker ikke slikt. De lager verk som passer til kassa og omvendt!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Hvis noen har så mye peilig at de vet hvilke ur som har "donert" verk til disse to "jukse" Rolexene hadde vært artig om man fikk vite det.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Rolex har ikke laget et kalenderur som det der mens de har hatt Oysterkassen i produksjon. Ergo siden 50-tallet, tror jeg. Helt krise degignwise, imho. For mye info, rotete skive.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Rolex har ikke laget et kalenderur som det der mens de har hatt Oysterkassen i produksjon. Ergo siden 50-tallet, tror jeg. Helt krise degignwise, imho. For mye info, rotete skive.
    Å jeg vet da andre som drukner skivene i uleselig informasjon. Både Breitling og TAG Heuer har klokker som er betydelig mer rotete enn den der.

    Men har du noen ide om hva som er donor klokken her?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Nydelig Casio den der.
    Selv har jeg vært avhengig av smarklokke de siste årene, på godt og vondt.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.703
    Sted
    Kongsberg
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.703
    Sted
    Kongsberg
    Ø = 36 mm. Det hender faktisk kona låner den...

    DSC_5585.jpg

    Ikke konas hånd, men en av mine markante syltelabber...
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Deph!
    Husker du prisforlangende på den Rolexen?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Deph!
    Husker du prisforlangende på den Rolexen?
    23000,-

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100016973

    Det hadde jeg aldri gitt.
    Min er finere, men hadde nok ikke gitt deg den for den summen!:rolleyes:

    Nei det er for dyrt. Kjøpte min for noen år siden, husker ikke riktig når. Ligger på denne tråden men det er jo et helvete å finne igjen det innlegget!

    At den skulle ha økt i pris med en 3-4 X virker ikke helt riktig! (Galskap! )

    For 4-5 år siden fikk jeg tilbud om å kjøpe en Millgauss for 35.000,- kliss ny, gjennom autorisert urmaker.

    Edit:

    Leste den artikkelen som selger her linket til og der var en "fornuftig pris" for et pent eksemplar anslått til å ligge mellom 1400,- til 2000,- Euro. Fortsatt mye mer enn hva jeg ga for min på e-bay, men uansett mindre enn det denne bergenseren vil ha.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Har samme, pilotur. Nydelig klokke. Vær bare klar over at den er relativt stor og bærer deretter. Selv om det størrelsesmessig ikke er så stor forskjell på Portuguesen og Piloten opplever jeg at sistnevnte oppleves vesentlig større i bruk. Sikkert på grunn av høyde og vekt.

    For så vidt enig - den er relativt stor - og jeg innrømmer å ha "pinglehåndledd" - men den er såpass diskret (les: lite "Bling") i utformingen at den gjør lite utav seg ift. andre ur på samme størrelse. I'm in love :)

    Fosse: Utrolig flott rem - og en meeeeget smakfull kombo!
    Pilot med rem fra Dangerous9. Struts med øglefór. Har stort sett brukt denne klokken i høst, med viste rem.

    https://www.instagram.com/p/BbEKjQOhKc4/?taken-by=fosse_5

    Håper det går greit med link.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Deph!
    Husker du prisforlangende på den Rolexen?
    Ja og den er helt uaktuell men den var pen da .. tross alt, men jeg har nå betalt 4000 for den Citizen klokken. Jeg bare falt pladask for den og det gir sikkert ikke mening for noen andre.

    Men what the fuck. Liker jeg den så er det hva som teller.
    4 høvdinger for det Citizen uret vil jeg si var et røverkjøp. Fint design og den ser meget velholdt ut. Du bør være meget godt fornøyd med den handelen!
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    AWOL - Klokkeriet tok pengene mine

    Etter en høst hvor klokkeinteressen fikk utfolde seg er dette resultatet. Sykt nøgd med "samlingen" - tre bruksur som det roteres ivrig på. Kanskje ikke verdens mest spennende utvalg, men funker for meg :) ...skulle egentlig oppgradere platespilleren, men det får bli neste år.

    IMG_5219.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Velholdt. Var new old stock jo. Dritfet sak.
    DEPH!!!!

    Din................................!!!!!!

    Misunnelig????!!

    Neida, slett ikke!! ( Jugekors!! )

    Det designet er jo klassisk så det holder! Stell pent med den.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Etter en høst hvor klokkeinteressen fikk utfolde seg er dette resultatet. Sykt nøgd med "samlingen" - tre bruksur som det roteres ivrig på. Kanskje ikke verdens mest spennende utvalg, men funker for meg :) ...skulle egentlig oppgradere platespilleren, men det får bli neste år.

    Vis vedlegget 471765
    Nydelig samling absolutte klassikere! Står på ønskelisten min de klokkene der.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Da kom den i posten. Ubrukt og "ny".

    Skrekk og gru den har litt for kort lenke, så kanskje en urmaker kan hjelpe. Men.. huff, jeg begynner å se fascinasjonen med klokker.

    Mobilbilde som ikke yter rettferdighet.

    20171219_171634.jpg

    Selgers beskrivelse er ikke feil ..

    "Beskrivelse
    Selger denne utrolig pene og sjeldne Citisen Cosmotron, fra mars 1975, aldri brukt og fortsatt med alle tags på! Batteri er nettopp satt inn, og klokken går utrolig godt! Se siste bilde, omtrent null avvik. Urverket er en hybrid mellom mekanisk og elektrisk, som går på batteri men ellers har omtrent alle egenskapene av en mekanisk klokke. Det slår med 36.000 slag i timen, altså omtrent dobbelt så mange som de fleste andre mekaniske klokker. Sekundviseren flyter veldig pent.

    Det elektromekaniske urverket 7804A har quick-set dag og dato, hacking-funksjon, og som sagt med 36.000 slag i timen. Kassen er ca. 38mm bred, og 40mm lang, altså ikke en veldig liten klokke. Lenken er veldig lang og har også ekstra extender, kan selvsagt forkortes.

    Ellers er det ikke mye å tilføye, bare å se bildene! En veldig kul klokke i utrolig tilstand, ikke en eneste ripe eller hairline!

    "

    Så lite hakking på sekundviseren at det nesten er litt Granseiko over det. (ikke helt da, men nesten.. litt) den er vakker i alle fall.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Eh, takk til klokkefolket. Jeg .. har blitt litt smittet av basillen . .to til som jeg har lyst på (innenfor min rekkevidde)


    Seiko Sportsmatic 5 fra 1965
    _1393876108.jpg


    og denne, så tynne og pene visere..


    l_1472485951.jpg

    Dum i hodet som jeg er så vil jeg ha begge disse også.

    (og faen heller, jeg trenger ikke en ny dyr hobby, så fuck klokker helt generelt)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan vel bare si..... Gratulerer med den første i samlingen;)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.467
    Sted
    Holmestrand
    Eh, takk til klokkefolket. Jeg .. har blitt litt smittet av basillen . .to til som jeg har lyst på (innenfor min rekkevidde)


    Seiko Sportsmatic 5 fra 1965
    Vis vedlegget 472483


    og denne, så tynne og pene visere..


    Vis vedlegget 472484

    Dum i hodet som jeg er så vil jeg ha begge disse også.

    (og faen heller, jeg trenger ikke en ny dyr hobby, så fuck klokker helt generelt)
    Slik skal det gjøres! Et enkelt, strengt design, lys skive, gjerne arabiske tall, ikke no krimskrams.
    Begge klokker jeg gjerne ville ha gått med.
    :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gir bort en ny Japansk produsert Seiko 5 til jul nå, kom på en drøy tusenlapp levert på døra fra Creation Watches.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn