Ny integrert til 6-7-8... tusen. Stikkord: Varm lydsignatur!

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Hei,

Jeg har da latt min Primare i22 gå, da denne ble i lengden for lys i klangen for mine Klipsch RF62 mk1.
Det er litt synd for det var ellers en meget kompetent sak.

Da er jeg på jakt etter noe med varmere lydsignatur, skal som sakt brukes til klipsch.

Jeg har tidligere eid Abrahamsen v2.1, som jeg hadde et godt intrykk av (da sammen med andre høytalere enn klipsch).
Jeg har vurdert denne igjen, men finner ingen på brukten for tiden.

Finnes det andre alternativer til denne?
Ligger et par EC eci-2 på finn.no men disse har ikke fjernkontroll da det er et must.

Ellers ser jeg det ligger en EC eci-4 ute til 11 laken, litt for dyr desverre, men kunne kansje pruta den en lapp eller to.
Hvordan er denne iforhold til Abrahamsen 2.1? er den verd 4-5 laker mer? Jeg har tidliger sett Abrahamsen v2.1 til rundt 6000 på børsen.

har også vært inne på rør-tanken, men her også sliter jeg med mangel på fjenkontroll, og dac med fjernkontroll er relativt dyre.

Alle forslag settes pris på :)
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Jeg har snuset på Rega-Brio-R ja, men har denne den samme fyldigheten EC og Abrahamsen har i bunnen?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Naim Nait 5i...
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Music Angel kan jo være ett spennende valg og noe jeg selv nok hadde gått for, men det kreves nok litt "tuning" med rør :).

Abrahamsen er det safe valget.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Music Angel blir for komplisert, med bias justering og rørtilpassing.
Jeg må ha noe som funker straks kjerringa er ut døra :)

Prisen på denne Rega Brio-r er jo meget fristende, og med den prisen kan jeg supplere med en mid-fi DAC, evt Regas egen DAC eller noe Hegel.
Skulle det bli Abe må jeg evt. finne en brukt v2.1, jeg skal bruke noen kr på dac også, men prioriterer forsterker først.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
sirop skrev:
Ellers ser jeg det ligger en EC eci-4 ute til 11 laken, litt for dyr desverre, men kunne kansje pruta den en lapp eller to.
Jeg har hjulpet barna mine med salg av to ECI-4 de seneste par årene - oppgraderingssyken kjenner ingen aldersgrenser - og begge ble solgt for 8.-9.000 kroner. En oppgradert ECI-4 - altså i praksis en ECI-5 - er en bedre forsterker enn ECI-4, men også en slik bør du kunne få for under 10.000 kroner. Da har du antageligvis en klangkarakter som vil passe din smak.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Disse ECene er relativt vanskelig å oppdrive på brukten har jeg intrykk av, samtidig som noen er kunstig høyt priset.

Rega Brio-R er meget fristende, men låser meg til lettdrevene høytalere, da denne er relativ svak sammenlignet med alternativene.
Dette er ikke noe problem nå med mine Klipsch, men kan jo bli det i framtiden, selv om jeg er rimelig Klipsch-frelst for øyeblikket.
 
C

Cyber

Gjest
sirop skrev:
Disse ECene er relativt vanskelig å oppdrive på brukten har jeg intrykk av, samtidig som noen er kunstig høyt priset.

Rega Brio-R er meget fristende, men låser meg til lettdrevene høytalere, da denne er relativ svak sammenlignet med alternativene.
Dette er ikke noe problem nå med mine Klipsch, men kan jo bli det i framtiden, selv om jeg er rimelig Klipsch-frelst for øyeblikket.
Svak? Absolutt ikke. Tone Magazine mente den holdt i massevis til å trekke Martin Logan elektrostater f.eks.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Hvordan vil du si denne Regaen holder seg mot en Abrahamsen v2.1 da?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
sirop skrev:
Hvordan vil du si denne Regaen holder seg mot en Abrahamsen v2.1 da?
Det er ikke noe som heter Abrahamsen V2.1, forresten. Det er bare noe Elkjøp kalte de oppgraderte modellene de solgte.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Så nettopp at det dukket opp en Krell 300R på brukten, kan dette være noe til Klipsch?
 

Ekorre

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
679
Antall liker
248
Anbefaler en Densen B-110, de er ofte på brukten og vil gi deg det du søker. Byttet selv ut min Primare rigg med Densen i sin tid:)
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Oslo HFC selger Densen b110 demo til 8 laken nå, er denne og foretrekke framfor Abrahamsen v2?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
cybervision_ skrev:
sirop skrev:
Disse ECene er relativt vanskelig å oppdrive på brukten har jeg intrykk av, samtidig som noen er kunstig høyt priset.

Rega Brio-R er meget fristende, men låser meg til lettdrevene høytalere, da denne er relativ svak sammenlignet med alternativene.
Dette er ikke noe problem nå med mine Klipsch, men kan jo bli det i framtiden, selv om jeg er rimelig Klipsch-frelst for øyeblikket.
Svak? Absolutt ikke. Tone Magazine mente den holdt i massevis til å trekke Martin Logan elektrostater f.eks.

Enig! Brio-R drar overraskene mye over sin «klasse» og er i stabil helt ned til 2 ohm. Testet min på Kef Reference Model 4, som er vrien å få sparket liv og Brio-R overasket positivt.

Til trådstarter. Lån en Brio-R fra en forhandler. Kan hende det sparer deg for litt penger og du får en fabrikk ny forsterker med garanti osv..
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Faen da.. Rega, Abrahamsen, Densen.. Det er ikke lett.

Jeg er veldig kin på denne Regaen, desverre er det ingen forhandlere her oppi midt-norge.
Er det pondus i denne Regaen da? Jeg spiller ikke så høyt, mest på moderat volum og liker derfor at det er litt trøkk på modert volum også, samt at jeg er ute etter noe som låter mørkt.
 

Ekorre

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
679
Antall liker
248
Ta deg en oslotur så får du sjekket ut alle de nevnte forsterkerne og du får litt input fra forhandlere.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
sirop skrev:
Faen da.. Rega, Abrahamsen, Densen.. Det er ikke lett.

Jeg er veldig kin på denne Regaen, desverre er det ingen forhandlere her oppi midt-norge.
Er det pondus i denne Regaen da? Jeg spiller ikke så høyt, mest på moderat volum og liker derfor at det er litt trøkk på modert volum også, samt at jeg er ute etter noe som låter mørkt.
Det ligger en Krell KAV300R stereo receiver ute på bruktbørsen nå - 8.500 kroner. Vel verdt å vurdere - særlig med dine ønsker om litt punch på moderate volumer.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
sirop skrev:
Oslo HFC selger Densen b110 demo til 8 laken nå, er denne og foretrekke framfor Abrahamsen v2?
Ja! Utvilsomt ja. Du bør også se deg om etter klassikeren Densen DM-10. Den er enda "varmere" og neesten på høyde med EC Eci-5, men ikke like god som Eci 5 Mk.II. Sjekk også om det finnes noen brukte Bladelius Thor der ute. Den er heller ikke borte-vekk. Så har du mange gode utgaver av NAD, da...
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Støtter absolutt forslaget om Krell til Klipsch - kuleste komboen jeg har hørt noensinne!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Støtter absolutt forslaget om Krell til Klipsch - kuleste komboen jeg har hørt noensinne!
Tøft som f... ja, men typisk varrm? Nja, det er noe med mellomtonen i kombinasjon med Klipsch og Krell som ikke passer alle ører like godt. Hør før du slår til, i det minste.
Skal du ha den varmeste lyden, er det vel JoLida hybrid som er tingen. Nå er kanskje R1501 i dyreste laget helt ny, men brukt finner du dem tidvis latterlig billig. Låter aldeles enormt med Klipsch.
Og ellers liker jeg Rega-ideen. Alle Rega-forsterkere jeg har testet i lag med Klipsch har vært utrolig gøyale, men ikke utpreget varme, bare for å ha det nevnt.

Mvh
Håkon Rognlien
 
N

nysjerrigper

Gjest
kjøp abrahamsen.
naim, og rega? blekner mot copland, audionote og andre merker som folk VET låter varmt.
rega brio driver elektrostater med sine 50watt 250VA og 2 knøttkondensatorer? haha!
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Nå er det vel ML hybrider det er snakk om, men tviler litt allikevel. Hørte gamle Rega monoblokkene på ML Vantage, gikk greit det men ikke mer....
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Komboen Rega Brio-R og Rega Dac frister veldig, da dette er akkurat det jeg kan strekke meg til prismessig.

Når det gjelder Abrahamsen, som jeg vet låter bra da jeg har erfaring med denne blir det fort litt dyrere, og da blir det mindre penger til dac, havner da på CA Dacmagic, Musical Fidelity V-dac eller lignende.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Skal du ha varm lyd, styr unna cambridge produkter, de låter overhode ikke varmt, abrahamsen er som mange sier safe bet, abrahamsen produkter låter varmt, skal du ha noe som er varmere må du på rør er min erfaring.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
cybervision_ skrev:
sirop skrev:
Disse ECene er relativt vanskelig å oppdrive på brukten har jeg intrykk av, samtidig som noen er kunstig høyt priset.

Rega Brio-R er meget fristende, men låser meg til lettdrevene høytalere, da denne er relativ svak sammenlignet med alternativene.
Dette er ikke noe problem nå med mine Klipsch, men kan jo bli det i framtiden, selv om jeg er rimelig Klipsch-frelst for øyeblikket.
Svak? Absolutt ikke. Tone Magazine mente den holdt i massevis til å trekke Martin Logan elektrostater f.eks.
Vet om en som har antydet noe av det samme i et nettopp nysluppet norsk blad også. Men ikke til øredøvende lydnivåer og med uuttømmelige kraftreserver. Nå skal det også sies at dagens elektrostater fra Martin Logan ikke på langt nær er så krevende og tungdrevne som de var før ML lanserte Xstat-panelet....

Og ja; jeg mener også at den kan passe godt i kategorien "litt mørk".
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Er det vesentlig lydforsjell på foreks. en Rega Dac til 5000,- og foreks. en Musical Fidelity V-dac til rundt 2200,-?
 
C

Cyber

Gjest
nysjerrigper skrev:
kjøp abrahamsen.
naim, og rega? blekner mot copland, audionote og andre merker som folk VET låter varmt.
rega brio driver elektrostater med sine 50watt 250VA og 2 knøttkondensatorer? haha!
Jeg har hatt Abrahamsen og Rega og anbefaler utifra det. Har du personlig erfaring med begge produkter i eget anlegg?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
sirop skrev:
Er det vesentlig lydforsjell på foreks. en Rega Dac til 5000,- og foreks. en Musical Fidelity V-dac til rundt 2200,-?
Nei, det er ikke en gang vesentlig forskjell mellom en til 2000,- og en til 15 000,-
 

Dude

Medlem
Ble medlem
30.12.2007
Innlegg
34
Antall liker
0
Ligger noen fra Arcam på bruktbørsen (FMJ a28/a38) det kan kanskje noe for deg?
Syntes personlig de lyder varmt, rolig og litt laidback i spillestilen.Veldig behagelig å høre på, samt at jeg synets Arcam er noe undervurdert.
 
T

Teip

Gjest
Er ikke Jungson sine integrerte forsterkere pop sammen med Klipsch?
Bra med bass og avrunda topp..
Tenker på DA200IA eller JA-88d.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Teip skrev:
Er ikke Jungson sine integrerte forsterkere pop sammen med Klipsch?
Bra med bass og avrunda topp..
Tenker på DA200IA eller JA-88d.
Er ikke dissse rør? Da jeg har slått fra meg rør-tanken grunnet mye mer rundt dette som bias justering, rør-bytte osv. Jeg vil ha noe som fungerer der og da.

Det står mellom Abrahamsen og Rega Brio-r egentlig, da det ser ut som Abrahamsen blir vinneren, da jeg vet denne er varm og fyldig i bunn, samt laid-back nok til å passe med Klipsch.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Ut av kandidatene som er nevnt i tråden ville jeg lett valgt Krell.
 
T

Teip

Gjest
sirop skrev:
Teip skrev:
Er ikke Jungson sine integrerte forsterkere pop sammen med Klipsch?
Bra med bass og avrunda topp..
Tenker på DA200IA eller JA-88d.
Er ikke dissse rør? Da jeg har slått fra meg rør-tanken grunnet mye mer rundt dette som bias justering, rør-bytte osv. Jeg vil ha noe som fungerer der og da.

Det står mellom Abrahamsen og Rega Brio-r egentlig, da det ser ut som Abrahamsen blir vinneren, da jeg vet denne er varm og fyldig i bunn, samt laid-back nok til å passe med Klipsch.
Neida, de nevnte Jungson-ampene er transer.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Nå har du allerede solgt forsterkeren, så det er vel ingen vei tilbake der. Imidlertid ville jeg personlig heller ha byttet Klipschene hvis du vil endre klangkarakter. Sånn rent teknisk sett så er det normalt større avvik i frekvensgang på ht enn på forsterkere, ( for å ikke begynne å diskutere akustikk). Av de valgene som er nevn så vil jeg tro at Rega forsterkeren ( eller Naim, men de blir litt dyrere) gir deg mest fart og spenning på middels lave volumer.

Jeg må si meg enig med Rognlien at Krell kanskje ikke er det opplagte valget her.

Hvis du først går for Regaen, så har jeg en sort rega dac som står ubrukt og nedpakket...
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Så du mener rega brio-r er bedre på lave og middels volum enn Abrahamsen?
Hva skal du evt. ha for rega dacen da? Denne er intresang uansett forsterkervalg egentlig.

Send meg gjerne en PM
 
S

Stereo_Mono

Gjest
cybervision_ skrev:
nysjerrigper skrev:
kjøp abrahamsen.
naim, og rega? blekner mot copland, audionote og andre merker som folk VET låter varmt.
rega brio driver elektrostater med sine 50watt 250VA og 2 knøttkondensatorer? haha!
Jeg har hatt Abrahamsen og Rega og anbefaler utifra det. Har du personlig erfaring med begge produkter i eget anlegg?
Kan vedde på at nysjerrigper ikke har det.

Men Rega Brio-R låter ikke veldig varmt imo, men mere svulstig, rampete og litt rølpete. Den prøver litt på mere en den får til noen ganger ved å vise uforskammet mye muskler, men den har litt mangel på strøm på veldig vanskelige laster. Vil tro at til 90% av HT som finnes på markedet fungerer den glimrende til normale rom og nivåer.
Selvfølgelig forutsatt at du liker klangen i Brio-R da :) Jeg elsker den og ser på den som mitt beste Hi-Fi kjøp noensinne sammen med Cyrus 2 i 1991.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.401
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Anonym skrev:
sirop skrev:
Er det vesentlig lydforsjell på foreks. en Rega Dac til 5000,- og foreks. en Musical Fidelity V-dac til rundt 2200,-?
Nei, det er ikke en gang vesentlig forskjell mellom en til 2000,- og en til 15 000,-
Spørs hva man legger i vesentlig da! Jeg har en V-DAC II med V-PSU II og den spiller endel bedre med PSU tilkoblet (standard er veggvorte). Mer ro, trykk og mørkere iklangen med PSU. Så noe forskjell er det hvis man oppgraderer litt.

OU812
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
ou812rh skrev:
Anonym skrev:
sirop skrev:
Er det vesentlig lydforsjell på foreks. en Rega Dac til 5000,- og foreks. en Musical Fidelity V-dac til rundt 2200,-?
Nei, det er ikke en gang vesentlig forskjell mellom en til 2000,- og en til 15 000,-
Spørs hva man legger i vesentlig da! Jeg har en V-DAC II med V-PSU II og den spiller endel bedre med PSU tilkoblet (standard er veggvorte). Mer ro, trykk og mørkere iklangen med PSU. Så noe forskjell er det hvis man oppgraderer litt.

OU812
Exactly my point.
 

ivarelli

Fersking
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
2
Antall liker
0
Hei.

En forsterker som absolutt bør nevnes her , og som ofte blir glemt, og som har det du er på jakt etter er Cayin 252B. Den er omtrent på ditt budsjett ( 8495 ny hos NAT ), låter varmt, og veldig musikalsk, har fjernkontroll for volum, og krefter så det holder til dine høytalere, og andre hvis du skulle finne på å bytte senere.
Hadde en sånn for noen år siden, og den fungerte supert på mine Dynaudio Contour 3.0.
Eneste minuset er at den krever laaaang innspillingstid, men man blir belønnet etterhvert. Prøv å finn en brukt hvis mulig. Lykke til med valget :)

Mvh
Ivar.
 
Topp Bunn