Forsterkere Ny integrert eller en pre + effekt. Kostnadsramme: Opp til 100k.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Det jævlige som har skjedd er at den integrerte forsterkeren, en DK Design (hybrid), som jeg er svært fornøyd med, havnet en smule på felgen forleden (3 dager siden). Tipper årsaken er at en eller flere kondensatorer begynner å bli slitne efter ca. 10 års tjeneste. Lyden er smådaff i den ene kanalen, ca. 80% av den andre. Skal fikses. Uansett ønsker jeg meg en ny forsterker; helst integrert.

    Anlegget består nå av:

    - Manley Steelhead RIIA

    - VPI platesnurrer

    - Emotiva DAC

    - Sonus Faber Olympica III

    Så til spørsmålet: Trenger noe nytt, helst rør, da kan jeg eksperimentere litt og kanskje finne noe som passer mine ører. Men, fullstendig åpen for ren transistor.

    Forslag?

    Pris? Opp mot 100k. Og, vel og merke: Da gir jeg meg når det gjelder HiFi-"investeringer" i denne omgang!

    Og, for ordens skyld og hva man kan få uten å ruinere seg; her et bilde av hva jeg reservespiller på akkurat nå og som låter jævlig bra (og det til kr. 6000,- !!!!!):

    P1000793.jpg


    Har allerede fått et innspill om Accuphase E-600 som virker meget interessant. Forespørsel ang. pris etc. ble sendt i kveld til importøren.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Kan du ikke bytte de kondisene som er dårlige, så er DK oppe og går igjen?
    R
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Hva med Coda?
    PM Audio
    En kompis av meg bruker coda på Tannoy DC12, det låter helt fantastisk!
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Kan du ikke bytte de kondisene som er dårlige, så er DK oppe og går igjen?
    R
    Jo, skal få noen til å gjøre det. Greier det ikke selv, tror jeg da, selv om alt av måleutstyr er innkjøpt.

    Dessuten var innkjøp av ny forsterker planlagt for lang tid siden. Ellers liker jeg tankegangen din. :)
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Du nevner Accuphase E-600, da kommer du ikke utenom Luxman L-590AX heller som er direkte konkurrent. Denne får du på Stereofil i Oslo, men tror de har solgt ut demomodellen nå (dog vet jeg de venter inn ny). Jeg tror ikke det skal være umulig å få til hjemlån her heller, noe som er en meget stor fordel! Ellers har de jo Olympica III inne som du kan teste på...
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at NAD M12 og M22 er det mest spennende for tiden, hvis du kan like at det er litt moderne. Men ikke så veldig eksotisk da.

    Jeg tenker også at Jeff Rowland Continuum S2 ser ut som sånn omtrent den ultimate integrerte forsterker.

    Ellers er det mange idèer i denne kjempelange Audiogon-tråden: Best integrated, period
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Du nevner Accuphase E-600, da kommer du ikke utenom Luxman L-590AX heller som er direkte konkurrent. Denne får du på Stereofil i Oslo, men tror de har solgt ut demomodellen nå (dog vet jeg de venter inn ny). Jeg tror ikke det skal være umulig å få til hjemlån her heller, noe som er en meget stor fordel! Ellers har de jo Olympica III inne som du kan teste på...
    Jeg har litt kontakt med de karene hos Stereofil now and then iom. at jeg har kjøpt en del av dem. Luxman L-590AX virker jævlig interessant. Omtrent samme pris som Accuphase, men da har Accuphase montert et (ganske så fett) DAC-kort. Takk for svar.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det finnes så mye bra der ute og smaken er forskjellig.

    Jeg var i samme situasjon som deg for noen år tilbake og gjorde meg ferdig med forsterker for en stund.

    Har tre forslag du kan prøve

    Nad M serie pre og effekt
    Devaliet
    Gryphon Diablo
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Det jævlige som har skjedd er at den integrerte forsterkeren, en DK Design (hybrid), som jeg er svært fornøyd med, havnet en smule på felgen forleden (3 dager siden). Tipper årsaken er at en eller flere kondensatorer begynner å bli slitne efter ca. 10 års tjeneste. Lyden er smådaff i den ene kanalen, ca. 80% av den andre. Skal fikses. Uansett ønsker jeg meg en ny forsterker; helst integrert.

    Anlegget består nå av:

    - Manley Steelhead RIIA

    - VPI platesnurrer

    - Emotiva DAC

    - Sonus Faber Olympica III

    Så til spørsmålet: Trenger noe nytt, helst rør, da kan jeg eksperimentere litt og kanskje finne noe som passer mine ører. Men, fullstendig åpen for ren transistor.

    Forslag?

    Pris? Opp mot 100k. Og, vel og merke: Da gir jeg meg når det gjelder HiFi-"investeringer" i denne omgang!

    Og, for ordens skyld og hva man kan få uten å ruinere seg; her et bilde av hva jeg reservespiller på akkurat nå og som låter jævlig bra (og det til kr. 6000,- !!!!!):

    Vis vedlegget 285706

    Har allerede fått et innspill om Accuphase E-600 som virker meget interessant. Forespørsel ang. pris etc. ble sendt i kveld til importøren.
    Devialet , punktum finale !!

    mvh
    rolf
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Hva med Coda?
    PM Audio
    En kompis av meg bruker coda på Tannoy DC12, det låter helt fantastisk!
    Takk. Leste igjennom beskrivelsen av CODA. Imponerende. Tas med videre.
    Ta en prat med forhandleren om det skulle være interessant, han sitter inne med stor kunnskap om de produktene han selger! Spør og grav, tror du vil få svar på det meste :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Har selv hørt Olympica III med Devialet 200/400 og det låter knall!

    Også hørt Devialet på maange andre høyttalere, deriblandt mine horn med 104db følsomhet, fantastisk :)

    Så kan trygt anbefales!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Du skriver at du har en Emotiva dac,hvordan funker den hos deg?
    ellers flott utstyr du har

    mvh
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Du nevner Accuphase E-600, da kommer du ikke utenom Luxman L-590AX heller som er direkte konkurrent. Denne får du på Stereofil i Oslo, men tror de har solgt ut demomodellen nå (dog vet jeg de venter inn ny). Jeg tror ikke det skal være umulig å få til hjemlån her heller, noe som er en meget stor fordel! Ellers har de jo Olympica III inne som du kan teste på...
    Jeg har litt kontakt med de karene hos Stereofil now and then iom. at jeg har kjøpt en del av dem. Luxman L-590AX virker jævlig interessant. Omtrent samme pris som Accuphase, men da har Accuphase montert et (ganske så fett) DAC-kort. Takk for svar.
    Har L-590AII stående her og den er skambra, personlig ser jeg for meg at Luxman er en bedre match til SF enn Accuphase, men i denne prisklassen har man ikke råd til å feile (ref hva jeg så en E-600 ligge ute for nylig) - dette må prøves før kjøp. Er ikke Accuphase'n en del dyrere forresten? Har en prisliste liggende som jeg ikke tror er særlig populær å legge ut online, men mener å huske at E-600 hadde en villedende pris på 35-40k mer enn L-590, og det uten DAC kort?
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Du skriver at du har en Emotiva dac,hvordan funker den hos deg?
    ellers flott utstyr du har

    mvh
    Emotiva er jeg fornøyd med. Dac´en er fin, men jeg hører ikke forskjell fra produsent til produsent (sånn omtrent i samme prisklasse). Det er muligens å banne i kjerka, men altså da sammenlignet "i samme prisklasse". Ellers: Emotiva lager solide saker i flott design, flott bygget, teknologi som alle andre har (!) og ikke jævli dyrt. Bare å bestille. Fin service.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Devialet , punktum finale !!
    mvhrolf
    Blir mer og mer interessert i design og vektlegger det i større grad enn tidligere. Dog står lydkvalitet for ca. 95% av opplevelsen hos meg. Tenk om vi mistet synet, men ikke hørselen?

    Vel, frankofil som jeg er og med synet intakt, så er jo Devialet vakkert:

    devialet-400-slide-940x440.jpg


    Accuphase tilhører den gamle stilen som jeg også digger:

    e-600.jpg


    Men, heller nok i retning Devialet.

    Hva som er best? Umulig å si: Hottentott-tullet til Torbjørn Egner og det nylig forbudte negertøyset illustrerer det litt: "Utenpå er vi forskjellige, men inni er vi like".

    Sjekker flere tips og priser senere og trekker en konklusjon om et par dager.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hadde aldri testet rør før, men fikk låne med meg en rørforforsterker og en DAC som jeg ikke husker navnet på (mulig det var Metrum den hette).
    Det var bare helt hinsides bra, og etter litt googling var det visstnok ikke hvilken som helst forforsterker det var snakk om.
    Det var Aesthetix Calypso som bl.a av Stereophile ble beskrevet som en av verdens beste pre-er, uansett pris.
    Nå er du så heldig at du har 100 k å rutte med til sånt. Denne koster veil. 45 k og selges av Audio Art.

    Vi prøvde den hos en kamerat i et annet oppsett, og den var utrolig bra der også. Spesielt stemmer får en utrolig kropp og sjel. Med glimrende lydbilde, kanalseperasjon osv.

    Vil anbefale litt googling om denne og evt få prøvelånt den av noen.

    Et fantastisk produkt.
     

    JBN

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    81
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    AMR DP-777 + Sugden Sapphire FBA 800

    Har de siste mnd. Hørt på litt forskjellig da jeg selv holder på å bygge mitt anlegg. Noe av det jeg har hørt: Ayon, creek, Luxman, Devialet, Exposure, Primaluna, MBL, Ear osv.

    Jeg opplevde flere av disse oppsettene som veldig bra og kunne sikkert levd med flere av dem. Likevel var det et oppsett som som for min del skilte seg ut. Amr dp-777 og sugden sapphire denne kombinasjonen fikk meg til å glemme alt annet en musikken, den analytiske delen av hodet mitt "slo seg av" og jeg fikk en mer emosjonell respons til musikken. Amr'n er dac/pre med rør og Sugden er en klasse a forsterker.

    Dette er selvsagt veldig subjektive greier, og jeg har ikke hørt alt fra de forskjellige produsentene som jeg nevner. Anbefaler absolutt at du hører denne kombinasjonen hvis du har mulighet.

    Norsk hifi Center fører disse.
     
    Sist redigert:

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Du nevner Accuphase E-600, da kommer du ikke utenom Luxman L-590AX heller som er direkte konkurrent. Denne får du på Stereofil i Oslo, men tror de har solgt ut demomodellen nå (dog vet jeg de venter inn ny). Jeg tror ikke det skal være umulig å få til hjemlån her heller, noe som er en meget stor fordel! Ellers har de jo Olympica III inne som du kan teste på...
    Uten å ha hørt den, så er eg enig :)

    Har den utgåtte lillebroren, og er rimelig nøgd ja. Den nye er jo litt stivere i prisen, men innenfor budsjett her tydeligvis, og personlig så syns eg det visuelle høvler over Accuphase 7 dager i uken:



    Lekkert!

    Mer her:
    Luxman L-590AX - STEREOFIL AS
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.506
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at du vil kunne oppleve et stort løft ved evt kjøp av ny forsterker.
    Du har jo handla en del med Stereofil, så der bør det vel la seg gjøre å låne ting og få god pris ved evt handel?
    En faghandel bør kunne gi råd om passende forsterker til høyttalerne de har solgt. Er du fornøyd med tidligere handler med Stereofil bør du ta en prat med dem synes jeg.
    De har jo nevnte Luxman, men også ASR, Manley, McIntosh og MBL. Altså noe for en hver smak.Både mht lydsignatur og design.

    Insister på å låne hjem i eget anlegg, og lytt og bytt til du er fornøyd.
    Når det er snakk om såpass mange penger bør det la seg gjøre,
    Mye bedre enn å kjøpe og bytte, kjøpe og bytte, kjøpe og bytte, kjøpe og bytte, kjøpe og bytte...

    mvh
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    ASR Emitter imponerer meg veldig. Der får du mye godlyd for pengene. Veldig strømsterk, og en varm fin klang. Nesten rør-aktig.
    Hegel har jeg også sansen for, f.eks.H300 får jo veldig god omtale.

    Hvis snakker om rør, så fremgår det av signaturen at jeg har VTL. De driver det meste, samtidig som det jo er rør. Hvis du vil en integrert, så har du VTL IT 85 (til 50-lapper), eller pre/power 2.5/85 (60k) eller 2.5/MB125 (85K).
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kanskje lurt å holde seg til Stereofil ja, driver bra og har god egenkapital så de er trolig ikke borte i morgen hvis du må reklamere på noe.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Til ca 100 000,- er Devialet 400 vanskelig å komme uten om. Særlig hvis du også vil ha DAC og high-end RIAA.
     

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vil anbefalle Gamut Di150, et kraftverk av en forsterker med både finesse og relativt kompakt format i forhold til ytelse (dual mono kontruksjon).
    En forsterker som er litt glemt, men har vært kåret til beste integrerte forsterker i blader som Absolutt Sound, Tyske Stereo, What hifi mf.
    At den ser helt konge ut gjør jo heller ikke noe :)

    DSC01384.JPG

    getimage.jpg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    [QUOTE

    - Sonus Faber Olympica III


    [/QUOTE]

    Hei!

    Mange i øst mener at denne er gull sammen med store SF: Bladelius Products: Thor MK-III

    I Novitas utgave så har man vel en rimelig rå, komplett integrert om man skal fyre opp Olympen;)

    Om det er mer rolige tilstander hjemme hos deg, så er de Lux som er nevnt kanskje bedre?
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.088
    Antall liker
    32.438
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Trenger du pre da, med steelhead'n?

    Gå for noe svart og start med en effekt. Hvis du fortsatt syns du trenger pre, pluss på med det da.
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Du nevner Accuphase E-600, da kommer du ikke utenom Luxman L-590AX heller som er direkte konkurrent. Denne får du på Stereofil i Oslo, men tror de har solgt ut demomodellen nå (dog vet jeg de venter inn ny). Jeg tror ikke det skal være umulig å få til hjemlån her heller, noe som er en meget stor fordel! Ellers har de jo Olympica III inne som du kan teste på...
    Uten å ha hørt den, så er eg enig :)

    Har den utgåtte lillebroren, og er rimelig nøgd ja. Den nye er jo litt stivere i prisen, men innenfor budsjett her tydeligvis, og personlig så syns eg det visuelle høvler over Accuphase 7 dager i uken:


    Lekkert!

    Mer her:
    Luxman L-590AX - STEREOFIL AS
    h. Kan varmt anbefale Luxman L590AX (har den selv) bruker den sammen med ProAc D38,spiller fantastisk
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Har hørt devialet 200 ved et par anledninger og blitt vanvittig imponert. Står absolutt øverst på ønskelisten ved neste oppgradering. Spesielt også fordi jeg har sam-ready høyttalere.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hva med en McIntosh MA8000? Skal no gå for å være "friskere" enn de eldre modellene
    om man er redd for at det blir for tamt med Sonus. Noe jeg tror det ikke blir.
    Kraft skulle det være nok av og musikalitet i bøtter og spann :)
    At den har en god innebygget dac er jo ikke å forrakte heller. Utseendet er jo helt knall :)
    Har MA6900 selv. Spiller på Sonus Faber Cremona Auditor. Går meget godt sammen i mine ører.

    Mvh Øyvind
    XL_MA8000_Front_Top.jpg
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Takk for engasjementet folkens! :)

    united er jo klart inne på noe ikke heeelt uvesentlig, og det er at det er pre i både Steelhead´en og Emotiva´en. Hvordan kvaliteten på disse pre´ene er, er det vanskelig å si noe om. Men, klart, det går an å starte med en ny effekt og så evt. anskaffe en pre.

    For det meste spiller jeg vinyl gjennom Steelhead´en, men benytter som sagt ikke pre´en i den (volumkontrollen er ikke koblet inn). Når det streames, benyttes derimot pre´en i Emotiva´en. Det er jeg tvunget til, såvidt jeg vet.

    Får tenke litt til.

    Ellers er jo Stereofil en leverandør jeg har stor tillit til. Som Lgrons skriver: De er ikke konk i morgen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn