Ny iMac

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Macbookene har LED belysning mens Imacen har LCD TFT med aktiv matrise teknologi.
Om det er noen ytelses forskjeller mellom disse to og hva som er best er jeg heller usikker på.En fordel med LED er at du har null oppvarmingstid du har full ytelse av skjermen med engang du skrur den på.

Uansett ser det ut som gode maskiner med oppgraderbar Ram helt opptil 8GB..., men det koster.

MVH Johnny

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bruke 8K for å få 8GB (istedet for 4) ram er for meg helt uaktuelt.
Tror nok kanskje at jeg går for den til 19K, får sove på det i natt ;)
Mvh.KW

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Her blir det den "største" mac mini..

:D

Den blir mediasenter på soverommet, squeezesenter og filserver. Skal kjøre time machine mot en 500 GB ekstern disk en gang i uken.

Settes som mac nr 3 for undertegnede, alle flittig i bruk :)

Pk

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har ikke prisen steget her? Har anbefalt min far som skal snart kjøpe seg datamaskin og kjøpe en iMac. Den rimeligste iMacen kostet tidligere ca. 8700 kr og nå er den rimeligste 10490 kr. Solid prisstigning det. Da spørs det om det blir Mac på faderen. Må i så fall bli en Mac mini tror jeg. Mac er veldig dyrt, synes jeg.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.536
Vurderer sterkt en ny Mini til kontoret, så kan den gamle vippes ut i bilen 8)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Har ikke prisen steget her? Har anbefalt min far som skal snart kjøpe seg datamaskin og kjøpe en iMac. Den rimeligste iMacen kostet tidligere ca. 8700 kr og nå er den rimeligste 10490 kr. Solid prisstigning det. Da spørs det om det blir Mac på faderen. Må i så fall bli en Mac mini tror jeg. Mac er veldig dyrt, synes jeg.
Njaei!
Prisen har vel gått ned (?), men muligens forskjellige kapasiteter på den nå billigste 20"
Større HD?
Mer Ram? o.s.v.
Den dyreste 24 " er ihvertfall gått ned i pris i forhold til kapasitet (trur eg)
Også oppgraderte grafikkort på de respektive modellene, men det er klart hadde det holdt med utstyret forrige modell hadde så har den jo forsåvidt blitt dyrere.
De nye kom jo på tirsdag så det er helt sikkert mulig å få forrige modell en stund til og kanskje da til enda lavere pris en det var ::)
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Naiv som jeg var så trodde jeg at jeg bare kunne dra til Humac å kjøpe denne på torsdag (siden den var avbildet og priset på alle netsider), men fyren på Humac begynte nærmest å le av meg, siden den ble lansert dagen før i USA.
Noen som vil tippe hvor raskt jeg kan starte opp min 14 år gamle Audi å hente meg en ny iMac?
Sånn ca?

Jo, en ting til, er det ut med Firewire 400 og hva gjør jeg (om mulig) dersom jeg skal bruke mitt 10 år gamle Sony videokamera til å legge inn film for redigering (gammelt eller nytt materiale)?
Hmmmm!

Mvh.KW

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvorfor ikke kjøpe via applestore? Jeg tenker det iallefall. Først en MacBook 13"/2.4 til fru P, og så en iMac 24/3.06 til hr.P Tilsynelatende fordeler er; samme pris som andre leverandører, mulighet til å konfigurere, ingen grunn til å fyre opp Audier eller andre kjøretøyer ubetimelig da den kommer rett hjem fraktfritt.

Mvh Vidar P

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Vidar P skrev:
Hvorfor ikke kjøpe via applestore? Jeg tenker det iallefall. Først en MacBook 13"/2.4 til fru P, og så en iMac 24/3.06 til hr.P Tilsynelatende fordeler er; samme pris som andre leverandører, mulighet til å konfigurere, ingen grunn til å fyre opp Audier eller andre kjøretøyer ubetimelig da den kommer rett hjem fraktfritt.

Mvh Vidar P
god ide. tipper fru P blir fornøyd med MacBook 13"/2.4 det er ihverfall jeg ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Helt enig Vidar, jeg har handlet på den måten med noen småting allerede.
Det var da også billigere, men nå er det visstnok like priser.
Særlig det med valgmuligheter/forhåndsinnstallering var et pluss.
Nå har jeg bestemt meg for å velge den til 18900.- så da er det like greit å ta seg en kort biltur til Ullevål og få den med seg hjem på straksen (torsdag var jo planen)
Nå ble jo ikke det mulig fordi den ikke var i butikken.
Ved den andre måten så skal en jo være hjemme å ta i mot pakka da, så for min del kan det være like greit med en kort biltur, siden imacen jeg går for er ferdig slik jeg kan tenke meg å ha den.

Mvh.KW

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Kan noen si meg hvorfor man bør gå for mac minien med det kraftigere skjermkortet når alt annet er likt. Ser for meg den "enkle", med 4gb ram. Harddisk er urelevant da man benytter eksterne. Stor forskjell på 1080p ut på de? Pr idag går det i 720p.

Har lest på mac1 forumet at den forrige minien hadde problemer med 1080p, og man måtte inn med andre programmer osv for å få dette til å gå noenlunde.

På forhånd takk

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Du har akkurat samme konfigureringsmuligheter på feks Eplehuset. I tillegg til lik pris, får du en i mange tilfeller utrolig serviceminded forhandler å forholde deg til uten å måtte ringe et kundesenter. Det er alltid greiere å kunne snakke med selger face to face synes jeg.

Tidligere kjøp har vært gjort på Applestore, men min neste Mac blir garantert handlet på Eplehuset. :)

Mute: Mange rapporterte om at det akkurat gikk bra med 1080p på gamle mini. Jeg vil tippe at det skal gå greit nå med den ekstra boosten på prossesoren, selv om jeg syntes oppgraderingen var litt i mindste laget. Det smarte (?) kan nok allikevel være å vente til Snow Leopard kommer som standard OS (evt kjøpe for ca en tusing) fordi dette OSet skal integrere prosessorene på grafikkortet. Dette vil sikkert øke ytelsen ytterligere. Det evige dillemaet når det gjelder datautstyr - kjøpe nå når det "snart" kommer noe som er enda bedre..?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker for tips, og jeg er enig i prinsipp. Ikke minst for en free-flow dialog om behov og muligheter.
Imidlertid; for min del (Kristiansund) så befinner nærmeste Eplehus seg titalls mil unna, så face-to-face blir det ikke allikevel.

Mvh Vidar P

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.961
Et teknisk spørsmål, da jeg innrømmer å smugmyse på den nye 17" MacBook Proen. Ser den har adapter til DVI, men hva med HDMI?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.536
KW skrev:
Jo, en ting til, er det ut med Firewire 400 og hva gjør jeg (om mulig) dersom jeg skal bruke mitt 10 år gamle Sony videokamera til å legge inn film for redigering (gammelt eller nytt materiale)?
Firewire 800 er bakoverkompatibelt med Firewire 400, så det skal gå helt fint :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
epi skrev:
KW skrev:
Firewire 800 er bakoverkompatibelt med Firewire 400, så det skal gå helt fint :)
Det var godt å høre, siden jeg ikke filmer så mye nå, at jeg vil bruke penger på nytt kamera.
Det får holde med min 10 år gamle Sony DCR-RTV 900E.
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Da sitter jeg og skriver på min nye iMac, og i den anledning er det mer enn en ting jeg trenger litt hjelp til ::)
Hva og hvordan gjør jeg for å knytte denne nye iMacen til mitt airport express trådløse system (for musikk).
Alt jeg skal kopiere over fra den gamle iMacen får komme etterhvert, men musikk har jeg ikke akkurat nå.
Den eksterne harddisken er koblet til og jeg skal føre over biblioteket etterhvert, men har lyst på litt musikk aller først over anlegget,
har jo bare dac i stua ;D

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jaggu meg er det plug and go dette her da ;D
Fant ut av det sjøl, ikke vanskelig, bare noe jeg trodde :-[
Mvh.KW

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Nå var vi tilfeldigvis i Trondheim; Eplehuset hadde "ample parking" i Bassenggata, og vi droppet innom. Det endte opp med 15kkr mindre i lommeboka, men en MacBook 13"/2.4/4GB rikere. Og allerede et drøyt døgn etter min (= konas) første Mac, så er jeg overbevist. Jeg sitter med en følelse av at jeg kanskje kan ha kjøpt min siste PC.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Gratulerer med ny macbook, Vidar P. Er ganske sikker på at Mac er mer din stil, når jeg vet hvilke andre produkter du liker.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Vidar P skrev:
65finger skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Nå var vi tilfeldigvis i Trondheim; Eplehuset hadde "ample parking" i Bassenggata, og vi droppet innom. Det endte opp med 15kkr mindre i lommeboka, men en MacBook 13"/2.4/4GB rikere. Og allerede et drøyt døgn etter min (= konas) første Mac, så er jeg overbevist. Jeg sitter med en følelse av at jeg kanskje kan ha kjøpt min siste PC.

Mvh Vidar P
Gratulerer, det er en herlig maskin, bruker samme type og er storfornøyd...

Grattis til KW og, Sjekk at dere har fått med iLife09 pakken har dere ikke det mener jeg dere har krav på gratis oppdatering....-(noen maskiner som har blitt solgt har08 pakken)

MVH Johnny

Edit, Mac1 forumet er en bra plass for å skaffe seg info om programvare, tips og råd...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Takker! og grattis til Vidar.

Jeg går da ut i fra at det er iLife 09 pakka, maskinen ble jo lansert på tirsdag i forrige uke.
Det står i hvert fall på alle applesider at denne har 09.
Hvordan sjekker jeg det lettest da?

En ting til hvordan får jeg artist (albumartist) som første kolonne på iTunes, jeg har den på andre men får ikke flyttet/byttet slik jeg kan gjøre med andre deretter?

Mvh.KW

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Gratulerer KW og spesielt nykommeren Vidar P. ;)

Begynner omsider å bli et helt macmusikkmiljø på forumet her nå, selv om jeg tviler på at Vidar P. er helt på digitalgaleien enda.

Men fruen synes å være der eller? ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Vidar P skrev:
65finger skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Mvh Vidar P
det er en fantastisk maskin. Kvalitetsfølelsen er i særklasse iforhold til design, byggekvalitet og brukervennlighet :) Gratulerer til kona (og deg)
PS! Grattis til deg også KW

S

Steinar O

Gjest
Jeg skal gå til Eplehuset og spørre og jeg har også avtale med en kyndig Apple venn, men på hvilket grunnlag velger man riktig Mac for sitt bruk?

- Mac mini er en liten pc og kun det?
- Laptop er laptop av ulik spec. kvalitet.
- Imac. Pc i en skjerm.

Liten fjernkontroll om man har imac eller laptop.
I pod touch eller Iphone om man ikke har skjerm til sin Mac, alt. kjøpe til en skjerm.

Har jeg forstått dette riktig i GROVE trekk?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Steinar O skrev:
Jeg skal gå til Eplehuset og spørre og jeg har også avtale med en kyndig Apple venn, men på hvilket grunnlag velger man riktig Mac for sitt bruk?

- Imac. Pc i en skjerm.

I pod touch eller Iphone om man ikke har skjerm til sin Mac, alt. kjøpe til en skjerm.

stort sett korrekt, Det er fryktlig upraktisk uten skjerm, så det må du nok kjøpe til mac mini. iPod toch/iphone fungerer svært godt som fjernkontroll til alle løsningene

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Veldig enkelt det der; og du har oppfattet det rett såvidt jeg kan se; skal man ha bærbar så velger man MacBook (valg mellom forskjellige størrelser og specs), skal man ha stasjonær velger man iMac (20" eller 24"). Vet man ikke helt, så kjøper man enten alle (dyrt og plasskrevende) eller venter til man vet/har bestemt seg (billigst) :)

Mac mini er jo uten skjerm, og er vel egentlig et outsider-produkt som man kanskje ikke skal vektlegge dersom man ikke har helt spesielle plassutfordringer? Tipper Mac-novisen.. med skråsikker uvitenhet. Fjernkontroll koster rundt 150,- og kan kjøpes når som helst dersom behovet melder seg.

Takk for gratulasjoner; jeg er jo enig i alt skryt som er fremkommet om maskinen, og for-the-record uenig i evt all fremtidig kritikk som evt måtte fremkomme senere i tråden :)

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
65finger skrev:
Steinar O skrev:

- Imac. Pc i en skjerm.

stort sett korrekt, Det er fryktlig upraktisk uten skjerm, så det må du nok kjøpe til mac mini. iPod toch/iphone fungerer svært godt som fjernkontroll til alle løsningene
Om det er praktisk med skjerm, noe jeg kan forstå, så vil det prismessig ikke være noe argument å velge det ene foran det andre så langt jeg kan se.
Da er det behovet og måten det brukes på, plassering som blir avgjørende.

Første tanke er en Macbook, som man også kan benytte i andre rom og til andre formål, også enkel å ta med?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Steinar O skrev:
Fjernkontrollem og Front Row virker også på Mac Mini.

Skal du benytte maskinen som musikksenter i stua er mini det tryggeste valget. Bråker ikke (ihvertfall ikke den gamle) og kan puttes i et skap ved siden av skjermen som du får kjøpt på Elkjøp for lite og ingenting.

MacBooken bråker heller ikke. Men den er så hendig å ha i fanget at den ikke får stå i fred som ren musikkmaskin ;) Men det er ikke et problem om du kombinerer med Airport.

Nye iMac har jeg ikke hørt, men det vil overraske meg om den lager støy. Og så er jo den en glimrende DVD-spiller og også TV sammen med EyeTV

S

Steinar O

Gjest
Men skjerm må man vel ha i dette tilfellet?

MacBooken bråker heller ikke. Men den er så hendig å ha i fanget at den ikke får stå i fred som ren musikkmaskin Men det er ikke et problem om du kombinerer med Airport.
Kan du utdype? Mener du at dette er trådløst og laptopen kan stå hvor som helst? Er ikke AE en streamesak for nedlasting?

Skal ikke spørre mer nå :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er ikke Airport Extreme rett og slett en router da? Og en Time Capsule en AE med en innebygd automatisk HDD?

Mvh Vidar P

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Macbook er enkel å flytte rundt i og utenfor boligen. iMac 24 var super på soverommet/kontoret. Den har en meget stor og god skjerm som kan brukes til å titte på film/tv og har akseptabel lyd til musikkavspilling. Jeg brukte den som kontoranlegg og soveroms tv i tillegg til surfing og kontor bruk. Savner den såpass at jeg kjøper en ny. Macbooken er super f.eks på fanget i sofaen, på kjøkkenet eller på hytta. Den har også meget god skjerm men blir etter min oppfattningen litt liten til tv/film bruk. Mac mini har jeg ingen erfaring med

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Time capsule kan benyttes som en "stand alone" musikk og film server. Den har så vidt jeg vet OS med itunes innebygget. den sender trådløst til en eller flere AE enheter som du videre kan styre med iPod touch/iphone uten å bruke Mac/PC.
Du må selvsagt bruke en datamaskin for å overføre data til Time Capsule

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Steinar O skrev:
Men skjerm må man vel ha i dette tilfellet?

MacBooken bråker heller ikke. Men den er så hendig å ha i fanget at den ikke får stå i fred som ren musikkmaskin Men det er ikke et problem om du kombinerer med Airport.
Kan du utdype? Mener du at dette er trådløst og laptopen kan stå hvor som helst? Er ikke AE en streamesak for nedlasting?

Skal ikke spørre mer nå :)
Skjerm må man ha til mini. Og (helst trådløst) tastatur.

Med Aiport koplet til stereoen, fortrinnsvis via en Toslink-DAC siden Airportens DAC ikke er top notch, kan man rusle rundt i hele huset med MacBooken mens vellyden strømmer ut fra høyttalerne;) Trenger ikke fjernkontroll da...

V

vredensgnag

Gjest
noruego skrev:
Et teknisk spørsmål, da jeg innrømmer å smugmyse på den nye 17" MacBook Proen. Ser den har adapter til DVI, men hva med HDMI?
DVI er billeddelen av HDMI; men DVI porter ikke lyd, så det må du ta ut via optisk utgang eller et separat lydkort, dersom du ønsker ubehandlet signal til anlegget.

V

vredensgnag

Gjest
Hyggelig å se at Mac griper om seg. Selv om jeg er fullstendig subjektiv om emnet (ingen økonomiske interesser, men helt Mac-tulling), så har jeg aldri gått feil i skogen når jeg har anbefalt Mac til PC-brukere.

Hjemme har jeg satt opp et system med en Airport Extreme basestasjon, denne er tilkoblet en ReadyNAS-server og GETs modem. Trådløs forbindelse ut i leiligheten. I lytterommet har jeg en Mini som er tilkoblet flatskjerm - den leverer et suverent bilde, og oppskalerer DVD så du tror det er løgn.
Lyden går til prosessor via toslink optisk, og derfra ut til høyttalerne.

Har også forskjellige Airport Express enheter. Disse arbeider trådløst, og du kan sette dem ved siden av ulike anlegg i huset. Jeg har en på kontoret og en i stuen, der den leverer lyd til min Grace DAC via optisk toslink.

Jeg styrer musikken som sendes fra ReadyNAS-serveren via Mini/iTunes, og kontrollerer det vha iPod Touch eller iPhone, som jeg har installert Apples gratis fjernkontrollprogram i: Remote.

Ukomplisert, stabilt, enkelt, og med ekstremt høy kvalitet. Vanskelig å slå denne kombinasjonen, og jeg tror den trygt kan sammenlignes med hva som helst på markedet, til tross for at den ikke er hifi-priset ...

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Er ikke Airport Extreme rett og slett en router da? Og en Time Capsule en AE med en innebygd automatisk HDD?

Mvh Vidar P
Det som er litt irriterende med de trådløse enhetene til Apple er at bare Airport Express har den geniale lydutgangen (av den hendige kombinerte minitoslink/minijack-typen), men den har derimot ingen kablet routerfunksjonalitet, til det må man ha Airport Extreme eller Time Capsule evt en ethernetswitch av annet fabrikat.

Når det gjelder Mac Mini sin plass var den opprinnelig ment som en billig entry level Mac for de som har en PC-skjerm liggende, evt kan den kobles til TV som mediasenterløsning og brukes med trådløst tastatur. Men det skal også gå an å styre den fra en Macbook. Dersom man vil ha en Mac i AV/hifioppsettet kan jo Mac mini være et pent og plasseringsvennlig alternativ, men den har jo litt liten harddisk, så man bør evt ha en NAS.

Topp Bunn