Ny Gibson LP Std.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Hei,...jeg har jobbet veldig, veldig mye overtid og tjente en del extra penger ;D....så kjøpte jeg en Gibson LP Std.
:DJeg koser meg stort :D.....men tenker på en rør gitar forsterker ;)....så finnes det noen gode saker der ute og at de koster ikke mer enn...tja....ca 10 kg+-litt?

 
A

Akle

Gjest
Nydelig gitar, gratulerer. Les Paul er det ultimate intsrumentet.

Du kan alltids få Marshall ampen min billig, det star valvestate på den, men der finnes ingen rør. 100 watts stereo(what?) topp, samt ett standard 4*10 kabinett.

Du hadde kanskje tenk deg noe flottere? Og rør da, rør er fint.

Ai

Mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Begge damene dine er riktig lekre zed, men bigami er forbudt her i landet....
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
En nydelig gitar og et rock-ikon. Den fortjener en super forsterker. Bare synd at Gibson skal ha så mye penger for navnet sitt.
 
T

Thomas1

Gjest
Har en kopi Les paul studio. Når jeg ser dette bildet, har jeg lyst på en orginal...
 
A

Akle

Gjest
Har en kopi Les paul studio. Når jeg ser dette bildet, har jeg lyst på en orginal...
De fleste punk, indie og postrock band spiller på studioer, selv de som har gjort det stort. Er vel en moteting.

Det er jo ingen kopi, bare en mindre forseggjort version, ujålete vil noen påstå.

Når det er sagt ville jeg tatt denne stden (sexually transmitted disease) over en hvilken som helst studio...

Mvh
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Nydelig gitar, gratulerer. Les Paul er det ultimate intsrumentet.

Du kan alltids få Marshall ampen min billig, det star valvestate på den, men der finnes ingen rør. 100 watts stereo(what?) topp, samt ett standard 4*10 kabinett.

Du hadde kanskje tenk deg noe flottere? Og rør da, rør er fint.

Ai

Mvh
Bruker idag Crate VTX200S stereocombo og den gjør veldig bra jobb. Men ønsker meg noe som skal,.....som skal,.....få den nydelige Gibsonklangen til å klinge helt til......himelen :eek: ;D
 
A

Akle

Gjest
Engl tror jeg du bør titte litt nærmere på. Spilte med en kar som hadde en stor slik sak en gang, det låt fantastisk, sikkert også fordi han var sykt mye bedre enn meg, men ampen skadet nok ikke den heller. God lyd, god lyd, - og rør da.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.541
Antall liker
9.701
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har en flametop standard - men ingen mulighet til å legge inn bilder. Ufattelig vakker gitar. Hadde en studio tidligere, og standarden ER bedre - flottere sustain.
 
A

Akle

Gjest
Har en flametop standard - men ingen mulighet til å legge inn bilder. Ufattelig vakker gitar. Hadde en studio tidligere, og standarden ER bedre - flottere sustain.
Mm, og førsteutgaven av Studio, før de nedla produksjonen, ca medio 90tallet, skal være betraktelig bedre enn Studioene produsert etter at de gjenopptok produksjonen. En eldre les paul 60/70 f.eks skal også være bedre enn de som ruller ut fra produksjon nå etc etc.

Og jeg var en halvhjertet bassist uten peiling på det her.

Understreket bare at en del foretrekker studioen, se millionselgende band som AFI og Against Me.

Konstruksjonen og elektronikken er vel så og si - om ikke helt - den samme.

Dette er jo absolutt ikke noe å krangle om, har du kjøpt en Les Paul har du handlet korrekt. Poenget var at Studioen er en plain utgave av samme gitar, IKKE en kopi.

Ai, det var det
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Det er mulig at Studioen er en plain utgave av samme gitar, men jeg tror at Std. er en hel del varmere i klangen og desverre en hel del tyngre enn Studioen. Når man holder Std. kjennes som en skikelig instrument mens med Studioen det kjennes som en elektrisk gitar. Akkurat her har jeg kanskje en habilitets problem men må bare si det. Det er også mulig at de psyho-snobbete faktorer ;D blander seg i bilde, men de er åpenbart til stedet hos mange.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
En eldre les paul 60/70 f.eks skal også være bedre enn de som ruller ut fra produksjon nå etc etc.
Dette er vel kanskje ikke helt riktig. Gitarene fra 70-tallet er beryktet for kvalitetsproblemer og designet var forandret i forhold til 50-tallsmodellene. Med et utvalget som finnes av nye gitarer nå burde det la seg gjøre å finne en som er bedre enn 60/70-tallsmodellene.

50-tallsmodellene er jo selvsagt legendariske, og en -59 i perfekt stand skal visst ha en markedspris på et par millioner.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Studioen har vel ikke lønnetoppen fra de dyrere modellene, så det er godt mulig at den låter litt annerledes.
 
A

Akle

Gjest
Det er mulig at Studioen er en plain utgave av samme gitar, men jeg tror at Std. er en hel del varmere i klangen og desverre en hel del tyngre enn Studioen. Når man holder Std. kjennes som en skikelig instrument mens med Studioen det kjennes som en elektrisk gitar. Akkurat her har jeg kanskje en habilitets problem men må bare si det. Det er også mulig at de psyho-snobbete faktorer ;D blander seg i bilde, men de er åpenbart til stedet hos mange.
Nå har jeg bare tatt i de litt eldre studioene, men de er alt for tunge i samme grad som std utgaven. Det kan jeg gi ett bein på. Du får ikke en mer solid og tung bit av tre. Har holdt i mang en std også, byggekvaliteten er "tyngre", men ikke i fysisk vekt om det var det du prøvde å påstå? Nå er prisen på studio blitt kraftig redusert med årene, og noe kan jo ha skjedd bortsett fra dollarkursen, men jeg tviler.

Std er en mye flottere gitar på mange vis, jeg har aldri ment noe annet. Men en studio er ingen kopi og heller ikke noen lett elgitar ;).

Black Beuty, Custom, Goldtopp... Du kan dra den så langt du vil om du investerer i en LP. Det gjør ikke studioen til en forbanna kopi. Det er en Gibson forbanna Les Paul (studio).

Blandt annet denne mannen http://youtube.com/watch?v=fzT3N20SP6g sverger til studio... Forrige skiva deres solgte over 6 mill, så det er ikke av økonomiske årsaker. At de er dårlige er en annen sak, men Robert Smith ser i det minste ut til å kose seg.

Jeg er missunnelig på gitaren din :)
 
A

Akle

Gjest
Dette er vel kanskje ikke helt riktig. Gitarene fra 70-tallet er beryktet for kvalitetsproblemer og designet var forandret i forhold til 50-tallsmodellene. Med et utvalget som finnes av nye gitarer nå burde det la seg gjøre å finne en som er bedre enn 60/70-tallsmodellene.

50-tallsmodellene er jo selvsagt legendariske, og  en -59 i perfekt stand skal visst ha en markedspris på et par millioner.
Åtstall er ikke min greie. Gitarlæreren min i barndommen hadde en stratocaster med verdi på over 70k, tror den var fra 50 tallet. Ai, stratocaster er for jenter og homofile.

Mvh
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Nyyyydelig!!
Har selv en Epiphone Les Paul Custom(koster fortsatt 10laken)

Forsterker er JCM800 50w med 1960kabinett.
Kan ihvertfall annbefale JCM800...
Min er produsert i 85, og aldri til salgs ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har overhode ikke peiling på forsterkere. Men jeg la en gang merke til at Carvin hadde en triodeforsterker på programmet. Kanskje noe å sjekke ut til hjemme/studiobruk?
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Nå har jeg bare tatt i de litt eldre studioene, men de er alt for tunge i samme grad som std utgaven. Det kan jeg gi ett bein på. Du får ikke en mer solid og tung bit av tre. Har holdt i mang en std også, byggekvaliteten er "tyngre", men ikke i fysisk vekt om det var det du prøvde å påstå? Nå er prisen på studio blitt kraftig redusert med årene, og noe kan jo ha skjedd bortsett fra dollarkursen, men jeg tviler.

Std er en mye flottere gitar på mange vis, jeg har aldri ment noe annet. Men en studio er ingen kopi og heller ikke noen lett elgitar ;).

Black Beuty, Custom, Goldtopp... Du kan dra den så langt du vil om du investerer i en LP. Det gjør ikke studioen til en forbanna kopi. Det er en Gibson forbanna Les Paul (studio).

Blandt annet denne mannen http://youtube.com/watch?v=fzT3N20SP6g sverger til studio... Forrige skiva deres solgte over 6 mill, så det er ikke av økonomiske årsaker. At de er dårlige er en annen sak, men Robert Smith ser i det minste ut til å kose seg.

Jeg er missunnelig på gitaren din :)
Du har trolig rett i det du sier, men jeg vet at min Gibson LP Std. er en hel del tyngre (fysisk) enn alle de Studioene som var på tre45 butikken i Trondheim. Men det er ikke nok med det, selv om alle Standardene hadde ikke same vekt. Det kan varier, tror jeg ca +-2-3 kg. Det høres litt rart ut men ta en tur til tre45 eller lignende butikk og se på det selv.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Hei,...jeg har jobbet veldig, veldig mye overtid og tjente en del extra penger ;D....så kjøpte jeg en Gibson LP Std.
:DJeg koser meg stort :D.....men tenker på en rør gitar forsterker ;)....så finnes det noen gode saker der ute og at de koster ikke mer enn...tja....ca 10 kg+-litt?

Og så sunburst da gitt. Det er saker det. ;)
Jeg kjenner ikke til el-gitarer med bedre substain og mer potent og røslig tone enn Les Paul. En sann allrounder.

Selv solgte jeg Straocasteren min for en tid tilbake. ’76 US Strat gikk for 5000,-, alt for billig. :(
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Du har ikke bruk for en ’67 JMP50 eller en ’76 2203 med mastervolum? ;)



JMP50 er en klassiker, denne er fra rundt 1967 og er den siste serien som fortsatt har rørlikeretter (GZ34). Marshall byttet i samme periode (66/67) ut GZ34 til fordel for halvlederdioder. Mange vil mene at verden ikke ble den samme etter det.

2203 er den første rørforsterkeren Marshall laget med mastervolum. Denne er fra 1976 og er en 100 watter.

Begge to er fenomenale arbeidshester, hver til sitt bruk.

Jeg vil tippe at det var 2203 som ble brukt på dette opptaket, datert 21/10-1978, sted Nordfjordeid. --> http://www.veiset.net/pics/lu.wav
Opptaket er gjort med en stereomikrofon på scenekanten plugget rett inn i en kassetspiller. Siden volumet ble høyere utover kvelden og dette er fra et rock'n'roll sett (etter at listepop og liknende var unnagjort) kan det tydelig høres at opptaket har blitt komprimert pga overstyring.
Ja, ja, 30 år gammel moro…
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Selv solgte jeg Straocasteren min for en tid tilbake. ’76 US Strat gikk for 5000,-, alt for billig. :(
Strater fra den utskjelte CBS-epoken til Fender er vel ikke så fryktelig ettertraktet kan jeg tenke meg.

Pris er jo også et spørsmål om tilbud. 50-talls Les Paul er verdifulle fordi gitaren solgte dårlig og dermed ble produsert i meget lite antall, så lite at produksjonen ble nedlagt i 1960. Når den kom på markedet igjen var den forandret. Tidlig på 60-tallet kalte de jo faktisk SG for Les Paul.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Her er noen bilder av mine søte "Girls"...hihihih....Telma, Bebby, Clara og Luisa ;D









Telma, Bebby, Clara og Luisa
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
thomas1- hvis det er sånn å forstå at du kun spiller på gitaren din 2 ganger i året, så er gitaristen i bandet vårt på jakt etter en slik en;)
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Gjelder det for left-hands også?   ;)
;D...selv om jeg mener at Gibson LP Std. er fantastisk gitar og en glede å eie, spiller jeg mest på Fender Strat. copi. Det er helt sikert at det var vanskeligere å få den typiske Gibson tonen, men tror at Strat er mer allsidig. Hvis jeg måtte en dag å velge kun en el. gitar for resten av livet ville jeg velge Fender Strat.
 
T

Thomas1

Gjest
thomas1- hvis det er sånn å forstå at du kun spiller på gitaren din 2 ganger i året, så er gitaristen i bandet vårt på jakt etter en slik en;)
Min er en kopi, en replica gitar. Det er kun utseende som er likt...
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Det er interessant at audiophiler viser ikke interesse i musikkinstrumenter og musikkutstyr. Generelt, de er ikke interesert i å spille musikk i det hele tatt. Det å være audiophil må være ganske spesielt "mentalanlegg".
 
Topp Bunn