Ny forsterker? Hegel H1 MK4 på helgatilbud...

U

utgatt60135

Gjest
Ofte er vel høyttalere med få elementer tyngre å drive enn en større høyttalere med flere elementer, motsatt av man skulle tro.
 
U

utgatt60135

Gjest
kark skrev:
Blir som sagt tatt 2 grep så fort jeg har tid, nemlig å teste med en annen forsterker Primare i21 som jeg fikk en anbefaling på samt andre kabler på eksisterende forsterker/sammen med primare. (Da får jeg i allefall hørt høytalerene på et helt annet grunnlag, og det er jo interessant i seg selv).
Så finner du ut at høyttalerne er det svakeste leddet og vil bytte dem ;). Hvilken høyttaler matcher da den nye forsterkeren? Lurt å oppgradere jevnt om man har muligheten for det.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Ofte er vel høyttalere med få elementer tyngre å drive enn en større høyttalere med flere elementer, motsatt av man skulle tro.
Det der er vel kanskje en flersidig sak; og et spørsmål om hva man mener med tung å drive. Tung å drive-begrepet brukes både om følsomhet og last om hverandre.

Høyttalere med flere og/eller større elementer, enten multiveissystemer eller med parallelle elementer, er gjerne mer følsomme. Slik sett krever de mindre effekt (watt) for å oppnå et gitt lydtrykk.

Imidlertid så er vel mange av de også gjerne befengt med mer kompliserte impedansekurver, med større fasevinkler og følgelig større krav til strømleveringsevne (ampere). De representerer noen ganger er vanskeligere last selv om de er mer følsomme, for å si det enkelt.
 

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
52
Antall liker
0
Lyngen skrev:
Kabler trenger du ikke å tenke noe på, det er såpass lite strøm å snakke om innen hjemme HiHi at tykkelse ikke betyr noe. Ikke heng deg så mye opp i tallene heller. Det som teller er om forsterkeren klarer å levere strøm hurtig nok når det strengs. Nå tar jeg det veldig grovt, men kanskje bruker du bare 5W når du spiller nornalt bare så du har det i bakhodet. Disse beskrevne 70 ampere er hinsides HiFi om jeg husker teorien. Vi snakker ikke om noe kraftverk her. Min forsterker er på bare 30W (klasseA), men høres ut som den har 200W helt til den forvrenger. Alså watt tallet sier mest om hvor høyt du kan spille i forhold til høyttalernes følsomhet. Hvor tunge høyttalere er å drive bestemmes ut i fra impedanskurven, alså hvor stor motstand det er i dem i forhold til frekvensene og hvor bratt kurvene er. Dette kan du ikke lese ut i fra spekifiksajonene annet enn en gjennomsnittelig motstand.

Det du bør gjøre er som du selv sier, teste forsterkere hjemme. Du burde ikke ha vært noe problem å få til. Hvor i landet bor du? Har du tilgjengelighet til andre butikker enn kjedene?
Bor i Ålesund. Avtalte nå å låne en Primare i21 hjem på lørdag fra Soundgarden. Han hadde heller ikke tro på at Kablene skulle utgjøre det helt store. Så at de også enda hadde det Helgel H200 + Dac tilbudet sitt.. Har igrunn veldig lyst å høre det også hjemme..Og jeg regner med at det blir vel dac også etterhvert ettersom jeg bruker squeezebox veldig mye (sekunder kilde og tester mye ny musikk på mp3 via squeezebox før jeg kjøper på vinyl).

Lyngen skrev:
kark skrev:
Blir som sagt tatt 2 grep så fort jeg har tid, nemlig å teste med en annen forsterker Primare i21 som jeg fikk en anbefaling på samt andre kabler på eksisterende forsterker/sammen med primare. (Da får jeg i allefall hørt høytalerene på et helt annet grunnlag, og det er jo interessant i seg selv).
Så finner du ut at høyttalerne er det svakeste leddet og vil bytte dem ;). Hvilken høyttaler matcher da den nye forsterkeren? Lurt å oppgradere jevnt om man har muligheten for det.
Ja gjett om! Det er vel akkurat det som skjer! Men det er vel slik det skal være det...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Lyngen skrev:
Ofte er vel høyttalere med få elementer tyngre å drive enn en større høyttalere med flere elementer, motsatt av man skulle tro.
Det der er vel kanskje en flersidig sak; og et spørsmål om hva man mener med tung å drive. Tung å drive-begrepet brukes både om følsomhet og last om hverandre.

Høyttalere med flere og/eller større elementer, enten multiveissystemer eller med parallelle elementer, er gjerne mer følsomme. Slik sett krever de mindre effekt (watt) for å oppnå et gitt lydtrykk.

Imidlertid så er vel mange av de også gjerne befengt med mer kompliserte impedansekurver, med større fasevinkler og følgelig større krav til strømleveringsevne (ampere). De representerer noen ganger er vanskeligere last selv om de er mer følsomme, for å si det enkelt.
Det er også min erfaring. Mine egne Kef-er burde være enklere å drive for små forsterkere enn det de er med sine 91db/w/m enn det de er, noe som nok skyldes impedansen. De er 2,5-veis. På tross av at data skulle tilsi at de er glimrende med rør er de faktisk ikke 100% optimale mtp effektivitet. 13w EL84 klarte ikke jobben. Nyere Kef-er i den rimelige Q-serien er bedre på det området, og mine er nok rundt ti år gamle nå.

Men dine JBL skulle fungere glimrende både med rør og moderate transistorforsterkere. Jeg antar at dine problemer med nivå i bassen skyldes plasseringen i rommet. Hvis de er kilne på plassering, som nevnes av i alle fall en av oss, så skal det ikke nødvendigvis store forandringen til før det sitter som det skal. Forskjellen trenger knapt være synlig for en som ikke var tilstede under flyttingen av dem.

Jobb litt mer med arbeidsforholdene til ht. Det er også veldig mye billigere enn ny forsterker. Etterpå kan du kjøpe en rørforsterker. Alt annet er moderne juggel som mp3.
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Lyngen skrev:
Ofte er vel høyttalere med få elementer tyngre å drive enn en større høyttalere med flere elementer, motsatt av man skulle tro.
Det der er vel kanskje en flersidig sak; og et spørsmål om hva man mener med tung å drive. Tung å drive-begrepet brukes både om følsomhet og last om hverandre.

Høyttalere med flere og/eller større elementer, enten multiveissystemer eller med parallelle elementer, er gjerne mer følsomme. Slik sett krever de mindre effekt (watt) for å oppnå et gitt lydtrykk.

Imidlertid så er vel mange av de også gjerne befengt med mer kompliserte impedansekurver, med større fasevinkler og følgelig større krav til strømleveringsevne (ampere). De representerer noen ganger er vanskeligere last selv om de er mer følsomme, for å si det enkelt.
Takk for presiseringen :). Du har sikkert rett.
 

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
52
Antall liker
0
baluba skrev:
Vidar P skrev:
Lyngen skrev:
Ofte er vel høyttalere med få elementer tyngre å drive enn en større høyttalere med flere elementer, motsatt av man skulle tro.
Det der er vel kanskje en flersidig sak; og et spørsmål om hva man mener med tung å drive. Tung å drive-begrepet brukes både om følsomhet og last om hverandre.

Høyttalere med flere og/eller større elementer, enten multiveissystemer eller med parallelle elementer, er gjerne mer følsomme. Slik sett krever de mindre effekt (watt) for å oppnå et gitt lydtrykk.

Imidlertid så er vel mange av de også gjerne befengt med mer kompliserte impedansekurver, med større fasevinkler og følgelig større krav til strømleveringsevne (ampere). De representerer noen ganger er vanskeligere last selv om de er mer følsomme, for å si det enkelt.
Det er også min erfaring. Mine egne Kef-er burde være enklere å drive for små forsterkere enn det de er med sine 91db/w/m enn det de er, noe som nok skyldes impedansen. De er 2,5-veis. På tross av at data skulle tilsi at de er glimrende med rør er de faktisk ikke 100% optimale mtp effektivitet. 13w EL84 klarte ikke jobben. Nyere Kef-er i den rimelige Q-serien er bedre på det området, og mine er nok rundt ti år gamle nå.

Men dine JBL skulle fungere glimrende både med rør og moderate transistorforsterkere. Jeg antar at dine problemer med nivå i bassen skyldes plasseringen i rommet. Hvis de er kilne på plassering, som nevnes av i alle fall en av oss, så skal det ikke nødvendigvis store forandringen til før det sitter som det skal. Forskjellen trenger knapt være synlig for en som ikke var tilstede under flyttingen av dem.

Jobb litt mer med arbeidsforholdene til ht. Det er også veldig mye billigere enn ny forsterker. Etterpå kan du kjøpe en rørforsterker. Alt annet er moderne juggel som mp3.

Javel, plassering kan jeg absolutt ingenting om: Dersom det kan gjøres noe med små endringer er jeg jo selvsagt villig til det.. Det som er er at jeg nå bor i en leilighet med kjøkken/stue i ett. (rommet er ca 30 kvm rektangulært, der høytalerene står rundt TV på ene kortenden av rommet). Noen sånn storforandring er ikke mulig å gjøre, men dersom små justeringer kan ha mye å si er jo det interessant... Kan godt prøve å laste opp et bilde i morgen dersom noen vil prøve å hjelpe ift plassering. Eller om det finnes noe slags dokumentasjon på ideell plassering..? Jeg har heller ikke mulighet til å begynne å dempe og henge opp ting her og der ettersom jeg ikke bor alene og det ikke er noe dedikert lytterom som jeg gjør som jeg vil i, men stuen vår... Som sagt, superintessert i å vite mer om dette om noe kan gjøres med små grep. Men jeg kan ikke på en måte bygge plassering av alt annet rundt anlegget, det må nesten stå litt sånn som det står + - retning og en halvmeter hit og dit kan jeg altså endre dersom det gjør noe særlig utslag?

Det fine er at jeg bygger et lite hus for tiden, slik at til høsten kan annlegget fort havne på mitt eget rom "kontoret" mitt, som da blir litt til å jobbe hjemme og mye til å høre musikk og se litt film etc :)
Så da blir jo plassering en annen igjen....

Rørforsterker: det ser superinteressant ut og absolutt noe som jeg kunne tenke meg å prøve, men syns det virker så himla kompleks, jeg kan ikke noe spesielt om det (og dyrt) ift å kjøpe en integrert ”vanlig” forsterker?? Tar jeg feil da? (Viss det så pek gjerne på en slik ”sånn ville jeg gjort det) løsning med rør, for det er jo nå før jeg bruker penger at jeg kan velge å gå en helt annen vei :)

At mp3 er moderne juggel, hehe ja det kan hende det.. Vinyl har definitivt mer sjarm, men det er supert verktøy for å høre musikk når jeg egentlig driver med noe annet og en super måte å sjekke ut ny musikk på. Derfor går det vel mye i squeezebox også.. ca 50%
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg må nok innrømme at jeg kun bruker digitale kilder for tiden, og at musikken den siste uken utelukkende har kommet fra HDD (FLAC-filer). Men mp3 er definitivt ikke tingen for meg, sett bort fra gode filer i 320kbps som kan nytes med relativt stort behag. Musikken er jo viktigst.

Jeg kjenner situasjonen din med familiehensyn og slikt. Da er det liten toleranse for bassfeller og slikt, men det finnes diskrete løsninger som kanskje din konemor også vil godta. Selv om de kan koste litt vil de i mange tilfeller være billigere enn ny elektronikk. Andre ting er jo et loddent teppe på gulvet, hvis ikke din bedre halvdel er total minimalist. Strategisk plasserte møbler som bokhyller kan også gjøre underverker. Selv er jeg i ferd med å gjøre min leilighet mindre minimal etter at hifi-interessen er tilbake etter mange års fravær fra hobbyen.

Den forandringen av plasseringen kan du jo enkelt sjekke med å rett og slett flytte litt på dem i forhold til bakvegg og sidevegger. Det er bare å flytte frem og tilbake, eksperimentere med vinkling og avstand fra hverandre og sidevegger. Ikke så fryktelig mye arbeid, men inviterer du en kompis på noe godt å drikke (ikke så mye at dere blir "døve"), og sammen vurdere og flytte på ht. Plassering nærmere bakvegg gir som oftest mer nivå i bunn.

Min kommentar til rørforsterkere var nok mest ment som et stikk i siden til de som ikke har noe til overs for slikt. Vi ligger å spite litt med hverandre her, siden det finnes grupper som er henfalne til de forskjellige prinsippene. Og for meg er det altså rør. Og det er slettes ikke så komplisert som du tror. Det som er viktig er å velge en modell som ikke er farlig for barn, hvis dere har eller planlegger slike. Det betyr at det ikke bør være rør uten beskyttelse av kabinett eller deksel. Det er en av årsakene til at jeg valgte den rimelige modellen MT-3 fra Xindak. Og det er nok den prisklassen du er på jakt etter. En MT-3 koster 5500, og er svært god valuta for pengene. Begrensningen ligger i antall innganger, som i utgangspunktet er 3 stykker.

Men komplisert er det ikke. En moderne rørforsterker som min trenger ikke mye vedlikehold. Den er robust laget, og det er enkelt å stille bias ved bytte av rør. Det skjer ikke hver dag, men bør foretas med et par års mellomrom. Og trenger ikke koste en formue. Utgangsrørene jeg bruker koster kanskje rundt 200 per stykk, jeg er ikke helt sikker. Og de originale er enda billigere, men her kommer vi til noe av det kjekke med rør. Du kan bytte rør for å tune lyden i den retningen du ønsker. Slikt kan du jo ikke med transistorer.

Min erfaring er at rimelige rørforsterkere er stabile og driftsikre. Det kan være en feil oppfatning, men noen av de mer esoteriske og vellydende forsterkerne virker litt mindre driftsikre. Som sagt kan det være en feil oppfatning, og det er jo slik at en brukt forsterker til samme pris som en ny normalt låter bedre, hvis den ikke er feil match på en eller annen måte. Mange er av den oppfatning av at en brukt rørforsterker fra vestlige produsenter er bedre kjøp enn nye fra Kina, men det er ikke jeg helt enig i. For meg betyr enkelt eierskap og driftsikkerhet veldig mye, og er som sagt svært fornøyd med Xindak etter et år. Min MingDa er enda eldre, og har ikke sviktet på noen som helst måte.

Det eneste som kan virke komplisert for en nybegynner er justeringen av bias når rørene byttes. Det er også lurt å gjøre det med jevne mellomrom utenom rørskifte også. Men det er ikke noe å bekymre seg over, for det er ikke så vanskelig som det kan virke som. I mitt tilfelle skrur du av bunnlokket etter å ha satt i de nye rørene, og på printet er det tydelig markert hvor du skal stikke skruejernet inn for å justere biasen. Så er det bare å koble til et multimeter og skru til det er riktig. Veldig enkelt, selv om du har for mange tommelfingre. Har du et par standard skrujern og et multimeter så klarer selv din frue den jobben. Dyrere forsterkere har enten auto-bias eller knapper på utsiden samt innebygget måleinstrument for den jobben. Da er det jo veldig enkelt å foreta justeringer når som helst, men det koster litt hvis du ikke skal ha en veldig liten forsterker (13w eller mindre).

Men det virker som sagt som om du er i den alderen når barn enten er kommet eller kommer til å bli laget. Derfor anbefaler jeg som sagt en forsterker med deksel over rørene. Andre enn meg har bedre oversikt over forskjellige modeller, så om du viser interesse så kan sikkert andre komme med gode forslag. Har du barn som er over det stadiet der alt skal smakes på etc så er vakre lysende rør ikke noe problem. Jeg liker noen ganger å ta av dekselet for å sitte kun i lyset av rør når jeg lytter. En herlig opplevelse, det kan jeg love deg.

Merkelig nok finnes det ikke bilder av MT-3 med dekslet på verdensveven, men jeg fant et bilde av et utsnitt der dekslet er på. Det skyldes nok at synlige rør er veldig populært.




Nytt for meg er at den også er kommet med trefront, men den har jeg aldri sett i Norge. Kanskje det er en ny modell?

Xindak MT-3 er bare et av mange alternativer. Jeg bare bruker den som et eksempel, og anbefaler den fordi mine erfaringer er gode både med forhandler/importør og produktet. Derfor lar jeg andre ta seg av det å gi deg mer nøytrale eksempler, for her anbefaler jeg jo det samme som jeg selv eier. 40 watt i pentodedrift holder i massevis til dine JBL-er. På toppen finnes det en switch til hver kanal for å skifte mellom pentode og triode, sistnevnte gir rundt halvparten i watteffekt. Spørsmålet er vel kanskje om din frue vil godta noe så industrielt design som dette er, men så finnes det da mange veldig lekre forsterkere også der ute. Mange synes min gullfargede Nordic MingDa er veldig lekker, spesielt kvinner med sansen for bling. For rørforsterkere (spesielt i den rimelige enden) kan være veldig bling bling. Du kan i alle fall tenke litt på det, for jeg tror med stor sikkerhet at rør fungerer godt med dine JBL-er. Uten å ha en direkte erfaring selv med den kombinasjonen.

Et eksempel på rør-bling som står i min stue:


Som sagt trenger du ikke ta mine forslag som de beste alternativene. Andre som kjenner dine ht bedre har kanskje forslag som er mer passende enn Xindak. MT-3 er veldig varm i lyden.

Men først starter du med plasseringen i stuen. Flytt litt rundt på dem samme sted som de står nå. Litt att og frem, og vinkling inn og ut. Det tipper jeg gir resultatet du er ute etter. Først da kan du tenke på forsterker, og plassering i rommet gjelder uansett valg av forsterker.

Gudd løkk. :)
 

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
52
Antall liker
0
Baluba: Har en gutt på 7 mnd så ja jeg tror nok at deksel er nødvendig! (men jeg må innrømme at jeg tenker jo ikke på det før du nevner det engang!) Superbonus at det går an å få tak i forsterkere med lokk, men som kanskje er enkle å ta av for det ser jo helt rått ut uten deksel!

Som sagt godt mulig jeg får plassert stereoen i eget rom etterhvert da musikkinteressen egentlig ikke er noe vi deler.. Da blir det kanskje gamleforsterkeren til TV og kanskje et sånt oppsett til musikk... Hadde vært superkult!

Disse bildene ser helt sinnsykt fint ut! Har så lyst å prøve noe sånt! Men er det noe jeg får tak i og kan låne av forhandlere, eller må en bare kjøpe på nett og forsøke?? (det kan jo bli mye bomkjøp)..
Bor i Ålesund, så jeg vet ikke om her er noe særlig med butikker som selger rør? Her er hifi klubben og soundgarden og vanlige el butikker. Men er ikke noen av de som selger rør? (Har ikke jeg lagt merke til i allefall).?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er nok ikke så mange kjedebutikker som selger dette, men siden du da må kjøp18e over nett så har du jo angrerett. Da er det greit at selgeren er så grei som Ove og Audiofoni. Du finner alltid annonser for audiofoni.no her på HFS, og mange her har gode erfaringer med det firmaet.

Butikken ligger i Skudeneshavn så du må nok bestille, men som sagt er det ikke noe problem å forholde seg til det firmaet. Du må nok legge ut pengene først, men det er ingen problemer å sende den tilbake hvis den ikke passer deg. Det er nesten like viktig som selve produktet at forhandleren er grei, noe som ingen vil nekte for at Ove er. Mitt eksemplar hadde vært til test hos en person først, og han fant forsterkeren litt for liten for sine litt for tungdrevne ht. Husk at den trenger litt innspilling. Det er mye å tjene på de første to hundre timene bruk, men ikke mer enn at du kjapt får et inntrykk av hvordan den låter ferdig innspilt. Jeg syntes den låt ganske bra rett fra esken. Som forøvrig er ganske tung, for forsterkeren veier hele 18 kilo! Store og gode trafoer har endel å si for både kvalitet og krefter. Ifølge de testene jeg har lest på nettet (amerikanske) indikerer at den låter like bra som langt dyrere forsterkere, men det er vel noe den deler med flere kinesiske modeller. Xindak er vel etterhvert en av de aller største, og nyter stor respekt også for sine cd-spillere og kabler.

Rør selges også av audiofoni, men der er det mange aktører på banen. Ingen problemer. Når det er tid for nye rør så vil du ha en mening om hvilken type lyd du ønsker fra dine nye rør, og Ove vil kunne gi deg gode råd om hvilke du skal velge. både 12AX7 (preamp) og EL34 (effekt) er veldig vanlige rør, med god ytelse i forhold til pris. Selv skal jeg bytte originalrøret til RCA om en stund, og har fra før skiftet utgangsrørene med noen fra JJ, som er et europeisk merke. EL34 er veldig vanlig i gitarforsterkere også, så de kan du regne med finnes på markedet i lang tid fremover. Det samme gjelder 12AX3. Det er greit å velge forsterker som har vanlige rør som er enkle å få tak i, også i fremtiden. Jeg tror faktisk de rørene er de vanligste på markedet når du tar med bruken i instrumentforsterkere også.

Du skal forresten være klar over at volumpot-en er av den ærlige typen. Normalt yter en forsterker maksimalt når knappen står på klokken to, men med MT-3 og mange andre gode forsterkere så begynner den ikke å vrenge klokken to. Du må skru helt til topps for å få full effekt. Det er litt uvant for de fleste som kommer fra en vanlig forsterker, og det er lett å tro at den er svak siden du må skru mer opp på volumkontrollen. Men det stemmer ikke, den er bare så ærlig at du får naturlig volum i forhold til hvor høyt du har skrudd opp. Selv jeg reagerte i starten på at jeg måtte over klokken tolv på knappen for å få skikkelig volum på mine ht, men etterhvert har jeg fått sansen for det. Det gjør det jo enklere å finjuster volumet når du spiller lavt på den måten, og det er ikke så stor katastrofe hvis tepperotten kommer borti og skrur volumet høyt opp. Selv om du til slutt når 40w, så får du ikke fæl vreng når du skrur høyere. Den er nemlig laget for å skru så og si helt til topps når 40 watt skal hentes ut.

http://audiofoni.no/
 

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
52
Antall liker
0
Hehe, åhoi da har jeg vel faktisk greid å få enda mer å tenke på :) Men veldig interessant dette her da!

Hehe, kommentaren fra min bror når jeg viste han bilde av MT3:
"Kan ikkje du berre sette på nåkke saltbøsse på den du he da???"
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
kark skrev:
Hehe, åhoi da har jeg vel faktisk greid å få enda mer å tenke på :) Men veldig interessant dette her da!

Hehe, kommentaren fra min bror når jeg viste han bilde av MT3:
"Kan ikkje du berre sette på nåkke saltbøsse på den du he da???"
Rør er nok litt spes for mange, men det blir noe helt annet når de gløder. bilder yter sjelden rørforsterkere rettferdighet. Med saltbøsser regner jeg med at han siktet til rørene, men saltbøsser lyser ikke. ;)
 

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
52
Antall liker
0
baluba skrev:
kark skrev:
Hehe, åhoi da har jeg vel faktisk greid å få enda mer å tenke på :) Men veldig interessant dette her da!

Hehe, kommentaren fra min bror når jeg viste han bilde av MT3:
"Kan ikkje du berre sette på nåkke saltbøsse på den du he da???"
Rør er nok litt spes for mange, men det blir noe helt annet når de gløder. bilder yter sjelden rørforsterkere rettferdighet. Med saltbøsser regner jeg med at han siktet til rørene, men saltbøsser lyser ikke. ;)
Det var rørene han tenkte på ja... Nei har sinnsykt lyst å prøve dette her! Begrensingen er vel som du sier 3 innganger og så må jeg vel bytte kanal manuelt?, slik at rør blir vel først aktuelt når jeg flytter stereoanlegget ut fra stua (nå fungerer det både til lyd på tv, dvd, squeezebox og vinyl) og inn på et eget rom der jeg kan sysle med mitt... (dvs når jeg kommer over i nytt hus og ut av leiligheten) Høres sinnsykt trivelig ut å høre på vinyl og se på rør hehe... Tror jeg må prøve det ja!
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Det viktigste du må finne ut er hvilket lydbilde du ønsker. Etter det jeg leste i første innlegg så var det "mer trykk" som var ønsket. Er ingen kjenner av rørforsterkere men det er vel ikke trykk som er hovedargumentet for å velge det? Det er vel mer en varm og nøytral klang de utmerker seg med. Noen nevnte tidligere i tråden Electrocompaniet. Da får du en forsterker med flere av "røregenskapene", og uten plunder med rørskifte. Men som sagt, finn først ut hva er målsetningen for bytte av forsterker? Når det er klarlagt kan du starte sorteringen og spissingen mot det du ønsker. Og kjøp gjerne nyere brukt, like bra som nytt og halv pris etter kort tid...
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
Et dumt forslag sikkert, men kan forskjellen i lydsignatur mellom din H/K og receiveren kanskje komme av forskjellige innstillinger på tonekontrollene? Du nevnte jo noe om Pure sound direct etc tidligere i tråden så aknskje receiveren spilte med noen db økning i bassen?
Bare et skudd i mer eller mindre blinde altså ???
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
roesok skrev:
Det viktigste du må finne ut er hvilket lydbilde du ønsker. Etter det jeg leste i første innlegg så var det "mer trykk" som var ønsket. Er ingen kjenner av rørforsterkere men det er vel ikke trykk som er hovedargumentet for å velge det? Det er vel mer en varm og nøytral klang de utmerker seg med. Noen nevnte tidligere i tråden Electrocompaniet. Da får du en forsterker med flere av "røregenskapene", og uten plunder med rørskifte. Men som sagt, finn først ut hva er målsetningen for bytte av forsterker? Når det er klarlagt kan du starte sorteringen og spissingen mot det du ønsker. Og kjøp gjerne nyere brukt, like bra som nytt og halv pris etter kort tid...
EC er nok ikke noe dårlig alternativ, og jeg nevnte jo egentlig rør for å spite litt. Men det betyr ikke at det ikke er rett for trådstarter, for kanskje han finner det like besnærende som meg. Men det var ikke den egentlige årsaken til at jeg nevnte det, men når han først viser interesse så hvorfor ikke? Det finnes jo rørforsterkere med forskjellige egenskaper også. Det er langtfra alltid varm og nøytral klang, slik som min forsterker har. Variasjonene er nesten like store som innen transistor. Men som sagt, EC kan være det riktige for trådstarter. Da får han varme og punch, samt bassen som mange elsker med EC.

Og som nevnt av flere bør han se på plasseringen av ht først, for det kan meget gjerne være der hunden ligger begravet.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Soundgarden i Ålesund har nå ryddesalg på bl.a EC PI 1 & PI 2 med ganske heftige avslag.vil anta at det er demomodeller.så hvis de ikke allerede er solgt har du et alternativ der til en overkommelig pengesum.

mvh. s,
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
vel,når alt kommer til alt er nok Hegel'en et bedre kjøp enn overnevnte EC i Prelude-serien.

mvh. s,
 

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
52
Antall liker
0
Liotheles skrev:
Et dumt forslag sikkert, men kan forskjellen i lydsignatur mellom din H/K og receiveren kanskje komme av forskjellige innstillinger på tonekontrollene? Du nevnte jo noe om Pure sound direct etc tidligere i tråden så aknskje receiveren spilte med noen db økning i bassen?
Bare et skudd i mer eller mindre blinde altså ???
Nei har sjekket ut det: skal ikke være noe annet enn at den nuller eventuelle innstillinger på bass etc som uansett står til 0 på alt på min forsterker. Den jeg sammenlignet mot var samme, dvs alt sto til 0 der også for den var rett fra posten og ingenting stillt noe som helst på.
Vil vel jobbe litt med plassering av høytalere aller først nå og se om jeg får noe hørbar forskjell i mitt favør.
I tilegg får jeg låne en primare i21 i helgen for å høre litt på den.
 

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
52
Antall liker
0
baluba skrev:
roesok skrev:
Det viktigste du må finne ut er hvilket lydbilde du ønsker. Etter det jeg leste i første innlegg så var det "mer trykk" som var ønsket. Er ingen kjenner av rørforsterkere men det er vel ikke trykk som er hovedargumentet for å velge det? Det er vel mer en varm og nøytral klang de utmerker seg med. Noen nevnte tidligere i tråden Electrocompaniet. Da får du en forsterker med flere av "røregenskapene", og uten plunder med rørskifte. Men som sagt, finn først ut hva er målsetningen for bytte av forsterker? Når det er klarlagt kan du starte sorteringen og spissingen mot det du ønsker. Og kjøp gjerne nyere brukt, like bra som nytt og halv pris etter kort tid...
EC er nok ikke noe dårlig alternativ, og jeg nevnte jo egentlig rør for å spite litt. Men det betyr ikke at det ikke er rett for trådstarter, for kanskje han finner det like besnærende som meg. Men det var ikke den egentlige årsaken til at jeg nevnte det, men når han først viser interesse så hvorfor ikke? Det finnes jo rørforsterkere med forskjellige egenskaper også. Det er langtfra alltid varm og nøytral klang, slik som min forsterker har. Variasjonene er nesten like store som innen transistor. Men som sagt, EC kan være det riktige for trådstarter. Da får han varme og punch, samt bassen som mange elsker med EC.

Og som nevnt av flere bør han se på plasseringen av ht først, for det kan meget gjerne være der hunden ligger begravet.
Rør er vel bare noe jeg generelt alltid har syns sett veldig morsomt ut.. Mye derfor jeg hører på vinyl også, fordi jeg syns det er trivelig å bytte plater og bla i album osv. Er ikke helt på den der vinyl/cd lydkvalitet diskusjonen... Hører egentlig bare på vinyl fordi jeg syns det er gøyere å lytte til musikk med vinyl.. enkelt og greit... Så får folk diskutere det de de vil.. Tenker litt samme om rør også.. Ser så trivelig ut rett og slett.. hehe... Sikkert mange som mener mye om begge deler, men det er mest det det handler om for meg... Å ha det gøy rett og slett...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gøy-faktoren må ikke undervurderes, det tror jeg du vil få hele rør-menigheten med på. ;)
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Må bare gjenta det jeg sikkert har sagt før av alle forsterkere jeg har hatt har H1 mk4 hittil stått lengst i hylla , utrolig price/performance . Driver mine H400 med fet og god lyd , allt
jeg hadde lest om at Hegel var skarpt og tynt stemmer bare ikke.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Det er mye som skal stemme i en forsterker for at det blir et godt resultat.Jeg vet ikke hvor mye hver av dem teller men watt,ampere,kondensatorbank(uF),dempningsfaktor,slew rate,rise/fall time osv. har sitt å si.Det må jo være et samspill mellom flere tekniske egenskaper for at det skal bli et godt sluttresultat.Det finnes og personer her på sentralen som kan forklare alt dette så utrolig mye bedre enn meg.
Selv om det bare er snakk om 60-70 watt så kan disse være himla kraftige med god kontroll så lenge det varer og at om det er 200 så trenger ikke det bety full kontroll likevel.Det handler vel om hvordan den enkelte forsterker er oppbygd og formidler de krefter den har.

Har prøvd H1 MK4 LE på JBL Studio L880 da jeg hadde dem.Synes den faktisk var en ganske god match,en av de bedre jeg har testet,men den satte høyttaelerkabinettenes avstivning og demping på prøve med sin kraftige dog kontrollerte bass.Den spilte mer bass en Rotel.Det ble rett og slett for mye for L880 fordi de ret og slett ikke hadde god nok byggekvalitet og avstivning i kassene.kabinettet begynte å synge med veldig(rommet også kanskje?).Dette kan også være Hegelen taklet dippen i impedanskurven til JBL L880 (faller til 3.82 ved 170hz)bedre en Rotelen og slik fikk fram bassresponsen bedre på det området også.Kan være en lett blanding her,er ikke helt sikker.Den var en av grunnene som fikk meg til å seg meg om etter nye høyttalere i allefall.

Om Primare er slik jeg kjenner Primare selv,blir dette litt vel snilt/nøkternt om du vil ha energisk,livfull og kraftig gjengivelse av musikken.Der er det stor forskjell fra frosterker til forsterker,merker i mellom.Hadde Pre30 og A31.2 men det var ikke i min gate selv om dette faktisk var veldig bra på noe musikk.Liker litt mer energi og rytmevillighet.Da vil jeg si H1 og HK970 er større i kontrast til hverandre enn I21 og HK970,med H1 som en langt mer slagkraftig og livlig forsterker.I mine ører er den flere hakk bedre enn HK970.Du kan godt prøve Hegel H1 MK4.Den er god den.Jeg vet ikke hvordan H1 ville høres ut på dine høyttalere,men her var det i allefall mer enn nok bass og en kraftfull og kontrollert sådan.Den nye H70 kan jo også være noe,men den har jeg ikke hørt.Har lydkort den også,lik H100.Om du tar deg tid så kan du jo låne hjem de fleste du ser på som aktuelle.Handle kan du jo alltids gjøre når du har funnet det du leter etter.Det er jo veldig mye å velge i.

Om det store i musikken,rytme og slagkraft er noe du setter høyt så er Rotel sin nye RA-1520 en du også kan se nærmere på.Den kan beskrives som detaljert,åpen og slagkraftig men gir kanskje mer fokus på makro- enn mikro-detaljer og gir ikke den helt fyldige karakteren,men heller mer mot klar og tørr.Den har tonekontroller om det skulle være ønskelig(noen opptak kan faktisk ha godt av slikt av og til om de er ille nok).Synes bassen Rotel serverer er er bedre enn mye annet i rimelige prisklasser.Det gjør at f.eks kontrabass blir godt gjengitt,noe jeg prioriterer da det er et instrument jeg liker svært godt.
Bass ellers høres også mer riktig ut om kontra virker troverdig synes jeg.Men så er det ikke sikkert du liker kontra heller,og vil ha en annen bassgjengivelse enn hva jeg liker.Det er smak og behag.
Liker Rotel sine 60 wattere har for det de er,men noen ganger ønsker jeg mer kraft i de små ting i musikken og kanskje litt mer kontroll så klang og småplukk får en bedre gjengivelse i musikken.Det er også noe av det som har fått meg til å gå videre på forsterkersiden igjen.Det er jo litt betryggende å vite at de høyttalerne man har får de beste forutsetninger for å gjøre sitt beste,når de har nok kraft og kontroll bak seg.Det,forutsatt av at høyttalerne takler dette selvfølgelig.Ved skifte av forsterker kan man plutselig oppleve at høyttalerne må flyttes litt frem fra veggen,eller at rommet skulle vært mer dempet.Snedig, men sånn er det vist bare.

Jeg har prøvd noen forsterkere.Cayin 153B,Shanling SLM A40 MKII,Hegel H200,Creek Destiny,Cyrus 8vs m/PSX-R,Nad C375BEE,Denon PMA1500,Lyngdorf SDAI 2175,Rotel RC1082 og RB-1080,Primare PRE30 og A31.2,Bladelius Tyr,Cambridge A840 V.2 og Holfi 2.5.1 er vel de som jeg har hatt mest tro på av de som har vært her hjemme som eid eller leid som ikke har falt helt i god jord hos meg av ulike grunner.Likevel er det flere av disse jeg vet hadde fungert bedre bare de ble matchet med høyttalere som passet bedre til de enkelte.Det er bare et par av disse jeg vil si rett og slett ikke er bra i det hele tatt,for min del.

Ble mye utbytting her en vending.Kanksje litt for kjapp og på noen av dem også.Men da hadde de klare svakheter.
Likevel,det å la signaturer fra forskjellige komponenter synke inn litt kan ha større betydning enn man tror.Og ta seg god tid er viktig,slik jeg ser det.Kjøper eller låner èn hjem en forsterker så tror jeg det er lurt å lytte mye på den før man forkaster den som uaktuell pga av en eller annen oppfatning av en svakhet.Det kan hende den svakheten man sikter til er en egenskap som man bare ikke er vant med.Den kan vise seg å være bedre enn man først synes,når man tar tiden til hjelp.Andre veien kan man forhastet trekke beslutning om at noe er bedre enn det faktisk er pga av at man kunn fokuserte på en egenskap eller ble overveldet av en sådan.Kan vise seg å bli en bommert over lengre tid.

Fokuser gjerne på bassen,men glem for all del ikke alt det andre viktige som gjør musikk i sin helhet fornøyelig.Ha disse i ørekroken også.Tror mange,meg inkludert, går eller har gått i en del feller slik.Også det å sitte med noen få spor eller et album å bruke fast som man kjenner ut og inn,kan være bra når man skal lytte kritisk,bare man ikke gjør det hele tiden eller at disse er veldig enveis fra samme sjanger eller med kunn topp innspillinger.Hva da med resten av musikksamlinga?Plustelig har man et anlegg som spiller noen få album mesterlig og 80% av musikksamlingen ikke noe særlig,så støvet legger seg.Kan kanskje være bedre å bruke en variert samling sanger fra forskjellige sjangre med forskjellige opptakskvaliteter,med masse forskjellige stemmer og instrumenter så man får mest mulig utav alt man liker å høre på.
Søken etter den ultimate musikkgjengivelse bør ikke gå over styr eller bli særrettet mot enkeltegenskaper for mye,da tror jeg man fort kan glemme alt det andre viktige i musikken som helhet .Da kan man havne lengre unna målet enn man var til å begynne med tror jeg.
Håper jeg har lært litt på mine egne feilgrep.

Tenker litt slik om priser og det man søker her.
Ikke kjøp fordi det var billig,men fordi det var akkurat det du lette etter.
Kan du få begge deler er det vel og bra men det bør kanskje ikke bli sett på som en selvfølge.
"Jeg vil ikke tape så mye om jeg kjøper på tilbud og det skulle vise seg å være en bommert,da jeg kan selge igjen med lite tap" er vel ikke noe bra strategi?Trenger jo ikke kjøpe noe som helst før man er sikker.
Å sette grenser for hvilken pris man vil gi er vel en ting,prisjakt en litt annen.Kommer litt an på hva man legger i det å selvfølgelig.
Det er kanskje lettere å få det du ønsker om du setter god lyd først og om det er på tilbud eller til rett pris deretter.
Er det på tilbud og det virker interessant,prøv det.
Er det interessant men ikke på tilbud,prøv det også.
Synd å stå over det å prøve en forsterker fordi den kostet en tusenlapp mer enn du hadde tenkt deg,der det viste seg at du i tillegg kunne fått akkurat det du var ute etter.Den gleden blir fort ubetalelig.

Kanskje du kan få låne med deg en Hegel H1 og Primare I21 samtidig.Det hadde vært veldig bra om du fikk i så fall for da kunne du prøve disse to opp mot hverandre.De spiller forskjellig,helt klart.

Kom med tilbakemeldinger når du har fått testet noe annet da.Er spennende å få høre dine inntrykk ved forsterkerbytte.Kanskje du finner det du søker.Hvem vet?

Lykke til! :)
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
OJ! :eek: Det ble litt langt. :-\

Beklager.Ble bare litt inspirert her.Er jo selv på søk etter forsterker.Sikkert derfor. :)
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Det var ett godt og utfyllende svar over, bør være til god hjelp!
Jeg har hatt I21 og men den blir mindre detaljert og litt tammere i bassen versus H1 (selv om jeg likte I21 veldig godt også)
 

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
52
Antall liker
0
Lang var det, men veeeeeeeeeeeldig interessant, setter stor pris på at du tok deg tiden!! Lørdag har jeg avtalt å låne i21, mulig jeg klinker til å prøver å låne h200 + Hegel dac også dersom de tillater det.. så de hadde tilbud enda på h200 + dac til 23. Som du sier sikkert veeeeeeeeeeldig gøy å ha flere ting å prøve mot hverandre men skal love meg selv å ta meg god tid og høre litt forskjellig før jeg gjør noe.. Er som sagt ikke den tolmodige typen men tror jeg må være det denne gangen :)

Takker for mange gode tips altså, lærer jo endel og ender forhåpentligvis opp fornøyd når jeg tar meg tid...

Fått flytta litt på høytalerene også og tror det er litt bedre allerede... [tettere mot vegg].
 

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
52
Antall liker
0
SilverSurfer skrev:
Må bare gjenta det jeg sikkert har sagt før av alle forsterkere jeg har hatt har H1 mk4 hittil stått lengst i hylla , utrolig price/performance . Driver mine H400 med fet og god lyd , allt
jeg hadde lest om at Hegel var skarpt og tynt stemmer bare ikke.
Takker for den, greit å høre det er delte meninger. konklusjonen blir vel bare prøv selv her ja :)
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
kark skrev:
SilverSurfer skrev:
Må bare gjenta det jeg sikkert har sagt før av alle forsterkere jeg har hatt har H1 mk4 hittil stått lengst i hylla , utrolig price/performance . Driver mine H400 med fet og god lyd , allt
jeg hadde lest om at Hegel var skarpt og tynt stemmer bare ikke.
Takker for den, greit å høre det er delte meninger. konklusjonen blir vel bare prøv selv her ja :)
Konklusjonen er oftest at det en har selv er best ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
roesok skrev:
kark skrev:
SilverSurfer skrev:
Må bare gjenta det jeg sikkert har sagt før av alle forsterkere jeg har hatt har H1 mk4 hittil stått lengst i hylla , utrolig price/performance . Driver mine H400 med fet og god lyd , allt
jeg hadde lest om at Hegel var skarpt og tynt stemmer bare ikke.
Takker for den, greit å høre det er delte meninger. konklusjonen blir vel bare prøv selv her ja :)
Konklusjonen er oftest at det en har selv er best ;)
Hehe, ja det er som oftes slik.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hvis du får låne med deg både en Primare I 21 og Hegel H 200 + dac'en hjem vil det nok bli rått parti.med de ordinære prisene snakker vi om en tredobling og da vil nok Primare'n måtte melde pass.

(ja,vi liker nok å anbefale det vi selv har,men det er vanskelig å skryte av hifi vi ikke kjenner)

mvh. s,
 
U

utgatt60135

Gjest
mikefish skrev:
hvis du får låne med deg både en Primare I 21 og Hegel H 200 + dac'en hjem vil det nok bli rått parti.med de ordinære prisene snakker vi om en tredobling og da vil nok Primare'n måtte melde pass.

mvh. s,
Og budsjettet sprenges som vanlig ;).
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.937
Antall liker
754
Lyngen skrev:
mikefish skrev:
hvis du får låne med deg både en Primare I 21 og Hegel H 200 + dac'en hjem vil det nok bli rått parti.med de ordinære prisene snakker vi om en tredobling og da vil nok Primare'n måtte melde pass.

mvh. s,
Og budsjettet sprenges som vanlig  ;).
Ja, ofte dumt å låne med seg noe som er mye dyrere enn det man hadde tenkt. Strengt talt kanskje også litt dumt å teste forsterker + dac, hvis tanken er å teste kun forsterkere. Dac-en vil vel ha innflytelse på sluttresultatet her, og burde passe best sammen med Hegel i dette tilfellet.

I prinsippet er det helt riktig som mange har sagt tidligere i tråden at en bør teste ut en rekke løsninger for å finne ut hvilken lyd man ønsker seg før man kjøper noe som helst. I praksis vil det for svært mange være vanskelig å få til dette tror jeg, rett og slett fordi det er vanskelig å vite hva man egentlig vil ha, og hvilke komponenter som egentlig påvirker lyden slik og slik. Så litt prøving og feiling er nesten ikke til å unngå tror jeg. Men en H 200 + dac er neppe det verste en kan prøve seg på, så lykke til med en evt. test.
 
R

Rojoh

Gjest
I den grad H200+CDP4 er sammenlignbart: En ålreit kombo, men det finnes morsommere saker der ute.

Mvh. Johan
 

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
52
Antall liker
0
Det kan vel fort skje ja... :) Men er ikke SÅ ille ettersom jeg etterhvert sikkert vil kjøpe dac uansett.... Men får se..
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
kark skrev:
Det kan vel fort skje ja... :) Men er ikke SÅ ille ettersom jeg etterhvert sikkert vil kjøpe dac uansett.... Men får se..
DAC bør du uansett ha mtp nye medier som HDD og streaming.
 
R

Rojoh

Gjest
baluba skrev:
kark skrev:
Det kan vel fort skje ja... :) Men er ikke SÅ ille ettersom jeg etterhvert sikkert vil kjøpe dac uansett.... Men får se..
DAC bør du uansett ha mtp nye medier som HDD og streaming.
Ja, utviklingen går sin gang. I så måte ender man muligens opp med røreffekt som bindemiddel mellom kilde og godlyd. ;D

Mvh. Johan
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Rojoh skrev:
baluba skrev:
kark skrev:
Det kan vel fort skje ja... :) Men er ikke SÅ ille ettersom jeg etterhvert sikkert vil kjøpe dac uansett.... Men får se..
DAC bør du uansett ha mtp nye medier som HDD og streaming.
Ja, utviklingen går sin gang. I så måte ender man muligens opp med røreffekt som bindemiddel mellom kilde og godlyd. ;D

Mvh. Johan
Ingen dum ide hvis DAC har en analog volumkontroll. Den ligger og lurer i bakhodet på meg også, men foreløpig holder jeg meg til DAC (med fast volum) + integrert rør.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
kark skrev:
Lang var det, men veeeeeeeeeeeldig interessant, setter stor pris på at du tok deg tiden!! Lørdag har jeg avtalt å låne i21, mulig jeg klinker til å prøver å låne h200 + Hegel dac også dersom de tillater det.. så de hadde tilbud enda på h200 + dac til 23. Som du sier sikkert veeeeeeeeeeldig gøy å ha flere ting å prøve mot hverandre men skal love meg selv å ta meg god tid og høre litt forskjellig før jeg gjør noe.. Er som sagt ikke den tolmodige typen men tror jeg må være det denne gangen :)

Takker for mange gode tips altså, lærer jo endel og ender forhåpentligvis opp fornøyd når jeg tar meg tid...

Fått flytta litt på høytalerene også og tror det er litt bedre allerede... [tettere mot vegg].
Bare hyggelig om min lille erfaring kan være til litt hjelp.Prøver så godt en kan.Vet jo ikke allverden,men føler jeg kanskje har vært(og er) i samme traktene som deg før(og igjen). :)


Om du tenker på H200 så prøv for all del med deg H1 senere eller før evt. også.
Spiller forskjellig disse og.Jeg syntes det virker som Hegel passet godt til JBL, i alle fall de jeg hadde(L880) og likte den litt friskere toppen jeg fikk med H1 MK4 faktisk bedre enn H200 som jeg oppfattet som litt mer tilbaketrukken hjemme hos meg,men det kan vær fordi rommet mitt sluker diskant(Store stoffmøbler,vegg-til-vegg teppe osv.),eller så er H200 kanskje litt slik selv.Mener jeg husker noen har nevnt det.Sier ikke H1 er bedre enn H200 men at den passet bedre hos meg.
H1 MK4 syntes jeg faktisk var en veldig spilleglad forsterker,frisktlåtende og hardtslående sådan med god kontroll.Er ikke sikkert du trenger å ta i så hardt som du er fristet til.det finer du vel ut etter hvert.Kan hende H100 og H70 også kan være noe å se på,med sine innebygde lydkort.Kanskje er det lurt å starte nedenifra med testingen.Prøv deg frem.Det er jo fire integrerte du kan velge i mellom der:

H200
H100
H1 MK4
H70

Gå inn på Hegels hjemmesider å les litt tester.De kan være med å gi deg en pekepinn om enn ikke det konkrete svaret på hva som kan være aktuelt for deg.

http://www.hegel.com/products_home.htm
 

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
52
Antall liker
0
Desverre! Rakk jaggu ikke stengetid kl 15! :p Prøver igjen i løpet av uka tenker jeg :)
 
Topp Bunn