Bil, båt og motorsykkel Ny firmabil. Connect eller Caddy

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
30.533
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Etter mange år som Berlingo eier har jeg tenkt å lease en bil. Jeg har sett på to modeller, Ford Transit Connect og WV Caddy. Hva tenker dere? Hva med andre alternativer?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.407
Sted
.
Torget vurderinger
24
Jeg går og vurderer Citroen Jumpy. Jeg synes Berlingo, Caddy blir for små, men det er min vurdering. Volkswagen vil jeg av prinsipp ikke kjøpe, juksefirma som i tillegg er noen haier. Har problemer med Ford også da jeg kjøpte en varebil fra dem for noen år siden som var demokjørt, løpet av et par år så var den så rusten at den minte meg om min gamle Mazda fra 1973. Skeptisk.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
3
Har en 2010 Berlingo på privaten og har en 2015 Connect på jobb. Jeg har alltid synes Berlingoen har vært helt grei og kona bruker den fortsatt som pendlebil men ingen tvil om at Connecten er ett skritt frem, kjøeregenskapene er ganske som en personbil og er vell egentlig en Focus med pizzabilform :)

Minuset med Connecten er at den er ganske dau, har selv en 90 hk og har kjørt 105 hk og begge de føles langt dauere en Berlingoen som også har 90 hk. Kommer en liten oppoverbakke må en gir ned i 4 gear, noe som aldri har vært tema på Berlingoen. Svoger min som kjører 105 hk sier at det også er nesten umulig å ta halvbratt bakkestart med litt last.

Caddy har jeg ikke kjørt i senere tid men følelsemessig er det nok en bil jeg heller ville valgt framfor Connect om jeg kunne velge selv med unntak av en ting... Caddy har kun 2 seter, (eller hadde det i hvert fall tidlgiere). 3 seter i Berlingo og Transitt er grunn god nok for meg med 2 unger å velge bort Caddy

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Disse bilene - som en gang var så prisgunstige til den tiltenkte bruken - har etter hvert blitt fælt så dyre. Kanskje kommer det snart en ny pizzaklasse med betalbare priser igjen.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.640
Sted
Sølvbyen
Jeg vurderte brukt Connect når jeg skulle ha meg bil for halvannet år siden. Spurte en mekaniker jeg kjenner som har tatt eu-kontroll på en del forskjelllige biler hva han syns, men han sa bare "Nei". Tror kanskje det var et "huff" og litt oppgitt hoderysting inne i bildet også.

Er ikke akkurat noen VW fan for å si det sånn, men allle jeg vet om som har Caddy skryter uopppfordret og uhemmet av disse bilene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Caddy er en god bil, ingen tvil om det, har kjørt flere av de og leid inn for langturer også. Langtidsperspektivet/kostnadene aner jeg ikke noe om derimot. Brodern hadde en slik Ford - er det Transit eller Connect eller begge deler? - og den fungerte helt greit de tre årene han hadde den.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.640
Sted
Sølvbyen
Sånn er det jo alltid med bil, svarene avhenger av hvem man spør. Noen biler får dårlig rykte, og noen ganger er det sikkert ufortjent. Vito som jeg har selv er jo beryktet, søker man litt på nettet f.eks. er det ikke mye pent å finne om dem. Men bortsett fra litt småfiks i begynnelsen har den vist seg å være relativt stabil, svært god å kjøre, og med vinterbilegenskaper som er det beste jeg har hatt hittil. Så det kan sikkert lønne seg å gå litt utenom allfarvei og mot strømmen også innimellom.

På den annen side så er det gjerne en grunn til at det ruller så mange Toyota og VW på veiene f.eks.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Jøss.... merkelig - har selv en "dødsdømt" Vito, innkjøpt billig som sommerbil til kajakk, kano og sykler bl.a., på femte året nå og kun skiftet eksosanlegg som jo er forbruk. Dritgod å kjøre, kostet nada og har alt utstyr! Deilig på vinterføre også, har brukt den i vinter for første gang. Meget positivt overrasket over denne bilen som pr. definisjon ikke har kostet mer enn et månedskort her i Oslo, så lenge jeg har hatt den. Rett igjennom på EU også.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.640
Sted
Sølvbyen
Kostet ikke veldig mange penger i innkjøp min heller, men så er det bensinmotor på min, sånn at det jeg har spart i vedlikehold og innkjøp nok har blitt lagt igjen på bensintasjonene isteden. Med unntak av at automatolja måtte byttes i fjor sommer, så har jeg egentlig sluppet ganske billig unna hittil, og vært istand til å fikse det som har dukket opp av problemer selv. Er såklart litt småplukk med en gammel bil som min og den er temmelig langt fra strøken, men kjøreegenskapene er såpass gode at jeg er villig til å se gjennom fingrene med ganske mye. Har enda ikke hatt min på EU-kontroll, så det blir spennende å se nå om den går gjennom. ;D

Konklusjoen er iallfall at jeg veldig gjerne kunne hatt Vito eller tilsvarende igjen, selv om folkloren taler sterkt i mot det. Noe av det som overrasket meg aller mest var hvor god den faktisk er på vinterføre, selv om jeg innimellom savner bakhjulstrekk, perfekt vektfordeling, og sladdeegenskapene til den forrige bilen min.

X-Cell

King of the North!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.426
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Vi har en ny caddy som firmabil på jobb... jeg kjøpte handfritt en ny transit connect istede... helt annen verden å kjøre.. tyst, kjapp, komfortabel.. ting jeg ikke kan si om caddyen..

Jeg kjøpte den nye 1,5tdci saken med 120hk og powershift kassen..

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.082
Jeg har såvidt prøvd begge bilene. Da jeg brøvde Caddyen satt jeg hele tiden og tenkte på Scania-Vabis 76. Forden minte mer om en personbil.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
894
Vi har også Caddy på jobben, sammenligningen med Scania-Vabis er ganske treffende.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
30.533
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Takker så mye dere. Jeg har fått god leasingpris på Caddy, men har egentlig behov for en treseter.. Connect prøvde jeg i går, likte den meget godt. Caddyen skal testet på mandag.

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Styr unna Caddy om du tenker på modellen med firhjulstrekk.Den er pinnestiv på fjæringene bak.Hopper å spretter med rumpa så det er en plage.Standardmodellen har mykere fjæring og er ok.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
30.533
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Ikke noe 4x4 hos meg..
Ser på Caddy 102hk eller Connect 115hk. Manuell girkasse.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
894
Men trenger du virkelig en varebil for å transportere en stemmegaffel?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Hmm.. Forstemmende... BTW, du skriver vel regning med gaffel også? :D

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.205
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Har også en Caddy, 06 modell - fungerer strålende sålangt.

At VW er ett juksefirma... er vel heller at de andre ikke har blitt tatt med buksene nede enda :)

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
3
Vi har en ny caddy som firmabil på jobb... jeg kjøpte handfritt en ny transit connect istede... helt annen verden å kjøre.. tyst, kjapp, komfortabel.. ting jeg ikke kan si om caddyen..

Synes du virkelig den var kjapp? Enig at det er god bil, men ytelsen er den store nedturen...

Jeg vurderte brukt Connect når jeg skulle ha meg bil for halvannet år siden. Spurte en mekaniker jeg kjenner som har tatt eu-kontroll på en del forskjelllige biler hva han syns, men han sa bare "Nei". Tror kanskje det var et "huff" og litt oppgitt hoderysting inne i bildet også.
Det er stor forskjell på de nye og gamle Connectene, for 1,5 år siden var nok ikke dagens modell komt.

Vedr Berlingo så har vi nå kjørt den snart 100.000 km, så godt som uten problem.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.407
Sted
.
Torget vurderinger
24
Nå skal vil vel ikke la denne tråden skli OT, men det som er trist med VAGs juks er måten de prøver å reparere det på. Med å tilby en plastduppeditt og deretter hevde at bilen får de spesifikasjonene som er lovet i utgangspunktet er latterlig. Gir ikke meg tiltro til konsernet i hvertfall.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.474
Sted
Holmestrand
Har hatt Connect selv, og kjørt mye Caddy.
Liker egentlig begge godt.
3 år problemfritt med Connect, etterfulgt av 3 år problemfritt med Mondeo har i hvert fall ikke skremt meg fra Ford.

Da vi hadde Connecten var det alltid den som ble tatt hvis begge bilene var hjemme (den andre var en Passat)

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
30.533
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har selv hatt Mondeo i mange år for noen år tilbake. Aldri problem med den. Så jeg er ikke skeptisk til Ford heller.

C

Cyber

Gjest
Har selv hatt Mondeo i mange år for noen år tilbake. Aldri problem med den. Så jeg er ikke skeptisk til Ford heller.
Solgte nylig en Ford. Har hatt to de siste årene som bil nr to. Lite trøbbel, rimelige deler, simpel oppbygning som gjorde det enkelt å reparere selv. Det eneste jeg kjenner til er litt låsetrøbbel på div modeller.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.640
Sted
Sølvbyen

Synes du virkelig den var kjapp? Enig at det er god bil, men ytelsen er den store nedturen...

Det er stor forskjell på de nye og gamle Connectene, for 1,5 år siden var nok ikke dagens modell komt.

Vedr Berlingo så har vi nå kjørt den snart 100.000 km, så godt som uten problem.
No argument here. Stemmer sikkert, og det jeg var på utkikk etter og ble frarådet var jo som sagt eldre, brukte Connect'er.

X-Cell

King of the North!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.426
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12

Tja... kontra caddyen med 1,6tdi så er den jo racerbil... forsåvidt kontra 1,9tdi også av de jeg har prøvd..

X-Cell

King of the North!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.426
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Og i mine øyne er connecten en del penere og se på..

WP_20160121_12_51_30_Pro_LI.jpg

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
30.533
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det ble en helomvending...
Caddyen har bare to seter, hvis ikke så hadde jeg valgt den. Connect ble ganske dyr, samt at sync 2 ikke er leveringsklar før uti juni.

Valget falt på Peugeot Partner Mester. 1,6 100hk. Med alt av ekstrautstyr.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.466
Torget vurderinger
1
Har kjørt 155 000 km på litt over tre år med en kort Caddy 2,0 140HK 4motion. Jeg er fornøyd. Har gått veldig mye på dårlige veier, men er kompakt og fin fremdeles. Noe smårusk med det elektriske, vindusheiser og annet dill, men ikke noe alvorlig. Har skiftet svinghjul av typen dobbeltmasse eller hva det kalles. Fikk det faktisk på garantien selv om bilen var gått langt over 100k da. Bruker litt diesel, men har gode kjøreegenskaper og er forutsigbar på glatt vei. Det er det ikke alle fyrhjulsdragare som er!

Gode seter for en lang og røslig kar, god radio m. DAB (hvorfor er det bare P1 og P2 som sendes med såpass signalstyrke at man slipper hakketihakk??)

Og elsker den DSG-kassen, skal aldri ha bil med noe annet. Deilig å slippe å røre tyttebær med 25 mil for dagen på smale krokete veier.

Aberet er selvsagt at bilen er dyr. Skandalen rundt VW bryr jeg meg lite om, egentlig. Har fått brev om innkalling, men tidspunkt er i det blå.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Var passasjer i en Caddy Maxi nylig, veldig stumpete og støyende for å være personbil.
Partner er sikkert et godt valg, grattis.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.726
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Jeg har kjørt mye Caddy, Partner og Connect i tidligere jobb gjennom ti år. Connect har det helt klart vært mest trøbbel med. Minst med Caddy. Du blir nok fornøyd.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Nå er vel strengt tatt ikke Caddy en personbil, så om du hadde forventet de egenskapene, ville det vel vært bedre å ha vært passasjer i en personbil? Caddy er som andre varebiler med sine fordeler og bakdeler. Har selv en jeg bruker til og fra jobb (3,3 mil hver vei), og til diverse småkjøring. Visst er den stumpete og støyende, men det hjelper når en lesser den full av ting og tang (tung HiFi f.eks), da blir den atskillig bedre å kjøre. Partner og Connect har jeg ikke kjørt men er sikkert helt topp begge to, så gratulerer til trådstarter.

Mvh
Gjert

Var passasjer i en Caddy Maxi nylig, veldig stumpete og støyende for å være personbil.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.942
Torget vurderinger
8
Et merke som er lett å glemme som en bør ta med i dag pga ny EL-leverandør (samme som Merse bruker) og samarbeidet med Nissan og Mercedes er Renault.
De har 4 stk forskjellige varebiler.

https://www.renault.no/varebiler

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Nå er vel strengt tatt ikke Caddy en personbil, så om du hadde forventet de egenskapene, ville det vel vært bedre å ha vært passasjer i en personbil? Caddy er som andre varebiler med sine fordeler og bakdeler. Har selv en jeg bruker til og fra jobb (3,3 mil hver vei), og til diverse småkjøring. Visst er den stumpete og støyende, men det hjelper når en lesser den full av ting og tang (tung HiFi f.eks), da blir den atskillig bedre å kjøre. Partner og Connect har jeg ikke kjørt men er sikkert helt topp begge to, så gratulerer til trådstarter.

Mvh
Gjert

7-seter utgaven av Caddy kan vel ikke kalles varebil lengre.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Nei sant det, høres mer ut som det nærmer seg minibuss. Ville uansett vært skeptisk til om personbilegenskaper var mulig å oppnå med en caddy, uavhengig av setekonfigurasjon. Men, meg om det :)

Mvh
Gjert

Topp Bunn