Ny filbasert avspillingsløsning hos Roysen

N

nb

Gjest
Problemstillingen blir synonymt med et CD-drivverk.
Nei, det blir den ikke. Diskene på serveren din er ikke på noensomhelst måte involvert i avspillingen av filene på en nettverksdings selv om du streamer direkte fra serveren. Det blir overført over TCP/IP fra server til dings og det er nettverksstacken som sørger for at alle dataene kommer frem i riktig rekkefølge. Hvordan datene er lagret på server er komplett usynlig for klienten og det eksisterer ingen link mellom avspillingsprogram og harddisk på server.

Som et lite tankeeksperiment: La os si at du leser inn hele filen og bufrer den i lokalminnet på Head-fi-dingsen din. Så slår du av serveren og drar ut nettverkskontakten. Tror du da lyden ville blitt bedre enn om nettverkskontakten stod i og serveren stod på? Dersom svaret er ja, så er løsningen å bufre hele filene før avspilling, da spiller det i alle fall ikke noen rolle hvordan de ble lagret i utgangspunktet. Dersom svaret er nei så har du implisitt sagt at måten filen leses av på ikke er relevant.

Å påpeke at du tar feil og at valgene er begrunnet utfra en litt merkelig oppfatning av hvordan et slikt system fungerer er ikke å krangle - det er å diskutere på et diskusjonsforum. Hadde du sagt at du skal ha SSD-disker fordi du har så ekstremt lyst på det så er det fair enough, men når du begrunner det med funksjonalitet og teknikk må det vel være lov å påpeke de logiske bristene i antagelsene dine.

Tar man logikken din helt ut ville streming av lossless musikk fra nettet låte bedre om musikken var lagret på en SSD i utgangpsunktet. Eller om de brukte SSD i platestudioet og på CD-fabrikken. Poenget er at i et nettverksoppsett er lagringsmediet fullstendig abstrahert bort av nettverksprotokollen.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Opprette lukkede grupperom? Hvorfor i all verden kan dere ikke bare kjøre PM til hverandre. Dummeste forslaget til endring av et åpent forum jeg har vært borti! En sikker død for HFS.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Problemstillingen blir synonymt med et CD-drivverk.
Nei, det blir den ikke. Diskene på serveren din er ikke på noensomhelst måte involvert i avspillingen av filene på en nettverksdings selv om du streamer direkte fra serveren. Det blir overført over TCP/IP fra server til dings og det er nettverksstacken som sørger for at alle dataene kommer frem i riktig rekkefølge. Hvordan datene er lagret på server er komplett usynlig for klienten og det eksisterer ingen link mellom avspillingsprogram og harddisk på server.

Som et lite tankeeksperiment: La os si at du leser inn hele filen og bufrer den i lokalminnet på Head-fi-dingsen din. Så slår du av serveren og drar ut nettverkskontakten. Tror du da lyden ville blitt bedre enn om nettverkskontakten stod i og serveren stod på? Dersom svaret er ja, så er løsningen å bufre hele filene før avspilling, da spiller det i alle fall ikke noen rolle hvordan de ble lagret i utgangspunktet. Dersom svaret er nei så har du implisitt sagt at måten filen leses av på ikke er relevant.

Å påpeke at du tar feil og at valgene er begrunnet utfra en litt merkelig oppfatning av hvordan et slikt system fungerer er ikke å krangle - det er å diskutere på et diskusjonsforum. Hadde du sagt at du skal ha SSD-disker fordi du har så ekstremt lyst på det så er det fair enough, men når du begrunner det med funksjonalitet og teknikk må det vel være lov å påpeke de logiske bristene i antagelsene dine.

Tar man logikken din helt ut ville streming av lossless musikk fra nettet låte bedre om musikken var lagret på en SSD i utgangpsunktet. Eller om de brukte SSD i platestudioet og på CD-fabrikken. Poenget er at i et nettverksoppsett er lagringsmediet fullstendig abstrahert bort av nettverksprotokollen.
Dette er de samme argumentene som går igjen mot lydmessige forskjeller på drivverk for avlesing av optiske disker. Der er det også slik at datastrømmen buffres i drivverket før overføring ut på utgangen og buffring skjer også rett etter mottak på inngangen av DAC. I så måte spilles vel heller ikke CD-skiver rett fra drivverket. Det spilles av fra buffer. Likevel er det store lydlige forskjeller på drivverk. Jeg kan ikke finne noe som skulle tyde på at disse utfordringene ikke er helt synonyme med disker.

Jeg har forøvrig ikke sagt at å diskutere dette er å krangle. Det er når det kommer ufine bemerkinger som kan karaktereiseres som personangrep jeg reagerer på en slik måte. Å diskutere slike fagdiskusjoner på nettet som du og jeg nå gjør er helt greit. Ingen problemer der. Det er bare det at det er litt off topic i forhold til hva jeg spurte om i trådens åpningsinnlegg.

Mvh
Roysen
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Opprette lukkede grupperom? Hvorfor i all verden kan dere ikke bare kjøre PM til hverandre. Dummeste forslaget til endring av et åpent forum jeg har vært borti! En sikker død for HFS.
et PM blir ikke det samme som et begrenset forum.....
du må være godt skjermet for dumme utsagn om dette var det værste?

mvh
Leif
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Opprette lukkede grupperom? Hvorfor i all verden kan dere ikke bare kjøre PM til hverandre. Dummeste forslaget til endring av et åpent forum jeg har vært borti! En sikker død for HFS.
et PM blir ikke det samme som et begrenset forum.....
du må være godt skjermet for dumme utsagn om dette var det værste?

mvh
Leif
«dum» var vel her mer sagt i en muntlig tone uten dype vurderinger. (Ikke helt heldig, kanskje, så sorry den). Men tenk igjennom hva som vil skje, om enn intensjonen var den beste. I tillegg; å begi seg inn på dette pga. at ett medlem til stadighet oppretter tråder som ender … Løsningen er radikal, problemet nesten ikke-eksisterende!

Synes du det høres dumt ut? ;)
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Opprette lukkede grupperom? Hvorfor i all verden kan dere ikke bare kjøre PM til hverandre. Dummeste forslaget til endring av et åpent forum jeg har vært borti! En sikker død for HFS.
et PM blir ikke det samme som et begrenset forum.....
du må være godt skjermet for dumme utsagn om dette var det værste?

mvh
Leif
«dum» var vel her mer sagt i en muntlig tone uten dype vurderinger. (Ikke helt heldig, kanskje, så sorry den). Men tenk igjennom hva som vil skje, om enn intensjonen var den beste. I tillegg; å begi seg inn på dette pga. at ett medlem til stadighet oppretter tråder som ender … Løsningen er radikal, problemet nesten ikke-eksisterende!

Synes du det høres dumt ut? ;)
Løsningen radikal? Spørsmålsstillingene jeg lufter og ønsker svar på er sjeldent radikale. Det er som ofteste ganske enkle hvor kompetansen gror som blader på et tre her på HFS. Det er alt rundt som kanskje er radikalt. Dette er imidlertid ikke involvert i det jeg spør om så ofte.

Denne gangen handlet det egentlig om software/hardware for replikering over nettverket og software/hardware for å åpne eller begrense tilgangen til internet for de individuelle devicene i nettverket.

Mvh
Roysen
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Opprette lukkede grupperom? Hvorfor i all verden kan dere ikke bare kjøre PM til hverandre. Dummeste forslaget til endring av et åpent forum jeg har vært borti! En sikker død for HFS.
et PM blir ikke det samme som et begrenset forum.....
du må være godt skjermet for dumme utsagn om dette var det værste?

mvh
Leif
«dum» var vel her mer sagt i en muntlig tone uten dype vurderinger. (Ikke helt heldig, kanskje, så sorry den). Men tenk igjennom hva som vil skje, om enn intensjonen var den beste. I tillegg; å begi seg inn på dette pga. at ett medlem til stadighet oppretter tråder som ender … Løsningen er radikal, problemet nesten ikke-eksisterende!

Synes du det høres dumt ut? ;)
Løsningen radikal? Spørsmålsstillingene jeg lufter og ønsker svar på er sjeldent radikale. Det er som ofteste ganske enkle hvor kompetansen gror som blader på et tre her på HFS. Det er alt rundt som kanskje er radikalt. Dette er imidlertid ikke involvert i det jeg spør om så ofte.

Denne gangen handlet det egentlig om software/hardware for replikering over nettverket og software/hardware for å åpne eller begrense tilgangen til internet for de individuelle devicene i nettverket.

Mvh
Roysen
Leser du det du svarer på? Det du sier er jo helt irrelevant i forhold til LMC og meg sin utveksling.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Løsningen radikal? Spørsmålsstillingene jeg lufter og ønsker svar på er sjeldent radikale. Det er som ofteste ganske enkle hvor kompetansen gror som blader på et tre her på HFS. Det er alt rundt som kanskje er radikalt. Dette er imidlertid ikke involvert i det jeg spør om så ofte.

Denne gangen handlet det egentlig om software/hardware for replikering over nettverket og software/hardware for å åpne eller begrense tilgangen til internet for de individuelle devicene i nettverket.

Mvh
Roysen
Dr Dong mener at lukkede avdelinger på forumet er en radikal løsning, og noe som er negativt for et åpent forum.
 
N

nb

Gjest
Tilbake til nettverkstopologien din:

Om jeg leser deg riktig, så er eneste 10 GB/s - link mellom en Mac Pro og NASet. MAC Proen skal brukes som filserver for husets øvrige virksomhet, dvs alt unntatt musikk. Med mindre jeg har misforstått noe sentralt så setter du altså opp en 10GB/s - link mellom to maskiner som faktisk ikke skal kommunisere med hverandre i det hele, nemlig NASet og Mac Proen. Mac Proen skal være filserver for noe som befinner seg utenfor det "lukkede" nettverket, den må altså kommunisere med NASen gjennom gatewayen/firewallen som skiller de to nettene fra hverandre. Der du poensielt kunne hatt (litt) nytte av svært høy nettverkshastighet er mellom NAS og avspillingsdingsene dine og da kun ved førstegangs overføring av biblioteket, men der er det jo "kun" 1 GB/s båndbredde begrenset av avspillerdingsene. Et annet sted det hadde vært litt kjekt å ha er dersom du skal ha en backupserver innenfor det lukkede nettverket, men i praksis er det også strengt tatt kun relevant første gang noe skal overføres og eventuelt den dagen noe skal hentes tilbake fra backup over nettverket. Om jeg ikke har regnet helt feil tar det i underkant av 2 døgn å overføre 20 TB over en link som er begrenset til 1Gigabit/s. Neppe verdens undergang siden det sannnligvis vil bli brukt en gang hvert 3. år eller så. Eventuell backupserver vil uansett ha snurredisker, og da er det lesehastigheten til disse som er den begrensende faktor, ikke nettverkslinken.

Med mindre jeg misforstår noe sentralt så setter du opp en 10GB/s - link som i praksis aldri vil bli brukt utover eventuelt å sette opp en FTP en gang bare for å se hvor raskt det faktisk går. MAC Proen vil være filserver for andre enheter som ikke har 10GB/s - kapasitet. Om jeg har misforstått og denne MAC Proen skal være innenfor det lukkede nettet så ser jeg fortsatt ikke hvilken 10 GB/s - nettrafikk som skal gå mellom den og NASet ditt.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.520
Antall liker
35.419
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dette er de samme argumentene som går igjen mot lydmessige forskjeller på drivverk for avlesing av optiske disker. Der er det også slik at datastrømmen buffres i drivverket før overføring ut på utgangen og buffring skjer også rett etter mottak på inngangen av DAC. I så måte spilles vel heller ikke CD-skiver rett fra drivverket. Det spilles av fra buffer. Likevel er det store lydlige forskjeller på drivverk. Jeg kan ikke finne noe som skulle tyde på at disse utfordringene ikke er helt synonyme med disker.
Nei, tidskonstanten er en helt annen. En CD spinner med 200-500 rpm alt ettersom hvor på disken man er, for en datarate på 1411 kbit/s (1X CD-ROM). Dataraten ut av drevet er den samme som dataraten på audiostrømmen. Det er ingen sikkerhetsmargin - disken må levere data med konstant hastighet for å unngå jitter til DA-konverteringen. Det er mulig å gjøre litt bufring, men data går ut av bufferen like fort som de kommer inn, så det er ikke mye å gå på.

En moderne harddisk går med kanskje 7200 rpm og skyfler oppimot 1000 Mbit/s = 1000000 kbit/s til buffer. Med den farten kan harddisken spille av en tre-minutters rockelåt på et kvart sekund hvis du lar den få lov til det, selv fra en ukomprimert 16/44,1 WAV-fil. I stedet går disken stort sett på tomgang og venter på neste request hvis du skal streame 2-kanals audio fra den. Jitter er ikke en aktuell problemstilling fra disken, gitt at datastrømmen uansett kommer i korte bursts, men avhenger muligens av hvordan data klokkes videre fra bufferen. I den grad jitter i det hele tatt er en aktuell problemstilling med harddiskbasert avspilling.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hvis tankene er å legge nytt kablet nettverk i huset, så bruker du Cat6a/Cat7 som takler 10GBIT. Det koster jo ikke noe mer, at du aldri kommer i nærheten av å satuere linjen er en annen sak. Hele opplegget er ikke noe spesielt forskjellig fra en mindre løsning.

A)
1. Skal du gå for den Synology-nasen(nas1), så kjøper du den. Sammen med de SSD-diskene. Du ka vente med ekspansjonsenhetene hvis du vil. Så kan du heller lage en tråd som omhandler dine skritt på veien til filbasert løsning.
2. Kjøp så en stk av samme den mindre Synology-nasen(nas2), men fortsatt med plass til 12 harddisker. Her kjøper du 12 4TB vanlige disker som kjører i RAID. Det gir deg rundt 30TB å putle med. Kjøp et ekspansjonsdrev hvis du måtte trenge 30TB til.
3. En jevnlig cronjobb på nas2 som syncer alle filene fra nas1 er lett som bare det. Det er set and forget. Du kan også veldig å synce mot nas1 til diverse cloud-baserte backuper, så er du ordentlig sikret.

B) Du kommer til å bruke en Mac Pro til å lage 3 ekstra mapper på NAS1 , f.eks kalt mediaserver1 2 og 3. Her vil du kopiere musikk fra hovedmappen som skal synces lokalt til mediaserverne. Sikkert fint med 10GBIT til dette :) Bruk backuplist+ til OSX til å synce de forskjellige mappene videre til de mediaserverne. Lag 3 jobber, som du kan trigge når du når som helst vil.

Burmester 111 har mulighet for å bruke en delt (samba)mappe, så dette er mer eller mindre barnemat. Den bruker en app som kan lastes ned fra Appstore, ikke noe hokuspokus. De andre vet jeg ikke, men det er sikkert at de er linux-basert, så dette er egentlig innebygd.

Minimserver kan du installere på NAS1 som da kan fore Auralic-streameren med musikk. Astell&Kern-programvaren kan kjøre på Mac Pro.

Jeg oppfordrer deg til å go for it. Dette er barnemat og ikke noe å tenke over, og er passe enkelt å sette opp.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Løsningen radikal? Spørsmålsstillingene jeg lufter og ønsker svar på er sjeldent radikale. Det er som ofteste ganske enkle hvor kompetansen gror som blader på et tre her på HFS. Det er alt rundt som kanskje er radikalt. Dette er imidlertid ikke involvert i det jeg spør om så ofte.

Denne gangen handlet det egentlig om software/hardware for replikering over nettverket og software/hardware for å åpne eller begrense tilgangen til internet for de individuelle devicene i nettverket.

Mvh
Roysen
Dr Dong mener at lukkede avdelinger på forumet er en radikal løsning, og noe som er negativt for et åpent forum.
Ah, da er jeg med.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Hvis tankene er å legge nytt kablet nettverk i huset, så bruker du Cat6a/Cat7 som takler 10GBIT. Det koster jo ikke noe mer, at du aldri kommer i nærheten av å satuere linjen er en annen sak. Hele opplegget er ikke noe spesielt forskjellig fra en mindre løsning.

A)
1. Skal du gå for den Synology-nasen(nas1), så kjøper du den. Sammen med de SSD-diskene. Du ka vente med ekspansjonsenhetene hvis du vil. Så kan du heller lage en tråd som omhandler dine skritt på veien til filbasert løsning.
2. Kjøp så en stk av samme den mindre Synology-nasen(nas2), men fortsatt med plass til 12 harddisker. Her kjøper du 12 4TB vanlige disker som kjører i RAID. Det gir deg rundt 30TB å putle med. Kjøp et ekspansjonsdrev hvis du måtte trenge 30TB til.
3. En jevnlig cronjobb på nas2 som syncer alle filene fra nas1 er lett som bare det. Det er set and forget. Du kan også veldig å synce mot nas1 til diverse cloud-baserte backuper, så er du ordentlig sikret.

B) Du kommer til å bruke en Mac Pro til å lage 3 ekstra mapper på NAS1 , f.eks kalt mediaserver1 2 og 3. Her vil du kopiere musikk fra hovedmappen som skal synces lokalt til mediaserverne. Sikkert fint med 10GBIT til dette :) Bruk backuplist+ til OSX til å synce de forskjellige mappene videre til de mediaserverne. Lag 3 jobber, som du kan trigge når du når som helst vil.

Burmester 111 har mulighet for å bruke en delt (samba)mappe, så dette er mer eller mindre barnemat. Den bruker en app som kan lastes ned fra Appstore, ikke noe hokuspokus. De andre vet jeg ikke, men det er sikkert at de er linux-basert, så dette er egentlig innebygd.

Minimserver kan du installere på NAS1 som da kan fore Auralic-streameren med musikk. Astell&Kern-programvaren kan kjøre på Mac Pro.

Jeg oppfordrer deg til å go for it. Dette er barnemat og ikke noe å tenke over, og er passe enkelt å sette opp.
Jepp, Cat7 vil bli lagt.

Ellers takker jeg for tips selv om det da ikke er helt identisk med det jeg skisserte.

Det du ikke skrev noe om var hvordan åpning av tilging/skjerming av tilgang til internet kan konfigureres etter mitt ønske.

Mvh
Roysen
 
N

nb

Gjest
Jepp, Cat7 vil bli lagt.
Få da jobben gjort av noen som har utstyr til å verifisere og dokumentere at du faktisk har fått ytelsen du skal ha. Så vidt jeg har skjønt er det ganske så vanlig at det blir lagt nett som skal takle 10GB/s, men småfeil i installasjonen gjør at ytelsen faller og de færreste har utstyr til å verifisere installasjonen (tenk elektrikerfirmaer og ligende som egentlig ikke driver med svakstrøm). En ordentlig tele-/datamontør bør fikse dette, men sørg for å få dokumentert ytelsen i alle fall. Jeg diskuterte det løst med en telematikkfyr på jobben en gang og han sa at det er en del forutstninger som må være på plass før man faktisk får sånn ca teoretisk ytelse. Gigabit får man nesten uansett hva man gjør, men skal man ha 10 GB/s så er toleransene mye snevrere. Jeg har lagt mitt nett med Cat 5e selv og testet at jeg har 940 Mbit/s i faktisk ytelse - det er hva man kan regne med å få etter at litt overhead i switcher og lignende er tatt høyde for.

Sjekk i alle fall litt rundt dette når du først skal ha noe slikt.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Jeg tror det er best at Høvdingen stenger denne tråden. Selv om alt jeg hadde i tankene var å få gode kvalifiserte svar på noen helt enkle spørsmål som jeg vet det finnes kompetanse for å kunne svare kvalifisert på, blir det nok en gang ikke det jeg ønsker å få svar på som blir fokus for tråden. I stedet blir man provosert over at det er en manns frie vilje som styrer hva han skal velge å bruke penger på samtidig som man ser sin posisjon truet når noen ufrivillig stikker nesa frem. Jeg tar opp problemstillingen et annet sted hvor folk oppfører seg som om de er voksne oppegående mennesker og ikke kommunistiske fjellaper.

Dere er en herlig gjeng her inne. I det minste kan man ikke klage på manglende temperatur.

Mvh
Roysen
Ser at mitt forsøk på konstruktive råd og bringe tråden inn på riktig spor glatt blir oversett.. Det er vist mer interessant med personangrep.
Mens dere krangler, har jeg fått en pakke på døren og virkelig oppgradert lyden :)

Har til og med pakket den opp og tatt et bilde til dere!

Vis vedlegget 266281
Det ble oversett av den enkle årsak at det ikke innholdt svar på det jeg lurte på. I stedet inneholdt det et råd om at jeg burde velge noe du har valgt. Det er fint og flott at det der passer for deg, men det må da respekteres at jeg ønsker en annen løsning som jeg finner at passer bedre for meg?

Ellers takker jeg for at rådet i det minste var velment selv om det ikke hjalp meg å komme videre.

Mvh
Roysen
Takk for et konstruktivt svar. Neste gang noen kommer med anbefalinger du ikke liker, anbefaler jeg deg å gjøre som nå. Si i fra, så kan man ta det derfra.

Tror at vi begge har noenlunde samme mål, vi ønsker begge en all-out digitalkilde. Selv om kostnaden for kilden min ikke har plassert 100k enda, er det mange måneder med studier som ligger bak. Noe som er selvfølgelig, når man tenker ute av boksen og er villig til å teste nye ting.

Mulig vi missforstår hverandre, men jeg ønsker ikke at du skal velge noe jeg har valgt. For meg er dette på planleggingsstadiet og jeg er helt sikkert at du og mange andre vil optimalisere lyden også der. Det jeg ønsker, er at du og andre vurderer de beste softwareløsningene som finnes. Kanskje tar jeg feil, men å få det beste ut av softvaren er en egenskap jeg tror man ikke skal undervurdere.
Siden denne tråden er interessant for meg, deg og andre som ønsker å få det beste ut av sin kilde.

Har du lest linkene jeg la ut?

Hvorfor tror du dette eventuelt ikke hjelper deg videre.

Highend-AudioPC | AudiophileOptimizer
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Jepp, Cat7 vil bli lagt.
Få da jobben gjort av noen som har utstyr til å verifisere og dokumentere at du faktisk har fått ytelsen du skal ha. Så vidt jeg har skjønt er det ganske så vanlig at det blir lagt nett som skal takle 10GB/s, men småfeil i installasjonen gjør at ytelsen faller og de færreste har utstyr til å verifisere installasjonen (tenk elektrikerfirmaer og ligende som egentlig ikke driver med svakstrøm). En ordentlig tele-/datamontør bør fikse dette, men sørg for å få dokumentert ytelsen i alle fall. Jeg diskuterte det løst med en telematikkfyr på jobben en gang og han sa at det er en del forutstninger som må være på plass før man faktisk får sånn ca teoretisk ytelse. Gigabit får man nesten uansett hva man gjør, men skal man ha 10 GB/s så er toleransene mye snevrere. Jeg har lagt mitt nett med Cat 5e selv og testet at jeg har 940 Mbit/s i faktisk ytelse - det er hva man kan regne med å få etter at litt overhead i switcher og lignende er tatt høyde for.

Sjekk i alle fall litt rundt dette når du først skal ha noe slikt.
Takk for dette tipset, nb. Det skal jeg definitivt gjøre. Dersom noen har tips til selskaper jeg kan kontakte for å gjøre dette hadde jeg satt pris på det. Jeg renger med at Altibox er bankers siden de skal stå for fiberinstallasjonen i gata utenfor, selve linja inn i huset og abonnementet.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Jeg tror det er best at Høvdingen stenger denne tråden. Selv om alt jeg hadde i tankene var å få gode kvalifiserte svar på noen helt enkle spørsmål som jeg vet det finnes kompetanse for å kunne svare kvalifisert på, blir det nok en gang ikke det jeg ønsker å få svar på som blir fokus for tråden. I stedet blir man provosert over at det er en manns frie vilje som styrer hva han skal velge å bruke penger på samtidig som man ser sin posisjon truet når noen ufrivillig stikker nesa frem. Jeg tar opp problemstillingen et annet sted hvor folk oppfører seg som om de er voksne oppegående mennesker og ikke kommunistiske fjellaper.

Dere er en herlig gjeng her inne. I det minste kan man ikke klage på manglende temperatur.

Mvh
Roysen
Ser at mitt forsøk på konstruktive råd og bringe tråden inn på riktig spor glatt blir oversett.. Det er vist mer interessant med personangrep.
Mens dere krangler, har jeg fått en pakke på døren og virkelig oppgradert lyden :)

Har til og med pakket den opp og tatt et bilde til dere!

Vis vedlegget 266281
Det ble oversett av den enkle årsak at det ikke innholdt svar på det jeg lurte på. I stedet inneholdt det et råd om at jeg burde velge noe du har valgt. Det er fint og flott at det der passer for deg, men det må da respekteres at jeg ønsker en annen løsning som jeg finner at passer bedre for meg?

Ellers takker jeg for at rådet i det minste var velment selv om det ikke hjalp meg å komme videre.

Mvh
Roysen
Takk for et konstruktivt svar. Neste gang noen kommer med anbefalinger du ikke liker, anbefaler jeg deg å gjøre som nå. Si i fra, så kan man ta det derfra.

Tror at vi begge har noenlunde samme mål, vi ønsker begge en all-out digitalkilde. Selv om kostnaden for kilden min ikke har plassert 100k enda, er det mange måneder med studier som ligger bak. Noe som er selvfølgelig, når man tenker ute av boksen og er villig til å teste nye ting.

Mulig vi missforstår hverandre, men jeg ønsker ikke at du skal velge noe jeg har valgt. For meg er dette på planleggingsstadiet og jeg er helt sikkert at du og mange andre vil optimalisere lyden også der. Det jeg ønsker, er at du og andre vurderer de beste softwareløsningene som finnes. Kanskje tar jeg feil, men å få det beste ut av softvaren er en egenskap jeg tror man ikke skal undervurdere.
Siden denne tråden er interessant for meg, deg og andre som ønsker å få det beste ut av sin kilde.

Har du lest linkene jeg la ut?

Hvorfor tror du dette eventuelt ikke hjelper deg videre.

Highend-AudioPC | AudiophileOptimizer
Det virker ikke som du har satt deg inn i den skisserte løsningen jeg har planlagt. Der finnes det ingen PC som skal fungere som avspiller. Jeg har derfor ingen PC jeg kan installere den softwaren på som du linket til i min løsning. Jeg har en løsning med en sentral disk løsning på et nettverk. På det samme nettverket er det koblet til en Burmester 111, en Audeeva Conbrio, en Light Harmonic Sire, en Auralic Audio Aries og en Astell & Kern AK240 som avspillere. Alle disse kommer levert med en iPad med proprietær avspillingssoftware ferdiginstallert. Så jeg har altså ikke noe sted jeg kan installere softwaren din.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
N

nb

Gjest
Takk for dette tipset, nb. Det skal jeg definitivt gjøre. Dersom noen har tips til selskaper jeg kan kontakte for å gjøre dette hadde jeg satt pris på det. Jeg renger med at Altibox er bankers siden de skal stå for fiberinstallasjonen i gata utenfor, selve linja inn i huset og abonnementet.

Mvh
Roysen
Altibox / Viken Fiber eller hvem det nå er gjør ingen ting selv har jeg inntrykk av, de bruker underleverandører til å gjøre den fysiske installasjonen og utføre eventuell service ute hos kundene. Broadnet tror jeg de het de som kom hjem til meg, men det finnes flere som driver med slikt i Oslo-området og omegn. Har ingen konkrete tips siden jeg har gjort alt på innsiden av huset selv, 1GB/s får man som nevnt nesten uansett så lenge ting er koblet på riktig farge i kontaktene og avstandene er så korte som de tross alt er i et hus.

Det er mulig det er grei skuring å få 10GB/s også, jeg har aldri prøvd selv. Har kun lest litt rundt det ved en anledning, samt at jeg som sagt diskuterte det med en fyr jeg antar vet hva han snakker om. Siden du uansett ikke skal kjøre 10 GB/s over Cat X så spiller det strengt tatt ikke så stor rolle i praksis, fiberkontakene leveres uansett ferdig koblet, det tregs spesialutstyr for å koble fiberkontakter, skjøte fiber og lignende.
 

hamra

Medlem
Ble medlem
13.02.2013
Innlegg
6
Antall liker
12
Dette er de samme argumentene som går igjen mot lydmessige forskjeller på drivverk for avlesing av optiske disker. Der er det også slik at datastrømmen buffres i drivverket før overføring ut på utgangen og buffring skjer også rett etter mottak på inngangen av DAC. I så måte spilles vel heller ikke CD-skiver rett fra drivverket. Det spilles av fra buffer. Likevel er det store lydlige forskjeller på drivverk. Jeg kan ikke finne noe som skulle tyde på at disse utfordringene ikke er helt synonyme med disker.

Jeg har forøvrig ikke sagt at å diskutere dette er å krangle. Det er når det kommer ufine bemerkinger som kan karaktereiseres som personangrep jeg reagerer på en slik måte. Å diskutere slike fagdiskusjoner på nettet som du og jeg nå gjør er helt greit. Ingen problemer der. Det er bare det at det er litt off topic i forhold til hva jeg spurte om i trådens åpningsinnlegg.

Mvh
Roysen
Problemet med drivverk og digitalstrømmer (SPDIF/I2S) er at de er synkrone direktestrømmer. Dårlige klokker og upresise drivverk er ofte årsakene til jitter (Som påstås å ha en hørbar effekt - noe jeg aldri har kunnet bekrefte med egne ører) - Og det hjelper fint lite med et sirkulært buffer på et par frames når inn og ut drives av samme klokke, which is often the case. Selv asynkrone DACer med helt egne utgangsklokker er ikke nødvendigvis jitterfrie.

Ethernet- og TCP/IP-verdenen er dog noe HELT annet. I nettverksverdenen er du ikke avhengig av at pakkene kommer frem i realtime (Selv om det i praksis er realtime med de siste tiårs nyvinning), du er først og fremst avhengig av at alt kommer frem i perfekt orden. Om pakkene ikke kommer frem i perfekt tur og orden i nettverksverden har du ikke 'litt jitter', du har TAP av informasjon. Både Ethernet og TCP har sine egne mekanismer for checksumming og automatisk retransmit av frames som av en eller annen grunn skulle vise seg å ikke komme frem som tiltenkt. Dette skjer i løpet av millisekunder og er som regel helt transparent for laget oppforbi. Har du så ræva nettverk at pakketapet er merkbart, merker du det ikke med 'litt dårligere lydkvalitet', men med INGEN lyd. Her er det ganske svart på hvitt; Enten er dataene intakte, eller så er de det ikke. Er ikke dataene intakte (Altså, at mottatte data ikke matcher checksum), må mottaker be om retransmit av aktuelle pakke. Dette skjer uansett 100% transparent. I motsetning til ren digitallyd har du altså her en bråte protokoller å forholde deg til; Ethernet -> IP -> TCP -> SMB (Windows-fildeling) -> Filhandlehåndtering internt i applikasjonen/devicen som spiller lyden. Og INGENTING av det vil fungere, dersom pakkene ikke til slutt kommer frem bit for bit slik de ble sendt.

"Jamen, buffer meg her og buffer meg der"

I digitallydverdenen, selv i de tilfellene hvor DAC kanskje kjører bufret og med egne klokker helt asynkront fra kilde, er bufferet som regel på nøyaktig en eller to samples/frames. Om du da f.eks kjører 96/24 har du da altså en nittisekstusendedels sekunds buffer. Det vil si at CPUen på squeezeboksen din ikke skal henge mer enn et par cpu-cycles før du opplever problemer på den fronten. Hvis medieavspilleren til sammenligning skulle gjort det samme med filene på disken din måtte den da altså lest en og en frame fra filene, og hadde da altså produsert 96000 read-requests mot NASet ditt pr sekund. Hadde det vært tilfellet hadde du ikke hatt råd til å miste eller å måtte retransmite en pakke; I et slikt tilfelle ville argumentene dine for 10GBit og SSDer for lydkvalitet vært salgbare. Slik er det dog ikke. Når vi snakker bufring på nettverk snakker vi ikke om en enkelt sample/frame, vi snakker om alt fra 250KB til flere MB readahead avhengig av hvordan avspillingshardware/-software er konfigurert/programmert - Data som leses asynkront fra hvor enn det kommer fra, og legges i et sirkulærbuffer i minne lokalt på avspilleren. Så lenge bufferet ikke går tomt i avspillerens minne, er det 101% revnende likegyldig hvor dataene kom fra, om de ble overført med 10GbE, 100MBit realtek/clas-ohlson-switcher, eller RFC1149.


EDIT: Ser at flere har kommet meg i forkjøpet her. Jaja!

TLDR: Digitallyd er synkront og opererer med veldig små buffer. Å laste data til minne i avspilleren din skjer asynkront, og hvordan datane kommer dit er av absolutt 0 betydning.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Jeg setter Decibel i "hog-mode" og spiller av firewire disken som er hekta rett i Mac'n via en reclocker og inn i DAC'n via coax jeg. Hadde jo ikke blitt noe gøy tråd om alle gjorde det samme. Men god lyd har jeg dog ;-)

Funbunny
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
... en annen ting. Mengder av datautstyr vil du definitift ikke ha i nærheten/samme hus som high-end stereoutstyr. Switch mode strømforsyninger og digitalstøy er slemme demoner for godlyden. Keep it simple!!!

Funbunny
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Tips.

Kör linkaggregation på din nas till switchen. Då får du 4x1gb i överföring till switchen. Då kan varje instans(enhet som behöver accessa nas) få en egen kabel att hämta från.

Tänk också på inlägget ovan. Digital stöy. Det finns rena nätdelar som du kan byta ut den "skiten" som sitter innbygd i både nas och switchar. Och utan att detta skall bli en ny kabeltråd så tänk på vilka nätverkskablar du använder. Detta från start till slut.

Ang wifi man du sätta de enheter som kan över till 5ghz bandet för att undvika krock med andra enheter. Tex naboen o mye annat som går på 2.4
på min Primare kan jag inte spela musik över 48khz över wifi hur detta är på dina enheter jag har ingen aning om eller om du kommer spela upp misik över wifi. Men ändå värt att kolla upp (jag kör min Primare med kabel)

som vissa påpekad är det inte mycket trafik som behövs för att spela musik. MEN om det är många enheter som skall spela musik på olika källor er det en fördel att veta vad som händer i nätverket
När jag skriver många, menar jag fler än 10

tänk också på vilken UPnP spelare du använder.
Det finns en uppsjö med olika som fungerar bättre, sämre, anorlunda osv.
Minim upnp har nämts här och det är även den jag använder på min Synology.


Vissa spelare kan inte visa albumbilder.
andra kan inte spela utan att först konvertera till mp3 eller waw före uppspelning.
Vissa är oerhörd långsamma

lycka till.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Link aggregering gir ingen garanti for at trafikken distribueres jevnt på alle linker. Man kan fint ende opp med at tre av tre mulige enheter alltid ender på den samme linken i LAGen avhengig av MAC/IP.

Støy smitter ikke over nettverkskabler så lenge du unngår skjermet kabling og PoE. Alle normale nettverkskort og switcher har trafoer som sørger for et galvansk skille. Noe annet hadde blitt et helvete ved sammenkobling av ulike rom, bygg og utstyr med forskjellig jordpotensiale.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Tips.

Tänk också på inlägget ovan. Digital stöy. Det finns rena nätdelar som du kan byta ut den "skiten" som sitter innbygd i både nas och switchar.
Finnes det klasse a/b strømforsyninger som jeg kan sette inn i nas og switch?

Mvh
Roysen
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.520
Antall liker
35.419
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Slike får stort sett strøm fra en "wall wart"; altså en liten ekstern strømadapter. Der kan du vel bruke hva som helst, så lenge det gir rett spenning og tilstrekkelig med strøm. Jeg ville sjekket med Mascot i Fredrikstad: http://www.mascot.no/?CatID=1179

Men jeg er nok enig med Marsboer her. Dette er ikke noe problem så lenge det ikke er jordforbindelse mellom data-greiene og audio-greiene. Å si at det ikke skal være switch mode strømforsyninger i samme hus - vel, da gjør man det vanskelig for seg selv. Jeg bruker klasse D effektforsterkere og har SMPS til RIAA-trinnet og opptil flere stykker innebygget i preamp uten å kunne høre noen ulyder av den grunn, så jeg ser ikke poenget.

En strømforsyning er ikke klasse A, B eller D, forresten. Den er enten lineær (gammeldagse med trafo, likeretterbro og glattekondensatorer) eller switch mode (ditto, men switcher med høyere frekvens enn nettfrekvensen vha transistorer og IC'er slik at de andre komponentene ikke behøver å være så store). En lineær strømforsyning støyer også, bare ved andre frekvenser. Det er ikke noe bedre å ha rippel ved 100 Hz enn å ha det ved 100 kHz.
 
Sist redigert:
Topp Bunn