- Ble medlem
- 26.02.2006
- Antall liker
- 0
Hei alle
Etter en lengre tid med irritasjon over måter og oppgi effekt på forsterkere ønsker jeg nå og innføre to faste standarder for dette.
Vi har den riktige måten og oppgi effekt på: RMS 20-20k v/ 0,001%THD
Og alle de andre: DIN, PMPO, Musikk effekt osv.. listen her kan bli uendelig.
DIN er jo en god gammel tysk norm med sine spesifikasjoner, problemet er at den har litt for mange hull og de fleste kan og utnytte disse.
PMPO sier jo ingenting da dette er en subjektiv følelse av hvor høy lyden er.
Musikk effekt har jeg aldri sett noen spesifikasjoner på..
Maks Effekt er vel det forsterkeren klarer og yte i sekundet før den går opp i røyk??
Å det er her jeg har problemer med.
Felles nevneren for disse er at de sier ingenting om hvor mye forsterkeren klarer og levere uten masse forvergning / klipping.
Disse typene for effekt måling blir ofte referert som Mikke Mus effekt.
Kjenner jeg Disney rett så har sikket en advokat eller 12 å bruke på de som bruker denne betegnelsen på trykk alt for ofte.
Jeg har en stund nå prøvd og inn arbeide uttrykket ILS istedenfor Mikke Mus.
ILS = If Lightning Strikes.
Jeg mener dette er mer beskrivende for målingen som i praksis er den effekten forsterkeren klarer og gi i det millisekundet før hele forsterkeren går opp i røyk.
Etter en lengre tid med irritasjon over måter og oppgi effekt på forsterkere ønsker jeg nå og innføre to faste standarder for dette.
Vi har den riktige måten og oppgi effekt på: RMS 20-20k v/ 0,001%THD
Og alle de andre: DIN, PMPO, Musikk effekt osv.. listen her kan bli uendelig.
DIN er jo en god gammel tysk norm med sine spesifikasjoner, problemet er at den har litt for mange hull og de fleste kan og utnytte disse.
PMPO sier jo ingenting da dette er en subjektiv følelse av hvor høy lyden er.
Musikk effekt har jeg aldri sett noen spesifikasjoner på..
Maks Effekt er vel det forsterkeren klarer og yte i sekundet før den går opp i røyk??
Å det er her jeg har problemer med.
Felles nevneren for disse er at de sier ingenting om hvor mye forsterkeren klarer og levere uten masse forvergning / klipping.
Disse typene for effekt måling blir ofte referert som Mikke Mus effekt.
Kjenner jeg Disney rett så har sikket en advokat eller 12 å bruke på de som bruker denne betegnelsen på trykk alt for ofte.
Jeg har en stund nå prøvd og inn arbeide uttrykket ILS istedenfor Mikke Mus.
ILS = If Lightning Strikes.
Jeg mener dette er mer beskrivende for målingen som i praksis er den effekten forsterkeren klarer og gi i det millisekundet før hele forsterkeren går opp i røyk.