Ny dings: Slimdevices' Transporter Silver

B

Back_Door

Gjest
Denne hører vel hjemme i "Datahjørnet"?

Når vi er inne på det: Det er flere tråder som kunne vært flyttet. Hvordan gjør man det?
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Denne hører vel hjemme i "Datahjørnet"?

Når vi er inne på det: Det er flere tråder som kunne vært flyttet. Hvordan gjør man det?
Tja.. Kanskje den burde vært der?

Hvordan man flytter på ting? Man maser på Høvdingen.
 

2002tii

Medlem
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
19
Antall liker
3
Med tanke på at dette (denne type produkter) etter alt og dømme er etterkommeren til CD`n synes jeg ikke denne er feilplassert her? ???
 
K

kbwh

Gjest
Den er jo også en forforsterker, så da kan man vel plassere den både her og der alt ettersom?
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei!
Denne tråden bør vel strengt tatt være her, på HiFi Generelt, det er jo tross alt bare snakk om en DAC med noen ekstra muligheter? Virker meget spennende, spør du meg.. Dette er jo et noe mer seriøst produkt enn den meget oppskrytte SqueezeBox..
Sett den tidligere også, her:
http://www.furiousdogs.com/content/view/265/
Når den nå også er testet, virket det ikke mindre interessant!

mvh
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Transporter er diskutert mange ganger tidligere her inne.
DAC'en bør være alvorlig god i denne for å forsvare prisen.
Jeg kjøpte Sonos og Benchmark DAC-1 for mindre enn det de krever for Transporteren.
 
B

Back_Door

Gjest
Den er vel først og fremst et verktøy i forbindelse med harddiskbasert musikkformidling? Dermed mener jeg fortsatt at tråden hører mest naturlig til på "Datahjørnet" ;)

Jeg forhåndsbestilte denne fra USA, men avbestilte i siste liten. Grunnen var at jeg fant ut at min kommende pre, ville ha innebygd en DAC av meget god klasse. Dermed ville jo DAC-en i Transporter være overflødig. Har man ekstern DAC, vil vel Squeezebox gjøre stort sett samme nytte? Eneste man da kanskje bør vurdere, er ny strømforsyning.
Skal man derimot bruke enheten i sin helhet, er nok Transporter det beste som er mulig å få tak i til dette formål!
 
K

kbwh

Gjest
Preamp med digitale innganger og kontrollsoftware for TCP/IP-overføring av lydfiler... ;D
 

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Innlegg
141
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Får den i posten i morgen:) Gleder meg til å teste denne ut litt nærmere.
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Bare som et tips vedrørende Sonos, det er fullt mulig å bruke systemet uten å ha fjernkontrollen.

Man få lastet ned software fra Sonos som har alle funksjonene til fjernkontrollen + mer.

Vil tro en Sonos vil være et fullgodt alternativ til Slimdevices dersom man ikke trenger fjernkontroll eller display på selve spilleren. En annen kul ting er at systemet ikke er avhengig av software/applikasjon på en pc/server - den aksesserer filene direkte selv.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Ikke direkte ny, men denne eller noe tilsvarende er min nye "cd/musikk-spiller". Bytter ikke min cd-spiller med en ny...

Hører gjerne mer om noen har erfaring med denne og ikke "low-end-" eller "Mid-fi- løsninger" ;-)
 
B

Back_Door

Gjest
Bare som et tips vedrørende Sonos, det er fullt mulig å bruke systemet uten å ha fjernkontrollen.

Man få lastet ned software fra Sonos som har alle funksjonene til fjernkontrollen + mer.

Vil tro en Sonos vil være et fullgodt alternativ til Slimdevices dersom man ikke trenger fjernkontroll eller display på selve spilleren. En annen kul ting er at systemet ikke er avhengig av software/applikasjon på en pc/server - den aksesserer filene direkte selv.
Sonos kan ikke konkurrere med Transporter uten at den kobles til en ext. DAC av samme klasse som den som sitter i Transporter.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Sonos kan ikke konkurrere med Transporter uten at den kobles til en ext. DAC av samme klasse som den som sitter i Transporter.
Det er sant, men man får endel DAC for de ca 10k som skiller Sonos og Transporter.
Derav kommentaren min tidligere om at DAC'en i Transporter bør være god.
 
E

Einstein

Gjest
Skjønte ikke poenget med hele duppedingsen, jeg.

Hva er så genialt i å først legge platene inn på pc og så overføre de samme data fra pc'en til denne (til den nette sum av 17.000)?
 
A

Aubi

Gjest
Hva med fremtiden? La oss si det kommer et nytt digitalt format. Vil ikke dagens PC baserte komprimerte eller ikke lydformater være historie da? De har jo lykkes med å holde SACD "inne" på discen.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Hva med fremtiden? La oss si det kommer et nytt digitalt format. Vil ikke dagens PC baserte komprimerte eller ikke lydformater være historie da? De har jo lykkes med å holde SACD "inne" på discen.
Det er et godt spørsmål, og jeg tviler på at noen sitter med svaret. Her er det sterkt motstridende interesser mellom innholdsleverandører, hardwareleverandører, regulerende organer og diverse grupper av kjøpere - hvem som får viljen igjennom til slutt må gudene vite!

Men, jeg vil påstå at sjangsen for at denne saken her klarer å spille av fremtidige formater er betydelig større enn sjangsen for at en SACD-spiller klarer det samme. Så det er i hvertfall ikke et argument mot å kjøpe noe i denne gaten...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Skjønte ikke poenget med hele duppedingsen, jeg.

Hva er så genialt i å først legge platene inn på pc og så overføre de samme data fra pc'en til denne (til den nette sum av 17.000)?
- ikke noe genialt med det før lyden åpenbares...
- cd'er er avleggs - d.v.s. fysiske-lagringsmedia...
- jeg slipper å ha 1550 cd'er stående i tillegg til 35 000 mp3 filer...vinylen kommer i tillegg ;-)
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
Skjønte ikke poenget med hele duppedingsen, jeg.

Hva er så genialt i å først legge platene inn på pc og så overføre de samme data fra pc'en til denne (til den nette sum av 17.000)?

Er ikke dette en trådløs musikkstreamer til ca 2k og en dac til 15k ?
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Skjønte ikke poenget med hele duppedingsen, jeg.

Hva er så genialt i å først legge platene inn på pc og så overføre de samme data fra pc'en til denne (til den nette sum av 17.000)?
Kanskje litt mer genialt enn å spille CD-plater på en 17.000 kroners CD-spiller?

Det er vel akkurat som for eksempel Arcam og Denon som har CD spillere i ulike prisklasser, så kan man velge den som passer best etter budsjett og behov.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
Hva med fremtiden? La oss si det kommer et nytt digitalt format. Vil ikke dagens PC baserte komprimerte eller ikke lydformater være historie da? De har jo lykkes med å holde SACD "inne" på discen.
Er det ikke bare et symptom på hvor bitte lite format SACD egentlig er at de gode hackerne ikke har giddet å bryne seg på dette ?

Jeg ser ingen grunn til å tvile på at framtidens formater blir å kjøpe over nettet, rett inn i mediasenteret ditt.
Min teori er at vi kommer til å slutte å ha private databaser også, morgendagens forbrukere kommer til å kjøpe musikk på abonnement eller pay per view..øh..listen.
 
A

Aubi

Gjest
Er det ikke bare et symptom på hvor bitte lite format SACD egentlig er at de gode hackerne ikke har giddet å bryne seg på dette ?

Jeg ser ingen grunn til å tvile på at framtidens formater blir å kjøpe over nettet, rett inn i mediasenteret ditt.
Min teori er at vi kommer til å slutte å ha private databaser også, morgendagens forbrukere kommer til å kjøpe musikk på abonnement eller pay per view..øh..listen.
Helt enig, men poenget er, blir det denne boksen?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
Helt enig, men poenget er, blir det denne boksen?
Nei jeg skjønner egentlig ikke at det er et marked for denne boksen, vil ikke audiofile bare ha en streit boks som tar en losselss fil og gjør den om til spdif som kan plugges inn i dacen etter eget ønske ? Mer fleksibelt den dagen man vil oppgradere ihvertfall.
 

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Innlegg
141
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Har den stående og spille i racket nå. Denne har definitivt et potensiale!
 

Jantry

Medlem
Ble medlem
30.04.2002
Innlegg
22
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det er når sånne produkter diskuteres at man skjønner at man er blitt gammel. Jeg har lyst til å kjøpe, spille, lagre plater på gammelmåten. Har god plass i stua.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hadde den kostet omtrent halvparten hadde den vært interessant. Det er grenser for hvor mye jeg synes en slik boks er verdt, samme hvor stilig den er.
 
K

kbwh

Gjest
SACD er forsåvidt hacket... Tiden vil vise om Sony skjønner at kryptert DSD er et blindspor, og slipper til en "verdenslovlig" konvertering til PCM tilsvarende DVD-A.
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Det kan virke som forventninger til pris på produkter som har en fot i dataverden er en annen enn for eksempel tradisjonell CD spiller?
 
B

Back_Door

Gjest
Hadde den kostet omtrent halvparten hadde den vært interessant.  Det er grenser for hvor mye jeg synes en slik boks er verdt, samme hvor stilig den er.
Her bør man vel først finne ut hvilket nivå det er på den innebygde DAC, før man konkluderer om den er verdt prisen?
Den prinsippielle forskjell mellom denne og en cd-spiller, er at mens denne henter sin musikk fra en harddisk så gjør en cd-spiller det fra sitt drivverk. Når man da skal sammenligne hvor mye denne er verdt i forhold til en cd-spiller, bør resultatene man oppnår m.h.t. lydgjengivelse være grunnlaget.

Da kan det jo være nyttig å vite hvor stor del av prisen på en cd-spiller som skyldes DAC, og hvor stor del som skyldes drivverk og da de innebygde bestrebelser på at drivverket ikke skal "forstyrre". Hvor stor del av kostnaden går nettop til det sistnevnte? Får vi en viss peiling på det, har vi et bedre grunnlag til å vurdere hvor mye verdt Transporter er i forhold til en CD-spiller av bestemt verdi.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Helt enig, men poenget er, blir det denne boksen?
Det kan selvfølgelig ingen svare på nå.
MEN, av alle avspillingsdingser for digitalformat som finnes nå, så er det vel avspillere av denne typen som har størst sannsynlighet for å kunne takle fremtidens formater. Ettersom den har open source software, og lett oppgraderbar firmware, så kan nye formater og konvertinger legges inn etterhvert som de blir tilgjengelige.
 
A

Aubi

Gjest
Det kan selvfølgelig ingen svare på nå.
MEN, av alle avspillingsdingser for digitalformat som finnes nå, så er det vel avspillere av denne typen som har størst sannsynlighet for å kunne takle fremtidens formater. Ettersom den har open source software, og lett oppgraderbar firmware,  så kan nye formater og konvertinger legges inn etterhvert som de blir tilgjengelige.
Dette var gode nyheter. Er lillebroren like oppgraderbar også, eller gjelder det bare denne?
Når det gjelder prisnivået på transporteren er det jo klart at dette vil bli billigere når konkurentene dukker opp. På den annen side er det jo mulig at den er verd pengene sine som ren DAC.
Det eneste jeg synes den mangler er en analog inngang eller to siden den allerede har volumkontroll.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Jada, squeezeboxen er like oppgraderbar. Funksjonsmessig er de omtrent identiske, forskjellen er hovedsaklig kvaliteten på DAC, analog kretser, balanserte utganger og digital inngang.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Det eneste jeg synes den mangler er en analog inngang eller to siden den allerede har volumkontroll.
Det kunne jeg tenkt meg også.

Frode
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jada, squeezeboxen er like oppgraderbar. Funksjonsmessig er de omtrent identiske, forskjellen er hovedsaklig kvaliteten på DAC, analog kretser, balanserte utganger og digital inngang.
Selvfølgelig er jeg enig i at dersom lydkvaliteten er så mye høyere på Transporteren i forhold til en pakke av Squeezebox og la oss si en RME ADI-2 DAC at den også forsvarer en pris som ligger 70% høyere (ca 10000 vs 17000 kr), så er den jo verdt det.  Om jeg hadde kjøpt den er en annen sak.  Liker fleksibiliteten til å tune lydbildet med en ekstern DAC.

Squeezeboxen har for øvrig fått svært mange lovord blant annet i Stereophile, og den vil paret med en god DAC visstnok gi svært god lyd for pengene. Det er dette Transporter, som altså koster over 14000 mer enn Squeezebox, skal konkurrere med.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Jeg tror (og dette er bare noe jeg tror, basert på ting jeg har lest siden jeg ikke har hørt transporter) at du skal ha ekstremt gyldne ører for å høre forskjell på en transporter og en squeezebox koblet til en god DAC. Så sånn sett tror jeg du kan komme billigere i mål med den sistnevnte komboen. Men mange synes jo ikke en SB ser high-end nok ut, en transporter gjør seg vel bedre sammen med resten av det overprisede utstyret..
 

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Innlegg
141
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Har både squeezebox3 og Transporter koblet opp nå. Det er klasseforskjell på lydkvaliteten fra disse to produktene.
 
Topp Bunn