Ny bruktbil

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Nå er jo ikke akkurat dette et bilforum, men jeg tenkte kanskje dere kunne hjelpe meg litt.
Jeg bor i DK og pendler daglig 4 mil hver vei til jobben på motorvei. Da jeg skulle ha en pendlebil for et par år siden kjøpte jeg en ´90 MB 230TE fordi jeg trodde den ville være en god cruiser og alt i alt ville være billig. (Jeg vil helst bruke pengene på andre ting enn bil ;)) Vel, to år etterpå må jeg konstatere at en god cruiser i 120 km/t er den, men den er ikke til å stole på, og står for mye på verksted. Så jeg har begynt å sondere terrenget etter en ny bil.

Det jeg ønsker meg er:

-Lite feil.
-Lavt forbruk maks 0,7 l/mil ved langkjøring.
-Stasjonsvogn.
-Behagelig å kjøre på motorvei i over 100 km/t
-En bil man kan bli glad i, det vil si den har en viss grad av personlighet. Edit: Tror jeg kaller det soliditet for å gjøre det litt enklere.
-Pris under 100K

Noen gode ideer?

Puma

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
RojohII skrev:
Personlighet?

Hyggelig med litt humor, men jeg er mest ute etter seriøse innlegg. Iallefall i starten av tråden, så det ikke sporer av med en masse tull.

Puma

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
en velholdt og drøye ti år gammel bjimmer e-46 med relativ lav kilometerstand burde gjøre susen.
hvor mye personlighet det er i en sånn vogn, aner jeg ikke.
men bmw holder seg tight og sprek lengre enn japser flest.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.543
En velholdt Lancia Kappa SW med alcantarainteriør bør være mulig å få tak i et bra stykke under budsjett.

Oppfyller alle punktene dine, kanskje med unntak av bensinforbruk. Forskjellen på 0,7 og 0,8/mil er uansett neglisjerbar. Ville dristet meg til å prøvekjøre en Alfa 166 (med sekser) også dersom det ikke MÅ være stasjonsvogn. Både Kappa og 166 har langt bedre kvalitet enn de typiske nisseryktene om "skummelt italiensk". Bare ta en ringerunde til AutoItal, Carrozzeria Alfa, Autovia, ++.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.021
Kjøpte min 'nybrukte' MB stasjonsvogn hos Dat Autohus (www.autohus.de), midt mellom Hamburg og Bremen. De er blant Europas største på bruktbil, er spesialisert på eksport og har suveren service. Kanskje du også finner noe interessant der?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.863
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg køyrer Peugeot 407SW. Ingen Vestlandsbil, eigentleg, men svinaktig god å køyre, spesielt på motorveg (særleg når der er cruisekontroll). Veldig godt førarmiljø og lågt forbruk. Greier meg på like under 0,5 når eg er "fornuftig". To svake sider: veldig låg på vegen (om du skal køyre på litt tvilsame vegar, men det skal gjerne ikkje du) og svært dårleg sikt når du skal rygge (difor har ryggesensor vore standard dei siste åra). Kjem ikkje særleg godt ut av testar, og er difor ganske rimeleg på bruktmarknaden. Citroen har bilar med same gode motoren, men desse har meir støy i kupeen (noko eg er lei av etter å ha køyrt Caravelle nokre tiår).

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvordan er bruktbilprisene i Danmark kontra Norge? Det hadde vært greit å vite om man generelt får mer for pengene.
Jeg ville nok uansett anbefalt en Bmw hvis du vil ha en god cruiser som holder seg sånn tålig godt og som har litt personlighet.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Vil også anbefale BMW.
Min 2001 mod E39 er behagelig å cruise med i 150km/h på motorveien (i sverige)

har kjørt 74000km med den uten problemer. (Eneste jeg har gjort er å fylle bensin, oljeskift, bremser og bytte "motstanden" for klima)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Takk for gode innspill :)

Griffenfeldt - Bilprisene i DK ligger noe over de norske. Jeg er ganske sikker på at DK har verdens høyeste bilpriser. (Vi har også verdens høyeste skattetrykk, så for meg er det norske skattenivå ren luksus.) Jeg kan tenke meg at en bruktbil til 100K i Norge ligger kanskje 20-30K høyere i DK sånn i snitt.
Utover det er avgiftssystemet noe annerledes da biler eldre enn ´97 avgiftsbelegges etter vekt og nyere biler etter forbruk av drivstoff. I begge tilfeller er diesel dyrere enn bensin.

BMW er absolutt på listen. Det har jeg hatt før og var veldig godt fornøyd. Er det noen av motorene i E39 og E46 som er spesielt dårlige eller spesielt gode?

Alfa og Lancia som ble nevnt her hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt på men når jeg har lest litt rundt er de absolutt av interesse. Når det gjelder Lancia så er utvalget ikke så stort, men med Alfa er det litt og velge i. Dessuten liker jeg den sportslige sjelen og kjøregleden som virker til å være fundamentet.

Audiophile-Arve - Hvilke årsmodeller av 407 ville være aktuelle?

Puma

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.451
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Kjøpte meg akkurat en Alfa 166 2,5V6 Sportronic...

Utrolig behagelig bil å kjøre. Rask, kjører godt, lite støy, gode seter, tilstrekkelig med utstyr... Kort sagt en riktig god bil på både lange og korte turer. MEN ikke tro du kan kjøre den på 0,7l/mil.
Normalkjøring gil ca 0,9-1l/mil For meg er det gledelige tall, da den forrige "familiebilen" brukte ca det dobbelte :eek: Og jeg har en bil til som jeg bruker til dagligkjøring som bruker 0.4-05 ved aktiv kjøring ;D

Vedlegg

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg har to biler som jeg synes er greie.En 2005 Toyota Avensis som vel nærmer seg 130000km.Det er en arbeidshest som alltid starter og ingen klatt med.Men den har vel ikke noe sånn Må Ha over seg. Har en 2010 Passat som er en kjøremaskin.Den er mer bil og ikke arbeidshest.Med 140hk og DSG girkasse er den kjekk å kjøre langt med. Skulle jeg valgt en av de står Passaten høyest.Den har mest kjøreglede.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.388
Torget vurderinger
18
Jeg vet ikke hvordan det er i Danmark men i Norge får man Opel nærmest kastet etter seg. For rundt 100K får man en 2005/2006 Vectra og den er faktisk god å kjøre, særlig på langkjøring. Ikke noe statussymbol men er grei bil prisen tatt i betraktning.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.285
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
HC skrev:
Jeg vet ikke hvordan det er i Danmark men i Norge får man Opel nærmest kastet etter seg. For rundt 100K får man en 2005/2006 Vectra og den er faktisk god å kjøre, særlig på langkjøring. Ikke noe statussymbol men er grei bil prisen tatt i betraktning.
Det er en grunn for at vi får dem kastet etter oss,du må iallefall beregne mye tid på verksted.

mvh

C

Cyber

Gjest
lakki_luke skrev:
Jeg har to biler som jeg synes er greie.En 2005 Toyota Avensis som vel nærmer seg 130000km.Det er en arbeidshest som alltid starter og ingen klatt med.Men den har vel ikke noe sånn Må Ha over seg. Har en 2010 Passat som er en kjøremaskin.Den er mer bil og ikke arbeidshest.Med 140hk og DSG girkasse er den kjekk å kjøre langt med. Skulle jeg valgt en av de står Passaten høyest.Den har mest kjøreglede.
Har og Avensis -05 og er superfornøyd. Aldri en feil og den er helt kurant å kjøre. Går overraskende rimelig på langkjøring, ned mot 0,58 om man krummer storetåa forsiktig når man gasser. :) Utrolig deilig at servicene også koster halvparten av en Audi f.eks. Men personlighet kan jeg vel ikke si den har, er litt som norvegia i ostebransjen. Du får jo samme look ca ned til ca 2002-2003 modell og innenfor nevnte prisklasse.

Er mye rimelig Opel ja, f.eks. Zafira som jeg ser omtrent gis bort og da blir jeg skeptisk... Er selv på jakt etter en rimelig bil, men er mye dårlig som skal selges.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
motoren skrev:
HC skrev:
Det er en grunn for at vi får dem kastet etter oss,du må iallefall beregne mye tid på verksted.

mvh
Hvor mye sto din 05/06 model Vectra på verkstedet?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nightpuma skrev:
...
Jeg bor i DK og pendler daglig 4 mil hver vei til jobben på motorvei.

Det jeg ønsker meg er:

-Lite feil.
-Lavt forbruk maks 0,7 l/mil ved langkjøring.
-Stasjonsvogn.
-Behagelig å kjøre på motorvei i over 100 km/t
-En bil man kan bli glad i, det vil si den har en viss grad av personlighet. Edit: Tror jeg kaller det soliditet for å gjøre det litt enklere.
-Pris under 100K

Noen gode ideer?

Puma
Noe offtopic, og ikke for å være utilbørlig på noe vis, men jeg leser flg; en voksen herre som bor i DK, med daglig arbeide, pendler 80km t/r daglig, mye av dette i høye hastigheter. Familie antakelig siden stasjonsvogn? Også kjørsel i høye hastigheter med familien sikkert, da DK har svært godt veinett.

Spørsmålet mitt er; hvorfor vil en slik herre avfinne seg med å kuske rundt daglig i en gammel bil til under 100k? Om mine antakelser er rett så tilbringer du jo en ikke ubetydelig del av arbeidsdagen din i bilen, og tar familien med i samme på fritiden. Time på time hver uke. Kjører til Norge av og til også kanskje?

Dersom det er økonomisk motivert, dvs at man simpelthen ikke kan tillate seg den høyere innstegsprisen for en ny/nyere bil, så er det forståelig i faser av livet. Men dersom det ikke er tilfelle så vil jeg absolutt oppfordre til å revurdere investeringsnivået. Det at en bil er rimelig i innkjøp betyr slett ikke at bilholdet har vært rimelig når sluttregnskap skal gjøres opp. I mange fall kan det vise seg at en ny bil blir billigere når alt kommer til alt (jmf slike utregninger gjort av f.eks Dine Penger mfl).

Dessuten har det å gjøre med trivsel i det daglige og i hvilken grad man gleder seg over å reise til jobb eller omvendt. Sikkerhet for seg og familien på et raskt og belastet veinett; nye biler er nær uendelig mye tryggere enn eldre. Muligheten til å ha solid innbytte ved neste bilbytte, som gjør at man fortsatt kan velge en komfortabel, trygg og problemløs bil også neste gang. Komfort og opplevelse. Garanti og bekymringsløshet. Veihjelp og erstatningsbil. Forutsigbar økonomi. Etc etc.

Mange ganger, ikke sikkert det er slik i dette tilfellet, så er det vel verdt å øse ut litt mer nå, for nevnte fordeler. Iallefall tenker jeg slik at dette må iallefall vurderes. Det er f.eks for mange en nokså grei sak å finansiere bilen med sikkerhet i hus, ikke i samme lån, men med samme rente. Etter f.eks 3-5 år så er bilen nedbetalt, man eier objektet, og står mye friere ved neste bilbytte (f.eks ved garantiutløp). Bekymringsfritt og slett ikke obligat uøkonomisk.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.968
Det mest gunstige er å kjøpe en 1-3 år gammel bil. Verditapet de første årene er stort før det flater ut. Eksempelvis min egen bil, C30, betalte jeg kun 2/3 av nybilpris. Da var bilen 1,5 år gammel og gått ca. 60000 km.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
@ Vidar P.

Mulig vår venn regner tyske priser??
Man får vel ganske bra bruktbil for 100K NKr i landet av sauerkraut og øl??

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Interessant perspektiv du bringer på banen Vidar P. Jeg har av en eller annen grunn alltid vært gjerrig når det kommer til bil. Kanskje er det bare en fiks idè som trenger å bli vendt litt.

Jeg tror ikke på at en ny bil er billigere i drift enn en bil som er 10 år. Vel og merke hvis vi snakker om et godt merke og et velholdt eks. En lett brukt 2011 BMW 523 koster 700K, om ti år er den verdt 100K. Legger vi på renter og servicekostnader, snakker vi vel om minst 130K i årlige omkostninger.

Sikkerheten er ikke noe å diskutere. Comfort ja vel, min 20 år gamle merce er omtrent så komfortabel som det kan bli på motorvei. Nydelig på langkjøring. Driftssikkerheten derimot, det er vel ikke noe diskusjonstema.

Så det ender vel som alltid på hva man prioriterer.

Jeg har bruk for mer viten om hvordan kollisjonssikkerheten har utvikla seg de siste ti årene merker jeg.

Noen innspill på det emnet?

Puma

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Nightpuma skrev:
Hei.

Audiophile-Arve - Hvilke årsmodeller av 407 ville være aktuelle?

Puma
Hadde nok ikkje gått for noko eldre enn 2005-modell, iallfall, gjerne nyare. Og for all del - cruisekontroll og ryggesensor må du ha med.
Takk, sjekker opp.

Puma

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
@ Vidar P.

Mulig vår venn regner tyske priser??
Man får vel ganske bra bruktbil for 100K NKr i landet av sauerkraut og øl??
Regner i danske priser som er litt over norske.

P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nightpuma skrev:
Jeg har bruk for mer viten om hvordan kollisjonssikkerheten har utvikla seg de siste ti årene merker jeg.
Her har du jo et eksempel;

S

Stereo_Mono

Gjest
Nightpuma skrev:

Noen innspill på det emnet?

Puma
Forskjellene er enorme og totalt livreddende. Utviklingen det siste 10 året er enorm med tanke på sikkerhet imo.

Nyere liten 2009 Yaris vs dobbel så tung 1996 Volvo 945

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det har vært publisert en hel bråta utregninger som graver grunnen under myten om at nybil er så mye dyrere enn brukt. Både SSB og private som Dine Penger etc har regnet på dette i en årrekke, og konklusjonene er klokkeklart uklare.

Det er iallefall ikke noen spesielt god økonomi med bil uansett alder; mye likt i snitt faktisk; så man får vel i mitt syn om ikke annet iallefall vurdere om man kan finansiere en ny dvs sikker, komfortabel, pålitelig og forutsigbar bil. Iallefall til daglig langdistansetransport, og som fast familiefrakter!

Nettet er nok fullt av slike artikler også. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=598897

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.968
Super skrev:
Pink_Panther skrev:
Det mest gunstige er å kjøpe en 1-3 år gammel bil. Verditapet de første årene er stort før det flater ut. Eksempelvis min egen bil, C30, betalte jeg kun 2/3 av nybilpris. Da var bilen 1,5 år gammel og gått ca. 60000 km.
Lite å spare på brukt i forhold til ny bil ifølge denne artikkelen:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10015739
Denne artikkelen "glemmer" at nybilgarantien følger bilen. D.v.s. at på en 2 år gammel bil er det fremdeles 3-5 år igjen av garantitiden. Men for all del, jeg er veldig glad for at flest mulig kjøper nye biler og de færreste vil ha bruktbiler. Da blir det billigere bil for meg som er ferdig med tiden som stolt nybileier. ;D

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Krasjtester og artikler på nett. Jau, får vel lese meg klok og se meg vettskremt på youtube før jeg velger retning.

Takk for innspill så langt.

Puma

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.150
Pink_Panther skrev:
Super skrev:
Pink_Panther skrev:
Lite å spare på brukt i forhold til ny bil ifølge denne artikkelen:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10015739
Denne artikkelen "glemmer" at nybilgarantien følger bilen. D.v.s. at på en 2 år gammel bil er det fremdeles 3-5 år igjen av garantitiden. Men for all del, jeg er veldig glad for at flest mulig kjøper nye biler og de færreste vil ha bruktbiler. Da blir det billigere bil for meg som er ferdig med tiden som stolt nybileier. ;D
5 års garanti har du på nye biler kjøpt etter 1. januar 2011. Så regnestykket ditt stemmer nok ikke helt. Biler kjøpt før dette hadde vel 3 års garanti. Så en 2 år gammel bil har maksimum 1 år igjen av garantitiden.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.968
Super skrev:
5 års garanti har du på nye biler kjøpt etter 1. januar 2011. Så regnestykket ditt stemmer nok ikke helt. Biler kjøpt før dette hadde vel 3 års garanti. Så en 2 år gammel bil har maksimum 1 år igjen av garantitiden.
Spørs hvilket merke. Min Mitsubishi hadde 5 år garanti når jeg kjøpte den ny i 2001. Det er flere merker som hadde 5 år eller mer før 2011. Det du refererer til er bransjens "enighetserklæring" som trådte i kraft ved nevnte tidspunkt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mitsubishi var jo en av verstingene på garantioppfølging når Forbrukerrådet oppsummerte forrige måned. Myter og lovnader vs faktisk realitet; to forskjellige ting.

http://forbrukerportalen.no/produkter/22849/

Påstanden din om hva som lønner seg mest (1-3 år gammel bil) er også beviselig feil i en hel rekke regnestykker. Men sikkert rett i noen også.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.968
Jeg refererte til garantien i 2001. å bevise at regnestykket mitt er feil er nok lett, hvis det er det man er ute etter. Jeg snakker om realitetene.
Hvis man ser på prisene på disse så er tapet stort de første årene.

C

Cyber

Gjest
Jeg er forsåvidt enig med deg, VidarP, i at det nok lønner seg å gå litt høyere, men man får meget sikre og goder biler for 200 000 i dag hvis man ikke absolutt trenger en BMW. De fleste biler i mellomklasse og oppover har jo X-antall airbags og det meste av sikkerhetsutstyr.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå har andre, ikke jeg, nevnt BMW. Jeg har overhodet ikke noen mening om hvilket merke andre bør kjøpe. Bare for å ha sagt det. Og det er også klart at kostbare nye premiumbiler (som PP linker til) taper seg endel i verdi, det er ikke noen tvil om det. Derfor er dette biler for de feitere lommebøker om de skal kjøpes nye, og de vil ikke gjøre overmåte god figur i et kostnadsregnskap.

Mer hensiktsmessig dersom man skal se på BMW er vel å se på type 3-serie med de minste motorene; de er gunstige i innkjøp, markedets mest feilfrie, blant de sikreste, blant de beste garantiene og de har et forutsigbart og greit verditap. Som et resultat av dette er de også de bilene som eierne er mest fornøyde med år etter år i store undersøkelser. Så til den som foreslo det, det var ikke noen dårlig ide.

Det jeg imidlertid har sagt er at informasjonen om situasjonen tilsier at herren Nightpuma antakelig også burde gjøre et regnestykke og en vurdering ift en ny/nyere bil. Så kan dere være uenig om dere vil, men det hadde jo vært verdifullt å se et argument på sak da.

C

Cyber

Gjest
Vidar P skrev:
Nå har andre, ikke jeg, nevnt BMW. Jeg har overhodet ikke noen mening om hvilket merke andre bør kjøpe. Bare for å ha sagt det. Det jeg har sagt er at informasjonen om situasjonen tilsier at herren Nightpuma antakelig også burde gjøre et regnestykke og en vurdering ift en ny/nyere bil.
Nei, men du tenkte på det... :)

Alvorlig, var ikke meningen å tillegge deg meninger du ikke har ytret. Vi tenker nok ganske likt der mtp å kjøpe litt nyere bil. Det koster fort penger å ha bilen på verksted, spesielt om man ikke kan småting som bremsebytte og slikt selv.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.388
Torget vurderinger
18
Griffenfeldt skrev:
motoren skrev:
HC skrev:

mvh
Hvor mye sto din 05/06 model Vectra på verkstedet?
Har kun kjørt nyere Vectra som leiebil. Jeg hadde en gang en 99 modell og den var det aldri noe feil med.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
Vidar P skrev:
Nå har andre, ikke jeg, nevnt BMW. Jeg har overhodet ikke noen mening om hvilket merke andre bør kjøpe. Bare for å ha sagt det. Det jeg har sagt er at informasjonen om situasjonen tilsier at herren Nightpuma antakelig også burde gjøre et regnestykke og en vurdering ift en ny/nyere bil.
Nei, men du tenkte på det... :)

Alvorlig, var ikke meningen å tillegge deg meninger du ikke har ytret. Vi tenker nok ganske likt der mtp å kjøpe litt nyere bil. Det koster fort penger å ha bilen på verksted, spesielt om man ikke kan småting som bremsebytte og slikt selv.
Hvis man ikke vil risikere å komme ut for ting som bytte av skiver og klosser bør man ha en bil som er nyere enn 2 år.

O

Ole I

Gjest
Anonym skrev:
Hvis man ikke vil risikere å komme ut for ting som bytte av skiver og klosser bør man ha en bil som er nyere enn 2 år.
Det er vel ikke helt 100% korrekt?

Det kommer an på kjørestilen til forrige eier OG antall km bilen har vært kjørt de 2 årene.

Dessuten er bremseklosser forbruksvare ala viskergummi og dekk. Med skivebremser rund baut, som er mere og mere vanlig, er også bremseskiver etterhvert blitt forbruksvare. Både fordi det er mere av det (4 istedetfor 2) og pga av all saltingen av vegene.

Jeg er enig med både VidarP og cybervision her - dvs kjøp en nyere bil, gjerne helt ny, men legg vekt på sikkerhet både for mennesker og bil (for sistnevnte: driftssikkerhet).

Av den grunn, og her må jeg sikkert tåle kritikk i ettertid, styr unna franske og italienske biler.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Ole I skrev:
Anonym skrev:
Det er vel ikke helt 100% korrekt?

Det kommer an på kjørestilen til forrige eier OG antall km bilen har vært kjørt de 2 årene.

Dessuten er bremseklosser er jo forbruksvare ala viskergummi og dekk. Med skivebremser rund baut, som er mere og mere vanlig, er også bremseskiver etterhvert blitt forbruksvare. Både fordi det er mere av det (4 istedetfor 2) og pga av all saltingen av vegene.

Jeg er enig med både VidarP og cybervision her - dvs kjøp en nyere bil, gjerne helt ny, men legg vekt på sikkerhet både for mennesker og bil (for sistnevnte: driftssikkerhet).

Av den grunn, og her må jeg sikkert tåle kritikk i ettertid, styr unna franske og italienske biler.
Kjører man for lite og forsiktig kan rust ta skivene, kjører man mye og hardt vil en fort slite på klossene.

Det er som du sier, det er forbruksvare.

Topp Bunn