Ny bruktbil - BMW eller Opel?

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Når det gjelder bil er det én ting som gjelder:

Kjøp bil med hodet og ikke hjertet!

Hilsen eier av
MB 200cdi (2007) og 318i Touring (2000) :-X

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Har en BMW 2000 modell 320D, fantastisk bil å kjøre, Den utklasser faktisk faktisk våres V70 D5 2005 Modell når det kommer til styreegenskaper og veistøy.
Selvfølgelig har Volvoen andre særegenheter som ikke BMW en gjør men det overrasker meg at styreegenskaper og veistøy faktisk var så mye dårligere på Volvoen.

Hadde det ikke vært for at firmaet som min kone jobber for hadde sendt henne til Volvofabrikken for en gjennomgang ved Volvo konsernet hadde vi nok hatt 2 BMW'er idag.

Hilsen fornøyd BMW eier.

MVH Johnny

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Grumpy skrev:
Når det gjelder bil er det én ting som gjelder:

Kjøp bil med hodet og ikke hjertet!

Hilsen eier av
MB 200cdi (2007) og 318i Touring (2000) :-X
Kjøp det du har lyst på. Funker hver gang for meg!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Skal man kjøpe BMW er det vel viktig å ha klart for seg hvilken gjeng man er med i... ::)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Komponenten skrev:
Skal man kjøpe BMW er det vel viktig å ha klart for seg hvilken gjeng man er med i... ::)
Trådstarter heter jo (fra)FallenA, så en kan jo tenke seg. ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Møtte i dag opp hos bilforhandler. Først for å kikke på denne Opelen (det fornuftige?! valget).
Bilen er noe av det styggeste jeg har sett. Ikke pga. bilen i seg selv, men fargene var jo helt hinsides. Millitærgrønn var vel den fargen jeg kommer på som lignet mest. Og interiøret var i samme "lekre" fargenyanser :eek: Selger skulle åpne døren, og jammen der datt hele skiten ned. Dørhengslene var løsnet.... Ikke bra... ikke bra ;)
Kan vel si at det ikke ble noe Opel på meg ;)
Neste stopp var for å teste ut en BMW. Jeg falt veldig for en (sedan) 320d 2002 modell som var kjørt 114000.
Den var skikkelig deilig å kjøre, med god respons, sprek motor på 150HK, og plenty med overskudd til det aller meste.
Selger skulle ha 189000,- for den, noe som i utgangspunktet var over hva jeg først planla, men jeg likte bilen (selv om den ikke var av typen romslig familiebil). Jeg spurte om han var villig til å senke prisen noe, og han kunne muligens gå ned 5000,- :eek: Ikke akkurat et generøst avslag. Jeg tok min hatt og gikk.

Så kom turen til den lekre 520i Touring som jeg nevnte tidligere tråden. Dette var av typen "bakgårds bilssjappe". Selger møter meg med flakkende blikk, og så sånn halvnervøs ut. Ikke et godt tegn. Jeg stilte et par spørsmål som tydeligvis var vanskelige å svare på. Det viser seg at bilen er bruktimportert. 1999 modell ikke 2000 som angitt.
Den var pen innvendig, men hadde mye stygge skader i lakken, noe som var forsøkt pyntet på, på en meget amatørmessig måte. Gadd ikke prøvekjøre engang.
Da står jeg altså her, og har ikke greid å velge meg noe.
Men jeg har funnet noe som muligens kan få meg til å smile igjen ;)

BMW 318i, 70000km, 2004 modell første gang registrert november 2004. Pris rundt 170000,- (noe over budsjett)
Alternativet er igjen noe fornuftig, en Peugeot 406 stasjonsvogn. 2002 modell 60000km, 120000,-

Vi får se i morgen ;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Slik jeg leser denne tråden skriver du egentlig hele tiden at du har lyst til kjøpe deg en BMW, men prøver å finne andre såkalt fornuftige kandidater. Kjøp det du har lyst på. Besserwisserne vet ikke hva som passer for deg.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Trondmeg skrev:
Slik jeg leser denne tråden skriver du egentlig hele tiden at du har lyst til kjøpe deg en BMW, men prøver å finne andre såkalt fornuftige kandidater. Kjøp det du har lyst på. Besserwisserne vet ikke hva som passer for deg.
Klart jeg har lyst på BMW ;)
Men jeg må vurdere hva som gir meg mest for pengene, og minst problemer.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
FallenA skrev:
BMW 318i, 70000km, 2004 modell første gang registrert november 2004. Pris rundt 170000,- (noe over budsjett)
Alternativet er igjen noe fornuftig, en Peugeot 406 stasjonsvogn. 2002 modell 60000km, 120000,-
Jeg synes ikke ordene Peugeot og fornuftig har noe i samme setning å gjøre. Særlig ikke når ordet BMW er nevnt i foregående setning. :)

A

Arne_Belinda

Gjest
Familieforøkelse? As in ett barn, eller ett til barn? Har du behov for plass?
Flebruksbilene er geniale i betydingen plass og fleksibilitet. Zafira eller Touran er opplagte og lettsolgte valg.
7 seter, GOD bagasjeplass og du sitter høyt med god oversikt. Minst like viktig er at barna sitter godt og ser ut av bilvinduet. Disse "vanlige" stasjonsvognene har så lave seter bak at barna bare ser dørhåndtak og dørpaneler...... Det blir de bilsjuke av!
Nytt stikkord: BARNEVOGN! Glem å klemme de inn i disse mikrobilene, Zafira eller Touran --> RETT INN !! Du slipper å dele, eller legge sammen vognen. Hørte du? RETT INN med vogna i bagasjerommet! ;)
Tenker du familie, eller tenker du pappa? Tenk :D
AB

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva er så mye mer "fornuftig" enn å kjøpe en fin 318i.... da har man "tatt av" på misfoorstått fornuft spør du meg. Det eneste fornuftig er å kjøpe noe man har lyst på; å kjøpe noe man tror er fornuftig fordi det er kjedelig og kjipt er ikke fornuftig anvendelse av sekssifrede beløp i mine øyne. Kona får forresten plass til både hundebur (schæfer) OG barnevogn, riktignok sammenklappet, i sin 325i Touring.
Når det smeller og en eller annen rusa idiot meier deg ned, da kan du spørre deg om hva som var "fornuftig".. takke meg til å da sitte i solid bygd ekte bil istedet for en "fornuftig" blikkboks. Noe mitt yrke dessverre har vist i praksis gjentatte ganger.

Mvh Vidar P

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.172
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Apropos blikkboks: Skal du velge Peugeot stasjonsvogn fra 2002 går du for 307 SW, ikke 406.

Men Cris Rea har sagt: Livet er for kort for forhjulstrekk. BMW 3 Touring er fin, men prøv å strekk deg til seks sylindre. Da blir det BMW på ordentlig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Altså; hvis man ikke vet hva man vil ha av en opel Zafira og en BMW Touring, så har man tenkt for lite på hva man ønsker og trenger. Dette er nærmest de rake motsetninger i bilverdenen.

A

Arne_Belinda

Gjest
Vidar P skrev:
Hva er så mye mer "fornuftig" enn å kjøpe en fin 318i.... da har man "tatt av" på misfoorstått fornuft spør du meg. Det eneste fornuftig er å kjøpe noe man har lyst på; å kjøpe noe man tror er fornuftig fordi det er kjedelig og kjipt er ikke fornuftig anvendelse av sekssifrede beløp i mine øyne. Kona får forresten plass til både hundebur (schæfer) OG barnevogn, riktignok sammenklappet, i sin 325i Touring.
Når det smeller og en eller annen rusa idiot meier deg ned, da kan du spørre deg om hva som var "fornuftig".. takke meg til å da sitte i solid bygd ekte bil istedet for en "fornuftig" blikkboks. Noe mitt yrke dessverre har vist i praksis gjentatte ganger.
Mvh Vidar P
Liksom-BMW (4 syl) mer sikker å krasje i enn flerbruksbil ala Zafira og Touran? Pøh!

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Beklager litt OT, men er det noen som vet om 3-serien Touring har disse geniale skiposene igjennom baksetet som 520-n har? Er i markedet etter bruktbil og synes det er digg å kunne dra på skitur uten takstativ innimellom selv om en har folk i baksetet. :)

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
toref skrev:
Beklager litt OT, men er det noen som vet om 3-serien Touring har disse geniale skiposene igjennom baksetet som 520-n har? Er i markedet etter bruktbil og synes det er digg å kunne dra på skitur uten takstativ innimellom selv om en har folk i baksetet. :)

Mvh
Skiposer er ekstra på 3-serien, men mange har kjøpt disse pakkene hvor de er inkludert. Mao, varierer fra bil til bil.

De er forresten ikke standard på 520i heller.

Mvh Vidar P

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Vidar P skrev:
toref skrev:

Mvh
Skiposer er ekstra på 3-serien, men mange har kjøpt disse pakkene hvor de er inkludert. Mao, varierer fra bil til bil.

De er forresten ikke standard på 520i heller.

Mvh Vidar P
Takk for info!

Mvh

A

Arne_Belinda

Gjest
Vidar P skrev:
Arne_Belinda skrev:
Vidar P skrev:
Du er hjertelig velkommen til å prøve, og avgi rapport.
Barnslig utspill, svar på spørsmålet
Jeg svarer ikke på argumenter som "Pøh". Finn deg en annen å krangle med.
Påstår du at du sitter sikrere i en BMW 318 enn i en Zafira eller en Touran er spørsmålet?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.280
Torget vurderinger
4
FallenA skrev:
Trondmeg skrev:
Klart jeg har lyst på BMW ;)
Men jeg må vurdere hva som gir meg mest for pengene, og minst problemer.
Ønsker du lite problemer er nok Toyota et godt valg, statistikkene viser det.
Det er mer utgifter med en tilsvarende BMW, slik er det bare.

Det koker vel ned til om du er mest opptatt av kjøreegenskaper, eller om økonomien og driftssikkerhet er viktigst.

Når jeg har en femti fots seilbåt, hytte på fjellet, hytte ved sjøen, 12 feriemåneder i året, 20000 plater, et state of the art anlegg hjemme og på begge hyttene, og i båten også faktisk, pluss et par ting til...da skal jeg kjøpe meg en fet bil.

Men foreløpig gråter jeg en tåre for hver krone som går inn i den rullende svensken som står utenfor her!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Hvis det er sikkerhet som er viktigst så er det Renault som gjelder. Seriøst sikre biler, men ikke siste ord i kjøreglede. De har også slitt litt med elproblemer de siste årene, noe som er på bedringens vei, men det har dessverre de fleste slitt med utenom italienerne og japsene.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.111
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
Hvis det er sikkerhet som er viktigst så er det Renault som gjelder. Seriøst sikre biler, men ikke siste ord i kjøreglede. De har også slitt litt med elproblemer de siste årene, noe som er på bedringens vei, men det har dessverre de fleste slitt med utenom italienerne og japsene.
Ja.. så får du mye for Renault'n når du selger den ;D

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Styr unna Peugeot. Flere kjente med ulike 406 og 407 med MYE problemer. Delepriser som Mercedes og slett kvalitet.

3-serie BMW IMO er for liten til familiebruk. 5-serie er mere egnet gr. plassen. Har hatt 520iA selv, sedan. MEN, min var ELENDIG på vinterføre. Meget bra på tørt sommerføre men tildels ubrukelig på vinteren.

Har også hatt endel Mercer og synes disse er noe bedre i kvalitet enn BMW (har hatt noen BMW også...).

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Arne_Belinda skrev:
Vidar P skrev:
Arne_Belinda skrev:
Vidar P skrev:
Påstår du at du sitter sikrere i en BMW 318 enn i en Zafira eller en Touran er spørsmålet?
BMW har ikke hatt spesielt god score i NCAP før i det siste, men nå har snart alle 5 stjerner der også. Og Renault var faktisk aller først med 5 ekte stjerner (ikke gratispoeng pga beltevarsler som ikke betyr noe for den passive skkerheten hvis man likevel bruker belte).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Arne_Belinda skrev:
Vidar P skrev:
Arne_Belinda skrev:
Vidar P skrev:
Du får kjøpe deg hva enn du vil for meg. Svaret på spørsmålet ditt er at jeg vet hva jeg helst ville ha sittet i om de smalt. Så får du sitte hvor enn du vil for meg. Jeg har sett mange biler som er "skreddersydd" for salgsargumentative sikkerhetstester kræsje, det er en del av yrket mitt som akuttmedisinsk utrykningslege. Og jeg har sett resultatet av de bilene som bare simpelthen er virkelig godt bygd. Jeg står fritt til å ta mitt valg hva jeg vil ha.

Det er ikke tema; det jeg sa var at; om man ikke vet hva man vil ha av en Opel Zafira og en BMW Touring så må man ta en ny runde med seg selv, fordi dette er veldig forskjellige biler.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
HoJ skrev:
Trondmeg skrev:
Dermed er det et godt bruktbilkjøp også og man binder lite kapital i bilen.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.111
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
HoJ skrev:
Trondmeg skrev:
Særiøs, mener du at det er like lite feil på Renault som andre merker?

A

Arne_Belinda

Gjest
Vidar P skrev:
Det er ikke tema; det jeg sa var at; om man ikke vet hva man vil ha av en Opel Zafira og en BMW Touring så må man ta en ny runde med seg selv, fordi dette er veldig forskjellige biler.
Det er vi veldig enig i. Det var du som spilte safetykortet.
Jeg tenker miljø, sikkerhet og plass som prio ved bilkjøp. Barna skal sitte godt alle tre, også på ferie.
BMW er føstevalg om pris ikke er et tema, men foreløpig er stor nok BMW med stor nok motor til å kalles BMW for kostbart for meg.
AB

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Er sikkert den gode kvaliteten på Renault som gjør at de har solgt så mye i Norge de siste 7-8 årene...byttet vel nylig importør igjen også...

HAH! ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
HoJ skrev:
Trondmeg skrev:
HoJ skrev:
Trondmeg skrev:
Særiøs, mener du at det er like lite feil på Renault som andre merker?
Jeg har ikke sagt et ord om feil på Renault kontra andre biler, men om Renaults høye sikkerhetsnivå både i NCAP og virkelige ulykker (statistikk fra virkelige svenske ulykker, var det Folksam?). Min eks har forresten en Renault som har vært nesten feilfri i de 5 årene hun har hatt bilen (som nå er 9 år gammel). Det mest irriterende har vært en brent baklyskontakt merket "Germany" som har laget harehjerte-blinklys et par ganger, men det har jeg fikset med litt sølvpapir. Ellers bare starter den og går som den skal. Stor, behagelig og fleksibel er den også.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
LydMekk skrev:
Er sikkert den gode kvaliteten på Renault som gjør at de har solgt så mye i Norge de siste 7-8 årene...byttet vel nylig importør igjen også...

HAH! ;D
Dette var et relativt usaklig innlegg, og jeg synes f.eks. ikke det norske markedet er spesielt representativt for hva som er bra eller dårlig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det fins jo store undersøkelser på hvem som utgjør Norges og europas mest fornøyde bileiere. Jeg er redd resultatene vil overraske noen. Ikke bare i år, men spol tilbake til hvilket som helst år bakover.

Videre fins det nye store undersøkelser på driftssikkerhet, hvor tilbakelagt km er veid. Jeg er også redd at endel vil bli overrasket der, ikke minst de som tror japanske biler alltids er mest driftssikre pr km.

Mvh Vidar P

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Trondmeg skrev:
LydMekk skrev:

HAH! ;D
Dette var et relativt usaklig innlegg, og jeg synes f.eks. ikke det norske markedet er spesielt representativt for hva som er bra eller dårlig.
Ironi kalles det - men synspunktet står IMO. Renault har jeg ikke villet kjøpt hvis jeg fikk det kastet etter meg. Og bil har jeg litt peiling på. Har bl.a. selv hatt 44 stk. gjennom årene av ulike merker.

Topp Bunn