Ny bordsag. Hvilken?

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
629
Antall liker
2.717
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Dette er eneste godkjente bordsag;)

Nå er jeg ikke snekker av yrke, men ser jo alikevel at denne saga er ikke ei bordsag. Det er ei stor byggsag. Slike kan egentlig aldri bli store nok, man bruker gjerne disse til kutting og ripping av lange bord og bjelker.

Selv liker jeg godt den bordsaga jeg selv har til mitt hobbybruk, fra Bosch sin blåserie (GTS 10XC). Til denne har jeg laget både understell og et større avtagbart bord rundt. Den er uvurderlig når platene til høyttalere skal finskjæres. Vanligvis gjør jeg alt slikt på en større CNC, men det er jo noe helt annet igjen...;)
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Har da lagd mange høytalere. Med millimeter presisjon på byggsaga.
Men skjønner at den har liten interesse for trådstarter.
Du finner ikke noe særlig mer universelt og lett å lagre enn dykksag med skinner.
 

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Innlegg
369
Antall liker
110
Trådstarter er snart eneste fraværende i denne tråden.. ;)

En slik bordsag som TEK viser til er noe helt annet enn de bordsagene som jeg tror de fleste av oss tenker på. En slik sag egner seg langt bedre enn "vanlige". Selv har jeg Makita 2704 og slik den står originalt så er den tett på ubrukelig til å håndtere standardplater på. Dersom man bygger sidebord og "outfeed-table" så stiller det seg litt annerledes. Men da trenger man mye plass som nevnt. Er forøvrig slett ikke imponert av den Makita sagen.

Det hadde vært fint om trådstarter var innom og sa noe om budsjett.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Men for å svare på trådstarter spørsmål, så har jeg også best erfaring med en dykksag pluss skinne eller rettholt. Har gjæret ganske mye 30 mm MDF med det utstyret. Å baske rundt med en 1220 x 2440 x 30 stor plater på en bordsag er ikke bare bare. Selfølgelig kan det grovkappes men det er dobbelt arbeide - nesten i hvert fall:)

Legg heller platen på et helt gjevt underlag, gjerne den pallen platene er lagret/kommer på. Stil dykksagen så den går gjennom platen med et par milli og angrep den derifra. Langskkinner til f.eks festool er ikke gode nok når det skal skjæres i 45 graders vinkel, den vil kunne flytte seg litt hvis du ikke skrur den fast. Her synes jeg rettholt og tvinger er en god løsning.

Edit: Ser at bordsager er et relativ uttrykk og når de blir store nok, slike som på Skedsmo, ja da er de overlegne. Da er det vel CNC fres neste. Jeg tenkte mest på de du pakker sammen og hiver inn i bilen.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg ligger i planleggings- og ryddefasen for å gjøre om to kjellerboder til furtebu.

Jeg tror jeg heller mest til å lage et solid arbeidsbord midt på, med en tynn, utskiftbar offerplate oppå og så noen festepatenter for skinna til dykksaga. Ei enkel bordsag og ei kontursag står på handlelista, fordi disse er nyttige til andre ting enn hifi...

Johan-Kr
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvilken bordsag har du når du "hater den inderlig"?
Hehe, noe billigræl, så det teller egentlig ikke.

Husker godt den bordsaga på Skedsmo videregående som OH-BB demonstrerte på DSP-kurset. Diamantblad og greier. Det var noe helt annet det...

En annen faktor er at jeg er en elektronikkmann av yrke, og jeg foretrekker mindre dimensjoner på ting. Jeg syns bordsag blir i overkant brutalt, lett for at ting skjærer ut feil. Men det henger igjen sammen med billig utstyr og ikke nok tid til å mekke godt nok anlegg. Ei dykksag m/skinne virker langt bedre, for da får man målt opp og spent opp i ro og mak, og at man er sikker på at ting følger rett spor når man fører verktøyet.
Med ei skikkelig sag setter man opp ønsket bredde på målbebåndet, låser anlegget og kutter. Done! Også kan du gjenta flerer kutt med samme bredde etter hverandre.
Med dykksag og skinne må man bruke MYE mer tid på å sette opp hvert kutt, og skal man ha flere må man sette opp kuttet på nytt hver gang (eller legge flere plater oppå hverandre som jeg brukte å gjøre).

Men skal man kutte store plater på bordsag kreves en stor sag og masse plass, så da er ofte dykksag med skinne bedre for hobbysnekkeren...
 

Ekko

Medlem
Ble medlem
02.06.2005
Innlegg
12
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Slår et slag for dewalt sine bordsager. Har dw745 som jeg er svært fornøyd med. Ble vurdert opp mot blå bosch og makita. Liker parallell anlegget som går med tannhjul både foran og bak. Justeres nøyaktig med et hjul. Bruker baksiden av parallellanlegget mot et selvbygget fresebord.
Ellers er jeg enig med de fleste her, dykksag fungerer bra. Har jula sin røde sag. Den er ok, men skulle jeg handle på nytt, ville jeg gått for bosch eller makita.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg ligger i planleggings- og ryddefasen for å gjøre om to kjellerboder til furtebu.

Jeg tror jeg heller mest til å lage et solid arbeidsbord midt på, med en tynn, utskiftbar offerplate oppå og så noen festepatenter for skinna til dykksaga. Ei enkel bordsag og ei kontursag står på handlelista, fordi disse er nyttige til andre ting enn hifi...

Johan-Kr
Har du plass må jo noe slikt som dette være perfekt. Da kan du ta store plater rett på bordsaga :)
https://goo.gl/images/DNC33W
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.405
Sted
Østfold
Sideanlegg er vel og bra når man skal skjære parallelt med en eksisterende kant. Når man ikke skal det derimot... da har skinnesaga ingen konkurrenter.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Med mindre du kombinerer skinne og bordsag. Skal ta ett bilde av bordsaga vår på jobb i morgen ;)
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Alex;
Skumma tråden din i går men hadde ikke tid til å gi noe innspill.
Bordsag og skinnesag er to forskjellige sager med hvert sitt bruksområde - jeg skal forsøke å gi deg hele fasiten her. Selv om man kan si at den ene kan gjøre det den andre gjør, blir det helt feil å sammenlikne.

Bordsaga kan lage gjentagende helt like deler. Det kan ikke skinnesaga med mindre du lager deg et malsystem. Skinnesaga sammen med øyet og blyantstreken din vil ødelegge millimeterpresisjonen. Bordsaga kan lage helt eksakt like deler hele dagen omså og dette kjapt, kjapt.

Skinnesaga er ubetalelig når du jobber med store platedeler (gjerne over 60 cm) og ikke kan ringe til en venn. Til oppdeling av firefotåtte er den perfekt. Men på den annen side, så han du gjøre akkurat det samme med ei vanlig håndholdt sirkelsag og en plankebit. Nydelige snitt er kjennetegnet for ei god skinneag.

Til å lage de perfekte delene må du derfor ha ei bordsag.

Makitasagene som jeg har sett nevnt, ville jeg ha holdt meg langt unna - disse suger alltime. De har et godt og stabilt sideanlegg med tannhjulsoverføringer i begge ender av anlegget. Men ellers er dette en skranglete og tyntbygd greie. Sideanlegget har de til og med gjort dårligere ved å sette på en kort kladd utenpå som kan beveges fram og tilbake. Hvorfor?

Boschsagene er helt greie - litt mer slarkete i innstillingene men ellers helt fine.

DeWalts 744 og 745 er min anbefalning til en relativt lav pris. Tannhjulsoverføringer, stabil, behagelig å bruke, ikke større enn den må være. Problemet med disse tidligere, var at motoren kunne brenne for et godt ord, eller rettere sagt, hvis man skjærer tykt heltre. Dette er ordnet nå, med motorvern, tror jeg. Hvis ikke, kan dette kjøpes for en peng.

Festool kommer vi ikke unna. Dette er det nærmeste man kommer en stasjonær sag og har tilnærmet alt man kan forlange av noe som skal flyttes. Men den er dyr og passer definitivt ikke alle hushold.

Må du ha skinnesag, blir mitt spørsmål og det jeg tipper du bør stille deg selv? Hvis ja, ville jeg lyttet til rådene tidligere i tråden, dratt ut og prøvd litt luftsaging med de du synes virker mest sexy.

BB
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
505
Antall liker
860
Sted
Sandnessjøen
Hei og takk for mange gode svar! :) har vært på jobb borte fra dekning og alt.

Jeg tenkte bordsag da jeg tenkte som BB sier. En god bordsag kan kappe helt nøyaktige og like deler dag ut og dag inn. Skinnesag og dykkertsag har jeg, men lager ofte større mengder like plater og blir da litt tungvint og ikke like nøyaktig som med bordsag. Skal sies at den gamle dykkertsaga jeg har fra bosch begynner å bli veldig sliten, da den har blitt heftig brukt, ikke bare av meg.

Jeg har ikke vært borti så mange bordsager, så vet ikke hva jeg skal se etter, og hva som er viktig. Det er kanskje sant at å finne en bordsag som takler 240x120 plater er usannsynlig å finne. Kan sikkert gjøre som jeg har gjort til nå, grovkappe med dykkertsaga og fin kappe med bordsaga etterpå. Men det jeg ikke likte med den jeg hadde, var at anlegget var dårlig. Kunne justere det helt perfekt, men etter 2-3 kapp var den ute av kurs. Og måtte begynne på nytt. Også var det ikke noen god løsning for kapp over 60cm.

Takker for alle gode råd og tilbakemelding :)
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Bygg deg a Tower of Blue. :) Festool er for posing fan boys, Blue Bosch er for oss som mener business. ;D Jeg bygger meg mot nye høyder, og trommer fingrene i vente på en episk laser jeg kanskje får bruk for! ;D

blue-tower-of-bosch.jpg


Skinnesaga til Bosch har imo bedre ergonomi, smalere, lettere og mer gjennomtenkte skinner og laaangt bedre skjøtestykke. Bosch er basert på Mafell-saga, og saga til Mafell er absolutt best av alle dagens skinnesager.

Har noen av disse skinnegående dykksagene/systemene også overfres som går i samme skinne?

Jeg hater inderlig bordsag, og må si at jeg nå begynner å sikle på et skinnesystem i stedet.
original.jpg


Du kan titte på Bosch FSN OFA 32 KIT 800, jeg har det, og det fungerer kurrant. Passer selvsagt med øvrige skinner.

Den Aurus-nettbutikken var skummelt tillitvekkende :)
Er solid den. Har handlet derfra. Ligger i Nord en plass, mener jeg.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Ser rådet mitt faller utenfor i lys av TS siste innlegg, så da oppfordrer jeg heller alle andre som går med drømmer om Festool til å gå for blå. Blått er Rått!!1 Hahaha.

Klikka som kommer når L-BOXX'ene fester seg i hverandre, åpnes og bærehåndtaket senkes er utrolig tilfredstillende, og jeg lager i gjennomsnitt 25-30 klikk hver gang jeg skal komme til et gitt verktøy. Megapraktisk! ;D
 

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Innlegg
369
Antall liker
110
Aurus ligger i Haugesund. Litt "gammeldags" å handle fra, men virker seriøse nok. Må vente på faktura på mail før det blir sendt mener jeg å huske. Første gangen jeg handla der purra jeg etter 3-4 dager (etter faktura) og fikk et halvsurt svar om at jeg ikke var eneste kunde...

Kom ikke svar angående budsjett Alex. Tror du må opp et godt stykke (rundt 20k..?) før du får såpass justersag at de kan ta full plate på fornuftig vis.
 

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Innlegg
369
Antall liker
110
Denne ble jeg anbefalt tilbake i 2011 dersom jeg skulle kappe 240x120 plater på fornuftig vis. Det begynner å bli relativt dyrt, relativt stort og jæskla tungt. Jeg bruker sirkelsag med rettholt og Makita sagen enda.

FINN – BERNARDO BASIC 2600 justersag / formatsag / justersirkelsag

Har kikka på den dykksagen fra Scheppach i over ett år. En bekjent av meg har den og syns den fungerer veldig fint. Batteriet på mitt eldgamle Dewalt-"kit" har takket for seg (skrumaskin og sirkelsag), og i stedet for å kjøpe nytt så går jeg nok for overnevnte sag og ny skrumaskin.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Grizzly selger sager fra to leverandører. En av dem er Harvey. Du kan kjøpe direkte derfra og da får du dem også med 50hz motorer.
Dyr dollarkurs gjør dessverre at de koster litt, men kvaliteten mener jeg er svært bra. Særdeles mange gode review av både Harvey og Grizzly på nettet.
Disse kan du også montere Dado blad på. Du kan også utvide med sideanlegg slik at den fungerer som en justersag (men koster en god del ekstra da).

Men her på denne siden av dammen er det justersager som er tingen. Sjekk ut Axminster.co.uk, de har en del og gir deg pris levert på døra med alle avgifter. Men det krever plass da...
Synes også den Bernard saga linket til tidligere så lovende ut.
Forresten, om du vurderer justersag (kalles vel også platesag) så ville jeg sjekket om bladet kan tiltes eller ikke og om de er kraftige nok til å klyve hardved.
Var en tømrerskole som hadde en slik. Nydelig til å kutte plater med, men når de skulle begynne å klyve skikkelig materialer så var den nesten ubrukelig. Var tydeligvis beregnet til å kappe plater med.
(er usikker på hvilke blad de hadde på - skal man klyve mye blr en vurdere blad beregnet på ripping).
Harvey saga mi klyver i alle fall 7cm tykk hardved uten å blunke ;-)
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Svigermor er på sydenferie. Kommer hjem til nytt gulv på soverommet :)

Kapex er ypperlig til kapp og CS50 er stålende til ribbing av plank. Fikk tak i side og forlengerbord til denne, men hadde ikke bruk for dette i dag.

Er nok ikke den mest optimale om du skal kutte 1220x2440 plater, da er dykksag med skinne tingen.


 
Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Denne bruker vi på jobb. Den tar plater inntil 12x4meter og 150mm tykkelse. Blir bare brukt til alu, men kapper greit treverk med en toleranse på rundt en tidel på 12m.

Kjekk sak :D

image.jpg
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
505
Antall liker
860
Sted
Sandnessjøen
Da har jeg bestilt meg en Dewalt DW745 :) jeg får se hvordan den er å bruke og eventuelt supplere med en ny dykkertsag vis behovet tilsier det.

Takker for alle råd og ble en overraskende spennende tråd :)
 

Glennooo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2013
Innlegg
312
Antall liker
267
Uten at jeg har lest igjennom alle svarene så kan jeg garantere at du blir fornøyd med Dewalt.

Har selv DW744XP-QS og DE7400 som er en noe større og kraftigere versjon enn 745, men den er desto større og i noens øyne litt mer klomsete.

Har selv brukt 745 ved flere anledninger og over mange år, så du går ikke feil - etter min mening hvertfall..

Makita er det jeg ville styrt unna, da "land"-patenten dem har virker tåpelig og blir fort unøyaktig og utslitt.

Ser du vurderer en skinne/dykksag, det kan være lurt. Har selv en Makita av en eller annen sort, som jeg i og for seg er fornøyd med, men den lengste skinnen er skrekkelig dyr. Da er nok også Dewalt sin mulighet med at du kan sette sammen flere skinner bedre. Hvordan sagen i seg selv er vet jeg ikke, men har noen kompiser som har den - og de er fornøyd.


 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
I audioxpress var det ein garva ht-byggar som viste bilete og ga oppskrifta på ei diy sag han brukte. Utgangspunktet var ei billig bordsag. Til den hadde han laga eit stort sagbord som gjekk på skinner som pga lengda fekk lite slark. På den måten slapp han å skyve plata som skulle kappast og han kunne sage like delar. Det blei visst ganske så nøyaktig. Trur det var myke horn det gjekk på og mykje som skulle sagast. Dette var saga han brukte. Når det gjeld sirkelsag og styreplanke, må saga ha stabil høgdejustering om snittet skal bli fint. Sjølv har eg radialarmsag som er svært allsidig og nøyaktig når emna ikkje er for store.
 
Topp Bunn