Ny bil - max 200K - Se nye krav s.4!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.344
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Voff skrev:
cybervision_ skrev:
Forrige generasjon Mondeo da?
Ellers har bilen dårlig bakseteplass.
Har du ofte behov for å ha folk over 2,10 meter i baksetet? Dersom svaret er nei så har vel ikke Mondeo'n dårlig plass i baksetet??
Vi snakker om forrige Mondeo. Jeg er 1,88m høy. Det er ikke ekstremt. For å få plass i forrige Mondeo måtte førersete helt i bakerste stilling, og selv da hadde jeg ikke optimal sittestilling - trangt (Mondeo den eneste Europeiske bil jeg noen gang har prøvd, der jeg har måttet ha setet i helt bakerste stilling. Kun enkelte japanere og Koreanere har jeg opplevd et tilsvarende problem. Dette er selvfølgelig heller ikke nevnt av motorjournalister). I tillegg må folk som er over 1,75 løfte setet litt for å ikke sitte med knærne under haka. Da flytter setet seg forover. Her må man finne et kompromiss. Uansett blir det kun plass til en pygmè bak føreren. I tillegg kan det nevnes at setene er dårlige med svært kort sittepute som rekker meg kun midt på låra. Nye Mondeo er i en helt annen divisjon både når det gjelder setekvalitet og plass.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.714
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ikke prøv en gjengs SUV som er ombygd til varebil da, Voff...

I en Skruzuki XL7 på grønne skilter, får du ikke setet helt bak engang...

Johan-Kr

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Trondmeg skrev:
En av bilverdenens største myter er nok at skinn skal være klamt og varmt om sommeren og kaldt om vinteren. Skinnseter er behagelig året rundt og så er det pent og slitesterkt.
Skinn er pyton uansett om det er i Jaguar eller Skoda...
Sklir rundt i setet og knirker og svetter, og tåler lite. Aldri mer skinn
Sleiven

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Er uenig med deg der Sleiven. Har hatt skinn i de siste tre bilene nå og synes det er helt fint. Skal innrømmes at jeg ikke driver med samme slag aktiviteter som BB i bilen (Der finnes da så mange hyggelige hotell langs norske veier at det burde være ganske unødvendig å drive med denslags i bilen,- om det da ikke er fordi det evt. gir et "kick") Men til sånn sett mere "normal" bruk av bilsetene synes jeg faktisk skinn er ganske så OK. Mørkt skinn kan bli litt varmere om someren enn lyst skinn, men til gjengjeld må lyst skinn vaskes/renses oftere. Jeg renser de hvite setene ca hver mnd. for at de skal holde seg pene.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Ja, smaken er forskjellig. Rengjøring hver måned blir litt for irriterende for meg, da jeg ikke liker å pusle med bil...

Hva renser du dem med?

Ellers lurer jeg litt på en SAAB, lite rust vissnok/lang levetid. Virker noe overpriset ..
Vanvittig gode seter, som er hovedårsaken til at jeg vurderer en 9-5, 9-3 er for trang. Men hva skjer med service og deler fremover hvis Saab går dukken?

Da er en brukt Volvo V70 noe å tenke på. Burde jo kjøpe Toyota da det er er bombsikkert valg , men jeg utstår ikke desigen som minner om en voldtatt padde.

Sleiven

C

Cyber

Gjest
Hehe, akkurat ei voldtatt padde slår meg ikke, men er enig i at designet er så som så.

Skal du prøve alvorlig trang bil? Hopp inn i baksetet på nye Insignia!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.714
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
V70 er veldig behagelige biler - fine å kjøre.

Hadde Geländewagen min på verksted (kar i en Volvo som rygga ut av en avkjører rett foran nesen på meg - Tyskland vant på poeng...), og fikk en Ford C-max som lånebil. Den var komfortabel og fin å kjøre, med brukbart med plass, men litt for dårlig dreiemoment på 1.6-literen, så den var litt for lett å kvele for en som normalt kjører diesel med automatgir :)

En av de mest behagelige bilene jeg har kjørt som burde være oppnåelig innenfor din prisramme er VW Touran. 1.9L turbodieselen er nok motor til bilen, og en ordentlig gjerrigknark av en motor. Bilstørrelsen gjør at den selvfølgelig ikke blir like billig i drift som en småbil. Registrert som personbil så får du en 2006-modell for mellom 150 og 200'. Se om du får den med DSG girkasse. Hvis det holder med to seter, så får du en 2008-modell regsistrert som varebil for samme prisen. Jeg og samboeren prøvekjørte en Touran i 2005, og hun duppa av etter å ha kjørt under 1 km - meget behagelig ;D

Johan-Kr

C

Cyber

Gjest
Touran liker jeg godt, men blir for stor jf. dama. :)

Etter noen dager med lesing og testing kikker jeg på Avensis, Mazda 6 og V70 som potensielle arvtagere til min kjære riskoker. De virker som trygge valg synes jeg utifra hva jeg har lest og sett.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.611
Torget vurderinger
12
Sleiven skrev:
Trondmeg skrev:
En av bilverdenens største myter er nok at skinn skal være klamt og varmt om sommeren og kaldt om vinteren. Skinnseter er behagelig året rundt og så er det pent og slitesterkt.
Skinn er pyton uansett om det er i Jaguar eller Skoda...
Sklir rundt i setet og knirker og svetter, og tåler lite. Aldri mer skinn
Sleiven
Det kan umulig være skinn det du hadde? Mine skinnseter gjør ingenting av det du skriver. Ikke knirker de, ikke svetter jeg, ikke sklir jeg og ikke tåler de lite, heller tvert om. Jeg tror du forveksler de med nylonsetene fra et annet nyere bilmerke (kan det ha vært VW?). Eller har du hatt plastbelagt japseskai-skinn fra 80-tallet? Jeg har hatt mange typer seter og vil aldri mer gå vekk fra skinn. Og så ser og lukter det himmelsk.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.762
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Touran for stor sammenliknet med Avensis, V70 og 6? Hæ?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.714
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
cybervision_ skrev:
Stor = Boksete, de andre har litt mer elegante linjer... ;)
Touran er ikke boksete - dette er boksete ;):

Seriøst sett - Touran ser litt anonym og kjedelig ut på utsiden, men den er veldig ok på innsiden, og plassutnyttelsen er veldig ok. Jo mere avrundete bilene er på utsiden, jo vanskeligere er det å få utnyttet plassen på innsiden... (ved lasting osv.)

I min gamle Geländewagen har jeg greid å få med meg to bredder (både toppen og bunnen) av en 70-talls veggseksjon ved bare å vippe fram baksetet...

Johan-Kr

C

Cyber

Gjest
Hehe, jeg liker Touran meget godt, det er mer W som er skeptisk.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.714
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ja, damene vil jo gjerne ha minst mulig bil - som er helt ubrukelig om du skal ha noe mere med deg enn to halvfulle handleposer...

De aller fleste damene som har kjørt den gamle G-traktoren min, har lkt den veldig godt, rent bortsett fra at den er treg. 88Hk på 2.4 tonn er ikke akkurat en racer ;D

Johan-Kr

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.460
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg har Mondeo (04 mod) svogeren min har V70 (08 mod.) - jeg vil ikke bytte med han. God plass, herlig kjørekomfort, ja mye bedre en svogerns v70...

C

Cyber

Gjest
Etter en tur i VW Golf stasjonsvogn har jeg fått øynene opp for 1.9 tdi, joda, den knatrer jo verre, men drar pent i forhold til mye annet jeg har prøvd i min prisklasse nå.

Hvordan er Touran 1.9 TDi fra 05-06 egentlig? Jeg synes de ser ganske pene ut, og madammen skal jeg nok få overtalt uansett. Jeg har ikke prøvekjørt, men de virker jo kanskje som et lurt valg for oss på 190+...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.609
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tror touran er et trygt valgt. Ryktene sier at de er gode å kjøre. 1.9 tdi (hadde det tidligere) er noen seige og dieselgjerrige maskiner.

C

Cyber

Gjest
Ja, som sagt testet jeg Golf stasjonsvogn med en slik motor (2008) idag, men jeg synes Touran virker bedre, og for meg som er lang sittemessig også. Den drog ihvertfall Golfen raskt opp i fart og går jo stille utenom akselerasjon inn på motorvei o.l.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hvis du er over 190, bør du ikke kun vurdere større biler? Golf etc. all ære men store er de ikke...kikker etter bruktbil selv f.t. og er lang.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.714
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hehe - broderen på 196 prøvekjørte en Fiesta for mange år siden - han mente han like gjerne kunne sette solbrillene på knærne... ;D

Med høyden din, så må du opp i størrelse på bil. Så enkelt er det bare - da må damas ønske om noe som hun kan parkere på tvers vike...

Johan-Kr

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
LydMekk skrev:
Hvis du er over 190, bør du ikke kun vurdere større biler? Golf etc. all ære men store er de ikke...kikker etter bruktbil selv f.t. og er lang.
Skal du ha noe håp om å ha noen i baksetet må du nok det ::)

C

Cyber

Gjest
Ny bil - max 200K - Forts side 10!

Jakten fortsetter!

Jeg har kikket og kikket på bilder, Touran er attraktiv, men vanskelig å finne 5-seter til "min pris" man må fort dra 240-250 laken før det kommer seg. Passat har jeg og sansen for, men dyr med 1.9.

Golf Stasjonsvogn er ok å se på, og ganske store. Aktuell.

Ellers synes jeg det er utrolig vanskelig å velge bil, mye drit.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Jeg er veldig fornøyd med min Honda Accord 2.2 i-CTDI. :D Fantastisk bil. Jeg pleier å si "en gang Honda, alltid Honda". ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.611
Torget vurderinger
12
Ny bil - max 200K - Forts side 10!

cybervision_ skrev:
Jakten fortsetter!

Jeg har kikket og kikket på bilder, Touran er attraktiv, men vanskelig å finne 5-seter til "min pris" man må fort dra 240-250 laken før det kommer seg. Passat har jeg og sansen for, men dyr med 1.9.

Golf Stasjonsvogn er ok å se på, og ganske store. Aktuell.

Ellers synes jeg det er utrolig vanskelig å velge bil, mye drit
.
Da må du velge bort driten først da :)

C

Cyber

Gjest
Jeg har muligens funnet en, men den er i sort metallic, er det noe dritt å vedlikeholde?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.611
Torget vurderinger
12
Hmmmmm, Touran er da vel ikke spesielt pen? Accorden er da ok og ganske morsom å kjøre også. Hvis det betyr noe.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Honda er det klart mest undervurderte merket i norge.. min hondaliking er ikke basert på noe som helst annen inflytelse i livet annen enn min mangeårige erfaring som bilmekaniker og driver av uavhengig verksted..med daglig prøving av biler..i snitt 2 om dagen vil e tro.. og har eigd en honda i 11 år sammen med et gjennomtrekk av andre biler..på de 11 åra har bakpotta,dynamoen og vannpumpa gått ;)
Honda er slitesterke og artige biler å kjøre.

http://www.youtube.com/watch?v=G98VN7zYHNM

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Honda er greie biler det, men Touran er jo et praktisk kjøretøy og har man slike behov er den slett ikke dum. Naboen har Touran og av den enkle grunn at de har tre unger selv og ofte er den ett eller flere andre barn som også skal sitte på. De synes nå å være fornøyd med bilen i allefall.

Svart metallic er jo stilig da, når den er vasket og polert. Og gidder du ikke vaske den, så signaliserer du bare til verden at du har helt andre prioriteringer enn å snobbe med bilen din, at du ser på den som det den faktisk er, en nyttegjenstand. Saklig sett er det for mage her i landet ( skyldig selv også :-[ ) som har opphøyet bilen til en slags avgud!

C

Cyber

Gjest
Sant nok. Er litt på Avensis-tanker igjen, men er usikker på hvor kjekt det er med bensinmotor i disse dager som jo de fleste har. Vurderer også halvveis Volvo V50 igjen, til tross for litt lite plass baki.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.423
Sted
Nøtterøy
Spiralis skrev:
Saklig sett er det for mage her i landet ( skyldig selv også :-[ ) som har opphøyet bilen til en slags avgud!

Særlig den norske stat. ;D

C

Cyber

Gjest
Da ser det ut til at valget faller på en -05 Avensis 1.8 Sol. Ok pris og strøken med alt ok.

Takker for all hjelp og tips i tråden, setter stor pris på det!

Villkårlig bilde, ikke den jeg skal kjøpe.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.611
Torget vurderinger
12
Gratulerer med ny bil! Håper at du blir fornøyd med valget og trives med Avensisen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Gratulerer med ny bil. Et trygt kjøp skulle jeg tro.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
cybervision_ skrev:
Da ser det ut til at valget faller på en -05 Avensis 1.8 Sol. Ok pris og strøken med alt ok.

Takker for all hjelp og tips i tråden, setter stor pris på det!

Villkårlig bilde, ikke den jeg skal kjøpe.
Grattis!!Et bombesikkert valg for problemfritt bilhold. Bil med god plass til alle+ferie.
Min Avensis fra 1998 og 170000 km er et godt eksempel.
Fulgt vanlig service. Først etter 11år måtte jeg nylig bytte ett bremserør + vifterem som pep+ stabilistatorforing bak, og en lyspære. Batteriet byttet etter 10år. Rustfri og fortsatt med nybilfølelse..Det kaller jeg problemfritt bilhold...
Sleiven

C

Cyber

Gjest
Har idag vært og prøvekjørt, super å kjøre, etter min mening totalt overlegen Touran, baksetene også mye bedre å sitte i. Mye mer lettkjørt og mindre "HiAce" følelse. Den var nesten helt strøken og har mye utstyr og kun rullet 60 KKM og nye sommerdekk på 16" felger. Perfekt, greit å slippe kona avsted uten å være redd for hver kant og fortau, har kamerater med tøffe 18" som gråter.

Slår til på den, sølv er jo også genialt mtp riper i fremtiden.

Så igjen takk for hjelpen.

Topp Bunn