Jøss. Jeg trodde du kjente igjen stil når du så det. Hver gang. Men 99/100 er bedre enn hva jeg klarer.Trondmeg skrev:Dessverre får man verdens styggeste logo også. Alene grunn god nok til ikke å velge den. Skoda var mye kulere før med hekkmotor. Nå er det bare en tjekkisk tysker. ZZZZZZZZZZZZZZZZZ
He he, jeg synes bare ikke biler med gartnerhanskelogo er så ekstremt stilige. Men, det er helt sikkert nuftige biler. Og tjekkerne er flinke ingeniører så de er helt sikkert også velbygde. Men kule?Valentino skrev:Jøss. Jeg trodde du kjente igjen stil når du så det. Hver gang. Men 99/100 er bedre enn hva jeg klarer.Trondmeg skrev:Dessverre får man verdens styggeste logo også. Alene grunn god nok til ikke å velge den. Skoda var mye kulere før med hekkmotor. Nå er det bare en tjekkisk tysker. ZZZZZZZZZZZZZZZZZ
En ting til: I motsetning til VW og Audi er Skodaene velbygde biler.
Maxda 6 kom nest dårligst ut av en omfattende test på rustbeskyttelse.cybervision_ skrev:Dog ser jeg er Mazda 6 også av forrige gen holder høy kvalitet. Audi a4 og vw passat skal jeg og sjekke ut. Er usikker på om 1.6 bensin dog er fornuftig valg? Virker litt liten NM-messig.
Søren at du ikke ble med ut og tittet på bilen Bjørn, da hadde du sett de pene damene som spiller i strykekvartettene som følger med i baksetet på Superben. ;Dbjornh skrev:...får man alt det med på kjøpet i baksetet på en Skoda..? ;D
Did I hurt your feelings? He-he, jeg vet hva Skodalogoen skal forestille, men jeg tenker kun gartnerhanske når jeg ser den likevel. Det var ikke veldig vondt ment da. Autofilt ignorante nerd var forresten morsomt skrevet. Spesielt siden jeg ikke forstår at vanlige biler med lite emosjonelt innhold greier å frembringe sterke følelser.Spiralis skrev:Skodas logo er slett ingen gummihanske!Autofilt ignorante nerd!
Skoda grunnleggere var Laurin og Klement og om jeg husker riktig var det en av disse som var hekta på amerikanske indianerfilmer i så stor grad at han utformet logoen som en pil og en indianer fjær hodepryd. Så langt fra gummihanske som det går å komme!
Neida slett ikke. Greit nok at noen liker mora og andre dattra.Trondmeg skrev:Did I hurt your feelings? He-he,....
Takker og bukker.Trondmeg skrev:Autofilt ignorante nerd var forresten morsomt skrevet. Spesielt siden jeg ikke forstår at vanlige biler med lite emosjonelt innhold greier å frembringe sterke følelser.. Men jeg tar det ikke til meg, for det er selvfølgelig helt feil karakteristikk*
.
Jo er enig i at det er en helt annen mektig stil over bilen fra 29 enn dagens Superb, og jo det er et tysk innslag i bilen, men jeg synes ikke det er så mye tysk at det plager meg. Er selv ubehjelpelig anglofil og ville jo selvsagt helst sett at det var Albions sønner som hadde bragt Skoda fram fra glemselen, men som eier av en slik bil må jeg med tåre i øyekroken konstatere at det faktisk er bedre at tsjekkerne har foredlet tysk grundighet, enn at de hadde tatt utgangspunkt i engelsk særhet og middelmådig kvalitet. Dessverre! :-[Trondmeg skrev:Og jeg både kjenner til og er enig i at Skoda en gang i tiden var vesentlig flottere enn de senere ble. Det betyr likevel ikke at dette har blitt en bil for meg. Den har dessverre blitt for tysk. Og så var det dette med logoen. Men løp gjerne og kjøp Skoda i bøtter og spann. Jeg erfarer at det som selger godt i Norge viser seg å være de bilene jeg ikke forstår hensikten med. Litt som Grandiosa. Min konklusjon på det er bare at jeg vektlegger andre verdier og egenskaper enn en såkalt vanlig bilkjøper.
Servicen er da "billig" på Audi; betaler 3200kr for storservice. Når det gjelder motor og drivverk og sånn så er det stort sett det samme over all VAG plattformene for sammenlignbare biler....Trondmeg skrev:Jeg kjenner flere som har gått skoa av seg på servicer på Passat og A4. De er ikke akkurat gratis. Ta med det i betraktningen. Og ikke særlig spennende heller, men det er kanskje ikke noe krav.
Når du har HiFi som interesse er sedan versjon uaktueltcybervision_ skrev:Skoda Octavia, 1.4 TFSI for 238000 i sedan versjon,
Skoda Superb er nok et kjempe fornuftig valg. Tror nok den stasjonsvognen er større en A6 Avantcybervision_ skrev:Da har jeg hatt nok en runde og kikket, ting begynner å krystallisere seg litt....
Skoda: Setter meg inn i Superb. Gud bedre for en bil - og all den plassen. I baksetet må det da være 175% av plassen i en A4. En gedigen bil, 299K med 1.4 TFSI helt ny.... Tenke, Tenke.... Skoda Octavia, 1.4 TFSI for 238000 i sedan versjon, ca 250 i stasjonvogn ny, Da snakker vi 12000 ekstra for metalliclakk og Xenon, men 50 lapper ekstra og så HELT NY bil? Ikke fæle er de heller....
Roberten skrev:Og dersom du skal ha stasjonsvogn finnes det kun én kandidat
Kjørekomfort ut av en annen verden. Maseratimotor. + følelsen av å sitte i noe kun romvesener eller franskmenn på syre kunne kokt sammen.
Citroen SM
Du bør få en bra en til 170.000-190.000
![]()
Motoren blir regnet som grov og umoderne. Dessuten er kvaliteten varierende.cybervision_ skrev:En bil som jeg ser er ok priset er Opel Astra stasjonsvogn med 1.7 diesel. Er det noe å satse på? De ligger jo ned mot 110 tusen for 2005-2006 modeller. Jeg kjenner ikke nyere Opel så godt, men?
Husker jeg leste en skikkelig bad road trip historie i Gentleman's Quarterly en gang. Gutta på tur til SM-treff i Frankrike:Voff skrev:Roberten skrev:Og dersom du skal ha stasjonsvogn finnes det kun én kandidat
Kjørekomfort ut av en annen verden. Maseratimotor. + følelsen av å sitte i noe kun romvesener eller franskmenn på syre kunne kokt sammen.
Citroen SM
Du bør få en bra en til 170.000-190.000
![]()
Den der drømte jeg om i barndommen. Tror den er primært for de som har skruing på biler som hobby! Sikkert kostbare deler også....
Grov og umoderne....prater vi om pumpedysesystemet på turbodieselen til vag eller om commonrail systemet til Opel tro?Voff skrev:Motoren blir regnet som grov og umoderne. Dessuten er kvaliteten varierende.cybervision_ skrev:En bil som jeg ser er ok priset er Opel Astra stasjonsvogn med 1.7 diesel. Er det noe å satse på? De ligger jo ned mot 110 tusen for 2005-2006 modeller. Jeg kjenner ikke nyere Opel så godt, men?
Valentino skrev:Husker jeg leste en skikkelig bad road trip historie i Gentleman's Quarterly en gang. Gutta på tur til SM-treff i Frankrike:Voff skrev:Roberten skrev:Og dersom du skal ha stasjonsvogn finnes det kun én kandidat
Kjørekomfort ut av en annen verden. Maseratimotor. + følelsen av å sitte i noe kun romvesener eller franskmenn på syre kunne kokt sammen.
Citroen SM
Du bør få en bra en til 170.000-190.000
![]()
Den der drømte jeg om i barndommen. Tror den er primært for de som har skruing på biler som hobby! Sikkert kostbare deler også....
- Jeg har ikke styring.
- Brems.
- Jeg har ikke bremser heller.
SM hadde ett hydraulikkretsløp til alt. Og plastpanseret hadde en lei tendens til å brette seg over frontruta i 200+. Men fyttegrisen så kul. En bil for Trondmeg det der.
Det var sluttfakturaen jeg refererte til. Bl.a. kr 17000 og kr 32000 og tilsvarende størrelser for ikke alt for gamle biler når alle nødvendige reparasjoner for å komme i orden igjen var gjort. Dog mulig at utgangspunktet var lavt.Voff skrev:Servicen er da "billig" på Audi; betaler 3200kr for storservice. Når det gjelder motor og drivverk og sånn så er det stort sett det samme over all VAG plattformene for sammenlignbare biler....Trondmeg skrev:Jeg kjenner flere som har gått skoa av seg på servicer på Passat og A4. De er ikke akkurat gratis. Ta med det i betraktningen. Og ikke særlig spennende heller, men det er kanskje ikke noe krav.
Nei, det tror jeg da ikkeSpiralis skrev:Grandiosa?? Nei jø og fyse!Sådant kommer ikke over dørterskelen her i gården! Vi er kanskje ikke så ulike likevel??
Jeg vurderer sånn halvveis enda nye Passat, men er litt skeptisk pga mye feil...bambadoo skrev:Bremser, oppheng, styresystem er vanlige problemer med VAG biler. Dette vet også Møller å ta seg betalt for. De siste årene er dette blitt bra.
Stor sannhet i det du skriver der ja. Da jeg kjøpte min Range Rover var det BMW som var forhandler i Norge. Fikk feil på vannpumpen rett etter at bilen var kjøpt og måtte sette den på merkeverksted. Regningen ble astronomisk!! 36 skruer som satt lett tilgjengelig, av med et lokk, ut med dings, inn med ny dings og skru det hele sammen. Nesten 6000,- for 8-9 år siden. Etter at jeg ble kjent med bilen og LandRover miljøet fant jeg ut at den var utrolig lettskrudd, og at delene var, etter norske forhold, grisebillige om man kjøpte fra UK. Men BMW selger jo dyre biler til folk som enten har mye penger eller i allefall tror de har mye penger, og som tydeligvis ikke spør om hva saker koster og som uansett ikke vil si at noe er dyrt. Man kan jo risikere å tape ansikt gjør man noe slikt!! Derfor tok jo BMW det hvite ut av øya for selv de enkleste reperasjoner.bambadoo skrev:Men når en går til "uavhengige" verksteder blir regningene mye lavere samt at reparasjonene holder lenger.
Når jeg med min forrige 10 år gamle a4 sa at dette var jo dyrt så var svaret:
Vær glad du ikke har BMW...
Nå må du huske at noe slikt som en "feilfri bil" kun er en urban myte. Det eksisterer ikke noe slikt! ;Dcybervision_ skrev:Skulle jeg valgt med hjertet hadde jeg nok landet på en V50 1.6D, da jeg satte meg inn i den tenkte jeg: "En slik hadde vært deilig å hatt", men så ser jeg jo alle feilene med dem....