Ny bil - max 200K - Se nye krav s.4!

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Ny bil i horisonten...har du gode tips?

limvingen skrev:
Trondmeg skrev:
limvingen skrev:
Trondmeg skrev:
Eneste bilen som tilfredsstiller ALLE kravene du har satt er Alfa Romeo 159. De fleste ryker ut på formgivning. You won't regret it.
Fikk du ikke med det uttalelsen til Alfa sjefen angående alle problemene med bilene deres? Han sa noe som at: Våre kjøpere er under 30 år og kjenner ikke til bil problemene våres. Så det er inget problem.
Dette faller for sin egen urimelighet og virker svært lite troverdig. Referanser til påstanden?
Aftenposten papiravis i går eller forgårs. Skal se om jeg kan lete den fremigjen.
Der fant jeg det. Aftenposten Morgen Økonomidelen side 9 den 05.05.09.

Alfa Romeo's Storbritannia-sjef Christopher Nicholl på spørsmål om Alfa Romeos rykte for rust og kvalitetsproblemer: "En av fordelene med å selge biler til folk under 30 år, er at de ikke har hørt om disse problemene"

C

Cyber

Gjest

Knutn skrev:
Jeg støtter egentlig Valentinos forslag om BMW 1-serie, helst cabriolet.
Pass på at du får med avtagbart hengerfeste, så du kan ha tilhenger når du skal kjøpe effekttrinn og høyttalere.
Motorvarmer er og kjekt.

Mvh Knutn
Hehe, for meg er jo det siste bilen jeg hadde kjøpt. Men setter pris på hjelp either way.

C

Cyber

Gjest

Vel, som vi alltid sier i trådene, ta en tur og lytt/prøv - som sagt så gjort. Har nå hatt en 2.5 timers runde på bilsjappene i distriktet. Jeg må si før dere tar helt av gårde her at jeg er en kar på 193 på sokkelesten så jeg må ha litt plass.

VW: Mye dyrt, mest over 250+ De har nye Golf med 1.6 diesel for 239 - pen sak. Ellers lite interessant, nye Polo er jo ikke kommet enda, men virker lovende.

Volvo: Kikket på C30 og S40. S40 lite plass bak og ikke spesielt mye fremme. Pen bil og virker god kvalitetsmessig. Ble anbefalt 1.6d for "alle kjøper den". C30 var veldig kul, men lyktene bak er litt "too much" kanskje? Dog meget pen innvendig og fra bakhjulene og frem.

Toyota: Mye brukt Avensis av forrige generasjon, nesten alle 1.6 bensin med 110 hk. Det blir litt lite på de svære sakene. Avensis har god plass fremme og bak og jeg synes det er en meget flott bil, men må nok opp på 1.8 eller 2.0 D4D. Er ikke helt komfortabel med baken på sedanen, litt rar og uangripelig.

Opel/Saab: Prøvesatt nye Insignia og med førersetet passe for meg er det så lite plass bak at jeg rett og slett ikke kommer inn med beina på en behagelig måte. (Og ja, jeg er nokså normalt slank) En bekjent av meg kjøpte nylig Opel Agila, "ei lita rotte" til 140+ tusen og til mitt store sjokk var det mer plass i den enn Insignia. Dog er den jo bitteliten, men nokså pen å se til. Dog mister jeg vel all cred fra omverden med en slik, men er nok et meget økonomisk kjøp for meg som kun trenger transport av 2 mennesker og 1 handlepose 98% av tiden.

Så litt klokere og med mye tanker i hodet tuslet jeg hjem igjen.

C

Cyber

Gjest

Slett ikke dum...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12

limvingen skrev:
limvingen skrev:
Trondmeg skrev:
limvingen skrev:
Trondmeg skrev:
Eneste bilen som tilfredsstiller ALLE kravene du har satt er Alfa Romeo 159. De fleste ryker ut på formgivning. You won't regret it.
Fikk du ikke med det uttalelsen til Alfa sjefen angående alle problemene med bilene deres? Han sa noe som at: Våre kjøpere er under 30 år og kjenner ikke til bil problemene våres. Så det er inget problem.
Dette faller for sin egen urimelighet og virker svært lite troverdig. Referanser til påstanden?
Aftenposten papiravis i går eller forgårs. Skal se om jeg kan lete den fremigjen.

Alfa Romeo's Storbritannia-sjef Christopher Nicholl på spørsmål om Alfa Romeos rykte for rust og kvalitetsproblemer: "En av fordelene med å selge biler til folk under 30 år, er at de ikke har hørt om disse problemene"

1. Dette er tydeligvis et rykte.
2. Jeg forstår det som at han mener problemet ikke finnes lenger fordi unge bilkjøpere ikke kjenner til det. Jeg vil bli overrasket hvis han mener unge folk ikke er opplyste. Det bilmerket jeg først kommer på som har slitt med rustproblemer på denne side av 2000 er Mercedes . . . .

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12

Anonym skrev:
Trondmeg skrev:
Knutn skrev:
Pass på at du får med avtagbart hengerfeste, så du kan ha tilhenger når du skal kjøpe effekttrinn og høyttalere.
Motorvarmer er og kjekt.

Mvh Knutn
Tilfredsstiller ikke punkt 1 i kravlista
På design eller driftssikkerhet?
Se godt etter

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4

Trondmeg skrev:
Anonym skrev:
Trondmeg skrev:
Knutn skrev:
Motorvarmer er og kjekt.

Mvh Knutn
Tilfredsstiller ikke punkt 1 i kravlista
På design eller driftssikkerhet?
Se godt etter
Synes designet på den er fint jeg da :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

limvingen skrev:

Støvel-landet har vel aldri markert seg som leverandør av problemfrie biler. Men stil og sjarm gjør at vi tilgir dem.

C

Cyber

Gjest

Nå har jeg ikke testet men hvordan er Opel Astra av nyere fabrikat, da "Golf size"-versjonen?

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392

Kjekk liten sak, ikke for mange av dem på veien heller, får sikkert service (et elelr annet sted), og ligger tett opptil 200.000.-

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15072895

==============
EDIT: p@kkern skulle ha på seg briller når man leter etter biler!

;D

C

Cyber

Gjest

Hehe, hadde vært noe det ja...

Gismo: Fin bil, men litt lite plass og brodern har en slik identisk så jeg gidder ikke følge hans fotspor.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.455
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22

cybervision_ skrev:
Hehe, hadde vært noe det ja...

Gismo: Fin bil, men litt lite plass og brodern har en slik identisk så jeg gidder ikke følge hans fotspor.
Skjønner ;)

C

Cyber

Gjest

Jeg tror i grunn jeg har fått nok info her nå så jeg takker for hjelp osv... og fortsetter tankene litt på egenhånd...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12

Bach_Man skrev:
limvingen skrev:

Støvel-landet har vel aldri markert seg som leverandør av problemfrie biler. Men stil og sjarm gjør at vi tilgir dem.
Det er gjerne sånn mange vil at det skal være. Myten skal jo leve.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0

MB C klasse har ikke mye plass i kupeen. Lang mann framme resulterer i 0 plass bak! Artig bil å kjøre likevel, men dessverre for liten, alt for liten!

Skli forbi Møller og se/prøv Skoda Superb II, enormt med plass, veldig god å kjøre. Jeg har 170HK CR diesel og det er kraftverk i overskudd. Demobiler burde det være mulig å få tak i, selv om brukte ikke har kommet på markedet ennå. Jeg liker designet på den også, og personlig synes jeg det er et pluss at den ikke er "statusbil". Diskret så det holder, samtidig som den kan utstyres så godt at både BMW og Jaguar kan få konkurranse. Motoren, uansett hvor god den er, faller selvsagt igjennom sammenlignet med BMWs og Jaguars 6'ere og 8'ere. Men opplevd luksus er himmelhøyt over det man i utgangspunktet forventer fra Skoda.

C

Cyber

Gjest

Vet, Superb II er nydelig faktisk, men er nok utenfor min "reach" økonomisk. 200 Kilokroner er i grunn litt strukket budsjett som det er...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

Kabeldragern skrev:
For 200 lapper får du bilverdenens hemmelig joker:

Honda Accord 2.2i-Ctd !

Driftsikker, sprek, usevanlige gode kjøreegenskaper (bare sjekk og sammenlign understellskonstruksjon med andre biler), støysvak, høy andrehåndsverdi osv.

Har hatt denne i snart 3 år og er kjempeførnøyd. Har vurdert å bytte til den nye accorden men den var ikke like god å kjøre...
Prøvde nden nye accorden og likte ikke setene,men jeg er prinsesse på erten og drømmer om Saab seter i en Toyota.
sleiven

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5

JackX skrev:
Kjekk liten sak, ikke for mange av dem på veien heller, får sikkert service (et elelr annet sted), og ligger tett opptil 200.000.-

==============

;D
Skulle jeg kjøpt porsche så hadde jeg helt garantert valgt en Cayman S fremfor 911. Mer eller mindre samme styling og ytelse, nesten halv pris.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60

Trondmeg skrev:
limvingen skrev:
limvingen skrev:
Trondmeg skrev:
limvingen skrev:
Trondmeg skrev:

2. Jeg forstår det som at han mener problemet ikke finnes lenger fordi unge bilkjøpere ikke kjenner til det. Jeg vil bli overrasket hvis han mener unge folk ikke er opplyste. Det bilmerket jeg først kommer på som har slitt med rustproblemer på denne side av 2000 er Mercedes . . . .
Dette rustproblemet hos Mercedes er akkurat det samme som det BMW og Ford også har hatt. På grunn av feil type tetningsmiddel i plateskjøter på dører og karosserisammenføyinger. Tror nok langt de fleste som har opplevd problemet, og ikke bare prater ut fra "sladder", også har opplevd at bilfabrikantene har vært svært behjelpelige med å løse problemet.(Egne erfaringer på BMW 530 og X5, der deler ble byttet og lakert opp "free of charge", og det skulle da også bare mangle! Min far opplevde det samme på sin ford, der begge venstre dører måtte byttes) Ville nok bekymret meg mye mer for bilmodeller som rett og slett er slik konstruert, at de iløpet av få år, mer eller mindre "rister fra hverandre" og ender opp med å knirke og knake, riste og skramle værre enn et nedslitt pokkverk. (Har kjørt noen italienere og franskmenn med den sjuka, for å si det sånn!..og enkelte av koreanerne skulle en tro at hadde satt seg som mål å lage rytmebokser på hjul...)

Har selv kjørt en 2003 Mercedes C-klasse Touring en god stund, og der var det ingen rust å skue noe sted. Det som riktignok irriterte meg grenseløst med denne bilen, var at jeg hver vår måtte inn å skifte opphengsforinger bak, for de knirket da som ei gammel jernseng. Bortsett fra det, synes jeg det var en nydelig og responsiv bil, med en kompressormotor som virkelig sparket, kombinert med svært bra komfort, på tross av originale 18" sommerhjul... savner'n faktisk litt innimellom, når føret er tørt og fint... resten av året nyter jeg den gamle Quattro'n!

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60

wotg skrev:
JackX skrev:

==============

;D
Skulle jeg kjøpt porsche så hadde jeg helt garantert valgt en Cayman S fremfor 911. Mer eller mindre samme styling og ytelse, nesten halv pris.
Cayman er noe av det peneste de har designet i senere år, spør du meg...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0

Sleiven skrev:
......................,men jeg er prinsesse på erten og drømmer om Saab seter i en Toyota.
sleiven
Hadde en "artig" opplevelse for noen år siden. ( En eller annen gang sist på 80 tallet?? ) Skulle delta på et møte i Hammerfest og av div årsaker kunne jeg ikke fly dit. Jeg fløy med SAS Comuter til Lakselv og leide bil der, så kjørte jeg Lakselv - Hammerfest tur/retur den dagen, kun avbrutt av møtet. Bilen var en ny SAAB 900 "MkII", den som senere bytet navn til SAAB 9-3, Fordi modellen var ny ( dette er noen år siden! ) var jeg spent på hvordan den var å kjøre. Kjøreturen gikk greit, møtet var bortkastet tid slik møter ofte er, men overaskelsen var at da jeg kom til flyplassen hjemme og satte meg inn i min SAAB 99 fra 1978, da og først da opplevde jeg hva gode seter var! Setene i den gamle SAAB'en var bare så vanvittig mye bedre å sitte i, større og gav mye, mye bedre støtte til lårene. Den nye bilen var mindre i kupeen slik at setene var blitt krympet de også. De var forsåvidt OK men falt helt igjennom sammenlignet med setene i den gamle. Man skulle jo trodd at den nye bilen var best også på dette feltet, men der falt den helt igjennom synes jeg. SAAB 9000 derimot har fantastiske seter som er (marginalt) bedre enn de som sitter i 9-5.

Hvis "Cyber" er presset på økonomi ville jeg ha lett etter en så ny SAAB9000 i ( uten turbo ) som han klarer å oppdrive, den bør selvsagt være pent holdt med så lite km som mulig. ( Slike biler finnes faktisk, har sett noen på Finn ) Bilene uten turbo er gjerne ikke kjørt av fartskåte guttunger, slik at de nok er mindre slitt enn turbobilene. En turbomodifisering er enkelt på SAAB. De har samme basismotor alle modellene, slik at det i prinsippet bare er å "bolte fast" en turbo på motoren. Da har man plutselig en veldig sprek bil.

C

Cyber

Gjest

Hmm, for å være ærlig tenker jeg sånn halvveis "Passat 2006 el nyere 1.9 tdi" muligens stasjonsvogn - utrolig kjedelig, men jeg vil tippe en får endel for pengene der jf. første post? Jeg trenger ikke så veldig maskin, passelig med ponnier og lavt forbruk er viktigere....

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12

novgarod skrev:
Trondmeg skrev:
limvingen skrev:
limvingen skrev:
Trondmeg skrev:
limvingen skrev:
Trondmeg skrev:

Dette rustproblemet hos Mercedes er akkurat det samme som det BMW og Ford også har hatt. På grunn av feil type tetningsmiddel i plateskjøter på dører og karosserisammenføyinger. Tror nok langt de fleste som har opplevd problemet, og ikke bare prater ut fra "sladder", også har opplevd at bilfabrikantene har vært svært behjelpelige med å løse problemet.(Egne erfaringer på BMW 530 og X5, der deler ble byttet og lakert opp "free of charge", og det skulle da også bare mangle! Min far opplevde det samme på sin ford, der begge venstre dører måtte byttes) Ville nok bekymret meg mye mer for bilmodeller som rett og slett er slik konstruert, at de iløpet av få år, mer eller mindre "rister fra hverandre" og ender opp med å knirke og knake, riste og skramle værre enn et nedslitt pokkverk. (Har kjørt noen italienere og franskmenn med den sjuka, for å si det sånn!..og enkelte av koreanerne skulle en tro at hadde satt seg som mål å lage rytmebokser på hjul...)

Har selv kjørt en 2003 Mercedes C-klasse Touring en god stund, og der var det ingen rust å skue noe sted. Det som riktignok irriterte meg grenseløst med denne bilen, var at jeg hver vår måtte inn å skifte opphengsforinger bak, for de knirket da som ei gammel jernseng. Bortsett fra det, synes jeg det var en nydelig og responsiv bil, med en kompressormotor som virkelig sparket, kombinert med svært bra komfort, på tross av originale 18" sommerhjul... savner'n faktisk litt innimellom, når føret er tørt og fint... resten av året nyter jeg den gamle Quattro'n!
He he, argumentasjonen kan alltid tilpasses egne preferanser. Rust på moderne biler i det omfanget det har dreid seg om er en skandale og en stor kvalitetssvikt uansett hvordan man håndterer det i ettertid. Det finnes masse eksempler på såkalte kvalitets- og statusbiler som ikke holder forventet kvalitet på en rekke detaljer. At de velger å rette det opp på goodwill er vel og bra, men jeg blir svært betenkt over kvaliteten som avdekkes. At de fleste av disse bilene i tillegg er uheldig formgitt kan nok dessverre ikke rettes opp på goodwill. Det må man leve med. Heller en vakker bil som skrangler litt enn en stygg panservogn hvis det er valget.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0

VG idag!

Merke. Snittalder ved vraking.
Mercedes 22,5
Volvo 22,1
Saab 21
Mazda 20,1
Toyota 20,1
Volkswagen 20,1
BMW 20
Audi 19,9
Subaru 19,4
Opel 19,3
Ford 19
Honda 19
Nissan 18,9
Mitsubishi 18,2
Daihatsu 18,1
Andre merker 17,6
Peugeot 17,5
Fiat 17,4
Citroën 16,5
Renault 15,9
Suzuki 15,8
Skoda 12,2
Hyundai 12,1

C

Cyber

Gjest

Noen dager har gått og tankeboksen svirrer videre:

Jeg har etter litt tumsing rundt endret kravene, jeg vil ha en bil som er:

- Stasjonsvogn gjerne, trenger ikke.
- Bra med plass, rager 193 på sokkelesten
- Liker å kjøre TDi så noe i den gata...
- Budsjett max 200 000, helst rundt 160-170.
- Må være driftsikker og god å kjøre.
- Citroen og Renault er utelukket.

Per idag har jeg sett på:

- Volvo V50 1.6D (Pen å se på, økonomisk motor, ok pris på forsikring, dog litt liten? Mye feil?)
- Passat 1.9 TDi (Nyere enn 2006, litt svær og kjedelig, men god plass, dog en svakhet i forstillingene?)
- Toyota Avensis (Dørgende kjedelig, men veldig fornuftig?)

Kommentarer og tips setter jeg umåtelig stor pris på, er svak for V50 etter test, men litt skeptisk til rykter om mye feil, samt litt trang bak.
- ????????????

C

Cyber

Gjest
Har faktisk kikket på den, men Audi har jo ganske dyre servicer har jeg etterhvert forstått, men de er jo fine å kjøre.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.711
Torget vurderinger
0
Hvis du synes Passat er "vel stor" burde du ta en seriøs titt på Skoda Oktavia, den er litt mindre enn Passaten, og den kan du få som både STV og sedan. Du kan også velge mellom mange artige motorer, med og uten 4X4. Personlig synes jeg det er en pen bil, men det er jo et spørsmål om smak og behag. Skoda leverer klart best kvalitet og driftsikkerhet innenfor VAG systemet, mye bedre enn Audi. Få biler gir mer bil pr krone i alle fall.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.530
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16522019

[X] Stasjonsvogn gjerne, trenger ikke.
[V] Bra med plass, rager 193 på sokkelesten
[V] Liker å kjøre TDi så noe i den gata...
[V] Budsjett max 200 000, helst rundt 160-170.
[V] Må være driftsikker og god å kjøre.
[V] Citroen og Renault er utelukket.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17

Hva med en slik Opel Vectra. Romslig bil. Kjører en slik en selv. Denne står på Finn.no. God baksete plass selv men sjåfør med lange ben.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.613
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
A4 2005 -> modeller er gode biler. De klarte endelig å kvitte seg med de problemene de tidligere modellene hadde. Og ja det ble ganske kostbart å eie en slik.
De er riktignok ikke de største i klassen. Med nærmere 2 m så hadde jeg mer sett mot passat.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Spiralis skrev:
Hvis du synes Passat er "vel stor" burde du ta en seriøs titt på Skoda Oktavia, den er litt mindre enn Passaten, og den kan du få som både STV og sedan.
Tror nok at skoda'en blir for liten for Cyber. Den er jo tross alt bygd på Golf plattform.

C

Cyber

Gjest
Spiralis skrev:
Hvis du synes Passat er "vel stor" burde du ta en seriøs titt på Skoda Oktavia, den er litt mindre enn Passaten, og den kan du få som både STV og sedan. Du kan også velge mellom mange artige motorer, med og uten 4X4. Personlig synes jeg det er en pen bil, men det er jo et spørsmål om smak og behag. Skoda leverer klart best kvalitet og driftsikkerhet innenfor VAG systemet, mye bedre enn Audi. Få biler gir mer bil pr krone i alle fall.
Ja, de er ikke dumme, null prestisje, men er nok meget fornuftig.

Alshus: BMW så gamle og gått jorda rundt er ikke aktuelle. Driftsikker og økonomisk går litt hand i hand med min situasjon nå. Lavt forbruk også bra.

Griffenfeldt: Vectra har jeg sett på ja, pene biler, men vet ikke hvor gode de er i forhold til VAG, Japser osv...

Epi: Nei, kan ikke si jeg liker Alfa Romeo, føler det er for folk som vil ha noe spesielt mer enn en praktisk og driftsikker bil.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.770
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det bare jeg som synes Skoda er kult?

Tsjekkia er også bra ishockey, skikkelig pils, en haug uhorvelig gode strykekvartetter, kjekt fotballag, søte jenter, pen hovedstad, verdens fineste villa (i Brno), og Milan Kundera.

Binoche og Day Lewis pilser bryllup i Tilværelsens uutholdelige letthet.

Topp Bunn