Ny Apple TV uten optisk lyd ut !

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Er ikke i receiver verden. (Som vel også var utgangspunktet for tråden). Ingen HDMI hverken inn eller ut på pre. Derfor må jeg altså ha en Blueray "receiver" Satser på at det skal funke greit og gi anstendig lyd.

Noen som har formening om hvilken blueray receiver som låter best?

Mvh
Geir
Antar du mener Bluetooth her?
Huff ja :rolleyes:
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.833
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Er ikke i receiver verden. (Som vel også var utgangspunktet for tråden). Ingen HDMI hverken inn eller ut på pre. Derfor må jeg altså ha en Blueray "receiver" Satser på at det skal funke greit og gi anstendig lyd.

Noen som har formening om hvilken blueray receiver som låter best?

Mvh
Geir
Antar du mener Bluetooth her?
Huff ja :rolleyes:
Åå, ja da skjønner jeg litt mer :)
Men da ville jeg sjekket om den støtter å sende lyd ut via Bluetooth før du kjøper, ikke sikkert den kan mer enn å motta signaler via BT
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.069
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Men ved å sende lyden via hdmi til TV-en først, og så ta lyden til DAC derfra, får du syncet lyden til TV-bildet på kjøpet, og jeg tviler på at det vil være noen målbar eller hørbar forskjell på det digitale signalet som kommer ut fra ATV og det som kommer ut av TV-en.
Slik tenker jeg også. Og så har jeg jo koblet TVen sånn allerede. Sparer en inngang på SuperUnitien, og et trykk på den fjernkontrollen, og mindre kabelsalat.
Eneste problemet er at min AppleTV er over et år gammel, og har optisk ut. Kanskje på tide å pakke den ut og ta den i bruk snart. Og kanskje kjøpe en til :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ny TV i hus idag. Herlig med HBO Nordic og mange apper... spill osv.
Det mest problematiske er den manglende støtten for BT tastatur imo.... det er klønete å søke f.eks på youtube med fjernkontroll...! Håper på en OS-oppdatering som gir slik støtte, noen som vet?
Den har jo Bluetooth 4.0 innebygd. Fjernkontrollen bruker Bluetooth. Sikker på at det ikke fungerer med et tastatur? Uansett er det jo bare software som evt mangler, så det kommer sikkert som en oppdatering, alternativt er det vel noen som lager en app for det.
Den finner ikke tastatur. Fant samme problem omtalt på andre fora også. Skal visst mangle støtte.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ny TV i hus idag. Herlig med HBO Nordic og mange apper... spill osv.
Det mest problematiske er den manglende støtten for BT tastatur imo.... det er klønete å søke f.eks på youtube med fjernkontroll...! Håper på en OS-oppdatering som gir slik støtte, noen som vet?
Den har jo Bluetooth 4.0 innebygd. Fjernkontrollen bruker Bluetooth. Sikker på at det ikke fungerer med et tastatur? Uansett er det jo bare software som evt mangler, så det kommer sikkert som en oppdatering, alternativt er det vel noen som lager en app for det.
Den finner ikke tastatur. Fant samme problem omtalt på andre fora også. Skal visst mangle støtte.
Hvilket tastatur har du?
Jeg bruker Apple's trådløse tastatur med ATV. Fungerer perfekt.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Ny TV i hus idag. Herlig med HBO Nordic og mange apper... spill osv.
Det mest problematiske er den manglende støtten for BT tastatur imo.... det er klønete å søke f.eks på youtube med fjernkontroll...! Håper på en OS-oppdatering som gir slik støtte, noen som vet?
Den har jo Bluetooth 4.0 innebygd. Fjernkontrollen bruker Bluetooth. Sikker på at det ikke fungerer med et tastatur? Uansett er det jo bare software som evt mangler, så det kommer sikkert som en oppdatering, alternativt er det vel noen som lager en app for det.
Den finner ikke tastatur. Fant samme problem omtalt på andre fora også. Skal visst mangle støtte.
Hvilket tastatur har du?
Jeg bruker Apple's trådløse tastatur med ATV. Fungerer perfekt.
Er det siste versjon av ATV du bruker, Class? (Så ikke noe om det i de tidligere innleggene.)
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ah, beklager det så jeg ikke.

Bruk Remote appen for å styre ATV da, antar det virker enda. :)
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Har nå testet nye Apple tv,en i noen dager. Jeg trudde ikke det skulle bli noen serlig forskjell på denne og forrige modellen, men jaggu vart jeg overasket igjen, får trøste meg med at utviklingen og teknologien bare blir bedre og jeg litt fattigere.;)
Den spiller bedre i hele registeret, spesielt i nedre mellomtone, mye mer kraft i bassen, større og dypere lydbilde, lyden ligger mere bak og ikke er så frampå som i den gamle boksen, oppløsningen i diskanten er bedre. Nå kan jeg høre på Kari Bremnes igjen, og det er et godt tegn;)
Etter at jeg fikk god lyd og bukt med jordstøy som det kan medføre med hdmi kabler, kommer jeg ikke til å bruke optisk kabel mer...;)
image.jpg
image.jpg
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.833
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Veldig skuffa selv. Fikk 4'en i hus i går. HDMI'en går til projectoren, og der er det ikke noe lyd ut! Etter litt googling, research, har jeg funnet denne på HiFi klubben https://www.hifiklubben.no/streaming/flere-produkter-med-streaming/argon-bt2-bluetooth-receiver/
Får koble denne til anlegget da

Mvh
Geir
Jeg har koblet den til Pre/reciever med hdmi og derfra til TV/projector, de fleste Pre/reciever i dag har 2 hdmi ut og en drøss inn:)
Er ikke i receiver verden. (Som vel også var utgangspunktet for tråden). Ingen HDMI hverken inn eller ut på pre. Derfor må jeg altså ha en Blueray "receiver" Satser på at det skal funke greit og gi anstendig lyd.

Noen som har formening om hvilken blueray receiver som låter best?

Mvh
Geir
Eller så kan du jo kjøpe en slik?
HDMI splitter Coaxial / SPDIF - 24hshop.no
 

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia
Jeg streamer lyden fra min nye AppleTV til AirPort Express som igjen sender signalet optisk til min DAC.
 
Sist redigert:

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia
Jeg streamer lyden fra min nye AppleTV til AirPort Express som igjen sender signalet optisk til min DAC.
Hvordan gjør du det - og hvorfor?
Innstillinger -> Lyd og video -> Lyd ut -> Velge AE (som hos meg er plassert sammen med DAC og resten av stereoen). Jeg innbiller meg at det er den beste lydmessige løsningen ;)

iSaint
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Innstillinger i ATV? Snedig, det må prøves. :)
Resampled nye ATV også til 48Khz?
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Jeg beholder den gamle Apple TV grunnet dette. Veldig dårlig gjort å spare inn penger på bekostning av lyd. Null troverdighet og svært skuffende.
Ikke så rart, vel. Apples prioriterte kundegruppe er de som bruker AppleTV til å se TV/Film/serier/video, og de har jo også litt fokus på brukervennlighet. Enklere enn én hdmi-kabel er det vanskelig å få det.

Hdmi til TV og optisk derfra til DAC/Forsterker fungerer også, i mange tilfeller.
Altså - jeg bruker også AppleTV til å se serier fra Netflix osv. Men, jeg ønsker jo best mulig lyd for det - sant? Jeg da ønsker jeg å trekke et rent digitalt signal ut fra Apple TV til DAC, og ikke via TVen - sant? Jeg nekter å tro at det er så få mennesker som har et stereoanlegg hjemme og som ikke ønsker en best mulig og rent lyd ut fra AppleTV!
Nå sliter jeg med å få ATV til å se blåtann rundt omkring (har levert den inn) men greia er vel en blåtann "receiver"/omfomer med digitalt ut som du kan koble på stereoen eller hvor mange kanaler du har. Det finnes i flere varianter på nettet og hvertfall på Soundgarden og HiFi senter kjeden.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.720
Antall liker
9.337
Sted
Trondheim
Jeg beholder den gamle Apple TV grunnet dette. Veldig dårlig gjort å spare inn penger på bekostning av lyd. Null troverdighet og svært skuffende.
Ikke så rart, vel. Apples prioriterte kundegruppe er de som bruker AppleTV til å se TV/Film/serier/video, og de har jo også litt fokus på brukervennlighet. Enklere enn én hdmi-kabel er det vanskelig å få det.

Hdmi til TV og optisk derfra til DAC/Forsterker fungerer også, i mange tilfeller.
Altså - jeg bruker også AppleTV til å se serier fra Netflix osv. Men, jeg ønsker jo best mulig lyd for det - sant? Jeg da ønsker jeg å trekke et rent digitalt signal ut fra Apple TV til DAC, og ikke via TVen - sant? Jeg nekter å tro at det er så få mennesker som har et stereoanlegg hjemme og som ikke ønsker en best mulig og rent lyd ut fra AppleTV!
Ifølge nettet (har ikke sjekket alle kildene) er det digitale lydsignalet som sendes i HDMI-kabelen bedre enn det som sendes i en optisk kabel (støtte for høyere oppløsning), så ut fra det er det en bedre teknisk løsning som er brukt i den nye ATV enn i den gamle. Det hjelper jo selvfølgelig ikke deg hvis din DAC ikke har HDMI inn (noe de færreste vel har, noe som vel skyldes lisensiering - en HDMI-plugg koster ganske mye å lisensiere - og ikke kvalitetsforskjellen), men hvor mye blir det digitale signalet "ødelagt" av å ha vært innom TVen først?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
hvor mye blir det digitale signalet "ødelagt" av å ha vært innom TVen først?
Sannsynligvis ikke det grann.

Problemet kan som sagt være at TV-en gjerne må være på for å sende lyd ut.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
hvor mye blir det digitale signalet "ødelagt" av å ha vært innom TVen først?
Sannsynligvis ikke det grann.

Problemet kan som sagt være at TV-en gjerne må være på for å sende lyd ut.
Tja, de fleste har vel bedre dac i anlegget enn tv'en har, og da er det jo spørsmål om forringelsen gjennom blåtannen som er det andre alternativet. Vi er nok på MP3 nivå uansett, og det må vi vel finne oss i for å få lettere underholdning gjennom ATV. Personlig så er det jo også ei greie med behovet for ennå en lang kabel mellom projector og anlegg.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.720
Antall liker
9.337
Sted
Trondheim
Poenget var vel at man trekker HDMI til TV og så tar optisk ut fra TV fram til egen DAC. Så jeg lurte på om det digitale signalet fra HDMI-kabelen ble behandlet på noen måte i TVen før det ble sendt ut til optisk utgang (det er optisk ut på min TV i hvertfall).
Det var (ihvertfall opprinnelig) større begrensninger på det digitale signalet i TOSLINK enn i HDMI (TOSLINK har vel begrensninger på oppløsning?, noe HDMI ikke har). Problemet med HDMI er at lisensieringen er såpass dyr at de færreste DACer har HDMI - man er avhengig av volum for å fordele lisenskostnaden på mange enheter, noe som gjør at de som produserer relativt få enheter ikke kan lisensiere HDMI.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.833
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
For å stille et generelt Apple TV spørsmål - tvOS app for NRK-Super?
Har gen3 og denne har kun vanlig NRK, ikke NRK-Super.

Er jentungen på 6 år som har den på rommet sitt nå, og kunne vært kjekt å ha Super-appen dersom denne er laget for tvOS :)
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
For å stille et generelt Apple TV spørsmål - tvOS app for NRK-Super?
Har gen3 og denne har kun vanlig NRK, ikke NRK-Super.

Er jentungen på 6 år som har den på rommet sitt nå, og kunne vært kjekt å ha Super-appen dersom denne er laget for tvOS :)
Det er da Super (kanalen) i NRK appen for ATV3? Det finnes ingen egen Super app for ATV3, men kanskje den finnes til siste gen. som har App Store.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.833
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
For å stille et generelt Apple TV spørsmål - tvOS app for NRK-Super?
Har gen3 og denne har kun vanlig NRK, ikke NRK-Super.

Er jentungen på 6 år som har den på rommet sitt nå, og kunne vært kjekt å ha Super-appen dersom denne er laget for tvOS :)
Det er da Super (kanalen) i NRK appen for ATV3? Det finnes ingen egen Super app for ATV3, men kanskje den finnes til siste gen. som har App Store.
Ja var det jeg lurte på. Jentungen ser en del på det lagrede innholdet som ligger på NRK Super på iPaden, men som du også sier finnes det ingen app på atv3 uten å kjøre AirPlay

Så hvis den finnes som app i tvOS kan jeg vurdere å oppgradere.
Hvis den ikke er der enda venter jeg foreløpig :)
 

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
557
Antall liker
1.106
Torget vurderinger
11
Nrk Super har egen app i Apple TV 4
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Har AT med optisk ut og inn i dac som igjen går til min rørforsterker. Spiller med min iPhone og bruker Apple Music, hvordan er den tekniske lydkvaliteten, i forhold til en flac fil som jeg har mange tusen av.

Vurderer å gå over til bare streaming fra Apple Music, bra utvalg og veldig enkelt...

Vil det være "stor" forskjell på den hørbare lyden, Apple Music/Optisk til dac/Forsterker eller Flac fra Logitech Home/dac/Forsterker?

Har også lyst på nye Apple Tv, men ser problemet siden den ikke har optisk ut...
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
Har AT med optisk ut og inn i dac som igjen går til min rørforsterker. Spiller med min iPhone og bruker Apple Music, hvordan er den tekniske lydkvaliteten, i forhold til en flac fil som jeg har mange tusen av.
Hvorfor har du mange tusen av en flac fil? ;)
Seriøst: I følge signaturen din har du jo en Squezebox Touch så da er det vel bare å sjekke det ut selv?
Jeg har sett flere som mener at det er betydelige forskjeller på lossy avspilling via airplay og lossless fra en dedikert streamer ja.
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Det sistnevte er da bedre regner jeg med...

Min hørsel og det at man veksler mellom to kilder gjør sikkert at jeg muligens ikke hører noen forskjell, og da sier sikkert noen at da spiller det ingen rolle.

Men vil ha nye AT og bruke Apple Music siden vi har familieabonnement og er fire som spiller musikk her. Enklere for alle, men vil ha best mulig lyd ut av dac og inn i forsterker fra dette....hvordan?

Har en moderne 55 tommers Samsung, ser ut som den har optisk ut...

Noen forslag til hvordan dette kan gjøres med best mulig lydkvalitet...?
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
300
Antall liker
331
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Jeg har Apple Tv Gen 3, har optisk ut og inn i dac, og videre i til rørforsterkerne, denne ordningen og lyden var jeg fornøyd med inntil spotify kom med funksjonen med at man kan styre spotify på pc fra iphonen.

Å spille spotify fra pc til i2s broen med usb-kabel og inn i den samme dacen gir et sinnsykt løft kontra optisk ut fra apple tv.

Dette må prøves av dem som vil løfte lydkvaliteten på spotify til det ytterste.
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Jeg har Apple Tv Gen 3, har optisk ut og inn i dac, og videre i til rørforsterkerne, denne ordningen og lyden var jeg fornøyd med inntil spotify kom med funksjonen med at man kan styre spotify på pc fra iphonen.

Å spille spotify fra pc til i2s broen med usb-kabel og inn i den samme dacen gir et sinnsykt løft kontra optisk ut fra apple tv.

Dette må prøves av dem som vil løfte lydkvaliteten på spotify til det ytterste.

Så om jeg kjører fra min Mac Mini og til dac via usb, og så videre til rørforsterker så vil det være optimalt for lydkvalitet?
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
300
Antall liker
331
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Jeg har Apple Tv Gen 3, har optisk ut og inn i dac, og videre i til rørforsterkerne, denne ordningen og lyden var jeg fornøyd med inntil spotify kom med funksjonen med at man kan styre spotify på pc fra iphonen.

Å spille spotify fra pc til i2s broen med usb-kabel og inn i den samme dacen gir et sinnsykt løft kontra optisk ut fra apple tv.

Dette må prøves av dem som vil løfte lydkvaliteten på spotify til det ytterste.

Så om jeg kjører fra min Mac Mini og til dac via usb, og så videre til rørforsterker så vil det være optimalt for lydkvalitet?
Ja det er ganske sikkert. Musikken styres jo i fra telefonen uansett, det eneste negative med dette er at du må ha en "dedikert" pc/mac til dette hvis man tenker ei permanent ordning, dit er heller ikke jeg kommet enda :)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Men vil ha nye AT og bruke Apple Music siden vi har familieabonnement og er fire som spiller musikk her. Enklere for alle, men vil ha best mulig lyd ut av dac og inn i forsterker fra dette....hvordan?

Har en moderne 55 tommers Samsung, ser ut som den har optisk ut...

Noen forslag til hvordan dette kan gjøres med best mulig lydkvalitet...?
Airport Express er saken. Den har optisk ut, og støtter airplay...

Johan-kr
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Men vil ha nye AT og bruke Apple Music siden vi har familieabonnement og er fire som spiller musikk her. Enklere for alle, men vil ha best mulig lyd ut av dac og inn i forsterker fra dette....hvordan?

Har en moderne 55 tommers Samsung, ser ut som den har optisk ut...

Noen forslag til hvordan dette kan gjøres med best mulig lydkvalitet...?
Airport Express er saken. Den har optisk ut, og støtter airplay...

Johan-kr
Hvordan kan den brukes med nye AT, og hvor ender man opp med hensyn til lydkvalitet...har kastet Spotify og bruker nå Apple Music...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du bruker ikke A TV. Du streamer rett fra telefonen og til Airport Express, som da sender optisk ut. AE er så vidt jeg kan huske 44.1kHz/16 bit.

Jeg har en slik liggende, men den er ikke pakka ut av plasten. Jeg skulle bruke den ute hos en kunde som nettverksbro, men så fant jeg ut at det holdt med en maskn, og da kunne jeg nøye meg med et trådløst nettverkskort.

Johan-Kr
 

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Innlegg
369
Antall liker
110
Netflix-appen på ATV4 gjør at jeg snart kobler til ATV3 igjen. Makan til makkverk skal man lete lenge etter. Hva i alle dager var tanken bak å fjerne alt av kategorier? Minner litt om alle mobilversjonene av nettsider jeg liker. Det "zoomes inn" så mye at man mister fullstendig oversikten.

Flere småting irriterer også. Som feks at selv om man fjerner teksting, så dukker teksting opp på neste episode.

(dagens lille utblåsing)
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Har AppleTV3, men får ikke frem logo/app for NRK på skjermmenyen. Har oppdatert til siste programvare og kjørt omstart på systemet. Iflg brukermanual skal NRK-logoen komme opp automatisk, men ingen NRK logo kommer frem. Noen som har en løsning på problemet ?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Sjekket Settings -> Main Menu?
Kan være du har valgt feil region/land?
 
Topp Bunn