NY 300B - HJELP!!!!!!!

esl

Medlem
Ble medlem
03.09.2003
Innlegg
33
Antall liker
0
Hei Isbjørn,

Glemte visst å skrive at jeg også har hentet mye inspirasjon og nyttige tips også fra deg og det du tidligere har postet om dette.
Den bloggen din var kjempefin!
Jeg bruker en Behringer CX 2310 som delefilter, analogt inn og ut, og synes det funker bra.
I stedet for å integrere bassene i hovedhøyttalerene, har jeg dem som bokser ved siden av. Tar mer plass, men er mer fleksibelt.

... mht bilder tenkte jeg at jeg skulle finne tid til å legge ut noen på dette "mitt anlegg" opplegget, men det blir ikke i dag....
 

esl

Medlem
Ble medlem
03.09.2003
Innlegg
33
Antall liker
0
En liten oppdatering på min vei til god lyd med Ming Da:
Jeg fikk etter tips fra en på forumet her god og kvalifisert hjelp til å fixe problemet med motstanden som brant i power supplyen. Viste seg, som noen her var inne på, at det var en feilkobling i trafoen som var skylden. Ny wiring fra denne gjorde susen.

Så jeg har kost meg i et par uker nå, med lyd som bare blir bedre og bedre.

Inntil i går, hvor jeg dro på mer enn godt var kanskje, med en låt av Wyclef Jean, mixet med MASSE lav bass, og mine dipol basser "bånnet", men klarte seg bra, og jeg trodde alt var vel. Men etter dette har jeg altså, i den ene kanalen, forøvrig den motsatte av hvor jeg hadde problemer sist; en oscilering på utgangen, lavfrekvent, (jeg teller ca 150 svingninger på et minutt).
Ingen brumm eller lyd, og uavhengig av inngangssignal. Oscillerer uten signal inn også.
Kryss skiftet rør, samme sak. Så rør er ok. Kryss skiftet høyttaler, ingen endring, så høyttaler belastning ikke ei greie.

Noen som kan gi et tips om dette?

Kan for øvrig være at jeg har dette fenomenet en tid, uten å legge merke til det, og at det var først i går jeg la merke til det, så om det har sammenheng med at jeg dro kraftig på i går vet jeg jo ikke sikkert.

Ser på utenlandske forum at dette fenomenet kalles "motorboating", og synes å være ganske utbredt. Har lest MYE til nå om fenomenet, men vanskelig å finne noe fornuftig å gripe fatt i. Råd som; skift alt som heter elektrolytter og håp det går over, er ikke det jeg hadde mest lyst til å begynne med.

Det står noen små 100microF 6,5V lytter i kretsen til 6SN7 rørene, og jeg tenkte kanskje disse kunne få seg en smell, med masse signal inn???. Forsøkte i dag å klipse inn en tilsvarende kondensator i paralell med disse, uten at det hjalp noe.

Så langt er jeg kommet.

Håper noen ser syn på å¨lese alt dette, og har noen tips?? For selv om det tilsynelatende ikke ødelegger lyden noe, så er det vel ikke noe jeg bare skal leve med??
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Fint at du fikk reparert "Kinamikket" :)

Motorboating har jeg ikke så mye erfaring med - heldigvis.
Egentlig er det vel ikke så veldig trolig at kraftig signal skulle knekke en forsterker, spesielt ikke en klasse-A.

Jeg ville ikke først mistenke at disse 6,5V lyttene har feilet, de sitter trolig som katodeavkobling på driverrørene. Mere sansynlig at det er avkoblingen av B+ som er problemet , eller litt dårlig jordings-metodikk.

Dersom du begynner å mekke med dette så pass på - farlige spenninger! .

Svein.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Sprøtt at du skulle ha så mykje problem med denne forsterkaren då?
Motorboating er eit resonansfenomen i straumforsyning-utgangsrør-utgangstrafo. For så vidt kan det oppstå i inngangsrøret også, men det er ikkje så vanleg. Elektrolyttkondensatorane i straumforsyninga saman med seriemotstandar dannar ein resonanskrets og hos deg svingar det altså med ca 2.5Hz (150/60sek)
Det er merkeleg at skulle dukke opp, for slikt er designfeil. Det er svært lite truleg at ein fabrikk sender ut ein forsterkar med ein slik fundamental feil. Spørsmålet er då om ein av lyttane i straumforsyninga er defekt eller kopla feil. Sjekk også motkoplinga viss du har det.
 

esl

Medlem
Ble medlem
03.09.2003
Innlegg
33
Antall liker
0
Vanskelig å tro på feilkobling, all den tid denne enheten har spilt feilfritt fra starten og i til sammen 3 uker nå.
Har tenkt på at jeg har latt forsterkeren stå med strøm på gjennom hele helgen, kan det at den da (kanskje) er blitt varmere enn noen gang før trigge en ustabil(?) komponent/kondensator?
la merke til at også inngangtrafoen var skikkelig varm i går. Ikke ubehagelig å ta på, men varm


Er det noen fornuftig måte å sjekke kondensatorer på, når en mangler skjema og bare eier et multimeter?
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Du sier du ikke er sikker på om feilen var der fra starten.
Du sier rør er kryssbyttet, da utelukker vi dem.
Nett-trafo pleier å bli bra lunkne. Ikke noe problem.

Dersom en av kondensatorene i strømforsyning er defekt, eller har brudd i en tilkobling, burde dette gi litt mere nettstøy / brum i høyttaleren. Sjekk dette.

Dersom du har en løs kondensator på noen 10-tall uF som tåler 450V eller så, kan denne forsøksvis kobles inn i paralell med en eksisterende.   MED FORSIKTIGHET!

Vedr. Skjema: Se mitt svar #29 over.

SveinB.
 

esl

Medlem
Ble medlem
03.09.2003
Innlegg
33
Antall liker
0
Jeg er vel nesten helt sikker på at feilen ikke var der fra starten, men utelukke det kan jeg ikke.

Og joda; det er en svak dur der nå, som helt sikkert ikke har vært før. Høres ut som nettstøy.

Jeg har en 100 uF, 450V i en avlagt pre jeg kan bruke ser jeg.
Et spørsmål i den forbindelse; er kondensatorene her store nok til at jeg kan få en smell også med nettspenningen av?

Og, når jeg tester; det er vel smått med strøm som går igjennom, så sånne tynne testledninger med krokodilleklemmer i enden er OK å bruke?? Eller må jeg har tykkere saker?
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Før du kobler inn noen test-kondensator bør du sjekke at det ikke bare er blitt en løs forbindelse eller dårlig lodding:
(1) på de 2 store kondensatorene i midten, og
(2) den halvstore mellom driverrørene.

Sjekk også den blå/turkise jord-lederen til driverrørene.

Evt. testledninger må ha godt isolerte tilkoblinger.
Koples til med strømmen av, og husk det kan være igjen "gammel støm" etter at de er kobler fra igjen.

SveinB
 

esl

Medlem
Ble medlem
03.09.2003
Innlegg
33
Antall liker
0
Da har jeg prøvd på den i midten mellom driver rørene. Koblet i paralell med denne forsvinner fenomenet. Den var for øvrig på 100uF 450V, så det passet bra.

Jeg får sjekke loddinger, men så lodder jeg den fra, for å se om det fortsatt er borte, eller om det var dobbelt verdi som skulle til??
 

esl

Medlem
Ble medlem
03.09.2003
Innlegg
33
Antall liker
0
WOW!
TUSEN TAKK Svein B!
Aldeles borte og aldeles tyst. Og Lisa Ekdahl er på plass i rommet igjen.
Kondensator av fabrikat Rubicom var altså vandret heden. Og ser jeg nøye på den nå, så buler den på toppen, omtrent som en boks hermetikk som er "blåst"
Igjen; tusen takk. Det kjennes godt å ha fixa det selv!!
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
de bastanis spiller meget bra.
Noen som kjenner Dragonfly fra Bastanis.
Litt mindre og kankskje interessant for de med lite plass.

håvard
 

esl

Medlem
Ble medlem
03.09.2003
Innlegg
33
Antall liker
0
Den kondensatroen jeg skiftet, står den i signalveien mon tro? Det sitter jeg nå og undrer på. For det spilte bedre enn noen gang før i går kveld, men kanskje det var gleden over å få ting på plass som la en ekstra glans på toppen?
Skulle jeg uansett skifte likt på det andre trinnet? Rart forresten, den kondensatoren jeg satte inn var nøyaktig samme omkrets, men dobbelt så lang som den jeg skiftet ut. Samme verdi og samme spenningstålighet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fysisk størrelse kan variere på komponenter med ellers samme verdi. Dersom dette er en elektrolytt (mange µF og polarisert) er det mest sannsynlig en filterkondensator og ingen komponent i signalveien. Dersom den er på <1µF, kan det være en koblingskondensator. Ut i fra bilder jeg har sett, er det mest sannsynlig en elektrolyttkondensator.
 

esl

Medlem
Ble medlem
03.09.2003
Innlegg
33
Antall liker
0
det er elektrolytt 100uf, 450V.

så da står den ikke i signalveien vel?
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
det er elektrolytt 100uf, 450V.
så da står den ikke i signalveien vel?
Det blir litt et definisjonsspørsmål ;)
Noen påstår at strømforsyningen er en meget viktig del for lyden, spesielt i SE forsterkere, og dermed er en del av signalveie.

I tradisjonell forstand er den imidlertid ikke i signalveine.

SveinB.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Synes du bør skifte til lik i den andre forsterkeren også. Om ikke annet så for den gode følelsens skyld.
 

esl

Medlem
Ble medlem
03.09.2003
Innlegg
33
Antall liker
0
Da har jeg skiftet på den andre også; for den gode følelsens skyld ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fant dere ut av problemet ved å "gå baklengs" eller fikk dere skjema fra Ornec?
 
Topp Bunn