NUF

G

Gjestemedlem

Gjest
Vurderer å starte et NUF for å kunne gjøre noen konsulentoppdrag, småjobber og slikt. Gjerne med bekjente slikt at ikke enkeltmannsforetak er aktuelt til dette formålet.

Ser det er mange som pusher billige pakker på nett. Regner med at det er en god del useriøse aktører her.

Er det noen som har erfaringer med dette og kan gi noen tips og råd om hva som er lurt og hva man bør styre unna?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Hvorfor vil du ikke organisere det som et enkeltpersonforetak?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Hvorfor vil du ikke organisere det som et enkeltpersonforetak?
Mest fordi jeg ikke blir alene om prosjektet og oppdragene.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Gjestemedlem skrev:
oddgeir skrev:
Hvorfor vil du ikke organisere det som et enkeltpersonforetak?
Mest fordi jeg ikke blir alene om prosjektet og oppdragene.
Hvis dere er flere likestilte konsulenter, kan et ANS være en grei løsning. Ett selskap som ikke beskattes, men skattegrunnlaget fordeles til den enkelte deltager.
Alternativt om de andre konsulentene skal være ansatte/lønnsmottagere, påløper arbeidsgiveravgift, sosiale kostnader, etc. enten det er AS, enkeltpersonforetak eller NUF.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.336
Antall liker
3.529
Torget vurderinger
4
Og hvor stor omsetning snakker vi om ?
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
oddgeir skrev:
Hvis dere er flere likestilte konsulenter, kan et ANS være en grei løsning.
DA kan vel i så fall være enda bedre, fordi hver deltaker kun er ansvarlig for sin del av gjelden, i motsetning til ANS, hvor alle deltakere er solidarisk ansvarlig for hele gjelden.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
LydGeir skrev:
oddgeir skrev:
Hvis dere er flere likestilte konsulenter, kan et ANS være en grei løsning.
DA kan vel i så fall være enda bedre, fordi hver deltaker kun er ansvarlig for sin del av gjelden, i motsetning til ANS, hvor alle deltakere er solidarisk ansvarlig for hele gjelden.
Absolutt. Men det påløper vel ikke så mye gjeld for konsulenter vil jeg tro. En Iphone, en laptop, og en kledelig skulderveske av okseskinn som skal se litt passe slitt ut. :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
NUF = ofte useriøs,
Har jeg hørt fra folk som har peiling.
Ikke vet jeg.....

Men når man vet hva det er, så vel, da kan man jo tenke seg.

Veldig mange FRP folk som har slike firmaer, derfor er jeg litt sjokkert Deph..
Har du konvertert? ;D
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Har man behov for finansiering eller andre lignende tillitserklæringer er NUF neppe rett løsning. Et NUF gir deg juridisk status som AS, men liten kredibilitet ellers. Uten at det trenger å være nødvendig – ved begrenset omfang blir byråkratiet rundt et tradisjonelt AS nokså kostbart.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
LydGeir skrev:
oddgeir skrev:
Hvis dere er flere likestilte konsulenter, kan et ANS være en grei løsning.
DA kan vel i så fall være enda bedre, fordi hver deltaker kun er ansvarlig for sin del av gjelden, i motsetning til ANS, hvor alle deltakere er solidarisk ansvarlig for hele gjelden.
Absolutt. Men det påløper vel ikke så mye gjeld for konsulenter vil jeg tro. En Iphone, en laptop, og en kledelig skulderveske av okseskinn som skal se litt passe slitt ut. :)
Nei det blir nok ingen gjeld, lån, kredittkjøp eller store inversteringer. Mer hobbypreget volum på det hele også. Hageplanlegging, beplanting, beskjæring, sprøyting etc. Akkurat nok til å dekke utgiftene til et par studieturer eller konferanser i løpet av året eller noe slikt, og for å ha papirarbeidet på det hvite. Går det hele i null er jeg fornøyd.

Det som frister med et NUF er lave oppstartskostnader, ingen krav til egenkapital, ingen revisorplikt og likevel er alt lovlig og skattemessig greit.
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
NUF er kjent for å være... tja.. shady greier?

Delt ansvar er visstnok det vanskeligste regnskapsmessig, så enten blir det hodebry for dere, ellers blir det desto dyrere for dere å leie inn regnskapsfører.

For å opprette et AS må man riktignok ha 100.000 i egenkapital når det søkes, men dere er flere, så det er ikke sikkert det blir så mye på hver, og når selskapet er opprettet kan dere betale det ut i lønn til dere selv (effektivt låner dere pengene til dere selv en periode) og dere har da ikke tapt en krone på å ha det beste alternativet.

Ja, AS høres kanskje overkill ut for et hobby-selskap, men spesiellt siden dere er flere er det en fordel å ikke ha så mye ansvar for hva dine kompiser finner på. Hva om en av de driter seg ut og gjør dere alle erstatningspliktige?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Rocke-Rolf skrev:
NUF er kjent for å være... tja.. shady greier?

Delt ansvar er visstnok det vanskeligste regnskapsmessig, så enten blir det hodebry for dere, ellers blir det desto dyrere for dere å leie inn regnskapsfører.

For å opprette et AS må man riktignok ha 100.000 i egenkapital når det søkes, men dere er flere, så det er ikke sikkert det blir så mye på hver, og når selskapet er opprettet kan dere betale det ut i lønn til dere selv (effektivt låner dere pengene til dere selv en periode) og dere har da ikke tapt en krone på å ha det beste alternativet.

Ja, AS høres kanskje overkill ut for et hobby-selskap, men spesiellt siden dere er flere er det en fordel å ikke ha så mye ansvar for hva dine kompiser finner på. Hva om en av de driter seg ut og gjør dere alle erstatningspliktige?
Et engelskregistrert ltd. som NUF har samme avgrensing i ansvar som et AS. Som sagt er det ikke aktuelt med lån eller kreditt uansett.
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Ser den, men mange har et dårlig forhold til NUF, hørt noe om det osv, og det kan hende dere mister kunder eller på en eller annen måte blir berørt av det.

Men har du spurt skatteetaten hva de anbefaler for deres situasjon? Det er jo tross alt de dere må hanskes med, så kanskje dere burde spørre hva de synes?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Rocke-Rolf skrev:
Ser den, men mange har et dårlig forhold til NUF, hørt noe om det osv, og det kan hende dere mister kunder eller på en eller annen måte blir berørt av det.
Spiller ingen rolle. Har ikke tenkt å markedsføre uansett. Kun å ha anledning til å ta små oppdrag og forespørsler som dukker opp av og til. Skulle det balle på deg er det bare å starte et annet selskap senere uansett. Nå vil jeg bare ha minst mulig utgifter.


Men har du spurt skatteetaten hva de anbefaler for deres situasjon? Det er jo tross alt de dere må hanskes med, så kanskje dere burde spørre hva de synes?
Så lenge alt er lovlig og greit så får man ikke problemer med dem.
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Neida, det gjør man ikke, men de kunne kanskje kommet med et svar på spørsmålet ditt:
"Er det noen som har erfaringer med dette og kan gi noen tips og råd om hva som er lurt og hva man bør styre unna?"
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Rocke-Rolf skrev:
Neida, det gjør man ikke, men de kunne kanskje kommet med et svar på spørsmålet ditt:
"Er det noen som har erfaringer med dette og kan gi noen tips og råd om hva som er lurt og hva man bør styre unna?"
Jeg tenker mer på hvilke firma man bruker for å registrere et NUF, hva som inkluderes i pakkene, vedlikehold, årlige utgifter i UK og slikt ting. Jeg har mine tvil på at Skatteetaten er rette instans til slike spørsmål.

Derav mitt spørsmål her om noen har registrert et NUF og har erfaringer de er villig til å dele.
 
Topp Bunn