NSB øker billettprisen på toget

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Nå er det rett før jeg søker jobb som konsulent i vårt kjære statlige NSB ! -Så kan jeg fortelle dem hva de bør gjøre for å gjøre tog attraktivt for hvermansen. Men jeg er redd det ikke er vilje til å innse at man opptrer bakstrebersk ved å dytte ansvaret og ulemper over på brukerne. Først forsvant den alltid kjærkomne matvogna, så forsvant billettlukene på stasjonene, og nå skal vi straffes om vi skulle finne på å komme på toget uten billett. Jeg tror fortsatt at kunden er den som tar toget og ikke konduktøransatte som ikke rekker å få inn penger i løpet av togturen. LØSNING: Ansett en konduktør til i en eller annen stillingsprosent og alle blir fornøyde.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Ja, det er bare piss og armod med hele NSB. Kjører ca 10 timer i måneden i komfort-vogna og jeg har flere ganger prøvd å få ut av konduktørene deres definisjon av komfort. Men de holder kortene tett intil brystet. Hver bidige tur er det noe surr med de helsikes plassnumrene og jeg tror muligens det er umulig for tre stykker å sitte i samme kupè. I hvertfall uten å rokere hele vogna. Neste gang tar jeg med skrutrekker. :mad:
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Jeg syns synd på NSB og Jernbaneverket.
De har en helt håpløs oppgave så lenge mesterhjernene på Tinget ikke aner hva vedlikehold og oppgraderinger er for noe rart, og att det ikke nytter å spare seg til fant. Men dette gjenspeiler jo hele det Norske samfunnet. Peace ;)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Ting har bedret seg betraktelig siden temaet var oppe sist; nå er det bare flytoget som gjelder. ::)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Da de rødgrønne overtok i 2005 kom NSB på tredjeplass i Europa mtp punktlighet.

Nå har vi da hatt snart 5 år med rødgrønn satsing på miljø og kollektivt. Deter ikke viljen det står på - det er evnen.

Mvh
OMF
 
A

AK27

Gjest
OMF skrev:
Da de rødgrønne overtok i 2005 kom NSB på tredjeplass i Europa mtp punktlighet.

Nå har vi da hatt snart 5 år med rødgrønn satsing på miljø og kollektivt. Deter ikke viljen det står på - det er evnen.

Mvh
OMF
Nå er ikke dette et emne jeg kan særlig om, men du bør huske på at det er forskjell på korrelasjon og kausalitet. Med andre ord, sammvariasjon betyr ikke at den ene variabelen påvirker den andre, det er blant annet en hel rekke tredjevariabler å ta hensyn til. Altså kan en vanskelig konkludere med at rødgrønn forvaltning har forårsaket NSBs problemer ut i fra så begrensett informasjon.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
AK27 skrev:
OMF skrev:
Da de rødgrønne overtok i 2005 kom NSB på tredjeplass i Europa mtp punktlighet.

Nå har vi da hatt snart 5 år med rødgrønn satsing på miljø og kollektivt. Deter ikke viljen det står på - det er evnen.

Mvh
OMF
Nå er ikke dette et emne jeg kan særlig om, men du bør huske på at det er forskjell på korrelasjon og kausalitet. Med andre ord, sammvariasjon betyr ikke at den ene variabelen påvirker den andre, det er blant annet en hel rekke tredjevariabler å ta hensyn til. Altså kan en vanskelig konkludere med at rødgrønn forvaltning har forårsaket NSBs problemer ut i fra så begrensett informasjon.
Tja...siden regjeringen har full kontroll med NSB så ser jeg vel ingen grunn til å tvile på kausaliteten her. Hvis ikke de som styrer og bevilger penger til NSB har ansvaret - så blir det for meg vanskelig å se hvem som skulle ha det. Når statsråden i tillegg har varslet at det blir verre før det blir bedre - så vitner dette helt klart om at enten:

1) Har de løyet og bevisst drevet feilinformasjon om sin satsing på jernaben
eller
2) De greier rett og slett ikke å forvalte NSB.

Du kan få velge hva du synes er verst......jeg synes 2 er verst, og tror vel også at det er det som har skjedd. Det er jo det som skjer på de fleste andre områder også.....

Mhv
OMF
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
AK27 skrev:
OMF skrev:
Da de rødgrønne overtok i 2005 kom NSB på tredjeplass i Europa mtp punktlighet.

Nå har vi da hatt snart 5 år med rødgrønn satsing på miljø og kollektivt. Deter ikke viljen det står på - det er evnen.

Mvh
OMF
Nå er ikke dette et emne jeg kan særlig om, men du bør huske på at det er forskjell på korrelasjon og kausalitet. Med andre ord, sammvariasjon betyr ikke at den ene variabelen påvirker den andre, det er blant annet en hel rekke tredjevariabler å ta hensyn til. Altså kan en vanskelig konkludere med at rødgrønn forvaltning har forårsaket NSBs problemer ut i fra så begrensett informasjon.
Er du statssekretær eller har du bare et naturlig talent for å si ingenting med rare ord?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Hadde det vært så enkelt ...

1) all landbasert transport har problemer med driften når kuldegradene ramler nedover
2) ising, snø og føyke gjør det ikke enklere.

Utviklingen på jernbanen siden 2005 henger også sammen med at vi kjører flere tog på en dårligere infrastruktur (etterspørselen etter infrastruktur er høyere enn tilbudet). Det er en balansegang mellom utnyttelsen av infrastrukturen vs tiden som er til rådighet for vedlikehold, og tilsvarende for togsettene, som det ikke er veldig lett å forutse om er i «likevekt». Jernbaneverket sliter også med at flere gamle/antikvariske anlegg blir stadig mer skrøpelige. Det er også noen tekniske løsninger på jernbanenettet som er valgt for lenge siden som ikke helt passer til dagens driftsintensitet (jf. signal- og sikringsanlegg). Mange av dagens driftsproblemer på jernbanenettet skyldes også prioriteringer i vedlikeholdet som ble gjort i perioden 1995-2005. Jeg tviler på at dette blir særlig bedre før 1) det blir bedre balanse mellom kapasiteten på infrastrukturen og kapasitetsutnyttelsen, og 2) alle gamle signal- og sikringsanlegg er skiftet ut. Utskifting av gamle signal- og sikringsanlegg er et «monsterprosjekt» som vil ta noe tid (og krevet mye penger), og som medfører noen nye «barnesykdommer».

mvh
KJ
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
KJ skrev:
OMF skrev:
Hadde det vært så enkelt ...

1) all landbasert transport har problemer med driften når kuldegradene ramler nedover
2) ising, snø og føyke gjør det ikke enklere.

Utviklingen på jernbanen siden 2005 henger også sammen med at vi kjører flere tog på en dårligere infrastruktur (etterspørselen etter infrastruktur er høyere enn tilbudet). Det er en balansegang mellom utnyttelsen av infrastrukturen vs tiden som er til rådighet for vedlikehold, og tilsvarende for togsettene, som det ikke er veldig lett å forutse om er i «likevekt». Jernbaneverket sliter også med at flere gamle/antikvariske anlegg blir stadig mer skrøpelige. Det er også noen tekniske løsninger på jernbanenettet som er valgt for lenge siden som ikke helt passer til dagens driftsintensitet (jf. signal- og sikringsanlegg). Mange av dagens driftsproblemer på jernbanenettet skyldes også prioriteringer i vedlikeholdet som ble gjort i perioden 1995-2005. Jeg tviler på at dette blir særlig bedre før 1) det blir bedre balanse mellom kapasiteten på infrastrukturen og kapasitetsutnyttelsen, og 2) alle gamle signal- og sikringsanlegg er skiftet ut. Utskifting av gamle signal- og sikringsanlegg er et «monsterprosjekt» som vil ta noe tid (og krevet mye penger), og som medfører noen nye «barnesykdommer».

mvh
KJ
Alt dette regner jeg med att vil være på stell i god tid før vi runder år 2050 - Bra innlegg forøvrig ;)
 
N

nb

Gjest
Sveitserene klarer å kjøre til den minste avkrok av landet helt presist året rundt med togene sine. Det lille landet har ca 4000 togstasjoner, dit det ikke går tog, går det garantert en postbuss som er del av samme nettverket. Da jeg bodde der for noen år siden kostet det rundt 12.000 kroner for et årsabonnement som dekket absolutt all offentlig transport i hele landet.

Det har sikkert kostet en formue å bygge ut, men det går an når man vil. Og det funker, med presisjon som et sveitsisk urverk.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
nb skrev:
Sveitserene klarer å kjøre til den minste avkrok av landet helt presist året rundt med togene sine. Det lille landet har ca 4000 togstasjoner, dit det ikke går tog, går det garantert en postbuss som er del av samme nettverket. Da jeg bodde der for noen år siden kostet det rundt 12.000 kroner for et årsabonnement som dekket absolutt all offentlig transport i hele landet.

Det har sikkert kostet en formue å bygge ut, men det går an når man vil. Og det funker, med presisjon som et sveitsisk urverk.
Men Sveitserne er jo søkk rike, ikke glem det - Hæ?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
jernbanenett bygd ut ved hjelp av blodpenger fra det glade 40-tall

tja, hvorfor ikke.
 
N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
jernbanenett bygd ut ved hjelp av blodpenger fra det glade 40-tall

tja, hvorfor ikke.
Tja, de var tidlig ute med storstillt utbygging, og de har satset virkelig tungt i moderne tid også. Jernbane var ikke så poppis i Sveits etter 2. verdenskrig siden privatbilismen kom for fullt og det ble bygget ut mye veier. Men de har klart å få folket tilbake på jernbanen. Det ble satt i gang et enormt prosjekt fra midten av 80-tallet for å få opp kvaliteten på nettet. Det kostet enorme mengder penger, men det funker som faen.

Se her http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_2000
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
Hele denne greia er vel opp til dere som bruker tog! Gi f i toget da og finn på noe annet. Bruk buss, kjør mer bil, jobb heller på Rimi i nabolaget ellr slutt å jobb ;D ;D ;D Jeg skylder konsekvent på de som gikk på BI på 80-tallet. Effektivisering, rasjonalisering, privatisering, kost besparelse etc. Vedlikehold var en post som skulle glemmes og det er ikke bare på jernbane dette nå slår til. De som var med på å bygge opp Norge etter krigen bør gjenoppstå! Makan til pølsevev som koker rundt i gangene for tiden i departementer. En ting er de flinke til: Rapporter. Vi/folket burde snart gå i en koalisjon og ta èn ting av gangen. Hva skal vi ruste opp for skattepengene i år? Jernbane med vedlikehold i uoverskuelig fremtid? Javel, så gjør vi det da, men da må vi nedprioritere skrike/hylekoret fra annet hold som skole, kirke, veier, miljø etc. I minste lille målestokk så er det slik jeg må håndtere økonomien innenfor mitt domene. Kjerringa kan bruke penger på alt mulig på en gang og resultatet blir bare rot&rør. Så for meg er Stat&kommune bare rot&rør mens jeg prøver etter beste evne nettopp dette med å ta en ting av gangen og tenke konsekvenser, få ting på plass. Dette har fungert, ikke smertefritt, i over 30år.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Samferdselsminister Kjell Opseth var vel heller ikke bare lykke for dette landet.
"Distrikts Norge først" kan synes å ha vært hans motto. La enhver forblåste øy få sitt million (milliard) prosjekt med tunneler og broer, istedenfor å ruste opp transportnettet der folk faktisk bor, f.eks det sentrale Østland.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Bedre å bruke opp spenna før man roter dem bort på "Børsen" da...
 
N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Samferdselsminister Kjell Opseth var vel heller ikke bare lykke for dette landet.
"Distrikts Norge først" kan synes å ha vært hans motto. La enhver forblåste øy få sitt million (milliard) prosjekt med tuneller og broer, istedenfor å ruste opp transportnettet der folk faktisk bor, f.eks det sentrale Østland.
Det er noen på Transportøkonomisk institutt som har skrevet litt om dette, de fant noe slikt som at infrastrukturutbygging i Norge er svært styrt av hvor stemmegiverene som kan vippe valget den ene eller andre veien befinner seg. Hva som lønner seg, er fornuftig og hvor behovet for større sikkerhet er størst ser ut til å være av underordnet betydning.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
OMF skrev:
Hadde det vært så enkelt ...

1) all landbasert transport har problemer med driften når kuldegradene ramler nedover
2) ising, snø og føyke gjør det ikke enklere.

Utviklingen på jernbanen siden 2005 henger også sammen med at vi kjører flere tog på en dårligere infrastruktur (etterspørselen etter infrastruktur er høyere enn tilbudet). Det er en balansegang mellom utnyttelsen av infrastrukturen vs tiden som er til rådighet for vedlikehold, og tilsvarende for togsettene, som det ikke er veldig lett å forutse om er i «likevekt». Jernbaneverket sliter også med at flere gamle/antikvariske anlegg blir stadig mer skrøpelige. Det er også noen tekniske løsninger på jernbanenettet som er valgt for lenge siden som ikke helt passer til dagens driftsintensitet (jf. signal- og sikringsanlegg). Mange av dagens driftsproblemer på jernbanenettet skyldes også prioriteringer i vedlikeholdet som ble gjort i perioden 1995-2005. Jeg tviler på at dette blir særlig bedre før 1) det blir bedre balanse mellom kapasiteten på infrastrukturen og kapasitetsutnyttelsen, og 2) alle gamle signal- og sikringsanlegg er skiftet ut. Utskifting av gamle signal- og sikringsanlegg er et «monsterprosjekt» som vil ta noe tid (og krevet mye penger), og som medfører noen nye «barnesykdommer».

mvh
KJ
Vel....det er litt for enkelt å skyldes på prioriteringer i 1995-2005. AP hadde regjeringsmakt med unntak av Psyse sitt korte innhopp i hele perioden 1986 til 1997.

Nå er det heller ikke slikt at det kun er nå i år hvor det har vært kaldt at problemene har dukket opp. an har vel på ingen måte sett noen positiv utvikling etter 2005 pga milde vintere.

Signalanleggene, utstyret, infrastruktur osv var tilnærmet like gamle for 5 år siden - man kunne begynt et omfattende oppgraderingsprosjekt da. Var edlieholdet dramatisk forsømt under Bondevik - så burde man jo gjort betydelige påplusninger i første budsjett. Det blir for enkelt å skydle på andre.

Du nevner også at etterspørselen er blitt større - sikkert, men dette er også ting man kan ta høyde for. Fører man en bevisst politikk for å gjøre det plagsom å være på veien - så vil etterspørselen på bane øke. Og da vil det være naturlig å ruste opp denne i forkant.

Nei - dette er i mine øyne et av alt for mange eksempler på at det i Regjeringsapparat har en skrikende mangel på handlingskompetanse.

(NAV har høyt sykefravær pga hardt press og ber om at lovpålagte saksbehandlingsfrister på flere måneder utvides fordi de ikke greier å ta unna. Finanskrisen varslet jo også økt påtrykk - hva gjorde de rødgrønne - NAV var vel den eneste offentlige forvaltningsorgansiasjonen de kuttet stillinger i. Se på bilavgifter...så senker man vbilavgiften på dieselbiler - så øker man årsavgiften. Hva med biodiesel - man gir løfte om at det ikke kommer avgift - så innfører man avgift . til slutt. Uføre er jo en av de store utfordringene i samdunnet i dag...og man skulle tro at reaktivering var av interesse. Jeg oppfordrer alle til å titte på NAV sine sider eller ringe sitt lokale NAV kontor for å høre hvilke tiltak man har for å prøve seg i arbeid igjen!)

Mvh
OMF
 
R

Roysen

Gjest
Jeg har vært daglig kunde av NSB i 15 år nå og jeg kan med sikkerhet slå fast at dette er den bedriften (kanskje sammen med Posten) i Norge med dårligst kundeservice. Det er rett og slett ikke noe de prioriterer eller ønsker å prioritere. Det eneste de er opptatt av er å kjøre tog. Helst skulle togene vært tomme så de slapp alle disse brysomme kundene.

Det er så mye jeg kunne skrevet her og så mange eksempler jeg kunne trukket frem, men jeg tror jeg skal spare blodtrykket og la det være med det jeg har skrevet. Ansatte i NSB og parkeringsvakter i Oslo har omtrent samme respekt fra min side. Dette skriver jeg til tross for at min far (som har gått av med pensjon) var ansatt i NSB i hele sitt arbeidsliv.

Penger og prioriteringer fra myndighetene burde ikke påvirke holdningen de ansatte i bedriften har til sitt livsgrunnlag (kundene).

Mvh
Roysen
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Roysen skrev:
Jeg har vært daglig kunde av NSB i 15 år nå og jeg kan med sikkerhet slå fast at dette er den bedriften (kanskje sammen med Posten) i Norge med dårligst kundeservice. Det er rett og slett ikke noe de prioriterer eller ønsker å prioritere. Det eneste de er opptatt av er å kjøre tog. Helst skulle togene vært tomme så de slapp alle disse brysomme kundene.

Det er så mye jeg kunne skrevet her og så mange eksempler jeg kunne trukket frem, men jeg tror jeg skal spare blodtrykket og la det være med det jeg har skrevet. Ansatte i NSB og parkeringsvakter i Oslo har omtrent samme respekt fra min side. Dette skriver jeg til tross for at min far (som har gått av med pensjon) var ansatt i NSB i hele sitt arbeidsliv.

Penger og prioriteringer fra myndighetene burde ikke påvirke holdningen de ansatte har i bedriften til sitt livsgrunnlag (kundene).

Mvh
Roysen
det er derfor også særs viktig å markere dette ovenfor fotsoldatene i NSB, plassere skyld med en real skyllebøtte, så de forstår hvor skapet skal stå.
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
Når det gjelder øyer/broer/tuneller så er det veldig bra i en viss utstrekning sett kanskje ut ifra et viss behov, men som dette samt mange andre saker kan vi sammenligne med dere som har unger/barn/tenåringer. Hvor mange av dere har vel hørt uttalelser som:'Pappa pappa, nå har han elller hun fått det, så nå vil jeg ha det også' og svaret er NEI, man må bli flinkere til å si NEI!
Kan tenke meg en el annen kommunegjøk si 'Ja, men nå fikk jo den kommunen det, så da må jo vi få det også. Hvis ikke begynner jeg å grine'.
Apropos at det bor mange på østlandet. Velkommen til østlandet, kom og bo, pakk dere sammen eller stable så godt som rå er, gjerne i høyden i en skyskraper på 1000 meter. Hadde vært veldig fint om alle i Norge kunne bodd her. Da skulle JEG ha flyttet ut i ei gamme og levd av jakt og fiske og tygd skinn for å lage klær. Hi-Fien ville ha vært bruset fra skog og fjell. Åh nei, vi må nok innse en god infrastruktur i hele vårt utstrakte land, sakte men sikkert og foreløpig ser det ut til at mye går rett til helv....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
geirf2 skrev:
;D

«Alt skal prioriteres!»

Hele «systemet» fungerer på den måten - «alle» vil ha mer og politikere (mm) som kan si «NEI!» er mangelvare.

mvh
KJ
 
R

Roysen

Gjest
ErosLoveking skrev:
Roysen skrev:
Jeg har vært daglig kunde av NSB i 15 år nå og jeg kan med sikkerhet slå fast at dette er den bedriften (kanskje sammen med Posten) i Norge med dårligst kundeservice. Det er rett og slett ikke noe de prioriterer eller ønsker å prioritere. Det eneste de er opptatt av er å kjøre tog. Helst skulle togene vært tomme så de slapp alle disse brysomme kundene.

Det er så mye jeg kunne skrevet her og så mange eksempler jeg kunne trukket frem, men jeg tror jeg skal spare blodtrykket og la det være med det jeg har skrevet. Ansatte i NSB og parkeringsvakter i Oslo har omtrent samme respekt fra min side. Dette skriver jeg til tross for at min far (som har gått av med pensjon) var ansatt i NSB i hele sitt arbeidsliv.

Penger og prioriteringer fra myndighetene burde ikke påvirke holdningen de ansatte har i bedriften til sitt livsgrunnlag (kundene).

Mvh
Roysen
det er derfor også særs viktig å markere dette ovenfor fotsoldatene i NSB, plassere skyld med en real skyllebøtte, så de forstår hvor skapet skal stå.
Nå er det holdningen hos fotsoldatene jeg snakker om. Det er de som har den daglige kontakten med kundene - som bringer inn inntektene og livsgrunlaget til arbeidsplassen deres.

Jeg snakker ikke om forsinkelser eller innstillinger av avgangene til NSB, men den holdningen man blir møtt med om bord på toget.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
decibelius skrev:
Man møter vel den holdningen man fortjener...
Jobber du i NSB? Det der er i tilfelle akkurat den holdningen jeg snakker om......

Mvh
Roysen
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
Joda, jeg har brukt toget i 20år og er fullstendig enig med Roysen. Personlig har jeg ikke hatt noen klinch med togpersonale, men overhørt mye. En god jovial blid konduktør med humor kan få frem smilet til selv den mest grinete kunden. Det er ikke mange av disse konduktørene nei.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Hender jeg tar toget ja - jeg forsøker og være hyggelig, og de ansatte er stort sett hyggelige tilbake. Du har sikkert vært stressa selv noen ganger, og da er det ikke alltid like lett å være hyggelig hele tiden. Empati er ett greit ord ;)
 
R

Roysen

Gjest
decibelius skrev:
Hender jeg tar toget ja - jeg forsøker og være hyggelig, og de ansatte er stort sett hyggelige tilbake. Du har sikkert vært stressa selv noen ganger, og da er det ikke alltid like lett å være hyggelig hele tiden. Empati er ett greit ord ;)
Nå synes jeg du er fordomsfull! Hvordan vet du hvilket erfaringsgrunnlag jeg har når jeg skriver dette og hvordan vet du at det er situasjoner knyttet direkte mot meg og ikke knyttet til andre pasasjerer jeg har bevitnet?

Så vi som kunder skal ha empati med de ansatte i NSB - eller skal de ansatte i NSB ha sympati med oss som kunder for den håpløse situasjonen deres bedrifte setter kundene i og derfor vise ekstra god service i stedet for gestapo-lignende holdninger?

Empati for de ansatte i NSB som oppfører seg som SS-offiserer. Maken til sludder.

Mvh
Roysen
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Ok - behold holdningen din, og tro det som passer din personlighet best da kompis ;)
 
R

Roysen

Gjest
decibelius skrev:
Ok - behold holdningen din, og tro det som passer din personlighet best da kompis ;)
Merkelig bedreviter holdning her til tross for at du ikke har noe som helst grunnlag for å vite hva jeg uttaler meg på grunnlag av.

Mvh
Roysen
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
aldri hatt sure opplevelser med NSB-personale, bare hyggelig og imøtekommende personer de jeg har vært eksponert for (pendlet daglig Lillestrøm-Oslo i et drøyt år, samt mye strekningen Tr.heim-Oslo etc etc)


men så var det det der med herrskap og tjener-holdning da. Livet handler om å gi og ta. Empati og sympati blir nevnt over. Vi har nok forskjellig syn på hvordan vi skal forholde oss til hverandre. Diskusjonen har vært oppe før, og fører nok ikke frem.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Min erfaring med konduktører er begrenset til et par-tre-fire lengre turer i året. Da sitter jeg på komfort har bare godt å si om sørvisen. Liker veldig godt å ta tog!

Min stakkars sjef som tar østfold-banen hver dag derimot, er ikke særlig fornøyd med NSB som en helhet.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
ErosLoveking skrev:
Vi har nok forskjellig syn på hvordan vi skal forholde oss til hverandre.
Heh, og når en (R) har 2-3 sutreutmeldinger fra HS så kan en jo lure. ;)
 
R

Roysen

Gjest
ErosLoveking skrev:
aldri hatt sure opplevelser med NSB-personale, bare hyggelig og imøtekommende personer de jeg har vært eksponert for (pendlet daglig Lillestrøm-Oslo i et drøyt år, samt mye strekningen Tr.heim-Oslo etc etc)


men så var det det der med herrskap og tjener-holdning da. Livet handler om å gi og ta. Empati og sympati blir nevnt over. Vi har nok forskjellig syn på hvordan vi skal forholde oss til hverandre. Diskusjonen har vært oppe før, og fører nok ikke frem.
Uten at du vet grunnlaget for mine uttalelser blir det vel noe merkelig å kalle det herrskap og tjener-holdning? Lillestrøm-Oslo går gjennom Romeriksporten. Det tar 10 minutter. Synes du det er et godt grunnlag å avskrive kritikken på.

Pendling Tr.heim-Oslo er ikke lokaltog som jeg nå uttaler meg om.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Tor Nado skrev:
ErosLoveking skrev:
Vi har nok forskjellig syn på hvordan vi skal forholde oss til hverandre.
Heh, og når en (R) har 2-3 sutreutmeldinger fra HS så kan en jo lure. ;)
Fuck you too. Som om det skulle ha noe med denne diskusjonen å gjøre. Maken til sneversyn og forutinntathet uten at du har møtt meg skal man lete lenge etter. Kan du holde deg til saken?

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn