NSB øker billettprisen på toget

R

Roysen

Gjest
Brasse skrev:
Min erfaring med konduktører er begrenset til et par-tre-fire lengre turer i året. Da sitter jeg på komfort har bare godt å si om sørvisen. Liker veldig godt å ta tog!

Min stakkars sjef som tar østfold-banen hver dag derimot, er ikke særlig fornøyd med NSB som en helhet.
Nettopp. Det er veldig stor forskjell på lokaltrafikken og regionaltrafikken

... og i Østlandsområdet er det forbannede flytoget selvsagt prioritert 100% av tiden selv om det er det ordinære toget som bringer folket frem og tilbake på jobb som drar samfunnshjulene rundt. Om all annen togtrafikk må stå så skal flytoget prioriteres - selv om det går et nytt om 15 minutter.

Mvh
Roysen

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Roysen skrev:
ErosLoveking skrev:
aldri hatt sure opplevelser med NSB-personale, bare hyggelig og imøtekommende personer de jeg har vært eksponert for (pendlet daglig Lillestrøm-Oslo i et drøyt år, samt mye strekningen Tr.heim-Oslo etc etc)

men så var det det der med herrskap og tjener-holdning da. Livet handler om å gi og ta. Empati og sympati blir nevnt over. Vi har nok forskjellig syn på hvordan vi skal forholde oss til hverandre. Diskusjonen har vært oppe før, og fører nok ikke frem.
Uten at du vet grunnlaget for mine uttalelser blir det vel noe merkelig å kalle det herrskap og tjener-holdning? Lillestrøm-Oslo går gjennom Romeriksporten. Det tar 10 minutter. Synes du det er et godt grunnlag å avskrive kritikken på.

Pendling Tr.heim-Oslo er ikke lokaltog som jeg nå uttaler meg om.

Mvh
Roysen
Så hva prater du om da??

fortell fortell.
Erfaringsgrunnlaget til andre er tydeligvis ikke allmengyldig. Lillestrøm-Oslo er for lokalt, og på regionstogene jobber det tydeligvis annerledes mennesker, og/eller er aldri forsinket innstilt. O´Store

R

Roysen

Gjest
ErosLoveking skrev:
Roysen skrev:
ErosLoveking skrev:
aldri hatt sure opplevelser med NSB-personale, bare hyggelig og imøtekommende personer de jeg har vært eksponert for (pendlet daglig Lillestrøm-Oslo i et drøyt år, samt mye strekningen Tr.heim-Oslo etc etc)

men så var det det der med herrskap og tjener-holdning da. Livet handler om å gi og ta. Empati og sympati blir nevnt over. Vi har nok forskjellig syn på hvordan vi skal forholde oss til hverandre. Diskusjonen har vært oppe før, og fører nok ikke frem.
Uten at du vet grunnlaget for mine uttalelser blir det vel noe merkelig å kalle det herrskap og tjener-holdning? Lillestrøm-Oslo går gjennom Romeriksporten. Det tar 10 minutter. Synes du det er et godt grunnlag å avskrive kritikken på.

Pendling Tr.heim-Oslo er ikke lokaltog som jeg nå uttaler meg om.

Mvh
Roysen
Så hva prater du om da??

fortell fortell.
Erfaringsgrunnlaget til andre er tydeligvis ikke allmengyldig. Lillestrøm-Oslo er for lokalt, og på regionstogene jobber det tydeligvis annerledes mennesker, og/eller er aldri forsinket innstilt. O´Store
Har jeg skrevet at erfaringsgrunnlaget til andre ikke er allmenngyldig? Det jeg har skrevet er at mine erfaringer ikke kan avskrives av personer som reiser på helt andre strekninger.

Regionstrafikken reiser ikke jeg med så det kan jeg ikke uttale meg om. Mulig det er bra service der. Lokaltrafikken i Østlandsområdet er et helvete. Det kan sikkert de fleste i Østlandsområdet som reiser på jobb med tog daglig skrive under på. At du i den ett-års perioden du pendlet mellom Lillestrøm-Oslo, som er en togreise på 10 minutter uten stopp fordi det ikke er noen stasjoner mellom, ikke har de samme negative erfaringene kan vel kanskje være en årsak av det er begrenset hva som kan skje i løpet av 10 minutter. Samtidig er både Lillestrøm og Oslo store stasjoner hvor innstillinger og forsinkelser ikke spiller like stor rolle fordi det er langt hyppigere avganger. Alternative transportmidler blir også rekvirert og prioritert raskere på disse stasjonene fordi det er fler folk som skal av og på her. Det finnes stasjoner på disse stoppestedene hvor man kan henvende seg til personalet. I det store og hele så unngår du ved å reise denne strekningen de aller fleste irritasjonsmomentene de andre som reiser med tog på lengre strekninger opplever, noe du kanskje burde ha tenkt gjennom før du påstår at andre har herrskap-tjener holdniger.

Denne tråden er så typisk med alt som er feil med HFS og noen av medlemene som vet alt, avviser alle som mener noe annet men som ikke har noen forutsetning for å mene noe som helst.

Mvh
Roysen

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
171
Sted
Nes Romerike
Det er tydelig at mange i Norge burde flytte til Østlandet og begynne med togpendling på de togstrekkene som havner i Oslo. Det må oppleves og ikke snakkes om utenfra. Skulle gjerne ha sett hvor fornøyd de var etter et par år med dette.
Jeg orket rett og slett ikke mer. Byttet jobb og kjører bil. Synd at jeg ikke passerer Jessheim så skulle du ha fått sittet på Roysen.

N

nb

Gjest
Dritlur som jeg er, så valgte jeg å bosette meg slik at jeg hver morgen rolig kan spasere en 15-20 minutter til jobben. Jeg setter stor pris på at mitt morgenrituale for å komme meg på jobb ikke involverer NSB eller Oslo Sporveier. Tog som står, klamme, svette T-banevogner og det forutsigbare kaoset som oppstår når det blir litt ordentlig vinter.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Dritlur som jeg er, så valgte jeg å bosette meg slik at jeg hver morgen rolig kan spasere en 15-20 minutter til jobben. Jeg setter stor pris på at mitt morgenrituale for å komme meg på jobb ikke involverer NSB eller Oslo Sporveier. Tog som står, klamme, svette T-banevogner og det forutsigbare kaoset som oppstår når det blir litt ordentlig vinter.
...og når du snakker om dette forutsigbare kaoset, så gjelder ikke det bare når det er vinter. Det gjelder om sommeren også, fordi NSB ikke er i stand til å planlegge ferieavvikling slik at de har personale til å håndtere togtrafikken.

Mvh
Roysen

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Sorry my bad.
Blir det annerledes hvis jeg sier at jeg i hovedsak gikk på ved Strømmen Stasjon da? Glem ihvertfall det med 10 min. og Romerikstunnel.

Er fullt klar over og har mer enn full forståelse for frustrasjonene, og spesielt for de som reiser strekninga Østfold-Oslo. Selv om NSB i sin helhet er skakkjørt ser jeg ingenting som rettferdiggjør at en skal ta det ut på togpersonalet. Istedenfor å forlange sympati fordi man oppfører seg som en kuklæst, vil jeg tro det er lettere å oppnå ønsket sympati, ved selv å vise empati. Jeg kan ikke se annet at det er en ond spiral, som vi enkeltvis kan være med å stoppe.

Men for all del, det føles sikkert godt der og da.

R

Roysen

Gjest
ErosLoveking skrev:
Sorry my bad.
Blir det annerledes hvis jeg sier at jeg i hovedsak gikk på ved Strømmen Stasjon da? Glem ihvertfall det med 10 min. og Romerikstunnel.

Er fullt klar over og har mer enn full forståelse for frustrasjonene, og spesielt for de som reiser strekninga Østfold-Oslo. Selv om NSB i sin helhet er skakkjørt ser jeg ingenting som rettferdiggjør at en skal ta det ut på togpersonalet. Istedenfor å forlange sympati fordi man oppfører seg som en kuklæst, vil jeg tro det er lettere å oppnå ønsket sympati, ved selv å vise empati. Jeg kan ikke se annet at det er en ond spiral, som vi enkeltvis kan være med å stoppe.

....men hvem er det eller hva er det som tilsier at noen av kunden har oppført seg som en "kuklæst". I mine øyne er det NSBs personale som oppfører seg slik - helt uprovosert og uten grunn mot tålmodige kunder som finner seg i alle problemene og kommer igjen og igjen hver dag for å betale sine penger til dette skakk-kjørte makkverkedet av en bedrift. Så mottar man disse holdningene fra NSBs personale og priser som er helt hinsides. Dette skal være det miljøalternativet som mange bevisst benytter av miljøhensyn.

Slik går det når man privatiserer et statlig foretakende som får monopol. De er ikke i stand til å tilpasse seg begrepet kunder.

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.445
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
NSB er en av hovedgrunenne til at jeg valgte å bo et sted der kollektivtrafikken blir avviklet per buss istedet!
det eneste NSB er gode på er ansvarsfraskrivelse
mvh
Leif

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Den dagen det tar under 3 timer med tog fra Trondheim til Oslo begynner kanskje jeg også å interessere meg litt for hva NSB driver med. Skal alltids takle å anskaffe billett før jeg går på toget.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Roysen skrev:
ErosLoveking skrev:
Sorry my bad.

....men hvem er det eller hva er det som tilsier at noen av kunden har oppført seg som en "kuklæst". I mine øyne er det NSBs personale som oppfører seg slik - helt uprovosert og uten grunn mot tålmodige kunder som finner seg i alle problemene og kommer igjen og igjen hver dag for å betale sine penger til dette skakk-kjørte makkverkedet av en bedrift. Så mottar man disse holdningene fra NSBs personale og priser som er helt hinsides. Dette skal være det miljøalternativet som mange bevisst benytter av miljøhensyn.

Slik går det når man privatiserer et statlig foretakende som får monopol. De er ikke i stand til å tilpasse seg begrepet kunder.

Mvh
Roysen
Beklager at jeg kom skeivt ut. Sett det på kontoen for forutinntatthet.

Utifra hva jeg leser mellom linjene på side 2 og fortolker det sammen med hva jeg har erfart og lest ved tidligere anledninger her ang. dine meninger om forventninger til mennesker i serviceyrker. Tåpelig av meg selvsagt å legge sammen 2+2 med svaret 5 som resultat.

Ha fortsatt en fin dag.

A

AK27

Gjest
xerxes skrev:
AK27 skrev:
OMF skrev:
Da de rødgrønne overtok i 2005 kom NSB på tredjeplass i Europa mtp punktlighet.

Nå har vi da hatt snart 5 år med rødgrønn satsing på miljø og kollektivt. Deter ikke viljen det står på - det er evnen.

Mvh
OMF
Nå er ikke dette et emne jeg kan særlig om, men du bør huske på at det er forskjell på korrelasjon og kausalitet. Med andre ord, sammvariasjon betyr ikke at den ene variabelen påvirker den andre, det er blant annet en hel rekke tredjevariabler å ta hensyn til. Altså kan en vanskelig konkludere med at rødgrønn forvaltning har forårsaket NSBs problemer ut i fra så begrensett informasjon.
Er du statssekretær eller har du bare et naturlig talent for å si ingenting med rare ord?
For å si det med ord det krever null egeninnsats å forstå.

Jo flere is som selges jo flere mennesker drukner. Dessto høyere salget av slankemidler er i et samfunn, dessto mer utbredt er overvekt. Kan en ut i fra disse samvariasjonene påvise at det ene har forårsaket det andre? Altså at issalg fører til drukningsdød og at slankemidler fører til fedme. Neppe!

Årsak-virkningsforhold er som oftest langt mer komplekse. At vi som mennesker har en tendens til å trekke forenklede konklusjoner ut i fra begrenset informasjon er et faktum i en stadig mer kompleks verden. Om ikke hadde vi ikke klart å orientere oss i det hele tatt.

R

Roysen

Gjest
Jeg synes dagens forside på Dagbladet sier det meste på en meget passende måte - kun togselskapet i Albania er verre enn NSB.

Mvh
Roysen

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.088
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man har satt seg grundig inn i sakene forstår jeg. Jernbaneverket er virkelig skakkjørt. Det er de som holder skinnene, og det må være frustrerende for de NSB-ansatte å få all kjefta for Jernbaneverkets vedlikeholdsblundere: Nedfalne kjøreledninger og signalfeil er ikke NSBs ansvar.

Hva gjelder kundeservice er den riktig god på regionaltogene og aller best når konduktøren er omskolert flyvertinne, hehe. Lokaltog tar jeg skjelden, men de konduktørene jeg har opplevd der har vært riktig gode.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Jeg synes dagens forside på Dagbladet sier det meste på en meget passende måte - kun togselskapet i Albania er verre enn NSB.

Mvh
Roysen
Hyggelig å se at dabla' har kred på HFS.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
erato skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Hyggelig å se at dabla' har kred på HFS.
jøss, trodde de bare hadde kjendisoppslag jeg.

R

Roysen

Gjest
Valentino,

Du har nok rett i at det blandes litt hummer og kanari i diskusjonen, og ja infrastrukturen som ofte fører til forsinkelser og innstillinger er ikke NSB sitt ansvar men Jernbaneverkets. Det er muligens dette Dagbladets reportage handler om. Det vet jeg ikke fordi jeg kun har sett forsiden.

Frustrasjonsproblem nummer to er konduktører og månedskortvogn kontrollører. Etter 15 års daglig pendling på Eidsvold - Kongsberg ruten blir det skivebom å hevde at man ikke har satt seg inn i saken. Deres holdninger og oppførsel har faktisk et stykke igjen til normal folkeskikk og er i så måte helt klart ikke i nærheten av hvordan man bør håndtere sine kunder som ansatt i servicenæringen. Jeg snakker nå utelukkende om lokaltrafikken i Oslo-området. Min erfaring begrenser seg til det.

Siden min far også jobbet hele sitt arbeidsliv i bedriften har jeg også hatt muligheten til å se litt fra innsiden hvilke holdninger som rår.

Mvh
Roysen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Pendler du Eidsvoll-Kongsberg?  :eek:

Gale mannen! Jeg er skeptisk til Homlia-Grønland på grunn av uheldige rutetider i helgene...

R

Roysen

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Pendler du Eidsvoll-Kongsberg? :eek:

Gale mannen! Jeg er skeptisk til Homlia-Grønland på grunn av uheldige rutetider i helgene...
Jeg pendler ikke hele den strekningen, men er med toget daglig som går denne ruten.

Mvh
Roysen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
... Nedfalne kjøreledninger ... er ikke NSBs ansvar.
...
Det er som oftest NSB som river dem ned, de ramler ikke ned av seg selv. Så kan de to (Jernbanverket og NSB) stå der å krangle om hvem sin skyld det er; ramler de ned på grunn av for høy startstrøm fra toget, ramler de ned på grunn av for dårlig oppheng av kjøreledningen, eller er det noe helt annet?

mvh
KJ

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Iflg. nye opplysninger fra Magnhild, skal allt gå på skinner fra 1 Feb. ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
decibelius skrev:
Iflg. nye opplysninger fra Magnhild, skal allt gå på skinner fra 1 Feb. ;)
Det burde gi fine ods ... ;D

mvh
KJ

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.088
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Valentino skrev:
... Nedfalne kjøreledninger ... er ikke NSBs ansvar.
...
Det er som oftest NSB som river dem ned, de ramler ikke ned av seg selv. Så kan de to (Jernbanverket og NSB) stå der å krangle om hvem sin skyld det er; ramler de ned på grunn av for høy startstrøm fra toget, ramler de ned på grunn av for dårlig oppheng av kjøreledningen, eller er det noe helt annet?

mvh
KJ
Du er inne på noe der tror jeg. på helvetestirsdagen for et par uker siden var det Flytoget som fikk kjøreledningen i hodet.
Har blårussen sørget for underdimensjonering av kjøreledninger, for sjeldent vedlikeholdsarbeid, eller begge deler?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Jeg kjører Hamar Oslo tur retur daglig og lar ikke NSB ødelegge dagen for meg selv om det er noen hendelser til tider. Det har blitt trendy å klage på dem, men jeg er ikke så opptatt av adferdstrender. Like blid!

Så vidt jeg vet er det dessverre årevis med for lav vedlikeholdsgrad som slår ut i blomst. Håper på en massiv innsats i riktig retning for tog er en foretrukken reisemåte på mange måter.

Topp Bunn