NRKs musikkdekning er pludrende, overfladisk og noen ganger direkte pinefull å høre på.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.365
    Tenk om NRK behandlet sport som de behandler musikk.

    Vi har en base som består av rundt 3000 kutt fordelt på idretter fra 60-tallet frem til den helt nye. Den eldre idretten vi viser er plukket ut for å nå så stor del av befolkningen som mulig med gjenkjennelse. Folk flest liker å se de har sett før og liker. De helt nye grenene og konkurransene er naturlig fremmed for seerne våre. Vi har valgt denne måten å inspirere og støtte sporten på da det er en velprøvd metode som vi vet fungerer.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Jeg undres hva som er mest kostbart for Norske samfunnet? Utdanne leger eller idrettsutøvere?
    Jeg føler meg ivertfall bombesikker på at jeg vet hvem som gjør samfunnet den største tjenesten tilbake ;)

    I mer kontekst av denne tråden. Brukes det mer penger til utdanne kunstnere eller sportsutøvere? Og gjenspeiler NRK muligens pengebruken?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Er på ikke NRK sine kanaler i hvert fall. ;) For oss som liker fotball koster det dyrt,og det er helt greit.:cool:
    Takk og lov for det. Sendeskjema på TV2 ved en "viktig" fotballkamp:
    17:00 Før før kampen
    18:00 Før kampen
    19:00 Kampen
    21:00 Nyheter
    21:30 Rett etter kampen
    22:00 Etter kampen
    23:00 Oppsummering.

    Når man ser hva det må betales for rettighetene så skjønner man at den sitronen må presses til siste dråpe.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.365
    NRK Jazz, samme dag (og alle andre dager):

    17:00 Dagsnytt
    17:03 NRK Jazzmusikk
    19:00 Dagsnytt
    19:03 NRK Jazzmusikk
    20:00 Dagsnytt
    20:03 NRK Jazzmusikk
    21:00 Dagsnytt
    21:03 Kveldsjazz
    22:00 Dagsnytt
    22:03 Kveldsjazz
    23:00 Dagsnytt
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det slik at det bedritne MGP og den absurde dekningen av vinteridrett(langrenn) sluker nesten hele budsjettet?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    NRK mfl har havnet i Never-Land og det er det som kjent, , ingen! , vei tilbake.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.934
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Misforstå meg rett, folkens..... jeg ser gjerne en god fotballkamp i ny og ne, men følger ingen serier og har ingen favorittlag, - bortsett fra Bodø-Glimt og TIL...
    Jeg ser gjerne skiskyting også, og tildels langrenn og andre ting... men det kan bli noe mye...
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Misforstå meg rett, folkens..... jeg ser gjerne en god fotballkamp i ny og ne, men følger ingen serier og har ingen favorittlag, - bortsett fra Bodø-Glimt og TIL...
    Jeg ser gjerne skiskyting også, og tildels langrenn og andre ting... men det kan bli noe mye...
    Skiskyting er vel stort sett det eneste vintersport NRK har igjen fra høsten.
     

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    71
    Det er sørgelig å se hvordan en tråd som omhandler NRK sin sviktende musikkdekning plutselig begynner å dreie seg om for mye sport. Jeg er veldig enig i temaet som blir tatt opp i starten her. NRK har i de senere år blitt en meget svak formidler av god musikk. Selv liker jeg det jeg vil kalle en bred sjanger med musikkarter og har tidligere blitt presentert dette på en god måte ved å velge riktig P kanal på NRK. Dette finner jeg ikke lengre. For meg er det nå bare et veldig lite utvalg av programmer som står for dette. Jeg vil da ført og fremst trekke frem Stjernepose på P13 som det beste programmet. På samme kanal går også Felbergs loft, men programmene blir dessverre fulgt opp av dårlige programmer og for meg like elendige spillelister.

    Jeg hørte kringkastingssjefen innslag på dagsnytt 18. Det er skuffende å høre hvor elendig han tar kritikken mot hvor dårlig de har blitt som kulturformidler av musikk. Han forsvarer heller egne handlinger med å forklare at kritikerne ikke forstår hva de snakker om.

    Jeg får håpe man når igjennom med tilbakemeldingene, men da tror jeg ikke man skal sette musikk og sport opp mot hverandre. Det opplever jeg som useriøst.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg hørte kringkastingssjefen innslag på dagsnytt 18. Det er skuffende å høre hvor elendig han tar kritikken mot hvor dårlig de har blitt som kulturformidler av musikk. Han forsvarer heller egne handlinger med å forklare at kritikerne ikke forstår hva de snakker om.
    Ja, det er typisk Eriksen. Den mannen tar sjelden kritikk. Ganske utrolig at kan spør hva han mener om kommersialisering. Han direkte lyver for det er seertall de er blitt mer opptatt av. Tallene skal liksom vise hva sjefene får til. Andre seervaner er et ikke noen god unnskyldning.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Det er sørgelig å se hvordan en tråd som omhandler NRK sin sviktende musikkdekning plutselig begynner å dreie seg om for mye sport. Jeg er veldig enig i temaet som blir tatt opp i starten her. NRK har i de senere år blitt en meget svak formidler av god musikk. Selv liker jeg det jeg vil kalle en bred sjanger med musikkarter og har tidligere blitt presentert dette på en god måte ved å velge riktig P kanal på NRK. Dette finner jeg ikke lengre. For meg er det nå bare et veldig lite utvalg av programmer som står for dette. Jeg vil da ført og fremst trekke frem Stjernepose på P13 som det beste programmet. På samme kanal går også Felbergs loft, men programmene blir dessverre fulgt opp av dårlige programmer og for meg like elendige spillelister.

    Jeg hørte kringkastingssjefen innslag på dagsnytt 18. Det er skuffende å høre hvor elendig han tar kritikken mot hvor dårlig de har blitt som kulturformidler av musikk. Han forsvarer heller egne handlinger med å forklare at kritikerne ikke forstår hva de snakker om.

    Jeg får håpe man når igjennom med tilbakemeldingene, men da tror jeg ikke man skal sette musikk og sport opp mot hverandre. Det opplever jeg som useriøst.
    Alt henger sammen. Når NRK bruker bortimot ubegrensede midler på sport blir det mindre til musikk, kultur og andre ting. NRK har et budsjett og når store deler av dette går til sportsrelaterte saker sier det seg selv at det er mindre penger igjen å bruke på andre områder.
    Slik sett er det helt relevant å sette sport opp mot musikk og kultur.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.365
    Det er ikke så dyrt med sport på NRK. De brukte mer penger på musikk/kultur både i 2015 og 2016 enn de brukte på sport. Gudene må vite hvordan det er mulig å bruke så mye på musikk og få så dårlig resultat ut av det for oss lyttere. Det må koste veldig mye å drive jukeboxene NRK Jazz og NRK klassisk.


    nrk 2016.jpg
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Alt henger sammen. Når NRK bruker bortimot ubegrensede midler på sport blir det mindre til musikk, kultur og andre ting. NRK har et budsjett og når store deler av dette går til sportsrelaterte saker sier det seg selv at det er mindre penger igjen å bruke på andre områder.
    Slik sett er det helt relevant å sette sport opp mot musikk og kultur.
    Tror ikke store deler går til sport,spesielt ikke nå når de av vintersport kun har skiskyting igjen.Har Diamond League i friidrett,men tror ikke det tar så veldig mye av budsjettet. ;)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.673
    Sted
    Liten by
    Jeg skjønner ikke diskusjonen. Flertallet vinner. Hver gang. Alt er avhengig av antall seere/lyttere, sponsorer og inntjening.
    Jazz er snevert, sport er ikke snevert.

    Som hobbymusiker i et amatør cover band, så innrømmer jeg gladlig at vi er horer og spiller det vi tror folk vil ha. Ikke det vi aller mest liker! Dette er enkelt...
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.365
    Jeg skjønner ikke diskusjonen. Flertallet vinner. Hver gang. Alt er avhengig av antall seere/lyttere, sponsorer og inntjening.
    Jazz er snevert, sport er ikke snevert.

    Som hobbymusiker i et amatør cover band, så innrømmer jeg gladlig at vi er horer og spiller det vi tror folk vil ha. Ikke det vi aller mest liker! Dette er enkelt...
    Utdrag fra NRK-plakaten

    «NRKs redaksjonelle avgjørelser skal ikke være styrt av kommersielle hensyn.»
    «NRK skal formidle norsk kultur og en bred variasjon av norske kunstuttrykk fra mange ulike kunstnere, uavhengige miljøer og kulturinstitusjoner.»

    Jazz er kanskje litt snevert men burde være ett satsningsområde på grunn av sin rolle også internasjonalt. Norsk kultur er ikke snevert og innfatter også danseband. De har i allelfall knekt koden når det gjelder popularitet - dansebandene altså.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.656
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gudene må vite hvordan det er mulig å bruke så mye på musikk og få så dårlig resultat ut av det for oss lyttere.
    Tono avgifter og avlønning til et helt kringkastingsorkester (men noen få oppdrag i året) kan ligge der?
    Nå tror jeg ikke akkurat tallene for 2015 er representative for idag kanskje?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.365
    Hvorfor er ikke tallene fra 2015 og 2016 representative for idag? Fant ikke nyere tall i farta.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.656
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alt av rettigheter til idrettsendinger (les fotball ;) ) bl.a. har gått i taket. Nå skulle jo NRK spare så mye ved overgang til DAB riktignok da vedlikehold av fm var så fryktelig dyrt.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Alt av rettigheter til idrettsendinger (les fotball ;) ) bl.a. har gått i taket. Nå skulle jo NRK spare så mye ved overgang til DAB riktignok da vedlikehold av fm var så fryktelig dyrt.
    Hva sender NRK av fotball?Tror ikke det er det som tynger økonomisk. ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg trur tida der NRK styrte den norske musikkutviklinga tok slutt med Egil Monn-Iversen. Alternativrørsla har vore der heile tida:
    Ungdomane som jobba i utanriksfarten på 50- og tidleg 60-tal kjøpte alternativ til Prøysen og The Monn-Keys, medan Radio Luxembourg kanskje var den viktigaste "musikklekkasjen" i mi ungdomstid.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Eg trur tida der NRK styrte den norske musikkutviklinga tok slutt med Egil Monn-Iversen. Alternativrørsla har vore der heile tida:
    Ungdomane som jobba i utanriksfarten på 50- og tidleg 60-tal kjøpte alternativ til Prøysen og The Monn-Keys, medan Radio Luxembourg kanskje var den viktigaste "musikklekkasjen" i mi ungdomstid.
    Du må ikke glemme de som var så heldige å kunne ta inn Sverige P3, der var det mye "snadder" å høre. Egil Monn-Iversen var en stor bremsekloss i norsk musikkutvikling, selv om han var dyktig musikalsk.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    SR P3 (dampradio FM) og Lux (Lommeradioen kveldinga MW) var mine kilder til musikkverden i sanntid så NRK var ikke allverden den gangen heller..

    NRK klarte faktisk å sende coverlåter i instrumentalversjon/klassisk av feks, Yesterday, typisk, måtte for enhver pris unngå alt som kunne gjera ungdommi til lax på dagtid. Nei, inn i skammekroken frem til Mandager med dere.....
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.365
    Se på NRK Jazz..... Det er til å grine av. Jeg er lei den Sinatralåten som går igjen og igjen.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
    Så statistisk set ligger nrk nyheter bæst an? 😄
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mot slutten av 60 tallet tror jeg å huske invaderte SvÆnsktopparna landet med en flom av daijnsbandmuzikk ala Sven IngMars & Co. Da var grunnlaget for norsk nyskapende musikk med ett dødt. (Kilde Travelling Strawberries - originalbandet)

    Kjøpesterke husmorer sørget for at VG lista aldri kom seg igjen, og, Det Va Det....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    ^Hæ? Registrerte du ikke foreldregenerasjonens aversjon mot fremmedspråklige tekster? Svensk gikk til nød an. Og køntri. Forskjellen på Tages, som er genierklært, og Sven Ingvars er stort sett at førstnevnte sang på engelsk. Borte ble de. Ungdommen hadde begrensede midler til å kjøpe musikk, valget var utenlandske låter i norsk tapning, f.eks. Treff, eller britiske Tops of the Pops. Sistnevnte ble spilt i skjul. Begge var lavprisplater med 12-14 topphits.

    (Og vær så snill, ikke bland Travelling Strawberries med Difference.)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Oppklaring: Det var et dokuprogram om TS / Difference hvor de selv forklarte svenskeinvasjonen som den sterkest destruerende faktoren for norske artister på 60 tallet, inkl de selv.

    Registrerte ikke at foreldregenerasjonene heromlands hadde spesielt i mot utenlandsksyngende artister, Reeves, Sinatra TC var jo innafor, men svensk var jo selvsagt inne fra forna dar både på lerett og annen acetat....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mange av kommentatorene her viser null interesse for ting som klassisk musikk og jazz.
    Da er man tilfreds med at dekningnen av denslags får dårligere kvalitet og sorteres vekk fra allmenkanalene.
    Kanskje kommentarene da passer best i en annen tråd?

    Men kommentarene kan selvfølgelig også leses som et uttrykk og bekreftelse for det tråden handler om, at dekningen av feltet nedgraderes i kvalitet og langsomt fjernes fra folk flest, og at resultatet er at interessen, respekten, kunnskapen og følelesen for slik musikk gradvis forsvinner.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Se på NRK Jazz..... Det er til å grine av. Jeg er lei den Sinatralåten som går igjen og igjen.
    Det er dog musikk på NRK Jazz som er enda verre enn Sinatra. Ting som bare kan betegnes som revy-sanger. Det har i hvert fall ingenting med jazz å gjøre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn