NRK2 Tekno ikveld 2130. Vinyl vs CD

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Temmelig syltynn og overfladisk journalistikk dette. Noe annet var vel ikke å vente. Hadde vært moro å fått noe lyd/musikkrelatert for lisenspengene. Det eneste av musikkprogram (som interesserer meg) sendes når jeg sover; Lydverket kl 23.15 og Svisj om natta! Mye bra musikkprogram på radion da i det minste. :) Kanskje NRK forventer at de som er interesserte i "rytmisk musikk" er arbeidsledige B-mennesker? Sorry, ble litt o.t. dette.

Hva var det Odder spilte? Virket litt tamt i den settingen.
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
357
Antall liker
84
JENO skrev:
Temmelig syltynn og overfladisk journalistikk dette. Noe annet var vel ikke å vente. Hadde vært moro å fått noe lyd/musikkrelatert for lisenspengene. Det eneste av musikkprogram (som interesserer meg) sendes når jeg sover; Lydverket kl 23.15 og Svisj om natta! Mye bra musikkprogram på radion da i det minste. :) Kanskje NRK forventer at de som er interesserte i "rytmisk musikk" er arbeidsledige B-mennesker? Sorry, ble litt o.t. dette.

Hva var det Odder spilte? Virket litt tamt i den settingen.
Helt enig, syltynt.

Jeg tror det var A perfect Circle med "The Package"
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det lille vi fikk vite var jo kjent fra før: CD er best ;)
Odder burde nok stått litt mer på for å få fram sitt budskap.
Disse mediefolkene kan styres et stykke i hvert fall. Gjør mest mulig på forhhånd og la de forstå at slik skal det presenteres. Styr i stedet for å bli styrt.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Det var for lite fakta. Skal man forklare forskjellen, må man gå inn i teknikken.
Folk kan utfordres litt intellektuelt, slik at man kunne ha forsøkt å gi innblikk ved å vise plansjer og enkel teori.
Argumenter som bedre "opplevelse" og at det er "teknisk" bedre hjelper ikke før man har opplevd selv eller fått en forståelig forklaring.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Er dere egentlig overrasket? -jeg er ikke det.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
bjornh skrev:
Er dere egentlig overrasket? -jeg er ikke det.
Over hva da?
Programmet eller konklusjonen?
Hadde en utenforstående blitt noe klokere av å lese innleggene her tro?
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.465
Antall liker
4.251
Torget vurderinger
10
lars_erik skrev:
Hadde tidligere en X03 Esoteric. En veldig god spiller. Enormt stort rom og live-følelse med Esoteric. Hadde Esoteric hatt digital utgang og volumkontroll, hadde jeg ikke vært i tvil. Regner med APL må være temmelig nært en veldig god vinylrigg?
APL`n har digital ut og inn pluss volumkontroll og er etter manges mening bedre en de beste vinylrigger! ;)
Fåes også med analog inn.

PS. X-03 er en utmerket spiller som du påpeker! ;)

Mvh.
SAL
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Så programmet på Nettet nå, og jeg synes det var helt fint :) Dette er vel uansett ikke programmet for nerder eller omfattende tekniske forklaringer. Odder fikk sagt det viktigste; at "feeling-en" er bedre med vinyl. Hva skal man egentlig med tekniske detaljer da?

Ellers gjelder vel den gamle regelen om at en "normalt" priset platespiller spiller bedre enn en tilsvarende priset cd-spiller ;D Det er vel der de fleste av oss befinner oss på hi-fi scalaen tross alt. At det finnes noen meningsløst dyre cd-spillere som sikkert er veldig bra hjelper lite for lommeboka.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.901
Antall liker
19.747
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Nå, så APL har BÅDE digital inn-og utgang OG volumkontroll. Noen som har lyst på en dCS Puccini? ::) ;)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Forøvrig så kunne Eia godt tilføye dette også
i sin nye og mye omtalte/utskjelte programserie.

Riktig morsomt kunne det bli...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
bjornh skrev:
Er dere egentlig overrasket? -jeg er ikke det.
Over hva da?
Programmet eller konklusjonen?
Hadde en utenforstående blitt noe klokere av å lese innleggene her tro?
I det hele tatt.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
torem skrev:
Ellers gjelder vel den gamle regelen om at en "normalt" priset platespiller spiller bedre enn en tilsvarende priset cd-spiller ;D Det er vel der de fleste av oss befinner oss på hi-fi scalaen tross alt. At det finnes noen meningsløst dyre cd-spillere som sikkert er veldig bra hjelper lite for lommeboka.
Tror ikke på det der. Tror enhver CD spiller er bedre enn den beste vinylrigg. Problemet er at CD platene låter mye dårligere enn de fleste vinylplater....
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.465
Antall liker
4.251
Torget vurderinger
10
Voff skrev:
torem skrev:
Ellers gjelder vel den gamle regelen om at en "normalt" priset platespiller spiller bedre enn en tilsvarende priset cd-spiller ;D Det er vel der de fleste av oss befinner oss på hi-fi scalaen tross alt. At det finnes noen meningsløst dyre cd-spillere som sikkert er veldig bra hjelper lite for lommeboka.
Tror ikke på det der. Tror enhver CD spiller er bedre enn den beste vinylrigg. Problemet er at CD platene låter mye dårligere enn de fleste vinylplater....
Det blir direkte feil! Anbefaler deg å lese siste Fidelity....


Mvh.
SAL
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
SAL skrev:
Det blir direkte feil! Anbefaler deg å lese siste Fidelity....
Når i all verden ble Fidelity garantist for sannheten? ;D
Har hatt CD siden 1983 og det er myte at trenges dyr elektronikk for å avspille en datafil! ::)
Problemet med CD systemet er CD-mastringen...intet mindre...
...men for å avspille en vinylplate med alle nyanser og valører trenges en kostbar vinylrigg samt en utmerket RIAA; for sistnevnte syndes det mye....
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.465
Antall liker
4.251
Torget vurderinger
10
Voff skrev:
SAL skrev:
Det blir direkte feil! Anbefaler deg å lese siste Fidelity....
Når i all verden ble Fidelity garantist for sannheten? ;D
Har hatt CD siden 1983 og det er myte at trenges dyr elektronikk for å avspille en datafil! ::)
Problemet med CD systemet er CD-mastringen...intet mindre...
...men for å avspille en vinylplate med alle nyanser og valører trenges en kostbar vinylrigg samt en utmerket RIIA; for sistnevnte syndes det mye....

Da kan jeg anbefale deg å bare forsette med hode godt nede i sanden.... ;)

Mvh.
SAL
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
SAL skrev:
Da kan jeg anbefale deg å bare forsette med hode godt nede i sanden.... ;)
Jeg har hodet godt oppe av sanden. Jeg har haugevis av plater på både CD og vinyl; altså dubletter. Vinylen låter nesten alltid bedre. Mest forbløffende er det at moderne digitale innspillinger låter betydelig bedre på vinyl enn CD. Forskjellen her kan være enorm! Vis snakker om dynamikk, detaljer og utstrakthet på frekvensfløyene. At ikke enhver moderne (eller umoderne for den sags skyld) DA-konverter ikke skulle kunne gjenngi et dynamikkomfang likt hva du finner fra en middelmådig vinylrigg er latterlig. Riktignok er det forskjeller mellom konvertere, men at noen skulle begrense frekvensresponsen eller komprimere dynamikken er lite trolig.
På genrell basis er CD mastringen under enhver kritikk...og bedre har det ikke blitt med åra
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.901
Antall liker
19.747
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Skulle tro det har med hvilken cd-spiller man har. Min erfaring er hvertfall entydig at dess bedre spiller du har, dess bedre blir resultatet. APL er nå langt opp på listen av VIL HA!!!!!! ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
...
Mest forbløffende er det at moderne digitale innspillinger låter betydelig bedre på vinyl enn CD.
...
Dette fenomenet er delvis knyttet til «maksimeringssyken» som skjemmer alt for mange kommersielle CD-plater. En master til CD hvor «maksimeringssyken» er framtredende, kan ikke brukes til å kutte vinylplater. Dersom den skulle brukes så vil enten nivået på vinylplate blir for lavt (dvs at maksimeringssyken er «kontraproduktivt» ift. vinylplater), eller så ville vinylplata bli umuliig å avspille, og musikken vil strekke seg over for mange platesider. Dette gjør at en master til vinylplater ofte er mere «hifi-vennlig» en en «moderne» master for den samme utgivelsen til CD. Det er sådan ikke et spørsmål om medienes «iboende» musikalske kvaliteter, men en dyd av nødvendighet for å gi ut musikk på vinyl.

mvh
KJ
 
N

nb

Gjest
Voff skrev:
Jeg har hodet godt oppe av sanden. Jeg har haugevis av plater på både CD og vinyl; altså dubletter. Vinylen låter nesten alltid bedre. Mest forbløffende er det at moderne digitale innspillinger låter betydelig bedre på vinyl enn CD. Forskjellen her kan være enorm! Vis snakker om dynamikk, detaljer og utstrakthet på frekvensfløyene. At ikke enhver moderne (eller umoderne for den sags skyld) DA-konverter ikke skulle kunne gjenngi et dynamikkomfang likt hva du finner fra en middelmådig vinylrigg er latterlig. Riktignok er det forskjeller mellom konvertere, men at noen skulle begrense frekvensresponsen eller komprimere dynamikken er lite trolig.
På genrell basis er CD mastringen under enhver kritikk...og bedre har det ikke blitt med åra
Hadde du spillt inn en LP på CD og avspillt over en CD-spiller mens det stod en vinylspiller og snurret til pynt vedder jeg mye på at du lett hadde lurt alle tilhørerene i enhver HiFi-forsamling. Av praktiske årsaker blir signalet fra min RIAA hjemme digitalisert (korreksjonen jeg bruker for asymetrisk høyttalerplassering jobber kun digitalt). Det er akkurat like morro å spille plater til tross for det.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Dete gjør at en master til vinylplater ofte er mere «hifi-vennlig» en en «moderne» master for den samme utgivelsen til CD. Det er sådan ikke et spørsmål om medienes «iboende» musikalske kvaliteter, men en dyd av nødvendighet for å gi ut musikk på vinyl.
Dette er jeg helt enig i. Jeg har ingen tro på et det noe fundamentalt galt med CD systemet som sådan. Det er mye feil med vinyl, men like forbanna låter det mye bedre. Det nytter ikke å bruke ubegrensa med penger på avspillerkjeden dersom softwaren er begrensninga.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.637
Antall liker
21.420
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vinyl er nå best digitalt uansett da. ;D

Seriøst: Jeg har ingen utgivelser av klassisk musikk der jeg synes LPen låter bedre enn CDen.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Seriøst: Jeg har ingen utgivelser av klassisk musikk der jeg synes LPen låter bedre enn CDen.
Sånn på stående fot; samtlige Mercury Living presence jeg har hørt (ca 10 titler). Faktisk kviet jeg meg i det lengste i å kjøpe Speaker Corner reutgivelsene da jeg var i den villfarelse at disse låt like dårlig som CD'ene. Samtlige Chandos plater jeg har på CD som jeg har hørt på vinyl; jeg var totalt uvitende til at Bax Tintagel og symfoni No.4 var en audiofil perle til jeg fikk LP'en. Tidlig 80-tall Decca innspillinger - riktignok er ikke forskjellen her natt og dag. Telarc; Jeg skjønte aldri hvorfor Firebird var TAS listet til jeg kjøpte LP'en for en måned siden - CD'en har jeg hatt siden 1986. Tør jeg nevne den dynamikkbegrensa 1812 overtyren? Vinylen er jo alt annet!!!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.637
Antall liker
21.420
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det hadde vært gøy å høre hva du mener en gang, Voff.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.465
Antall liker
4.251
Torget vurderinger
10
Voff skrev:
Valentino skrev:
Seriøst: Jeg har ingen utgivelser av klassisk musikk der jeg synes LPen låter bedre enn CDen.
Sånn på stående fot; samtlige Mercury Living presence jeg har hørt (ca 10 titler). Faktisk kviet jeg meg i det lengste i å kjøpe Speaker Corner reutgivelsene da jeg var i den villfarelse at disse låt like dårlig som CD'ene. Samtlige Chandos plater jeg har på CD som jeg har hørt på vinyl; jeg var totalt uvitende til at Bax Tintagel og symfoni No.4 var en audiofil perle til jeg fikk LP'en. Tidlig 80-tall Decca innspillinger - riktignok er ikke forskjellen her natt og dag. Telarc; Jeg skjønte aldri hvorfor Firebird var TAS listet til jeg kjøpte LP'en for en måned siden - CD'en har jeg hatt siden 1986. Tør jeg nevne den dynamikkbegrensa 1812 overtyren? Vinylen er jo alt annet!!!
Problemet ditt er at du ikke har en CD spiller som er helt værst.... ;)
Men det koster mye penger å kjøpe en cd spiller som kan konkurere med topp vinylrigger.
Du er velkommen på en lytt, etter det blir det slutt på din vranglære! ;)

PS. Vet det finnes meget dårlige opptak på CD bare så det er sagt.(sikkert vinyl også)
Har en 1812 fra Telarc, minnes det smeller litt der...

Mvh.
SAL
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
Er du tannlege SAL?

Taktilitet er ihvertfall noko som blir brukt i odontologiens verden
 
P

Parelius

Gjest
Har ikke vinylriggen jitterverdier som ville ha gjort enhver digitalis nærmest ubrukelig som god-lyd-kilde blant oss «kjennere»? Eller er jeg på jordet her?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Parelius skrev:
Har ikke vinylriggen jitterverdier som ville ha gjort enhver digitalis nærmest ubrukelig som god-lyd-kilde blant oss «kjennere»? Eller er jeg på jordet her?
Tror du skal slite litt om du skal måtte "jitter" i en platespiller.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Seriøst: Jeg har ingen utgivelser av klassisk musikk der jeg synes LPen låter bedre enn CDen.
Bare sånn fra sidelinja; den observasjonen kan også, med et minimum av godvilje, tenkes å fortelle mer om avspillingsutstyret enn om formatene.

Uten at jeg mener noe om det konkrete avspillingsutstyret forsåvidt, annet enn at jeg ser det som en overveiende sannsynlig forklaring til hvorfor ikke platene låter så godt som CD.

For ordens skyld, jeg har en umasse klassiske LP'er som jeg synes låter betydelig bedre enn tilsvarende cd'er. Jeg pleide å synes omvendt for 20 år siden, men da hadde jeg nok mye bedre cdp enn platespiller.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Har ikke vinylriggen jitterverdier som ville ha gjort enhver digitalis nærmest ubrukelig som god-lyd-kilde blant oss «kjennere»? Eller er jeg på jordet her?
Jitter vs wow & flutter. Det er kanskje ganske analogt (pun intended), men jeg er ikke helt sikker på hva som evt skulle være riktig «omregning» fra W&F i % til Jitter i pS. Men et jitternivå som er ekvivalent med 0,5% W&F tror jeg vil gi de fleste digitale lydkjeder et ganske allvorlig «nervøst» sammenbrudd.

Å argumentere for fortreffeligheten til det sorte gullet på et «objektivt» grunnlag er IMHO ganske meningsløst - det er ikke det det handler om.

mvh
KJ
 
P

Parelius

Gjest
Det var hva jeg tenkte på, KJ. Vi forholder oss vel på en annen måte til (opplever) hastighetsvarisjonene på riggen enn sølvplaten.

Edit: «sølvplaten» = digitalisjitter
 

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Innlegg
547
Antall liker
1
Tror løsningen er å utvikle en laser som kan lese analoge riller. Og at alle vinyl-plater blir lagt i kassett ala Minidisc. Og at alt styres via Itunes. Og at...... vinylrigger og cd-spillere blir forbudt.

Problem solved! Israel neste stopp, må bare vente til asken legger seg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.637
Antall liker
21.420
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har mye digitalisert vinyl på FLAC jeg. Er som å høre på riggen det ble spilt inn fra. Men det er jo ikke så taktilt.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.901
Antall liker
19.747
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Har mye digitalisert vinyl på FLAC jeg. Er som å høre på riggen det ble spilt inn fra. Men det er jo ikke så taktilt.

Har akkurat samme opplevelsen. Flac-filer med opphav som vinyl, låter varmere enn flac-filer der opphavet er cd.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.465
Antall liker
4.251
Torget vurderinger
10
Parelius skrev:
Har ikke vinylriggen jitterverdier som ville ha gjort enhver digitalis nærmest ubrukelig som god-lyd-kilde blant oss «kjennere»? Eller er jeg på jordet her?
Det har du helt rett i, de aller fleste CD spillere kommer ikke i nærheten av en skikkelig vinylrigg.

Mvh.
SAL
 
Topp Bunn