NRK som musikkformidler

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Dette er særlig et problem for NRK som breddeformidler av musikk og kultur. Jeg regner med at «noen» i NRK forsøker å bli mer publikumsvennlig i den forstand at man søker å få flere lyttere innenfor de mer populære arenaene -og da velger man å kutte i stedet for å opprettholde bredden.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
- og repriser og gamle spillelister... Jeg hører en del på NRK Klassisk... et av mine favoritttstykker er Dvorak's 9de..... hvis jeg bare har tålmodighet til å følge med, så spilles den sikkert hver eneste dag.. skulle tro at sjangeren hadde nok å ta av...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Nei, den spilles nok ikke hver dag. Men en sats fra den gjør nok det - det er sjelden de spiller hele verk :(
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jeg har sluttet å høre på radio. Blir koko av alle jinglene. Her & Nå hørte jeg på før. Ikke nå lengre. Nyheter ispedd den dårligte popmusikken som finnes; slikt som har to ukers levetid, er ikke min greie.....
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Hører litt på Radio Vinyl, men de er ekstremt repetitive, så det blir stort sett tirsdager 21-24 med Finn Bjelke og Yann Friis. Ellers hender det det er noe på P2 og P1+, bl.a. Ren 60 med Ose på lørdager.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og det interessante som er av klassisk på NRK, foregår på Alltid klassisk i løpet av noen formiddagstimer på søndag. Ellers er kanalen bare å glemme.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Er fast lytter av P13 :) Mye ny musikk, mye gammelt, mye velkjent og noe obskurt, noe er kjedelig, noe er gamle favoritter og av og til noen ukjente gullkorn.
'Sternepose', 'Tranmission' og 'Supertars'.

Har prøvd meg på NrK Klassisk men syne at det stort sett er lett underholdning, noe jeg finner relativt uinteressant - uansett sjanger.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har prøvd meg på NrK Klassisk men syne at det stort sett er lett underholdning, noe jeg finner relativt uinteressant - uansett sjanger.
Det er jo problemet for en kanal som visstnok skal fokusere på musikk. Den faller mellom alle stoler det er mulig å falle mellom.
 
Sist redigert:

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Er fast lytter av P13 :) Mye ny musikk, mye gammelt, mye velkjent og noe obskurt, noe er kjedelig, noe er gamle favoritter og av og til noen ukjente gullkorn.
'Sternepose', 'Tranmission' og 'Supertars'.

Har prøvd meg på NrK Klassisk men syne at det stort sett er lett underholdning, noe jeg finner relativt uinteressant - uansett sjanger.
P13 har mye bra, men synd de mistet Svein Terje Torvik, samt tvang Harald Are Lund til å pensjonere seg da han fylte 70. De to var mine favoritter, og har etterlatt seg store tomrom i statskanalen.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det hele koker vel net til hvem som er lyttermålgruppen/e.

Bruker en VG lista som mal så ville vel hverken Torvik eller Lund "orket" å smi sammen noe program rundt dette.
https://www.vglista.no/topplister/topp-20-single-2019-27/

For egen del har jeg ikke "lyttet" til NRK musikk siden en gang på 60 tallet. I det øyeblikket SR og R.Lux var tilgjengelig på hhv FM og MW var det hello goodbye til NRK.
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Det at NRK med DAB serverer dårligere lyd - en uopprettelig katastrofe!
Allikevel; NRK serverer fortsatt masse ny norsk musikk man ellers sjelden oppdager.

NRK radio har fortsatt de beste programlederne og journalistene, mens higet etter å vise seg frem på TV fortsatt (og merkelig nok) - etter så mange år med TV og så mange søppelkanaler som er kommet til - viktigere for mange ansatte fremfor "kvalitet bak en skjult radiomikrofon."
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
Nrk Jazz: Vi har hørt på det meste og plukket ut det beste".

Nix, det stemmer ikke. Nrk Jazz og Nrk Klassisk preges av de samme spillelistene, som gjentas til en kan bli sprø. Dessuten mixes kuttene i en avsindig blanding. F.eks. på Nrk Jazz, kan etpar rolige Miles/Ben Webster-låter etterfølges av 12 minutter polsk frijazz. Hvem i helvete liker begge disse subsjangerne? Spill gjerne polsk frijazz eller samisk opera, men gjør det i formater som gjør at man vet hva man får og kan slå radioen av eller på.

Til Nrk. Jazz: Nina Simone har spilt inn mer enn "My baby just cares for me" og Louis Armstrong har mer enn "What a wonderful world". Til opplysning.

Og til nrk Klassisk: Hvis dere på død og liv skal spille 1812 overturen, så spill for helvete hele!

Oj, kjente jeg ble litt irritert nå, gitt:)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hører en del på radio rock og P6 rock. Synes de spiller mye som er i min gate og setter stor pris på at det ofte er flere låter med bandene. Ikke alltid enter sandman feks fra Metallica.

Synes de to er fine til bakgrunn musikk og nå i disse dager arbeidsmusikk.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Savner programmer som Wasabi, HAL, Sløyt og drøyt og Atlantis for å nevne noen
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Har avogtil på P6 rock når jeg snekrer, men må tidvis gi opp. samme låtene flere ganger om dagen og de fleste programlederne virker lettere tilbakestående.

Edit - men det har selvsagt ikke noe med NRK å gjøre.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg hørte på et program med den utmerkede radiojournalisten Kari Slaatsveen en ettermiddag her i sommer. Det var et koselig program ment for voksne folk og de verbale innslagene var veldig bra. Men musikken, da....passet for fjortiser som garantert ikke var målgruppa for programmet. Ødela hele greia for meg.
Det samme gjelder Reiseradioen, et program ikke mange mellom 12 og 18 hører på. Musikken er den som disse liker og som er lidelsesfullt å høre på for oss gamliser.
Stort sett, da.
Nitimen, Ukeslutt og sikkert flere har havnet i samme grøfta.
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
457
Sted
Jar
Før i tiden var det kvalitet i NRK. Nå er det kvantitet (hvis man lar repriser telle med). Kvaliteten er i fritt fall. Hadde radioen på P2 flere timer om dagen tidligere. Nå blir den stort sett skrudd av etter fem minutter pga irritasjon. Mange kunnskapsløse, vulgære og selvgode programledere med høy hipsterfaktor, dårlig musikkutvalg og mange fæle stemmer. Jeg savner de varme og behagelige stemmene med klar diksjon og korrekt språk. Nå går det stort sett i hjemmespikra dialekter fra unge jenter med anstrengte stemmer som spytter i mikrofonen, og med behov for mandeloperasjon. Hører man en behagelig stemme og opplever korrekt språkbruk, er det som regel et intervjuobjekt.

Og et lite ønske til slutt: Håper Per Sundnes finner seg en annen jobb! Med Frode Larsen alene hadde Klassisk vorspiel vært et utmerket program:)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg hørte på et program med den utmerkede radiojournalisten Kari Slaatsveen en ettermiddag her i sommer. Det var et koselig program ment for voksne folk og de verbale innslagene var veldig bra. Men musikken, da....passet for fjortiser som garantert ikke var målgruppa for programmet. .
Kari Slaatsveen hadde noen fantastiske program i NRK i sin tid med originalt og spennende musikkvalg og intelligent prat rundt platene. Etter at hun dukket opp i Vinyl er det bare elendighet.

Den virkelige tragedien er at om hun hadde fortsatt i NRK hadde det vært samme elendigheten nå. Hvorfor betale lisens for å høre den samme dritten (dvs repetisjonen av selvfølgeligheter) som vi kan høre gratis på Vinyl og for en slikk og ingenting på Spotify? Av Vinyl forventer jeg tross alt ikke noe annet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Før i tiden var det kvalitet i NRK. Nå er det kvantitet (hvis man lar repriser telle med). Kvaliteten er i fritt fall. Hadde radioen på P2 flere timer om dagen tidligere. Nå blir den stort sett skrudd av etter fem minutter pga irritasjon. Mange kunnskapsløse, vulgære og selvgode programledere med høy hipsterfaktor, dårlig musikkutvalg og mange fæle stemmer. Jeg savner de varme og behagelige stemmene med klar diksjon og korrekt språk. Nå går det stort sett i hjemmespikra dialekter fra unge jenter med anstrengte stemmer som spytter i mikrofonen, og med behov for mandeloperasjon. Hører man en behagelig stemme og opplever korrekt språkbruk, er det som regel et intervjuobjekt.

Og et lite ønske til slutt: Håper Per Sundnes finner seg en annen jobb! Med Frode Larsen alene hadde Klassisk vorspiel vært et utmerket program:)
+2 til disse. Jeg kjenner meg igjen i det første og deler samme inntrykk av det andre. Men Klassisk Vorspiel har en funksjon som går et stykke ut over Gull med Gro og annen platespilling (som jeg gjør bedre selv).
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Det som har skjedd er at "musikkprodusenter" (!) setter opp spillelister for de fleste programmene. De plukker ut musikk som de tror/ønsker er populær til Heavy Rotation. De er altså ansatt som influensere, fy flate, i statskanalen. I tillegg må det være noen på Marienlyst som er krampaktig opptatt av å være "moderne" og i ledelsen hva musikksmak angår. Da går det som det går, jeg kjenner mange som ikke gidder høre på NRK mer. (Men at de klarer reklamen i kommersielle kanaler er mer enn jeg begriper).
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Bård Ose har et fint program på P1+ - Ren 60. Lørdager kl 11:03
Det kolliderer selvfølgelig med PopQuizz, både på NRK og Radio Vinyl, men NRK har en veldig bra web-side der det er enkelt å høre ting i ettertid. Jeg hører på Ren 60 fra 30/5 nå. Spillelisten fra 30/5:

The Spencer Davis Group - I'm A Man
Traffic - Smiling Phases
The Buckinghams - Mercy Mercy Mercy
Blood Sweat & Tears - More and More
Blood Sweat & Tears - And When I Die
Blood Sweat & Tears - You've Made me so Very Happy
Blood Sweat & Tears - God Bless the Child
Chicago - Questions 67 & 68
Chicago - Does Anybody Really Know What Time it Is? (New Edit)
Chicago - Beginnings (gh Edit)
Chicago - I'm a Man (New Edit)
Finn Eriksen + Kjell Karlsens Orkester - Hjem mot nord
James Brown - Papa's Got a Brand New Bag
Mel Carter - Hold Me, Thrill Me, Kiss Me
The Supremes - Nothing But Heartaches
The Walker Brothers - Make it Easy on Yourself
The Kinks - See My Friends
We Five - You Were On My Mind
Barry McGuire - Eve Of Destruction
The Turtles - It Ain't me Babe
Warner Mack - The Bridge Washed Out
Cher - All I Really Want to Do
Sonny Bono - Laugh at Me
Ramsey Lewis Trio - The "in" Crowd
Jim Reeves - Is it Really Over?
The Hollies - Look through Any Window
Ken Dodd - Tears
Mikis Theodorakis - Zorba's Dance
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Jeg boikotter NRK etter behandlingen dem ga Erik Erikson aka DJ Friendly. Med internet tilgjengelig overalt er det svært enkelt å finne musikk man liker 24-7-365

-BB-
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Men skal man bare høre det man liker (kanskje et rart spørsmål)? Hvordan finner man fram til det man liker? Jeg setter pris på at noen faktisk lager radioprogram der de spiller musikk jeg ikke kjenner slik at jeg kan finne ut om jeg liker det eller ikke.

Det er mitt problem med musikken i dagens radio - de spiller det samme hele tiden. De spennende programmene med interessant informasjon om musikken er stort sett borte. Det gjelder både pop/rock og klassisk.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
^Det er derfor jeg savner Harald Are Lund og Svein Terje Torvik. De har æren for at jeg har oppdaget utrolig mye av musikken jeg liker å høre på. Nå må jeg gjøre en innsats selv via internett e.l for å finne gode kilder til ukommersielle perler innen rock/pop/jazz-universet. Det er så deilig å sette på et radioprogram og bare vite at snart kommer det noe du aldri har hørt før, men kommer til å elske.

Det som gir meg størst glede nå for tiden er å høre på Transmission med Espen Omdahl. Jeg oppdager 80-tallet på nytt. Den gangen hørte jeg kun på rock, og alt av synthmusikk var bannlyst. Etter at jeg ble voksen har jeg virkelig omfavnet post-punk, new wave og den gata. Da er det deilig å bli guiden gjennom dette tiåret med stø hånd av en som har levd og åndet for denne musikken, og kan den til fingerspissene. Dette er god musikkjournalistikk, selv om det åpenbart er begrenset i tidsperiode og sjangerutvalg. Dermed synes jeg såvidt lisensen fortsatt er verdt pengene.
 

Caron

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.09.2014
Innlegg
349
Antall liker
482
Sted
Svelvik, Vestfold
Ja, man kan si mye om utviklingen i NRK, både som radio og TV-medie. Sjøl lytta jeg utelukkende på P1 opp gjennom 70-80 og 90-årene, der både programutvalg og ikke minst programlederne var av en kvalitet man forbandt med høy klasse, der musikken traff målgruppen 100%, var variert, forskende og interessant, og programlederne formidlet sine budskap med klar tale og høy kompetanse. Så kom millenniumsskiftet, og med gikk NRK etter min mening gradvis over til å bli like ultratrendy, urban og "ung" i sin fremtreden som sine kommersielle konkurrenter, der internhumor, fjasing og inkompetanse fikk fritt spillerom i stadig større grad. I samme grad har også de virkelig gode programlederne enten sluttet, måttet slutte, eller gått av, mens hippe, kule, selvsentrerte broilere/berter med DJ-stemme/språk har overtatt arenaen. Dermed har også musikken blitt deretter, med den evinnelige VG-lista på repeat dagen lang, og kaaaanskje den ene og alene låta av f.eks. TOTO (ja, selvsagt Rosanna, bombe!) en eller to ganger i måneden... Det eneste programmet som fremdeles er verdt å låne ører til, PILS, (kanskje sammen med Pop-quis), skal bli spennende å se hvor lenge får hode på før også dette blir for gammeldags for den nytt-tenkende ledelsen inne på Marienlyst. Tokvam og Ose, klor dere fast, for guds skyld!!

De siste 4-5 årene har jeg kun hørt på P1+, som i hvertfall består av programledere som kan prate perfekt norsk, og formidler musikk spilt på instrumenter og ikke datamaskiner, selv om det til tider kan bli litt i overkant mye trekkspill. Det bærer jeg glatt over med, heller en gammaldanslåt enn jinglinga og hubba bubba-pjattet på de andre kanalene.

Ja, jeg kjenner jeg blir oppglødd når dette temaet er oppe, så ha meg unnskyldt en noe besk ordbruk...

Mvh. Caron
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Kan bare si meg veldig enig!!! Bruker også Jazz og Klassisk, men det er mye repriser og merkelig sammensatte spillelister, særlig på Jazz. Jazz har så mange sjangre og de færreste liker vel alt...
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.510
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Nrk klassisk for meg et par timer hver morgen. Gull med Gro.
Ellers internett radio fra hele verden.
 
Topp Bunn