NRK og kultur

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hva kan man forvente når man gjør Hege Duckert til kulturredaktør? Grøss. NRK forslummes uten tvil, ratinger betyr gradvis mer enn innhold.

"For å nå publikum med kulturinnholdet, innen både brede og smale sjangre, må vi fornye oss. Et av resultatene er færre spesialprogrammer."

I call bullshit. Med vesentlig flere kanaler enn tidligere, og et marked som stadig sterkere segmenteres gjennom bla internett, er det nettopp det spesielle som må presenteres. Det motsatte er å be om en skånsom avlivning. Med en fortid i Dagbladet, er det muligens der Duckerts spesialkompetanse ligger.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Var det ikke for noen år siden noe leven rundt gærningen (i den mest positive forstand jeg kan komme på) Eyvind Solås? Jeg mener å huske det var noe Solås kalte "utenomstatlige aktiviteter" men jeg har glemt hva det var. Noen som husker?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.500
Helt hårreisende! Takk for at du gjorde meg oppmerksom på denne! Legger den ut på fb-veggen min.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.600
Torget vurderinger
24
Det er da som svarteste faen også.... vi finansierer jo nettopp NRK for at de SKAL lage smale nisjeprogrammer som dekker det meste! Dette er for drøyt.
Er vel ikke lenge til NRK "gis bort" til Hagen eller Reitan - så kan de late som om de er patrioter i en periode før de selger seg ut til et eller annet gigakonsern i utlandet.. etter å ha skummet lisensfløten OG nye reklameinntekter

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ja, det er mye som er blitt borte i NRK for oss elskere av klassisk musikk. Klar en klassiker, På Sporet og et program jeg ikke husker navnet på, som besto av forskjellige innspillinger av samme verk, som panelet skulle gi sine oppfatninger av.

Det vi stort sett sitter igjen med, er NRK Klassisk, som i på de tidspunktene jeg har anledning til å høre på, vesentlig består av muzak uten kommentarer, ispedd "Du lytter til NRK Klassisk" samt en eller annen variant av Dovregubbens hall. :(

Og det er jo litt paradoksalt at nå som NRK har flere radiokanaler enn noensinne, kutter de det ene programmet etter det andre. For å tekkes ungdommen?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.500
La ut dette på min fb-vegg i forbindelse med dette.

Irritert, Ullern her igjen! Nrk pælmer kulturen ut av den lekke båten sin, i den tro at hullene kan tettes med automatiserte jazzkanaler og klassisk musikk presentert av PER SUNDNES!!!. Hva f...n skal vi med 13 kanaler, hvis vi bare får dølle programmer og jazz på autopilot? Dette er radio, men den samme tendensen ser vi på tv - mer og mer løping etter de kommersielle konkurrentene.
Og - bare så det er sagt - jeg elsker nrk! Eller, for å være litt mer presis; jeg elsker ideen om en fri og uavhengig almenkringkaster, som er bevisst på sitt samfunnsoppdrag.
Jeg elsker i k k e en ratingkåt rævedilter som spiser døgnfluer og der mange av medarbeiderne virker mer opptatt av å holde på jobben, enn å utføre den.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
La ut dette på min fb-vegg i forbindelse med dette.

Irritert, Ullern her igjen! Nrk pælmer kulturen ut av den lekke båten sin, i den tro at hullene kan tettes med automatiserte jazzkanaler og klassisk musikk presentert av PER SUNDNES!!!. Hva f...n skal vi med 13 kanaler, hvis vi bare får dølle programmer og jazz på autopilot? Dette er radio, men den samme tendensen ser vi på tv - mer og mer løping etter de kommersielle konkurrentene.
Og - bare så det er sagt - jeg elsker nrk! Eller, for å være litt mer presis; jeg elsker ideen om en fri og uavhengig almenkringkaster, som er bevisst på sitt samfunnsoppdrag.
Jeg elsker i k k e en ratingkåt rævedilter som spiser døgnfluer og der mange av medarbeiderne virker mer opptatt av å holde på jobben, enn å utføre den.
Oj. Er det det man kaller eine grausame Salbe? Hehe.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
...og føkkings PER SUNDNES!!!! Hva tenker de på?
Da er det kanskje like greit at NRK Klassisk sender uten kommentarer de gangene jeg hører på.

Edit: Det var kanskje litt stygt sagt. Jeg kjenner jo ikke Per Sundnes' eventuelle kvaliteter utover at jeg vet han har ledet den norske MGP-finalen noen ganger. For alt jeg vet kan han være en framifrå programleder for klassisk musikk. Men ut fra BigSwiftys kommentarer har jeg litt tvilen i meg.

Sist redigert:

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.823
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Dette er skikkelig tragisk lesing, hvordan skal våre barn lære om kultur generelt (og musikk spesielt) når stats-kanalen ikke lenger gidder å lage ordentlige programmer som både underholder og underviser! Men man ser det samme overalt, liten eller ingen interesse for å gjøre noe som betyr at man må jobbe litt. da sitter vi som engang likte å høre på jazzen eller tidligmusikk eller klassisk på radio, og få vite litt mer om det vi hørte, igjen med automatkanalen uten hverken forklarende "undertekster" eller noe annet som koster penger (les fenger)

"money talks" :mad:

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.792
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
"Det store prosjektet handler om overgangen til digitalradio. Det er en liten revolusjon at NRK i dag har 13 riksdekkende kanaler, mot tre for bare få år siden. Noen lyttere er skuffet over at enkeltprogrammer er blitt borte. Når vi spør publikum, svarer over 90 prosent at de er fornøyde med NRKs kulturtilbud"

Klare ord.
Innføring av DAB brukes som unnskyldning for generell degenerering.

Cirka 2% av oss har radioen stående på P2, cirka 5% er interessert i klassisk musikk, tilsvarende for kultur generelt, og det er minkende.

Er det rart vi samler plater?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.500
Da er det kanskje like greit at NRK Klassisk sender uten kommentarer de gangene jeg hører på.

Edit: Det var kanskje litt stygt sagt. Jeg kjenner jo ikke Per Sundnes' eventuelle kvaliteter utover at jeg vet han har ledet den norske MGP-finalen noen ganger. For alt jeg vet kan han være en framifrå programleder for klassisk musikk. Men ut fra BigSwiftys kommentarer har jeg litt tvilen i meg.
For å presisere; PS må gjerne få eksistere for min del. Men programmet hans er grusomt. Han presenterer et grunt og påtatt folkelig repertoar på en belærende måte. Det virker som om han henvender seg til et slags innstegspublikum som er nysgjerrig på klassisk musikk. Og de skal liksom lytte på Nrk Klassisk? Nix

Eksempel, Han brukte temaet fra Borodins polovetsianske danser (fyrst Igor) og bablet masse om hvor "populært" det var, og spilte sikkert 15 (var nok ikke så mange, men det virket slik) eksempler, inkludert grusomheter fra Sissel Kyrkjebø, obskure disco-band osv.

For å si det enkelt; noen Sten Broman blir han aldri.

C

cruiser

Gjest
Dette er skikkelig tragisk lesing, hvordan skal våre barn lære om kultur generelt (og musikk spesielt) når stats-kanalen ikke lenger gidder å lage ordentlige programmer som både underholder og underviser! Men man ser det samme overalt, liten eller ingen interesse for å gjøre noe som betyr at man må jobbe litt. da sitter vi som engang likte å høre på jazzen eller tidligmusikk eller klassisk på radio, og få vite litt mer om det vi hørte, igjen med automatkanalen uten hverken forklarende "undertekster" eller noe annet som koster penger (les fenger)

"money talks" :mad:
Tror aldri jeg hadde fått ungene mine til å sitter å høre flere utgaver av samme klassiske verk med en påfølgende debatt om hvilken som er best men det betyr heldigvis ikke at de ikke lærer om kultur

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Han er faktisk meget oppegående. Men at NRK kaster Hillveg på døren og gir Sundnes tilsvarende oppgaver er tross alt et tegn i tiden....

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
"Det store prosjektet handler om overgangen til digitalradio. Det er en liten revolusjon at NRK i dag har 13 riksdekkende kanaler, mot tre for bare få år siden. Noen lyttere er skuffet over at enkeltprogrammer er blitt borte. Når vi spør publikum, svarer over 90 prosent at de er fornøyde med NRKs kulturtilbud"

Klare ord.
Innføring av DAB brukes som unnskyldning for generell degenerering.

Cirka 2% av oss har radioen stående på P2, cirka 5% er interessert i klassisk musikk, tilsvarende for kultur generelt, og det er minkende.

Er det rart vi samler plater?
Det er et paradoks at med et fåtall kanaler hadde vi langt flere interessante programmer. Nå har vi i stadig større grad fått "platespillere" med musikk på rotasjon, repetisjon av nyhetssendinger fra Sverige og BBC (NRK nyheter) og lignende. Det virker som om NRK ikke har fått med seg at dette allerede finnes i hauger og spann på nettet, og at de har glemt at ørti kanaler på DAB faktisk skal fylles av innhold, og at innhold koster penger.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.287
Sted
Trondheim
Nettopp. Mange flere kanaler, men innhold koster, og det har de ikke råd til. Det blir som med denne lovnaden om svømmebasseng på skolene. Det er enkelt å bygge dem, og de fleste skoler i dag har svømmebasseng, men det koster litt å drifte dem også, og det har ikke kommunene råd til.

Nå kommer nok snart kravet om å få reklame i NRK også, slik at de skal få inntekter til å fylle alle kanalene med innhold, og dermed kan vi vinke farvel til reklamefrie kanaler.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Han er faktisk meget oppegående. Men at NRK kaster Hillveg på døren og gir Sundnes tilsvarende oppgaver er tross alt et tegn i tiden....
Er Hillveg og/eller Sundnes fast ansatt i NRK, eller er en eller begge frilans?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.600
Torget vurderinger
24
Tegn i tiden. Alt som har med kvalitet og kunnskaå å gjøre kastes vrak på og erstattes med mer "lønnsomme" saker. Det som er så inni helvete fortærandes er at det er snart ikke mulighet å få kvalitet selv om en er villig til å betale for det en gang! Gjelder snart alt av produkter og tjenester. Vi er på vei utfor.

Topp Bunn