NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Trondheim
    Det har med formatet NRK streamer i å gjøre. Regner med at det er WMA, og på Mac kan du ikke spole framover pga. manglende støtte for det fra formateier. På Windows kan du spole, men på Mac må du laste ned programmet i real-time før du kan spole fram og tilbake.

Operaen i oppgave 2 tok jeg rimelig raskt, og oppgave 1 gikk rimelig greit også etter hvert. Men oppgave 3 sliter jeg med. Har hørt det før, og har en idé om komponist, men finner ikke verket.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.651
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må ha sovet tungt igår, for den operaen har jeg jo hørt. Og eneren faller raskt på plass. Da er det ikke ett fint land men to. Så var det treeren da...en "såkalt" one hit composer? Jeg lurer på om den gode Hilveg forvirrer mer enn han hjelper her, men jeg er ikke sikker.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Trondheim
    Han sa vel at mange oppfatter ham som en "one-hit" composer, men "det var han jo ikke". Så jeg oppfatter det som en person som alle har hørt et verk av og som forbinder ham med bare det verket, men som egentlig har skrevet mange, til dels kjente, verk.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.651
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat sånn tenker jeg også, det er bare at han jeg trodde på ikke har skrevet noe for fiolin. Alle på den tiden skrev jo noe for fiolin, bare ikke han. Skal jeg bli sittende med den utover natten nå.....Argh!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Trondheim
    Det er jo ikke så mange alternativer. Han jeg tenker på er veldig kjent for ett verk - de fleste "legfolk" kjenner han bare for det ene verket, men han skrev 3 fiolinkonserter og to andre veldig kjente verk for fiolin og orkester. Men jeg klarer ikke finne det de spilte i KEK. Vedkommende må jo være født en gang mellom 1820 og 1890, og da er ikke listen over alternativer så mange.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Trondheim
    For "legfolk" er han bare kjent for det ene verket. Han er en av mine favoritter, og jeg har t.o.m. sett operaen hans på The Met i New York.
    Han er definitivt langt fra det jeg vil kalle en one-hit composer. Men hvem er alternativet da? Trollmannen? Eller den "entartete operettekomponisten" som endte i Chicago?

S

Supertramp

Gjest
    otare, har du noen flere hint på 3.eksempel?

De jeg finner med 3 fiolinkonserter passer ikke.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Trondheim
    Nei. Har ikke funnet det ut selv. Listen over alternativer er ikke lang, og finnes her. Vi kan med rimelig god sikkerhet fastslå at vedkommende var født mellom 1800 og 1900. Da er det ikke mange det kan være. Regner med at det ikke er snakk om komponister som August Labitzky eller Woldemar Bargiel.
    En fra den listen som kan oppfattes som en "one-hit composer", men som ikke var det. Dermed forsvinner vel både Joseph Canteloube og Paul Dukas, som virkelig var "one-hit composers", og da er det et navn som peker seg ut. Men jeg finner ikke verket!
    Det kan jo være et utdrag fra et større verk, eller kanskje noe som spilles på et annet instrument enn originalinstrumentet.

S

Supertramp

Gjest
    Ja, lista har jeg sjekket.

Men musikkmessig minner dette litt om Paganini, litt virtuost, er vi i den leia...?
    Og så er det innimellom noe nordisk over det.....og innimellom fransk ?

Romantikken vil jeg si, dvs frem til ca 1860, men mulighet for senere på 1800 tallet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Regner med at det ikke er snakk om komponister som ......eller Woldemar Bargiel.
    Hva har du imot halvbroren til Clara Schumann? ;D

Den plata her får strålende kritikk i siste IRR, spesielt fremheves Bargiels store fiolinsonate.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Trondheim
    Han jeg tenker på er vel for det meste kjent for et "dyreverk". De fleste tenker på et majestetisk dyr beskrevet med et middels stort strykeinstrument. Men han har skrevet 3 fiolinkonserter, 5 symfonier (3 er nummererte), 5 klaverkonserter og en opera.
    Men jeg har ingen anelse om verket. Finner det ikke blant hans verk for fiolin og orkester. :(
    Kan jeg ta så feil da?

S

Supertramp

Gjest
    Han har vel skrevet med enn én opera.....denne fyren med det mellomstore strykeinstrumentets dyreverk.......13 etter det jeg ser

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Trondheim
    Javisst har du rett. Han skrev mye. Jeg får korrigere: 1 opera som jeg har hørt live ;)
    Men om det er han som har skrevet dette, må gudene vite.

S

Supertramp

Gjest
    Jeg får ikke musikken til å stemme med ham, men jeg får sjekke litt videre....

Hillveg ville vel sagt om dette var skrevet for noe annet instrument, men det må jo ikke være en konsert. Kan være en Fantasie, Concertino eller slike ting også....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Trondheim
    Nei, jeg kan ta fryktelig feil - det kan være jeg har kjørt inn på et blindspor. Det verste er at jeg har hørt musikken før. Synes igrunnen det kan passe med stilen på den komponisten, men det er litt for "traust", men jeg skjønner ikke hvem annen det kan være. Kanskje listen over komponister ikke er komplett?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.651
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dere kan kose dere med opera og tre fiolinkonserter, og alt det andre fine fra han dere spinner på. Listen er lang, men det fører likevel ikke så langt. Eller ikke langt nok, kan man si.
    Jeg fant jeg fant! 8)
    Og Hilveg er en luring.
    Sludder og tøv. :-[

S

Supertramp

Gjest
    Tro om vi hører 2 solo-fioliner?

Eller et verk av en polsk virtuos? En av hans 4 konserter?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.651
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    OOps Oops!
    Jeg tok feil :-[ :mad:
    På an igjen

Beklager :(

S

Supertramp

Gjest
    Jeg har en "hunch" om at vi skal holde oss i denne tidsperioden - sånn ca......
    # Johann Rufinatscha (1812)
    # Ferdinand Hiller (1811)
    # Ferenc [Franz] Liszt (1811)
    # Wilhelm Bernhard Molique (1802)
    # Gustav Albert Lortzing (1801)
    # Leó Festetics (1800)
    # Henri Bertini (1798)
    # D. Pedro IV (1798)
    # Anton Bernhard Fürstenau (1792)
    # Moritz Hauptmann (1792)
    # Philip Cipriani Hambly Potter (1792)
    # Karol Lipinski (1790)
    # Nicoló Paganini (1782)
    # (Pamphile Léopold) François Aimon (1779)
    # Catterino Cavos (1775)
    # Max (Traugott Maximilian) Eberwein (1775)
    # Bernhard Henrik Crusell (1775)
    # Max Keller (1770)
    # Jean-Henri-Joseph Spoelberch de Lovenjoul (1766)
    # Jan Jakub Ryba (1765)
    # János Bihari (1764)
    # William Billings (1746)
    # Franz Ignaz Kaa (1739)

Noen som er veldig uenig?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.651
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg mener sjansen er stor for at vi skal lengre fram i tid.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Trondheim
    Hvem av e der er det som har sagt selv at han oppfattes som en "one-hit composer", men som Hillveg mener han ikke var? I hvor stor grad brukte man det uttrykket i den tidsperioden?
    Jeg tror det er for tidlig.

S

Supertramp

Gjest
    Han med initialene til et tysk bilmerke kunne kanskje ha sagt noe slik... han har jo forsåvidt én stor hit blant almuen.....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Melinda Bargeel? Eller Vaughan Williams?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Trondheim
    Skulle ikke forbause meg om Hillveg har blingset på datoene. Eller at det står en annen fødselsdato i Groves enn det som står på den siden vi bruker på nettet. Kanskje det er en russer, og de bruker den gamle russiske kalenderen?

S

Supertramp

Gjest
    erato skrev:
    Melinda Bargeel? Eller Vaughan Williams?
    Sistnevnte. Han er jo verdenskjent for Greensleeves blant almuen..........Og med britisk humor kan han en gang ha sagt noe om "ja, det er vel bare den jeg blir kjent for....."

Men musikken passer ikke til hans stil, mener nå jeg....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei det er ikke V-W. Han har skrevet lite for denne komboen, og det han har skrevet høres ikke sånn ut (sjekket fiolinkonserten i går kveld for sikkerhets skyld; flott musikk da!)

S

Supertramp

Gjest
    Databasen til http://www.classical-composers.org/ er ikke komplett nei....

Det er en komponist som dukker opp på Wikipedia og som har skrevet 2 konserter for fiolin.
    Etter det jeg finner ut er han født 5.oktober 1817

Men det er ikke ham - men det viser at databasen ikke er komplett....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurte litt på om et kunne være noe norsk som ikke var fanget opp (dersom det ikke er med i databasen må det være en marginal komponist, og om en marginal komponist er med i KEK er det trolig en norsk). Men åpenbare alternativer som feks Sigurd Lie ("Sne") osv er ikke født i oktober.

Nei; enten er det et verk fra en av de mer åpenbare alternativene som vi har oversett, eller så har noen blingset. Det har skjedd før.

S

Supertramp

Gjest
    Hvis det er noen feil opplysninger, så må vi kanskje ta en "Sten Broman"

- snevre inn på stil/årstall
    - snevre inn på geografi
    - snevre inn på type verk og sats

Vi er vel nå enige om at dette er romantikk, midt eller sen - 1850-1900?
    Videre at det er Europeisk; nord,nord/øst ?
    En konsert, 3.satsen? Men samtidig høres det litt "festlig" ut så det kan være et frittstående stykke.

S

Supertramp

Gjest
    Vakkert :)

Men har du noen gode tips til det tredje musikkeksempelet?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Trondheim
    Jeg fant, jeg fant!!!

Men Hillveg har rotet - komponisten er ikke født i oktober, men han døde i oktober! Han er født i januar!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Jeg fant, jeg fant!!!

Men Hillveg har rotet - komponisten er ikke født i oktober, men han døde i oktober! Han er født i januar!
    Og det var jeg som foreslo at det måtte være ham! ;D ...og identisk med den jeg trodde det måtte være søndag morgen, før jeg sjekket fødselsdatoer.... :mad:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.926
    Sted
    Trondheim
    Kan vi fakturere Hillveg for all den tiden vi har kastet bort? Det må bli 10 CDer ekstra til hver av oss! :D ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn