NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Nei, idag var det jo egentlig ganske enkelt.

1: Den er spilt flere ganger på radio. Det er vel den mest kjente sangen fra den sangsyklusen?
    2: Guds lam
    3: Fransk komponist med et enorm produksjoon, men relativt lite spilt/kjent likevel.

Men for noen tufser. Hvilken unnskyldning har de for å spille feil kutt når programmet spilles inn på fredager? Da kan de jo bare redigere inn det rette kuttet før programmet sendes. Men men - jeg hadde nå komponistene rett selv om jeg ikke sendte inn.
    Re 3. Tenk polytonalitet. Tror Bernstein spilte dette inn i sin tid, selv om det er en Chandosinnspilling som står i hyllene mine.

Og når det gjelder oppg 2. kan man jo lure på hvilken av komponistens 104 dette kom fra, men komponisten var nå grei.

Enkle oppgaver ja. Og jeg sendte heller ikke inn forrige gang da jeg ikke klartre å matche siste eksempel med Rachmaninovs første, og ikke hadde andre alternativer....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nesten for meg i dag:
    -3. sats på en av de mest kjente trompetkonsertene.
    -Ett av de mest kjente partiene i vokalmusikkens historie.....
    -......tvil....

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.065
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Samme her; 3-ern: tvil; en Credosats, men hvem pokkern?
    EDIT: tror jeg har'n; en nesegrus beundrer av RW?

Bernt K

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    3eren ble grei da jeg oppdaget at komponistdatabasen min hadde registrert feil dødsmåned på en viss komponist. Det er vel ikke så mange senromantikere som har skrevet en messe med bare blåserakkompgnement?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.065
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Forvirret meg litt da det var en bass/baryton som åpnet med "Credo in unum Deum"; på innspillingen jeg har er det en tenor...

Bernt K

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Idag traff jeg alle oppgavene på først forsøk! Det er ikke hver gang jeg har alt som spilles i hyllene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Cipriani Potter
    Franz Schubert
    Ludwig van Beethoven
    Antonin Dvorak
    Alberto Williams
    Gustav Mahler
    Anton Bruckner
    Alexander Glazunov
    Ralph Vaughan Williams
    Egon Wellesz
    László Lajtha
    Kurt Atterberg
    Roger Sessions
    Harald Sæverud
    Vincent Persichetti
    Georg Lloyd
    Malcolm Arnold
    Peter Mennin
    John Kinsella
    Alfred Schnittke

Bare å velge her ja.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Heisann.
    Skal vi prøve å "hjelpe" hverandre i år også?
    Dagens 2 første var jo greie, men den tredje?
    Nå vet jeg hva det siste var (er jeg ikke flink ;) ), men jeg synes jo at Hillvegs kommentar om å "emigrere til vest" var litt på kanten. Mannen flyttet jo østover! Født i Mähren og aktiv i Ungarn og Wien. Dessuten skrev han jo egentlig ganske lite for blåsere, selv om Hillveg mener at han er mest kjent for sine komposisjoner for blåsere - han skrev bl.a. 35 strykekvintetter og 76 strykekvartetter.

Håper jeg ikke har sagt for mye nå...

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.065
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Verre å pønske ut hvilken av konsertene det var; jeg klarer ikke å finne ut hovedtonearten.. Ess-dur?

Bernt K

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Verre å pønske ut hvilken av konsertene det var; jeg klarer ikke å finne ut hovedtonearten.. Ess-dur?

Bernt K
    Sikker på at det er en konsert? ;)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.065
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    berxter skrev:

Bernt K
    Sikker på at det er en konsert? ;)
    Ups; tenker på eks 3. 2-ern er klar, komponisten i 1-ern likeså, ja, forsåvidt alle 3 tonesmedene. (Tror jeg, trallala...)

Bernt K

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.649
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette var vanskelige greier, ikke noe for meg idag, tenkte jeg, selv om musikken var interessant.
    MEN så kom jo det siste stykket og gjorde alt klart. For en variasjon hos en komponist!
    Men spørsmålet er vel: hva er det stykket de bruker som kjenningsmelodi?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    I KEK? Det er vel et divertimento av Mozart.

Oppgave 2 var veldig karakteristisk for komponisten. Vi får lete i de 15 han skrev. Sangen blir kanskje verre - min russisk er nok for dårlig... :(

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Raskt inn her før jeg skal på jobb i Olavshallen.
    Valsen var enkel for min del, da jeg både har spillt og dirigert den mange ganger.
    En av mine små yndlingsperler fra denne russiske komponisten, som jeg vet at du liker meget godt Jøgga.
    (som messingblåsere er vi nesten forpliktet til å like ham....)

Da hyler jeg avgårde i 11minusgrader for å tilbringe en hel dag og kveld med ekte dynamiske utsving og en og annen sur tone i mellom... ;D

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.649
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg koser meg alene med Klar en Klassiker igjen.
    Idag var hovedoppgaven lett, komponister med samme fornavn. det kom på første eksempel, og jeg tippet til og med hvilken symfoni de kom til å spille til slutt. Han i midten var litt verre, men med en annen vri på navnet blir det ikke så vanskelig å tippe italiensk.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Storkoste meg jeg og mens jeg lagde egg, bacon og kaffe. Men, det var musikken som selskap, jeg gjettet ikke hva det var. Elsker disse klassisk-programmene på P2.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Men han skrev jo mye kirkemusikk, den godeste italiener i det andre eksempelet. Blir kanskje litt verre å identifisere det?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg klarer snart ikke høre på dette programmet lenger..... :'(
    Det har blitt for mye søtsnakk og fullt av nøling og floskler de grande.
    Opplesing av brevene/mailene har blitt til en sær sak der folk later som om internett ikke eksisterer.....proasisk de luxe skrevet etc.
    Selv om jeg synes konseptet er bra, så makter jeg bare ikke denne sukkerspinnen lenger.
    Setter heller på noen plater i blinde og gjetter på hva det er.... ;)

Bær over med meg ærede klassiskvenner.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det er morsomt. Men jeg hører bare på de 10 siste minuttene, når de spiller de nye oppgavene.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.649
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Søndagskos igjen. Forrige ukes oppgaver var ikke i vanskeligste laget, som programlederne antyder. -de traff midt på hos meg, måtte tippe nr.2 men traff rett. Første stykket, Vaughan Williams, har jeg spilt selv, så det skulle bare mangle. Venter på nye oppgaver.

Når spørsmålet går på kalenderen og denslags går jeg først til Classical Composers Database

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Hadde alt rett forrige gang jeg også, men sendte ikke inn. Har i grunnen sluttet med det. De to første oppgavene idag skal ikke være for vanskelig å finne. Komponistene er fra 2 land jeg har tilknytning til. Og dentredje holdt til rett over grensen fra det ene landet jeg sikter til, så da var vel dagens oppgaver i boks, tenker jeg.

PS: Jeg har en egen database lokalt med over 6000 komponister i. Og all musikken i iTunes, så det er lett å finne fram ;)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.649
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Første oppgave idag var enkel, velkjent for mange tror jeg. Nr. 2 må jeg jobbe litt med, mens nr.3 var en typisk "Åh, den der har jeg i samlingen, men hva i all verden er det".
    Det er en stund siden jeg sendte inn, akkurat det er ikke så spennende, men programmet er fremdeles like morsomt å høre på. Oppgavene er passelige for mitt nivå nå, jeg klarer sjelden alt på direkten, samtidig som det er mye jeg kjenner igjen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Måtte faktisk sette på en LP for å sjekke den første oppgaven - har den ikke på CD. Det finnes mye god norsk musikk (jeg røper vel ikke for mye nå?), men vi har en tendens til å prioritere "utlendingene". Jeg må fokusere mer på å kjøpe norsk musikk framover.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hjalmar Borgstrøms fiolinkonsert står på releaseplanen til Simax i oktober. Spennende!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.649
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    God morgen i gammel tråd.
    Oppgavene idag var greie nok idag, komponistene altså, verktitler som vanlig krever litt mer.
    De to første eksemplene var så fine innspillinger at jeg får lyst å kjøpe dem, den siste har jeg kanskje i hylla. Kanskje.

Men det store spørsmålet mitt var hvem det som sang i klipp 1. Fantastisk stemme, først minnet hun om Callas men denne var for mye lys koleratur og for moderne lyd.

Jørgen

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Tenkte også Callas først. Kan det være Dessay? Stemmekontrollen og trillene kan tyde på det. Men hun har vel ikke sunget noen av de to aktuelle herrenes operaer på annet enn fransk? Eller...?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.649
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvis dette var Dessay som sang i dag blir jeg skikkelig overrasket, jeg har nok uansett hørt for lite på henne.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Enig. Har hørt klippet litt mer, og det er en nasal klang i stemmen som minner om Callas. Stemmekontrollen og trillene minner meg fremdeles om Dessay, men det er nok ikke henne. Arien høres kjent ut, men jeg er ikke i stand til å plassere den.
    De to andre oppgavene var jo greie.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.649
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klar en komponist er som oftest greit. I dag lurer jeg mest på hvem som spilte fiolin. Jeg har allerede gått gjennom flere som det ikke kan være, det finnes cirka 1000 greie innspillinger av denne og jeg må vel gi opp akkurat den.

Men jeg må jo finne ut, har denne komponisten skrevet opera? Hvis ikke har han noen andre spennende greier på listen ser jeg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Vet ikke om jeg orker bruke masse tid på å lete i dag. Har ikke musikken på CD og å lete på nettet etter klavermusikk m.m. tar for mye tid. Tror ikke det første er opera. Han skrev vel ikke noe slikt. Det nærmeste man kommer er vel 2 oratorier, men de spilles kanskje for ofte til å være første oppgave i komponistoppgaven?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.649
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ah, det var Joan Sutherland som sang Donizetti-arien for to uker siden!
    Jeg oppfattet denne stemmen som lys og lett, og Sutherland har festet seg hos meg med sin stor dybde i stemmekarakteren i Lucia di Lammermoor. Et imponerende spenn, og jeg bøyer meg i støvet for Dame Sutherland.

Oppgavene idag engasjerer meg ikke, selv om nr1 er kjent og kjær. Operette er nok ikke min greie. Kammermusikken falt også litt utenfor, og jeg skal ikke tippe.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Ah, det var Joan Sutherland som sang Donizetti-arien for to uker siden!
    Jeg oppfattet denne stemmen som lys og lett, og Sutherland har festet seg hos meg med sin stor dybde i stemmekarakteren i Lucia di Lammermoor. Et imponerende spenn, og jeg bøyer meg i støvet for Dame Sutherland.

Oppgavene idag engasjerer meg ikke, selv om nr1 er kjent og kjær. Operette er nok ikke min greie. Kammermusikken falt også litt utenfor, og jeg skal ikke tippe.
    Det er ikke mange operetter med et tidspunkt i tittelen (jeg har bare tippet men er ganske sikker.....), og kammermusikkverket er også ett av de mest sentrale skrevet under krigen. Så kan du lure på hvilken krig. ;)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.649
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da klarer jeg ikke la være å tippe likevel, og operetten hadde jeg klar.

Forrige uke interesserte meg mer, med Mendelssohn. Jeg lurte på hvem som spilte fioling og spant gjennom fire innspilliknger for å sammnelikne, men Josef Suk har jeg nok ikke.
    Kor-musikken interesserte meg, syns det låt flott og Mendelssohn skrev godt for kor. Først trodde jeg det var fra Walpurgis-natten, som virker veldig spennende på papiret. Jeg mottok Brilliant-boksen med Mendelssohns samlede korverk igår, fra Bøyum

og var sikker på å finne svaret der, men nei. Hverken Oedipus eller Walpurgis-natten er med i boksen, bare den religiøse (kristne) kormusikken. Altså må der handles mer.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forrige ukes oppgaver interesserte meg ikke. Bra vi er forskjellige.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.649
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bumper igjen...
    Nå har jeg ikke hørt K E K siden ifjor, og idag har jeg brukt morgenen til å høre gjennom opptak av de to forrige programmene før dagens sending. Kanskje alt blir kjekkere å høre når det er lenge siden sist, men jeg syns det har vært mye fin musikk i de siste programmene. Også mye som jeg gjenkjente på direkten. Litt morsomt at jeg begynte dagen med Bertini-Mahler2 rett før jeg hørte det forrige programmet, og jeg likte historien om Mahler og Ibsen på Grand Café.

Oppgavene idag tror jeg også skal la seg løse. Siste var gei, og jeg har en klar følelse av at bgge de to første står i hyllene her. Først finne tonearten fra nr.3, så sortere og liste litt for å finne nr.1, så får nr.2 tas med innfallsmetoden.

Programmene kan høre om igjen her
    http://www.nrk.no/programmer/sider/klar_en_klassiker/

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Den siste oppgaven var grei, så tonearten er i boks. Oppgave 2 er også kjente saker, så da står vel egentlig bare oppgave 1 igjen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn