NRK; Klar en klassiker!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Enn at det ikke var Chandos-platen de spilte. Der er det Marianne Thorsen som spiller.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klar en komponist idag. Første eksempel var interessant. Ikke ofte framført kanskje, men deler av teksten var lett å plukke og da finner jeg at dette har jeg i hvert fall hørt om før, om ikke hørt så ofte. Kanskje på film.
    Riktig festlig sak.

Noen har forsøkt å bortforklare hele saken ser jeg, at mesteren ikke skulle ha laget denslags. Idag tåler vi dette godt, jeg lar tvilen komme tiltalte til gode og erklærer ham positivt skyldig.

Komponisten klarer vel de fleste, uten at navn nevnes, så jeg håper jeg ikke røper for mye her.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Han har jo ikke skrevet mye orgelmusikk heller, så det skulle ikke være veldig vanskelig å klare alle verkene. Har komponisten komplett på CD, så jeg har sendt svar allerede.

BTW: Jeg vant i dag! :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det gjorde du: Gratulerer.
    Knurren, brummen ist vergebens... , den har jeg hørt før.

B

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sommeren er definitivt over, og det er godt å komme tilbake i vanlig gjenge igjen.
    Mørke kvelder, langbukse, daglige rutiner, og Klar en Klassiker.

Klar en komponist idag ble avsluttet med en skikkelig sviske, og da kommer jo svaret av seg selv.
    Denne komponisten slutter aldri å forundre og forvirre meg.
    Etter det første eksempelet, kirkemusikk med kor og orgel, mente jeg at dette var skrevet på 1900-tallet. Jeg har hørt orkesterverket, har det helt sikkert på plate, syns det hadde Brahms-innflytelse, men klarte ikke plassere komponisten før svisken ble servert. Sånn er det med denne komponisten, han brer sine vinger bredt.
    Og vips der fant jeg kor-verket på Spotify. I en ekstremt forskjellig tolkning, en slank og klar versjon der jeg kan høre hvert ord av den latinske teksten, noe som var umulig i det avspilte klippet. Artig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Jeg har erato på besøk, og komponistens navn dukket opp allerede under den første oppgaven. Er vi ikke flinke? ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Han har jo ikke skrevet mye orgelmusikk heller, så det skulle ikke være veldig vanskelig å klare alle verkene. Har komponisten komplett på CD, så jeg har sendt svar allerede.

BTW: Jeg vant i dag! :)
    Gratulerer :)
    Du har rimelig god oversikt må jeg si.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Tok faktisk ikke komponisten før i siste oppgave idag, men da han var plassert kom resten på noen minutter. Det hjelper å ha det meste han har skrevet på CD, samt å ha et anlegg som er såpass bra at teksten i oppgave 2 ble tydelig.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Tok faktisk ikke komponisten før i siste oppgave idag, .....
    Sånn var det her også, selv om jeg fort tippet og resonnerte hvem det kunne være.
    Jeg trenger nok mer tid på å finne de to første verkene, det er jo helt normalt. Tviler på om jeg har dem på plate, men der (også) tar jeg stadig oftere feil, etter som samlingen vokser.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Oppdaget nå at jeg ikke har de to første verkene på CD selv heller, men jeg har rippet det første fra en lånt CD (noe som er lov så lenge CDen er lånt av familie eller nær venn). Det andre verket har jeg ikke, men de første ordene i teksten de sang ga jo verktittelen, så den var ikke så vanskelig.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Regnet med det var på Martinonsettet ja.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Nei skulle du sett. Der fant jeg den, gitt. Må ha glemt å legge den inn i databasen. Så den er rippet fra egen samling.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Juks. Dere er jo to. :)

Martinon, ja, det settet hadde jeg glemt.
    Har lovet min kone å ikke kjøpe så mye plater før vi flytter, men det er kjekt å ha noen fine ønsker til gode.

O

Ole I

Gjest
    Hei

Har verket i eksempel 2 offisielt noen satser? Mine "databaser" gir meg ikke noe svar.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Det ser ikke sånn ut. Jeg har nå bladd gjennom partituret (ligger som pdf på Internet) og kan ikke se noen slike markeringer der.

O

Ole I

Gjest
    Takk, otare.

Jeg stusset nemlig siden proramledelsen valgte å spille av eksemplet godt ute i selve stykke (ca 4:15 i min versjon som er på totalt 20:15).
    Normalt spiller de eksemplene fra starten av satsen/verket.

Men det gjør jo oppgaven enda vanskeligere og enda mere spennende for oss nøtteknekkere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Men på den annen side synger de tittelen på verket i åpningsteksten på det utsnittet vi hørte (hvis jeg ikke tar helt feil og er helt på jordet, da).

O

Ole I

Gjest
    Jo, det gjør de. På min versjon er det tydeligere diksjon enn på eksempelet de brukte.

O

Ole I

Gjest
    Jo, det var veldig greit.

Og igjen "lurer" de oss til å tro at bare 2 var født og 1 død i måneden det er snakk om....... ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Denne gangen var det 2 navn i operakuttet som reddet meg, da databasen min hadde feil datoer på komponisten :(

O

Ole I

Gjest
    En artig runde dette. Siste oppgave gir meg litt hodebry, men jeg regner med å finne den.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Det kan jo tipses hvis du vil, men jeg venter med det til du gir klarsignal :)

O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Det kan jo tipses hvis du vil, men jeg venter med det til du gir klarsignal :)
    Takk for det. Jeg mener det er fiolin som er soloinstrumentet, men er en anelse usikker på om det kan være en "lys" bratsj.

O

Ole I

Gjest
    Nei, denne gangen står jeg fast. Det er i og for seg greit nok.
    Men irriterende at jeg ikke klarer å finne svaret på 3.eksempel.
    Det er jo moderne; 20.århundres musikk; det høres ihvertfall slik ut. Og det er vel en 2. eller 3.sats i en konsert. Adagio eller moderato.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Konserten starter slik. Du behøver ikke dra så veldig langt...

PS: Tenkte jeg skulle dra en blødme/ordspill i anledning valget som kunne peke deg i riktig retning, men jeg venter litt til...

O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Konserten starter slik. Du behøver ikke dra så veldig langt...

PS: Tenkte jeg skulle dra en blødme/ordspill i anledning valget som kunne peke deg i riktig retning, men jeg venter litt til...
    Takk - da finner jeg den nok.

O

Ole I

Gjest
    Det er ille dette mer, men jeg er tydeligvis helt på bærtur med siste eksempel fra søndagens konkurranse.
    Vi er vel på denne siden av 1900 tallet? Og et symfonisk verk?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål 3 er også for meg en gåte. Tonearten er grei fra de to første, men den siste tar jeg rett og slett ikke. Godt mulig at jeg har den, men festet seg i minnet har den slett ikke.

B

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Det gikk et par minutter før jeg plasserte det, men så var det et par vendinger som bare denne komponisten kunne skrevet (i hvertfall i mine ører).
    Hint: Det er fra en symfoni, og et er på denne siden av 1900. Ikke så mange å velge mellom.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og det er ikke så forbasket mange symfonier i tonearten å velge i heller, men jeg har'n ikke.

B

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn