Novisespørsmål ang akustikk....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Hei.
    Sitter og koser meg med god musikk, og tenker; hva er det evt å hente på å akustikkbehandle lytterommet, og hva skal/bør jeg da vurdere...?
    Ståa er som følger, i området rundt høytalerne:
    - høytalerne, Gradient Revolution, står 140 cm fra bakvegg. På veggen bak høytalerne er det tre vanlige vinduer, type soverom.
    - høytalerne står ca 55-60 cm fra sidevegger, som er rimelig nakne.
    - der er fint lite som "forstyrrer" bak og mellom høytalerne.
    - høytalerne har lett toe in, på 6,5 cm.
    - lytteavstanden er ca 225 cm.
    - på gulvet foran høytalerne ligger det et relativt stort flossteppe på 130*225cm
    - lyttermmets totale størrelse er b=330 l=625 cm
    - bak lyttposisjon er det anslagsvis drøye to meter til bakvegg...
    - monoblokkene står på slakteblokker på gulvet på skrå bak hver sin høytaler. Resten av anlegget står på sidevegg en drøy meter unna høyre høytaler....

Har ikke lyst til å skape et totalt lyddødt rom, men lurer jo på om noen dempeplater på sidevegg kunne hatt noe for seg.
    Bakvegg er det lite å gjøre noe med, all den tid ca halve veggen er vinduer.
    Det blir neppe (les; aldri) snakk om å montere opp noen svære bass-spiser-kasser!
    Har troen på prinsippet KISS, og det tillater evt noen dempeplater....
    Noen ville kanskje sagt at jeg burde vurdert dempeplater i taket over høytalerne, men jeg vetta søren....

Så blir spørsmålet: Hva har man evt å tjene på å henge opp noen dempeplater på sidevegg? Hvor og hvordan vil jeg evt merke forskjellene i lyden?

Se forøvrig vedlagt bilde, som viser nåværende og omtrentlig fremtidig, varig plassering...

mvh
    Proffen

Vedlegg

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Porsgrunn
    Hei!
    Holder selv på med å dempe refleksjonene i mitt lytterom, hvor jeg har valgt følgende løsning:
    Ecophon Focus B 20mm på vegg for å fjerne tidlig refleksjoner.

P1060636.JPG-for-web-large-r.jpg
    P1060633.JPG-for-web-large-r.jpg

På kurven under ser du resultatet uten og med akustikkplate for høyre høyttaler.
    Målet var å dempe peaken som er merket.

Høyre høyttaler.JPG
    Høyre høyttaler etter.JPG

Arbeider nå videre med bakvegg hvor effekten av de samme akustikkplatene fortsatt er målbare.

P1060648.JPG-for-web-large.jpg

Målet mitt er å få alle peakene dempet med minimum -15db.
    Kurven under er for høyre høyttaler. Smooting er satt til 0,2 ms pr oktav.

60ms 0,2ms smooting.JPG

Du kan følge fremgangen her hvis du vil :)
    langhelg.net

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Jeg ville prøvd disse i førsterefleksjonspunktene | Sounds of Science Tror det ville gi bedre fokus/roligere lydbilde. Du vil kanskje også føle at du kommer tettere på den originale akustikken i optaket.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Så blir spørsmålet: Hva har man evt å tjene på å henge opp noen dempeplater på sidevegg? Hvor og hvordan vil jeg evt merke forskjellene i lyden?
    Lyden blir mindre stresset og jeg syntes også det ble behageligere å spille høyere.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Takk, nå begynte det å komme noen innspill her. Begynte nesten å bli litt engstelig for at de ikke skulle komme....

@H.Are.Felle: Det var noen jælma bæltøffe stativhøytalere du hadde? Men er ikke mann om å si hvilket fabrikat de har? Lyst til å si noe om det?

Spm: Er førsterefleksjon på sidevegg det "viktigste" å få gjort noe med? Eller er det like viktig å få gjort noe med taket over høytalerne og bort mot lytteposisjon?
    Og hva med takområdet bakenfor høytalerne?
    Gulvet er og vil nok i stor grad forbli dekket av et solid gulvteppe....

mvh
    Proffen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For dine høyttalere er trolig takrefleksjonen og gulvrefleksjonen det viktigste å gjøre noe med. Deretter kommer nærmeste siderefleksjon til hver høyttaler og deretter bakveggen.
    Forøvrig kaller man vegg bak lytter for bakvegg og veggen du ser på (bak høyttalerne) for frontvegg. Frontveggen din, den med vinduer, trenger ikke demping av øvre frekvensområdet siden høyttalerne dine ikke sender den energien bakover. Bassen hadde derimot trengt tiltak der, men det ønsker du ikke utifra det du sier.

Min anbefaling vil være som følger og som en god start:
    - Tykt ullteppe på gulvet mellom høyttaler og sitteposisjon
    - 10-15 cm absorbenter til å knerte de tidlige refleksjonene fra taket (3-4 rockfon industrial plater i ramme)
    - Diffusorer på bakveggen. Type avhenger av avstand til ørene
    - En absorbent (10-15 cm) på hver sidevegg, plassert i speilbildet til nærmeste høyttaler

Motstående vegg og siderefleksjon til hver høyttaler er mindre kritisk da lyden ankommer senere og noe man kan eksperimentere med senere.

Ikke bruk tynne absorbenter. Det fungerer som en EQ av øvre frekvensområdet og resultatet blir dau og kjedelig lyd, spesielt når du ikke gjør basstiltak.

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Porsgrunn
    Takk, nå begynte det å komme noen innspill her. Begynte nesten å bli litt engstelig for at de ikke skulle komme....

@H.Are.Felle: Det var noen jælma bæltøffe stativhøytalere du hadde? Men er ikke mann om å si hvilket fabrikat de har? Lyst til å si noe om det?

Spm: Er førsterefleksjon på sidevegg det "viktigste" å få gjort noe med? Eller er det like viktig å få gjort noe med taket over høytalerne og bort mot lytteposisjon?
    Og hva med takområdet bakenfor høytalerne?
    Gulvet er og vil nok i stor grad forbli dekket av et solid gulvteppe....

mvh
    Proffen

Hei!
    Høyttalerene er diy og er basert på en Truls Gravelsen oppskrift (Seas 5inch).
    Ble endel jobb med å frese buer i alle eike lektene som veggene til høyttalerene er byggd opp med, men syns det var verdt det i ettertid :)
    Når det gjelder demping av refleksjoner ble sideveggene prioritert siden høyttalerene står ganske nær vegg. Er ikke helt i land med alt, men det er artig å se at teori og praksis kan stemme :)

Her er det en link av byggeprosessen til høyttalerene:
    langhelg.net

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.075
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det bedste at gøre er, at købe en stak diffusere og så prøve sig frem.
    Lytning og atter lytning i netop dit lytterum.
    Jeg har selv anskaffet mig en del diffusere købt i tre omgange og afprøvet forskellige steder i rummet. Min erfaring er, at de dæmper lyden, så man kan godt få for mange. Igen prøve sig frem. Jeg har dæmpet og diffuseneret forskellige steder i mit lytterum.
    Jeg har et lytterum med Rockfon i loftet. Det er godt at dæmpe loftet, da loftet erforkert dvs. i forhold til de gyldne mål eret rum for lavt loftet. Så dæmp eller diffuser.
    Gulvet syntes jeg ikke, man skal dæmpe. Ihvertfalt ikke i første omgang, da det er det sted, der trænger allermindst til dæmpning. Et gulvtæppe er ødelæggende for musik mer eller mindre. En gulvrefleksion genkender vi fra vores daglig dag. Den er der hvorhen vi går. Men loftet er problemet.
    Hos mig blev det:
    Diffusere bag lyttepositionen, som er 1,5 - 1,8 meter fra bagvæg.
    Sidevægge fungere bedst med diffusere. Jeg har prøvet at absorbere og det var bestemt et stort løft, men diffusere var hos mig endnu bedre. Jeg har dog 2 - 3 meter til sidevægge.
    Før jeg fik diffusere op, fungerde det godt med diffusere imellem højtalerne, men efter virker diffussere bare helt forkert. Jeg har vinduer fra 1 meter og op. Underer der absorbenter som er Rockfon Sonar. Jeg har en lav bænk til anlæg. Meget vigtigt.
    Diffusere forbedre basgengivelsen også. Den type jeg bruger er af mærket Hofa og er tysk.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.075
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Præcist til venstre for min lytteposition viste det sig, at diffuseren dræbte dynamikken. Den blev så brugt et andet sted i rummet i stedet for.
    Min erfaring er, at blev der placeret en diffuser, og de fleste steder var det suverent godt. Når den så blev fjernet, virkede diskant gengivelsen skarp og ubehagelig. Så var man klar over, at jeg var nød tilat have en diffuse præcist der.
    Mit rum er grundet absorbenter som er Rockwool Rockfon Sonar/Decor på loftet og på væggen bag højtalerne sådan lige ved at være overdæmpet. Overvejer lidt at fjerne lidt dæmpning og erstate med diffusere ved første reflekspunkt på loftet. men overvejer det.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.075
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du vil opdage, ved brug af diffusere på sidevæg, at det minder om at lyden forsvinder, og der er et hul til det fri. Det var ihvertfald det det gav mig. Samme fornemmelse som i koncertsalen, hvor der er meget langt til sidevægge.
    Hvis du bruger absorbenter, er det vigtigty, at de er tykke, så de dæmper bredt. Tynde dæmper diskanten ligesom et gulvtæppe.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Henger meg på orso her og anbefaler å kjøpe inn en pakke eller 2 med Rockfon Industrial og teste ut litt forskjellige plasseringer av platene. Taket er lurt å dempe, samt siderefleksjoner. Gradientene har vel god kontroll i bassen med riktig plassering, så det bør kunne gå greit?
    Diffusorer vil ikke fungere tilfredsstillende i førsterefleksjonene i et såpass smalt rom, kanskje hvis du har lang avstand til bakvegg.
    Det er mange som er veldig skeptiske til "overdemping", men i små rom er det viktig å få kontroll på lydbølgene og det er en befrielse å kunne sette seg ned å bare høre lyden fra høyttalerne og musikken, ikke rommet og alle de gale ting det gjør :)
    Lyden kan strekke seg mange meter utenfor veggene dersom man demper skikkelig i førsterefleksjonspunktene og Gradientene har jeg hørt gjenskape musikk på et meget høyt nivå, så det er bare å brette opp ermene og teste ut masse plassering og lytting....
    Husk at det er mange som jobber i måneder og år før man virkelig finner godlyden - det er ikke gjort på en kveld;)

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Porsgrunn
    En fornuftig bruk av tynne absorbenter kan faktisk endre frekvensgangen oppover for å få en mere ørevennelig kurve, men det er klart vi har alle egne preferanser:)

Før behandling:

1.3.jpg

Etter behandling:

Har fortsatt en lang vei å gå med å teste ut hva som passer best for meg :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn