Hei.
Sitter og koser meg med god musikk, og tenker; hva er det evt å hente på å akustikkbehandle lytterommet, og hva skal/bør jeg da vurdere...?
Ståa er som følger, i området rundt høytalerne:
- høytalerne, Gradient Revolution, står 140 cm fra bakvegg. På veggen bak høytalerne er det tre vanlige vinduer, type soverom.
- høytalerne står ca 55-60 cm fra sidevegger, som er rimelig nakne.
- der er fint lite som "forstyrrer" bak og mellom høytalerne.
- høytalerne har lett toe in, på 6,5 cm.
- lytteavstanden er ca 225 cm.
- på gulvet foran høytalerne ligger det et relativt stort flossteppe på 130*225cm
- lyttermmets totale størrelse er b=330 l=625 cm
- bak lyttposisjon er det anslagsvis drøye to meter til bakvegg...
- monoblokkene står på slakteblokker på gulvet på skrå bak hver sin høytaler. Resten av anlegget står på sidevegg en drøy meter unna høyre høytaler....
Har ikke lyst til å skape et totalt lyddødt rom, men lurer jo på om noen dempeplater på sidevegg kunne hatt noe for seg.
Bakvegg er det lite å gjøre noe med, all den tid ca halve veggen er vinduer.
Det blir neppe (les; aldri) snakk om å montere opp noen svære bass-spiser-kasser!
Har troen på prinsippet KISS, og det tillater evt noen dempeplater....
Noen ville kanskje sagt at jeg burde vurdert dempeplater i taket over høytalerne, men jeg vetta søren....
Så blir spørsmålet: Hva har man evt å tjene på å henge opp noen dempeplater på sidevegg? Hvor og hvordan vil jeg evt merke forskjellene i lyden?
Se forøvrig vedlagt bilde, som viser nåværende og omtrentlig fremtidig, varig plassering...
mvh
Proffen
Sitter og koser meg med god musikk, og tenker; hva er det evt å hente på å akustikkbehandle lytterommet, og hva skal/bør jeg da vurdere...?
Ståa er som følger, i området rundt høytalerne:
- høytalerne, Gradient Revolution, står 140 cm fra bakvegg. På veggen bak høytalerne er det tre vanlige vinduer, type soverom.
- høytalerne står ca 55-60 cm fra sidevegger, som er rimelig nakne.
- der er fint lite som "forstyrrer" bak og mellom høytalerne.
- høytalerne har lett toe in, på 6,5 cm.
- lytteavstanden er ca 225 cm.
- på gulvet foran høytalerne ligger det et relativt stort flossteppe på 130*225cm
- lyttermmets totale størrelse er b=330 l=625 cm
- bak lyttposisjon er det anslagsvis drøye to meter til bakvegg...
- monoblokkene står på slakteblokker på gulvet på skrå bak hver sin høytaler. Resten av anlegget står på sidevegg en drøy meter unna høyre høytaler....
Har ikke lyst til å skape et totalt lyddødt rom, men lurer jo på om noen dempeplater på sidevegg kunne hatt noe for seg.
Bakvegg er det lite å gjøre noe med, all den tid ca halve veggen er vinduer.
Det blir neppe (les; aldri) snakk om å montere opp noen svære bass-spiser-kasser!
Har troen på prinsippet KISS, og det tillater evt noen dempeplater....
Noen ville kanskje sagt at jeg burde vurdert dempeplater i taket over høytalerne, men jeg vetta søren....
Så blir spørsmålet: Hva har man evt å tjene på å henge opp noen dempeplater på sidevegg? Hvor og hvordan vil jeg evt merke forskjellene i lyden?
Se forøvrig vedlagt bilde, som viser nåværende og omtrentlig fremtidig, varig plassering...
mvh
Proffen
Vedlegg
-
64.1 KB Visninger: 720