Ønsker anbefaling NOS eller OS dac

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg kikker på dac om dagen (som jeg har gjort i over ett år nå) men klarer ikke å bestemme meg. Jeg liker klasse A/Rør, varme og bass. Jeg har tenkt å prøve en billig 500kr-3000kr dac men har da innsett at valget ikke ble noe lettere.. jeg bruker primært cd og vinyl så vil ikke legge altfor mye i den, har fra før hatt Abrahamsen V6, H360 og MA8000(brukt intern dac på disse) og jeg likte vel V6 og H360 best av disse men har lite referanser uten om det. Har mest lyst på HEED obelisk men den er for dyr med tanke på bruken.

Har dere noen tips? Nos eller Os?

Mvh Aleksander
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Okei, Topping har jeg kikket på men det er jo ett hav av nos og ikke der ute. Jeg føler litt at nos er noe for meg men om noen her har noen meninger med for og imot så hadde det hjulpet færlt :)
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.195
Antall liker
2.667
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Kjørt NOS for long time nå , den står på 24 four seven ,Lyden er merkbart bedre i fravær av sample rate converteren , samt som filtrene kan være enkle , det gir realisme , men kan og bli for rå " med enkelte DAC s, ingen er her like i sounden . Med høytoppløste kilder og beste streaming kvalitet overgår den det meste og i I2S ,i forhold til nest best som spdif og balansert og usb
uansett så kommer DAC til å være sentralen i ett anlegg , den bør kunne ta inn andre kilder enn usb .Det er en god investering i lyd med en god dac
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Ja, det hadde sikkert vært lurt av meg å nevne at jeg vil ha balansert dac og at jeg skal fôre den med TV/Blu-ray og en cd spiller. Blu-ray er vel mest sannsynlig coax og det er cd spiller også. TV er optisk. Om jeg må bytte kabel fra Blu-ray til cd går fint
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Fra et ingeniørhue: OS, hver gang. :)

Tingen med en non-oversampling DAC er at den vil gi en frekvensgang som ruller av mot toppen av audiobåndet, typisk med ca -3dB ved 20 kHz. Mulig det låter «varmere», men det er jo en farging av signalet. Dessuten vil den gi mengder av ultrasoniske artifakter. Litt enkelt sagt er den ikke i stand til å rekonstruere den analoge bølgeformen fullt ut, men vil etterlate «digitale trappetrinn» i bølgeformen. De artifaktene kan moduleres ned til hørbare og uharmoniske intermodulasjonsprodukter i audiobåndet hvis neste trinn i kjeden har litt ulinearitet. Jeg greier ikke å se det som noen god ting.

Det er enklere med en DAC som spiller flatt til over audiobåndet og som rekonstruerer den analoge bølgeformen korrekt, og en preamp med tonekontroll på hvis du absolutt vil skru ned diskanten. Da slipper du også å generere ultrasonisk støy på veien.

Mer her:
Archimago's Musings: NOS vs. Digital Filtering DACs: Exploring filtering turned off, implications, fidelity and subjective audibility. (Recent BorderPatrol DAC chatter...)
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.195
Antall liker
2.667
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Fra et ingeniørhue: OS, hver gang. :)

Tingen med en non-oversampling DAC er at den vil gi en frekvensgang som ruller av mot toppen av audiobåndet, typisk med ca -3dB ved 20 kHz. Mulig det låter «varmere», men det er jo en farging av signalet. Dessuten vil den gi mengder av ultrasoniske artifakter. Litt enkelt sagt er den ikke i stand til å rekonstruere den analoge bølgeformen fullt ut, men vil etterlate «digitale trappetrinn» i bølgeformen. De artifaktene kan moduleres ned til hørbare og uharmoniske intermodulasjonsprodukter i audiobåndet hvis neste trinn i kjeden har litt ulinearitet. Jeg greier ikke å se det som noen god ting.

Det er enklere med en DAC som spiller flatt til over audiobåndet og som rekonstruerer den analoge bølgeformen korrekt, og en preamp med tonekontroll på hvis du absolutt vil skru ned diskanten. Da slipper du også å generere ultrasonisk støy på veien.

Mer her:
Archimago's Musings: NOS vs. Digital Filtering DACs: Exploring filtering turned off, implications, fidelity and subjective audibility. (Recent BorderPatrol DAC chatter...)
Asbjørn jeg synes ikke din lyd beskrivelse ang NOS gjengivelse er representativ for alle dacs
generellt som jeg har lest selv , lyden kunne være rå og upolert , men ett ekte
nærvær , men som ikke passet alle systemer og lavere oppløsning s kilder I tillegg som og flere dacs har signaturer i mer eller mindre grad og måten evt samplerate konverteren implenteres og typen og antall filtre. MIn erfaring med BB1704 i parralellkoblig 4 stk og balansert har vannvittig lav støy og lav thd .Jeg har laget selv 5 versioner av denne inneholdene også samplerate converteren 4372 , Siste utgave med 1704 x8 og eksperimentert med flere filtre og invertere , Signa turen for 1704 har hele tiden vært den samme , dvs super nøytral " i så godt som alle versionene ,Den lyd messige gradering oppover , til med sammen liknet OS , Jeg har og gått veien fra 3 pols bessel filtre til idag 6db 150 khz avsjering .Alldri følte jeg til ført varme " eller sweetness om du vil men ekthet .En over dreven billedlig illustrasjon på MIN nos er som å stille om anlegget fra mono til stereo .Akkurat som at stereo separasjonen ble bedre , og selv om det muligens kan forvrenge mer så er de av en art som ikke farver noe spekter , min erfaring Om du er intressert i white paper på DAc kan jeg skaffe , så kan du selv danne deg ett bilde .Jeg følte på en måte her dette innlegget du avfeide NOs som et alternativ for ekte musikk opplevelse reprodusert
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg stusser litt på filteret du beskriver ved 150 kHz. Hvilken sample rate har du inn til den DAC’en? PCM1704 er state-of-the-art ca 1998 og kan ta i mot 24 bit 96 kHz datastrøm. I innlegget over forutsatte jeg 44.1 kHz sample rate. Hvis du kjører signalet gjennom en sample rate converter først og upsampler til f eks 96 kHz før DAC kommer du jo rundt begrensningen, men rent matematisk blir det samme som å oversample i DAC, bare implementert på en annen måte.

PCM1704 har ca 120 dB signal/støy-forhold, så med åtte i parallell burde du se 132 dB SNR eller deromkring. Det er jo veldig bra, men gamle Nyquist stiller likevel opp noen begrensninger for hva du kan gjøre i 44.1 kHz hvis du vil ha 20 kHz audio ut.

https://www.sowter.co.uk/dacinfo/PCM1704.pdf
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/src4382.per
https://www.audioholics.com/audio-technologies/upsampling-vs-oversampling-for-digital-audio
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.195
Antall liker
2.667
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg stusser litt på filteret du beskriver ved 150 kHz. Hvilken sample rate har du inn til den DAC’en? PCM1704 er state-of-the-art ca 1998 og kan ta i mot 24 bit 96 kHz datastrøm. I innlegget over forutsatte jeg 44.1 kHz sample rate. Hvis du kjører signalet gjennom en sample rate converter først og upsampler til f eks 96 kHz før DAC kommer du jo rundt begrensningen, men rent matematisk blir det samme som å oversample i DAC, bare implementert på en annen måte.

PCM1704 har ca 120 dB signal/støy-forhold, så med åtte i parallell burde du se 132 dB SNR eller deromkring. Det er jo veldig bra, men gamle Nyquist stiller likevel opp noen begrensninger for hva du kan gjøre i 44.1 kHz hvis du vil ha 20 kHz audio ut.

https://www.sowter.co.uk/dacinfo/PCM1704.pdf
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/src4382.per
https://www.audioholics.com/audio-technologies/upsampling-vs-oversampling-for-digital-audio
hei Asbjørn , max rate for PWT er 24 bit 192 khz , hva som sjer i red book format vet jeg ikke
Bruker PS audio HDMI out /convert to i2s
Her er doc på HB 1704
Vis vedlegget HB-DAC1704 V2.0 White Paper Rev 1.pdf
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takk! Fra linken:
Two switchable operating modes are available, SRC and NOS. The SRC
mode converts (upsamples) the incoming signal sample rate to a higher fixed sampling frequency of
210.9 kHz. The signal is then directly down-sampled and resynchronized for input to the PCM1704
DACs. The NOS (non-oversampling) mode performs only a lossless format conversion of the digital
signal in passing it to the PCM1704 DACs.
For the AES/EBU/SPDIF inputs, the clock is taken from the
digital receiver to clock the DACs directly. For the I2S input, the clock is taken from the low-jitter system
clock. In the NOS mode, the jitter directly depends on the quality of the SRC4392 AES/EBU/SPDIF receiver
or the quality of the I2S signal.
Da følger den nok datakilden, enten den er 44.1 kHz eller høyere.
 
Topp Bunn