Politikk, religion og samfunn NORWEGIAN

S

sorgenfri

Gjest
Norwegian har nå utenlandsk CREW på sine internasjonale flighter. De, mener dette ikke undergraver norske arbeidstakere, og at dette er en INTERNASJONAL trend.

For de som er på norske veier, kan en lett se at den internasjonale trenden er utpreget. Norske (sikre) vogntog som følger Norske regler er i et mindretall.

Jeg, arbeider i et selskap, som utfører et sammfunnsoppdrag - men konsernledelsen kommer fra Norwegian, og største eier er den eneste som forsvarte Bjørn Kjos`i å innføre utenlandsk CREW.

Min bekymring er at dette allerde er irreversibelt, og hva gjør Norge da?

Konsernene tjener penger, men staten må ta regningen med økonomisk støtte til de tusener som står uten arbeid.

Kunne dratt dette lengre med de samfunnsøkonomiske konsekvenser, men tar for gitt at de aller fleste skjønner hva jeg mener.

Er dette noe som en bare må leve med i den globale økonomien?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.127
Torget vurderinger
2
Globaliseringen utjevner forskjellerer, dvs middelklasen i Vesten blir fattigere og fratatt rettigheter og pensjon,mens fattigere asiater får forbedret sin stilling. De som tjener mest og stikker av med hovedgevinsten er finansnæringen og internasjonale kapitalistselskaper. Og samtidig har vi skattebetalere måtte redde bankene, og leve med reduserte offentlig akitivitet og velferd..

we are fucked.. 68terne fikk alt, og nå er velstanden over, fremtiden var bedre før.

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
At Norwegian bruker thailandsk besetning som bor i Thailand på sine ruter til og fra Thailand og betaler dem god lønn etter thailandske forhold er absolutt helt uproblematisk. Norwegian konkurrerer med bla.a. Thai Airways på disse rutene.

Det ville være noe ganske annet om man ansatte thaier på norske innenriksruter og ikke betalte dem norsk lønn... .men slik er det jo ikke. Har man base i Norge skal man følge norske forhold, er den i et annet land skal man følge de regler, lover, tariffer og avtaler som gjelder i de landene.

Verden er større enn Norge. Tro det eller ei.

• Liker
Reaksjoner: nma

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Er selkapet som flyr disse flyene registrert i Thailand må man jo forholde seg til markedsprisen der nede hvis man ansetter lokalt
Antar de flyr på flere destinasoner en lille Norge?

S

sorgenfri

Gjest
Hvis en polsk trailer sjafør - med base i Polen bruker hele sitt yrkesliv på veiene i Norge. Konkurrerer jo han ut Norske Sjafører/eiere.
Norske rederier har utrolig nok dispansasjon på denne regelen. Norske skip som kun seiler på kysten har Slavisk besetning ( NORLINES )

Jeg kjøper argumentet til Deph om at på internationale ruter kan

dette forsvares. Selv om jeg mener at jeg ville forventet at språket ombord var Norsk på et selskap som het norwegian.

Jeg spør om vi ikke er på ville veier hvis vi lar dette fortsette? Vi har nå en regjering som ønsker å begrense et statlig forsørger ansvar - men stadig flere yrker går til utenlandske. Med klar beskjed om at Nordmenn ikke ønsker disse stilingene..Hvilket betyr at disse kun har krev at arbeidsgiver må forholde seg til avtaler begge parter har skrevet under på.

Hvis Hurtigruten flagger ut er det mer enn de 2000 sjøstillingene som ryker - det vil nok flere fra kystfylkene skrive under på..

Vil det norske sammfunnet tillate at konsernene fortsetter dette løpet - all den tid staten må ta regningen? eller vil Solbær regjeringen legge til rette for at Norwegian og andre kan fortsette dette løpet?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vil det norske sammfunnet tillate at konsernene fortsetter dette løpet - all den tid staten må ta regningen? eller vil Solbær regjeringen legge til rette for at Norwegian og andre kan fortsette dette løpet?
Hvis ikke Norwegian og andre får lov til å fortsette dette løpet, varer det ikke lenge før vi verken har Norwegian eller andre her i landet. Enten fullstendig nedlagt eller fullstendig utflyttet. Det er sånn internasjonal konkurranse fungerer.

S

sorgenfri

Gjest
Så det er viktigere at Norwegian lever godt økonomisk, enn at Nordmenn har jobber?

Er ikke ut etter noe krangling her, er mer opptatt av å se hvordan dette ender..Argumentene er jo tilforlatelige, og avtrykket på de første avgjørelsene er jo alltid små i starten..

C

cruiser

Gjest
"Problemet" med flyvninger til og fra asia er jo at veksten fortrinnsvis er forventet i asiatere som kommer hit og ikke omvendt. Ser ikke på dette som noe probkem. Mye værre er det med ryanair som oppretter baser i norge befolket med underbetalte utenlandske arbeidere

S

sorgenfri

Gjest
Jobber i reiselivet, og den Asiatiske eksplosjonen jeg har lest om - i alle år, den ser ut til å være veldig teoretisk. Hos oss er andelen fra Asia langt under 1% det er faktisk utfordrende å finne de på grafene..

Firmaet jeg arbeider i er motoren innen norsk reiseliv. Uansett - så hvis argumentet er at AS Norge tjener på at Norwegian ansetter asiater er det greit? Hvis du jobber i en Internasjonal bransje ( hvilken bransje er ikke det i dag?) så må man regne med å bli byttet ut med internasjonalt mannskap, bare argumentene er gode nok?

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Men er ikke selskap som driver flyene det her er snakk om registrert i asia da?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Så det er viktigere at Norwegian lever godt økonomisk, enn at Nordmenn har jobber?

Er ikke ut etter noe krangling her, er mer opptatt av å se hvordan dette ender..Argumentene er jo tilforlatelige, og avtrykket på de første avgjørelsene er jo alltid små i starten..
Hvis Norwegian ikke tjener penger, blir det jo ikke noen jobber. Verken for nordmenn eller for andre nasjonaliteter. Det er jo ikke sånn å forstå at jeg LIKER det, men sånn er det bare. Jeg har jobbet i en del større firmaer - og har også drevet mitt eget firma en periode - og dessverre slår økonomiens harde realiteter gjennom før eller senere. Uten en god økonomi, har man ikke penger til å investere - og uten god økonomi, får man heller ikke lånt særlig mye penger. Blir økonomien riktig dårlig, har man ikke til å betale lønninger og regninger heller. Da stopper det uansett opp av seg selv før eller senere.

Nordmenn som vil beholde jobbene sine og det norske lønnsnivået, må jobbe smartere enn utlendingene vi konkurrerer med. Det er fullt mulig - dog ikke lett - i teknologi- og kompetanseyrker - men verre i yrker hvor vi ikke har noen komparative fordeler. En norsk lastebilsjåfør kan - i likhet med de fleste andre lastebilsjåfører her i verden - ikke kjøre mer enn én lastebil enn viss strekning pr. dag - dårlig med komparative fordeler i denne bransjen. Og en norsk flyvertinne rekker ikke mer enn et visst antall flyturer pr. dag - ikke flere enn en hvilken som helst annen flyvertinne ville ha klart - så det er dårlig med komparative fordeler her også. Dessverre......

C

cruiser

Gjest
Jobber i reiselivet, og den Asiatiske eksplosjonen jeg har lest om - i alle år, den ser ut til å være veldig teoretisk. Hos oss er andelen fra Asia langt under 1% det er faktisk utfordrende å finne de på grafene..

Firmaet jeg arbeider i er motoren innen norsk reiseliv. Uansett - så hvis argumentet er at AS Norge tjener på at Norwegian ansetter asiater er det greit? Hvis du jobber i en Internasjonal bransje ( hvilken bransje er ikke det i dag?) så må man regne med å bli byttet ut med internasjonalt mannskap, bare argumentene er gode nok?
Når ett norsk innenriks selskap skal begynne med langdistanse så er det vel ikke gitt at man må fly med norsk besettning? Tipper at det blir mye mer bråk fremover med amerikanerne ettersom Norwegian flyr videre til USA fra Norge med den Asiatiske besetningen.

N

nb

Gjest
Alle synest outsourcing, flytting av prodkuskjon osv til lavkostland er stas siden det gir billigere varer og tjenester. Når det rammer egen arbeidsplass er det ikke fullt så stas.

S

sorgenfri

Gjest
Alle synest outsourcing, flytting av prodkuskjon osv til lavkostland er stas siden det gir billigere varer og tjenester. Når det rammer egen arbeidsplass er det ikke fullt så stas.
DET er mitt eneste poeng! Hvis en tar dette til seg, og at nærmest alle bransjer kan

erstattes med noen andre...hvor er vi på vei?

Et eksempel: Mitt søskenbarn ( nevø -for dere søringer) er ferdig utdannet Fra MarinTek i Trondheim. Hun, har en strålende karriere foran seg, og er tilbudt en stilling ved et verft i USA. Dette er hun anbefalt å gjøre da dette er bra for karrieren.. De mest høyteknologiske verft i VERDEN ligger i Fosnavåg norge..Men, alle faglige råd sender hun vekk??

Det skipet jeg arbeider på nå, gikk en vinter med Internasjonal besetning nede i isen.. Da måtte vi ha flere i hvert departement på grunn av at Philipinerne jobbet slik.. Selv da var dette god butikk.. JEG skjønner at jeg er en av verdens best betalte innen mitt fag, men er det ok å flagge ut min stilling fordi den er i et Internasjonalt miljø?

Hurtigruta er jo noe av det mest norske som finnes, men eirne, og sjefene kommer fra NORWEGIAN.

Er det greit å gjøre som Erna sa her: Høyre-nei til hotellansatte til sjøs - Aftenbladet.no

Om ikke OLJA er internasjonal er vel ingen det, og det er begrenset hvor mange INGENIØRER vi kan pakke inn i et selskap, og det utdannes ingeniører i andre land også..

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Er det noen som har protestert hardnakket mot Telenor's etableringer i India og mange andre land? Betaler de norske lønninger til ansatte i f.eks. India? Tror ikke det, nei.... Og hva med Statoil, og mange andre basic norske selskaper, som har etablert seg i andre land? Det stiller seg annerledes hvis norske selskaper tar inn arbeidere til Norge, og underbetaler disse. Da snakker vi om sosial dumping. Så lenge ansatte ( eller innleide ) ikke oppholder seg i Norge, og tilbys lønninger og andre sosiale goder på lik linje med hva som gjelder for landet de kommer fra, ser jeg ikke noe galt i det.

S

sorgenfri

Gjest
Nja, jeg er ikke ute etter en krangletråd, men hva vi tenker rundt det som skjer uansett om vi liker det eller ei.

Må vi bli bedre på det vi gjør? slik som Virgin?

Hva Norske selskaper gjør i utlandet er ikke av interesse for meg, men det norske selskaper gjør for å unngå norske arbeidstagere derimot..

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
DET er mitt eneste poeng! Hvis en tar dette til seg, og at nærmest alle bransjer kan

erstattes med noen andre...hvor er vi på vei?
Vi er på vei dit vi har vært på vei lenge. Bransje etter bransje har vært gjennom dette allerede. Radio- og TV-produksjon, tekoindustri, møbelindustri, skipsbyggingsindustri, smelteverksindustri etc. etc. Omstruktureringer, nedleggelser, utflytting er ikke noe nytt. Nytt er det at det begynner å rammer service- og kompetansetunge næringer. Man finner store data- og ingeniørmiljøer i bl.a. India som overtatt oppgaver som tidligere ble gjort i oppdragsgiverlandene. Der jeg jobber, får jeg rett som det er henvendelser fra utlandet om vi kunne tenke oss å outsource regnskapsoppgaver. I og for seg ikke noe utenkelig scenario, for med dagens muligheter med kommunikasjon på alle måter over hele verden, er det jo ingen spesiell grunn til at regnskapssekretæren skal sitte i rommet ved siden av. Han eller hun kan like gjerne sitte på andre siden av jordkloden.

Det eneste som kan "redde" oss, er at transport blir ekstremt dyrt. Men det skal være ekstremt - kan hende i kombinasjon med alvorlige restriksjoner - men da kan det hende at trenden bremses opp. Jeg tror ikke den vil stoppe helt - men det kan gjøre det mer attraktivt å handle med kortreiste produkter.

S

sorgenfri

Gjest
Vi skal nå selge kortreiste produkter!

Men har ingen til å selge det...

N

nb

Gjest
Og den enes sosiale dumping er den andres drøm om et bedre liv for seg og sine. Solidariteten pleier å stoppe sånn ca ved svenskegrensa. At noen norske nordmenn finner det umenneskelig å utføre en jobb for under 200 kroner timen kan det være toppen av lykke for noen andre å gjøre den for halvparten siden alternativet er mye verre.

S

sorgenfri

Gjest
Når, eller hvor går så grensen der et land ( samlet ) enes om å stoppe denne trenden?

Er mennesket så grådig at så lenge det ikke skjer meg så driter jeg i absolutt ALT annet? Kunne klippet/limet inn Portugal/Irland/USA etc her, men alle vet jo hvordan dette virker- andre steder.. Hvordan står det til på berget om 15 år?

JEG aner ikke, og imøteser alle innspill.

Er veldig bekymret på egne vegne - egen BRANSJES vegne, men også på vegne av vår nasjon..

N

nb

Gjest
Norge har hatt saftige lønnsoppgjør de siste årene, drevet av oljebransjen. Det gjør det stadig mer attraktivt å se seg om etter andre steder, særlig der denne lønnsveksten ikke er basert på økt produktivitet.

Dette er særlig et problem innen offentlig sektor for øvrig. Lønningene har steget like mye, men av naturlige årsaker øker ikke produktiviteten i samme grad. Det er tross alt begrenset hvor effektivt man kan undervise eller pleie syke for å ta et par opplagte eksempler. Men for at noen skal ville jobbe innen offentlig sektor må lønningene henge med sånn noenlunde

Så om noen lurer på hvor alle pengene staten tar inn i Norge blir av, så er mye av svaret lønninger.

S

sorgenfri

Gjest
Er det ikke sprøtt å tenke på at STATEN, er den som driver lønningene opp?

Når, skjedde det at STATOIL ble den alle målte seg opp i mot? Var det Red Adair:)

I min bransje diskuteres det ikke OM en skal komme seg over, men når.. OG, staten må ta regningen når dette imploderer - underforstått: Staten driver frem en lønnspolitikk som dobler statens utgifter. Ikke bare en gang, men tre ganger..

V

vredensgnag

Gjest
Norge har hatt saftige lønnsoppgjør de siste årene, drevet av oljebransjen. Det gjør det stadig mer attraktivt å se seg om etter andre steder, særlig der denne lønnsveksten ikke er basert på økt produktivitet.

Dette er særlig et problem innen offentlig sektor for øvrig. Lønningene har steget like mye, men av naturlige årsaker øker ikke produktiviteten i samme grad. Det er tross alt begrenset hvor effektivt man kan undervise eller pleie syke for å ta et par opplagte eksempler. Men for at noen skal ville jobbe innen offentlig sektor må lønningene henge med sånn noenlunde

Så om noen lurer på hvor alle pengene staten tar inn i Norge blir av, så er mye av svaret lønninger.
Og det er ironisk at statseide oljevirksomheter, som har vært lønnsdriverne, nå ønsker å flagge ut til lavkostland.

S

sorgenfri

Gjest
Kabotasje

De utenlandske sjåførene opererer med lønninger som ligger langt under det norske sjåfører blir betalt.

http://www.dagbladet.no/2013/10/30/nyheter/transport/innenriks/utenriks/kabotasje/30036628/

egentlig unødvendig å lime inn disse linkene, men norske arbeidsplasser presses HARDT!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Og det er ironisk at statseide oljevirksomheter, som har vært lønnsdriverne, nå ønsker å flagge ut til lavkostland.
Oljevirksomheten har bidratt både direkte og indirekte. Indirekte via de oljepengene som hvert år tilføres norsk økonomi - og som via alle mulige mekanismer og krokveier bidrar til høyere lønn og større kjøpekraft for alle i såvel offentlig som privat sektor.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har Norwegian-bilett t/r Oslo-Trondheim onsdag og torsdag neste uke. Er det noen insidere her som mener å vite om det blir pilotstreik, sympatistreik fra Parat, og om flyene kommer til å gå? Man kan jo kjøpe SAS-bilett i tillegg så er man sikret.

Edit: Kjøpte fullflexbilett med SAS som back-up. Smart totte.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Det høres jo greit ut at disse utlendingene til Kjos kun skal jobbe til / fra Norge og ikke innenlands. Hvis man ønsker å tro det er det selvsagt greit. Problemet er at Kjos bruker sine utenlandske "leiesoldater" også innenriks. Spansk cockpit mellom Oslo og Tromsø og Oslo Evenes, litauiske/polske piloter mellom Oslo og Kirkenes bare for å nevne noe.

Når det gjelder lastebilnæringen er det helt umulig å konklurere og det gjelder ikke bare på lønn. Litauiske trailere kjører med biler som koster MYE mindre å kjøpe og omregistrere grunnet norske myndigheters avgiftspolitikk. De tar med seg diesel som koster mye mindre enn i Norge og returnerer til Litauen når det er på tide å tanke, og sjåføren får en timebetalig tilsvarende 30 kroner. Han får ikke diett og sover i bilen. Timelønn får han kun når bilen er i bevegelse. Konkuranse på slike vilkår er ikke mulig her i landet, så dette er kvalifisert sosial dumping. Når dere ser en "Skandeka" trailer skal dere ikke bare passe dere fordi sjåføren har en trafikkforståelse og risikovurdering vi er helt uvante med her i landet, han er også en av de som er med på å nedbygge det velferdssamfunnet vi har blitt vant med!

Det store problemet som hverken Kjos eller andre profitthungrige bedrifteiere ikke ser ut til å få med seg er dette: Hvem skal kjøpe tjenestene deres når alle nordmenn går på NAV? Det er litt som å pisse i buksa for å holde seg varm, for selv om prisene i dag synes billige vil de når norske lønninger er falt til 1/10 av i dag vil prisene føles like jævlig høye som de gjorde da SAS hadde monopol mellom nord og sør Norge og folk vil ikke lenger ha råd til å fly likevel.

En annen sak som opptar meg like mye er at dette vil føre til en vanvittig økning av forskjellene mellom fattig og rik i Norge. Det er nemlig ikke slik at alle i Norge har en internasjonalt sett "alt for høy" lønn. Det finnes faktisk grupper her i landet som vil gå opp i lønn i samme øyeblikk som deres bransje blir "konkuranseutsatt", og disse er allerede ansett å være høylønnte i Norge! Og jeg tenker IKKE på bedriftsledere men høyt utadannede og godt kvalifiserte spesialister.

Skipsnæringen har jo allerede gått gjennom denne "internasjonaliseringen" men pussig nok ønsker de fleste norske rederier å ha en norsk kaptein på båtene sine, selv om de ellers fyller opp båten med philipinere, latviere eller russere. Men nå begynner norske kapteiner å bli mangelvare fordi de ungdommene som prøver å få seg en slik utdannelse ikke får fartstid slik at de kan ta ut sine dekksoffiserpapirer, det begynner å veldig vanskelig å bli kaptein fordi det er bortimot umulig, ikke helt men nesten, å få de nødvendige stillinger som man MÅ ha for å skaffe seg den nødvendig arbeidserfaring som skal ligge "i bånn" hos en kaptein. Grådigheten hos rederne har gått "litt for langt" og rammer dem selv. Slik vil vi nok se i bransje etter bransje, men når det blir synlig har skaden skjedd og det blir vanskelig å reparere disse skadene, - billig blir det i allefall ikke!!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det store problemet som hverken Kjos eller andre profitthungrige bedrifteiere ikke ser ut til å få med seg er dette: Hvem skal kjøpe tjenestene deres når alle nordmenn går på NAV? Det er litt som å pisse i buksa for å holde seg varm, for selv om prisene i dag synes billige vil de når norske lønninger er falt til 1/10 av i dag vil prisene føles like jævlig høye som de gjorde da SAS hadde monopol mellom nord og sør Norge og folk vil ikke lenger ha råd til å fly likevel.
Det er da ikke bare profitthungrige bedriftseiere som er problemet her. Alle gatene i nabolaget der jeg bor, er fulle av biler fra Polen, Estland, Litauen etc. etc. - det males hus, anlegges hager, graves grunnmurer, støpes utepeiser, sages trær - you name it. Norske priser? Neppe. Jeg har venner som reiser til Sverige for å få service på bilen - og mens de er der benytter de anledningen til å stikke innom tannlegen eller å prøve ut nye briller. Pluss at de naturligvis fyller opp bilen med lovlig - og noen ganger - ulovlig kvote av alt som det er kvote på, og alt mulig annet som er billigere på andre siden av grensen. Denne nærmest sykelige trangen til å kjøpe billigst mulig, har nok rammet adskillig flere enn bare norske bedriftsledere, er jeg redd.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.079
Om noen ti-år så er Vest-Europa et lavkostområde. Da har asiatene og Øst-europeerene stukket av med alle pengene våre. Asia er forresten ikke det lavkostområdet det engang var. Poden kjøpte ny TV forleden. Samsung, Sør-Koreansk kvalitet trodde han. Not. "Made in The Czech Republic" står det på den, gitt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.925
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvis ikke Norwegian og andre får lov til å fortsette dette løpet, varer det ikke lenge før vi verken har Norwegian eller andre her i landet. Enten fullstendig nedlagt eller fullstendig utflyttet. Det er sånn internasjonal konkurranse fungerer.
Har vi noko val som gjer at vi har Norwegian i det heile tatt? Anna enn i namnet (som faktisk er på utanlandsk, det også)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.925
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
De utenlandske sjåførene opererer med lønninger som ligger langt under det norske sjåfører blir betalt.

http://www.dagbladet.no/2013/10/30/nyheter/transport/innenriks/utenriks/kabotasje/30036628/

egentlig unødvendig å lime inn disse linkene, men norske arbeidsplasser presses HARDT!
Dei opererer også med bildekk som ligg langt under det norske vegar krevjer vinterstid.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Skipsnæringen har jo allerede gått gjennom denne "internasjonaliseringen" men pussig nok ønsker de fleste norske rederier å ha en norsk kaptein på båtene sine, selv om de ellers fyller opp båten med philipinere, latviere eller russere. Men nå begynner norske kapteiner å bli mangelvare fordi de ungdommene som prøver å få seg en slik utdannelse ikke får fartstid slik at de kan ta ut sine dekksoffiserpapirer, det begynner å veldig vanskelig å bli kaptein fordi det er bortimot umulig, ikke helt men nesten, å få de nødvendige stillinger som man MÅ ha for å skaffe seg den nødvendig arbeidserfaring som skal ligge "i bånn" hos en kaptein. Grådigheten hos rederne har gått "litt for langt" og rammer dem selv. Slik vil vi nok se i bransje etter bransje, men når det blir synlig har skaden skjedd og det blir vanskelig å reparere disse skadene, - billig blir det i allefall ikke!!

Dette begynte tidlig på 70-tallet - faktisk 60-tallet hos enkelte rederier.

Først utenriks så på kysten og i nordsjøfart.

Spanjoler, Philippinere, Kinesere, Polakker+++++

Høsten 1987 var jeg og noen andre av ett mannskap hos en skipshandler i Hamburg.

Pratet mye med ham, han var gift med en kvinne fra Mo i Rana.

Etter at Norske sjøfolk mer eller mindre forsvant , hadde omsetningen hans stupt til nær null.

Der var Philippinere inne hos ham, andre også - jeg skal ikke si hva han sa om det, men var vist mye tyverier.

For ferjenæringen har dette blitt ett stort problem på kysten nå - de har store problemer med å få fatt i mannskap - offiserer - også i ferietiden sommerstid.

S

sorgenfri

Gjest
Sist jeg var ombord hadde vi med oss 30 pall med CocaCola produsert i Kina, som skulle til en skipshandler nordpå. Pratet med han, og dette skulle på utførsel til Offshore skip...

Ulf-B: Jeg er helt enig med deg i at vi er oss selv nærmest, men jeg frykter for at vi lar dette gå for langt..

G

Gjestemedlem

Gjest
Litt mye syting her. Vi har jo i praksis full sysselsetting i Norge i dag, høye lønninger og god levestandard. Det er utelukkende en fordel totalt sett at vi får tilgang på rimelige varer og tjenester, det er jo det som gjør oss rike.

Noen yrker sliter utvilsomt, men i det store og hele er gjør det lite om folk velger bort kropsarbeidyrkene og heller skaffer seg en utdannelse og jobb som ikke hvem som helst kan gjøre.

Hadde alt av varer skulle produseres i Norge, og alt av transport vært til norsk fullpris ville vi ikke kunne hatt den levestandarden vi har i dag.

Da ville vi vært fattige selv med høye lønninger.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.079
Det er utopi at Norges befolkning kan bestå kun av høyt utdannede folk og ingen "kroppsarbeidere" Er vi i ferd med å bli så fisefine at vi ikke vil skitne oss til med litt kroppsarbeid?
Et land som ikke kan brødfø seg selv er fattig, selv med høye lønninger.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Globaliseringen utjevner forskjellerer, dvs middelklasen i Vesten blir fattigere og fratatt rettigheter og pensjon,mens fattigere asiater får forbedret sin stilling. De som tjener mest og stikker av med hovedgevinsten er finansnæringen og internasjonale kapitalistselskaper. Og samtidig har vi skattebetalere måtte redde bankene, og leve med reduserte offentlig akitivitet og velferd..

we are fucked.. 68terne fikk alt, og nå er velstanden over, fremtiden var bedre før.
Velstanden blir nok ikke bedre med det første, streik eller ikke:

Er'ke så allerværst her i gamle mor Noreg, dah ?!

Sist redigert:
Topp Bunn