På tur og reise Norwegian Air Shuttle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    mine aksjer startet bra, gikk så dritt. Tapte det jeg hadde tjent og mer til. Begikk feilen som Drossel har gjort da jeg satt for lenge i PRS og kjøpte mer. Solgte meg ut med -85 % ca. Aksjekursen er nå kanskje 1 %. Så fikk tilbake noen høvdinger. Tok lærdom av det og sparer i aksjefond månedlig. Aksjene jeg fortsatt har går sånn passe. ikke noe å skryte av. Noen gode, andre ikke like gode. Var i null før corona og -15 % nå kanskje. Tar jeg med utbytte så har jeg nok tjent på dem. (utenom PRS-fadesen). Aksjefondene derimot går bra. Så totalen er at jeg har tjent mer enn å ha pengene i bank. Har 5-6 forskjellige aksjefond, men sparer kun fast i 2 av dem.

    Har aldri daytradet og har alltid sørget for å ha minst 6-7 forskjellige aksjeposter for å unngå strukturell risiko.

    min motivasjon for aksjer var å ikke gå i minus slik man gjør med å ha alt i bank.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg handler litt aksjer for underholdningens skyld, ikke for å bli rik. For tiden er jeg inne i et par legemiddelaksjer og Frontline. Fredriksen har betalt nok utbytte i år til at jeg kan holde meg med svært gode champagner. Jeg bruker ikke mer på dette enn det jeg har råd til å tape og jeg er fornøyd hvis jeg går i nok overskudd til å holde meg med champagne. Jeg spiller også på vikinglotto og eurojackpot hver uke. 100 kroner i uka synes jeg er en grei pris for å kunne ha nærmest grenseløse dagdrømmer.;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    En privatperson trenger kun to, kanskje tre fond. Et obligasjonsfond (om man da vil ha slikt i disse tider) som er valutasikret og ett eller to globale aksjefond. Sistnevnte kan man eventuelt splitte mellom valurasikret og ikke-valutasikret etter en eller annen fordeling (100% i det ene eller andre er garantert feil, men man kan diskutere hvor miksen bør ligge).

    Om man vil ha noen enkeltaksjer på si eller ikke får man finne ut av selv, men forventningsverdien av den aktiviteten er ikke spesielt høy (full disclosure - jeg har noen selv...). Og om man eier ett eller annet sammensurium av fond og aksjer med norsk eksponering så ender man fort opp med ganske stor eksponering i de største selskapene. Dette gjelder spesielt om man i tillegg til fond har aksjer i Equinor, DNB eller Telenor som utgjør hhv 16, 13 og 10% av hovedindeksen på Oso Børs.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    At privarpersoner daytrader og handler svært volatile aksjer er etter min mening et uttrykk for to ting - søk etter spenning i hverdagen og et ønske om å bli sånn passe rik raskt uten noen innsats.
    Idar Vollvik klarte jo å skusle bort en milliard i forsøk på å få den til å bli flere milliarder. Null kunnskap og samtidig til tider Europas største private aktør markedet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    For sånne som han finnes det sikkert en eller annen diagnose. Det var også en interessant sak om Gamstens investeringsselskap i DN her om dagen. Han har, forvaltet av onkelen(?) en høyrisikabel aksjeportefølje. For, som onkelen(?) sa "skal man bli rik må man ha en spisset portefølje". Til det vil jeg innvende at Gamsten allerede er rik og pri 1 burde være å ikke slutte å være sånn passe rik. Men det er kanskje psykologisk vanskelig å omstille seg til å spille forsvar om man har spillt angrep hele livet (okay, midtbane da).
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Eller for å sitere meg selv fra tidligere i tråden: Det vanskelige er ikke tjene penger. Det vanskelige er å ikke tape dem igjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    En øyelege som har tjent seg styrtrik på enkeltaksjer (nærmer seg milliarden) kjøpte 2 mill. NAS aksjer i dag, men det dro ikke kursen opp. Kanskje han vet noe?
    Kanskje shorting?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Han er også viden kjent som temmelig risikopervers.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Javel, tjente mye på laks, Bakkafrost, leste jeg, og sikkert mange andre, men har hatt flaks da så langt, det har ikke jeg.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Norwegian faller idag fordi første bolk av aksjene fra gjeldskonverteringen, drøye 900 millioner, ble pøst ut på markedet idag, neste bolk kommer 9 oktober.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Så skal man ihvertfald vente med å kjøpe mere til efter 9/10. Kanskje først til våren.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Slippes "nye" aksjer på markedet 9 desember. Da blir det totalt 3.5 milliarder aksjer på markedet. NAS har vel fortsatt noe slikt som 50mrd I gjeld, og har allerede hintet om at de trenger å hente mer penger. Det mest fornuftige er å realisere tapet man sitter på fort som fy
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Som sagt fly og reiseliv er ikke plassen å putte pengene sine om dagen. Tenker stordalen også er kjempefornøyd med å ha plukka opp ving et kvarter før pandemien kom.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvad sker der idag? Aktien stiger voldsomt. Fra 1.2 igår til 1.5 idag. Det er 25 %.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det hadde hjulpet om du innså at du har puttet penger i en jojo der prisingen fra dag til dag ikke har noesomhelst med hva selskapet er verdt å gjøre.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvad sker der idag? Aktien stiger voldsomt. Fra 1.2 igår til 1.5 idag. Det er 25 %.
    25 % og 25 %... 10 % er mer riktig.

    Aksjen har enda ikke steget nok til at de som kjøpte i forigårs har fortjeneste.

    nas.png
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg solgte rub og stub fra fra 2 depoter. Så får vi se om de kan genkøbes til 0,5 kr senere på året.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde hjulpet om du innså at du har puttet penger i en jojo der prisingen fra dag til dag ikke har noesomhelst med hva selskapet er verdt å gjøre.
    Jeg følger ikke børsene særlig, men er ikke relasjonen til substans, P/E og andre klassiske "verdiindikatorer" relativt tynn mange steder? Mener å ha hørt om P/E rundt 7000 på Tesla som baserer en god del inntjening på å selge elbilkvoter til selskaper som inn til videre er ute av stand til å elektrifisere egen portefølje?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Jeg følger ikke børsene særlig, men er ikke relasjonen til substans, P/E og andre klassiske "verdiindikatorer" relativt tynn mange steder? Mener å ha hørt om P/E rundt 7000 på Tesla som baserer en god del inntjening på å selge elbilkvoter til selskaper som inn til videre er ute av stand til å elektrifisere egen portefølje?
    Joda, det finnes nok at ting med (svært) luftig prising og det vil muligens gå Veldig Galt.Historisk sett er også markedet "dyrt" nesten etter enhver normal måletstokk. Men om man ser på USA så er faktisk omtrent hele oppgangen de siste årene knyttet til ymse teknologigianter. Resten av S&P-500 indeksen har vært ganske meh, det gjelder forsåvidt også inntjeningen. Men husk også på at amerikanske selskaper betaler ut svært lite utbytte stort sett men foretrekker å kjøpe tilbake egene aksjer drevet av skattesystemet og ledelsens opsjonsprogrammer og tilgang til billige lån så man må ikke se seg helt blind på bare kursene heller.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har mellom 5 og 10% utbytte på mine sparebank kapitalbevis..... Og så husker jeg diverse teknologibobler opp gjennom årene; Gartner Groups hype cycle osv. Om det er en fordel eller ulempe å ha hukommelse i dagens markeder kan man lure på.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Kan forstå på en artikel jeg læste idag, at Norwegian er løbet tør for penge og temmeligt sikkert ikke får hjælp af den norske stat. Så de har vel en måned eller 2 til de må lukke. The perfect storm.😓
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kan forstå på en artikel jeg læste idag, at Norwegian er løbet tør for penge og temmeligt sikkert ikke får hjælp af den norske stat. Så de har vel en måned eller 2 til de må lukke. The perfect storm.😓
    Vel, den politikeren som lar en såpass stor arbeidsgiver gå dukken og legge til rette for innenriks Ryanair i Norge vil jeg like å se. De finner nok løsninger i påvente av at markedet går opp igjen i 2022.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis Staten må inn fordi de definerer det som systemkritisk virksomhet, så må man forvente en del nulling av aksjonærverdier, ref DnB på begynnelsen av 90-tallet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    hva mener du, RRR?

    Privatize the profit, socialize the risk? (Dette er ønskedrømmen til kapitalistene. Velferd for aksjeselskap. Gamblet du for hardt, staten skal redde deg fra konkurs! Går det bra så skal du beholde pengene. og du skal selvsagt betale minst mulig skatter og avgifter)

    Jeg ønsker ikke å se en statlig krone gå til Norwegian. Selskapet har lukket øynene for risikoen med høy gjeld, og da skal ikke staten komme løpendes når det går galt. Eierne fortjener å bli nullet ut. Utlånerne fortjener å ta tap. Det er hjørnesteinen i kapitalisme når det kommer til risiko.

    Ut av ruinene vil et nytt Norwegian vokse.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Norwegian må også innse at det vil bli varige endringer i flybransjen. 2020 har blitt et år med ferie i hjemlandet, store investeringer i kapitalvarer (båt, bobil, hytte) og firmaer som bruker videokonferanser o.l. Etterspørselen vil ikke komme tilbake til 2019 nivået.
    Og tillegg har vi klimaendringene som gir Norge lengre somre, klimautslipp, flyskam, smittefrykt, og APs ønsle om Nord-Norge banen gjør heller ikke saken bedre. Og en kraftig nedgang i internasjonal økonomi stimulerer heller ikke til økt etterspørsel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Eierne fortjener å bli nullet ut. Utlånerne fortjener å ta tap. Det er hjørnesteinen i kapitalisme når det kommer til risiko.
    Har vært skrevet litt rundt bekymringen for dette i USA. Nå murres det at det, for første gang - i alle fall på noen tiår, at om 10 år vil de 10 største selskapene i USA være de samme som i dag. Når myndighetene og sentralbanken ser ut til å ville redde gud og hvermann og holde zombie-selskaper i live med kunstig åndedrett har man effektivt slått av en av de viktigste motorene i den amerikanske kapitalismen, som i alle fall på sine egne premisser, har vært spektakulært suksessfull de siste tiårene.

    Litt OT, men denne figuren er ganske kul for hvor mye ting faktisk har endret seg opp gjennom tiårene basert på hva som er på moten når:

    storste.JPG
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Svenskene har vel sett på om selskapene, i dette tilfellet Norwegian var levedyktig før Corona, konkludert med nei og dermed nektet å gi støtte. Virker som en ok strategi
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Vel, den politikeren som lar en såpass stor arbeidsgiver gå dukken og legge til rette for innenriks Ryanair i Norge vil jeg like å se. De finner nok løsninger i påvente av at markedet går opp igjen i 2022.
    Jeg lover Jeg aldrig nogensinde vil bruge Ryanair. Har haft en meget dårlig erfaring, med en dobbelt booket billet, som min søn gjorde på grund af ustabilt internet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ryanair har 10 gange så mange klager som det værste af de andre.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^ Og Norwegian er verre enn Ryanair når det kommer til å behandle sine ansatte. Det burde fortelle sitt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvorfor stiger Norwegian 11 % idag? Går ud fra det er fordi de vil sælge ud af fly.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn